Outo väite koulumaailmasta - voiko tämä pitää paikkaansa?
Ylen koulujen käsityönopetusta käsittelevässä jutussa väitetään, että tytöillä ei aiemmin ollut aina tosiasiallista mahdollisuutta valita tekstiilityön sijasta teknistä työtä, koska "muu lukujärjestys saattoi estää sen". Osaako kukaan sanoa mitä sillä tarkoitetaan ja miksi tämä este koski pelkästään tyttöjä? Tietääkseni kouluissa ei ole pitkiin aikoihin saanut jaotella oppilaita eri opetusryhmiin sukupuolen perusteella missään muussa aineessa kuin liikunnassa. Ja jos joissain kouluissa toimittiin niin, että teknisen työn tunteja tarjottiin aiemmin silloin kun oli tyttöjen liikunnantuntien vuoro, ongelmasta olisi päästy helposti eroon kieltämällä tällainen toiminta.
Tässä vielä lainaus kontekstissaan ja linkki koko artikkeliin:
"Opetushallituksen käsityöaineiden opetusveuvos Tiia Hintsa sanoo, että käsitys oppiaineiden yhdistämisestä on virheellinen. Hänen mukaansa koko ajan on ollut yksi yhteinen käsityö, jonka osa-alueiden opeuts on ollut eriytynyttä osittain myös koulujen omien päätösten vuoksi.
Hintsa sanoo, että entisessä mallissa monesti tytöillä ei aina ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta valita teknistä työtä, koska muu lukujärjestys saattoi estää sen. Hänen mukaansa mikään muu aine ei ole liikunnan lisäksi ollut yhtä sukupuolittunut."
Kommentit (9)
No onpa tosi asenteellinen tuo teknisen opettaja.
"Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."
Virkkaamista on ollut alakoulussa, hitsaamista vasta ysillä ja sitäkin harvassa koulussa. Ja jos totta puhutaan niin kaikkein teknisimmät laitteet (ja eniten opettelua vaativat) on nykyiset tietokoneohjatut ompelukoneet, ei mikään tuon Juha Salosen käyttämä laite.
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosi asenteellinen tuo teknisen opettaja.
"Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."
Virkkaamista on ollut alakoulussa, hitsaamista vasta ysillä ja sitäkin harvassa koulussa. Ja jos totta puhutaan niin kaikkein teknisimmät laitteet (ja eniten opettelua vaativat) on nykyiset tietokoneohjatut ompelukoneet, ei mikään tuon Juha Salosen käyttämä laite.
Jaa, kyllä minä tein 1980-luvulla seiskaluokalla sähköhitsausta (kirves) ja kasiluokalla kaasuhitsausta (lyhty).
Hyvä, että sinä ylimielisyydessäsi tiedät kaiken toisten puolesta paremmin.
Mun kouluaikaan tekstiilin ja teknisen tunnit olivat yhtä aikaa kahdella luokalla (tyyliin A ja B), jolloin ei ollut ongelmia valintojen suhteen. Tiettyyn aikaan viikosta lukujärjestyksessä siis oli käsityötä, ihan sama kumman niistä oli valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosi asenteellinen tuo teknisen opettaja.
"Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."
Virkkaamista on ollut alakoulussa, hitsaamista vasta ysillä ja sitäkin harvassa koulussa. Ja jos totta puhutaan niin kaikkein teknisimmät laitteet (ja eniten opettelua vaativat) on nykyiset tietokoneohjatut ompelukoneet, ei mikään tuon Juha Salosen käyttämä laite.
Jaa, kyllä minä tein 1980-luvulla seiskaluokalla sähköhitsausta (kirves) ja kasiluokalla kaasuhitsausta (lyhty).
Hyvä, että sinä ylimielisyydessäsi tiedät kaiken toisten puolesta paremmin.
80-luvulla ehkä, en puhunut muinaisesta ala-asteesta vaan alakoulusta. Nykyään sitä hitsaamista ei seiskalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosi asenteellinen tuo teknisen opettaja.
"Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."
Virkkaamista on ollut alakoulussa, hitsaamista vasta ysillä ja sitäkin harvassa koulussa. Ja jos totta puhutaan niin kaikkein teknisimmät laitteet (ja eniten opettelua vaativat) on nykyiset tietokoneohjatut ompelukoneet, ei mikään tuon Juha Salosen käyttämä laite.
Jaa, kyllä minä tein 1980-luvulla seiskaluokalla sähköhitsausta (kirves) ja kasiluokalla kaasuhitsausta (lyhty).
Hyvä, että sinä ylimielisyydessäsi tiedät kaiken toisten puolesta paremmin.
Ei ollut puhe kasarista vaan nykypäivästä 🤦 Silloin kasarilla tuskin oli tietokoneohjattuja ompelukoneita.
Meillä ala-asteella jos valitsi teknisen työn, niin samalla valitsi myös poikien liikunnan. Kyinka moni vitos-kutosluollalaisista tytöistä haluaa mennä poikien kanssa liikkatunnille? Meillä siellä oli tasan yksi tyttö.
Lukiossa ei voinut valita kieliä ja pitkää fysiikkaa. Totesin, että saksaa pystyn opettelemaan itsekin, mutta fysiikkaa en. Toisessa lukiossa vastakkain oli psykologia ja fyssa. Voisin melkein veikata, että tytöt valitsi sit psykologian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosi asenteellinen tuo teknisen opettaja.
"Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."
Virkkaamista on ollut alakoulussa, hitsaamista vasta ysillä ja sitäkin harvassa koulussa. Ja jos totta puhutaan niin kaikkein teknisimmät laitteet (ja eniten opettelua vaativat) on nykyiset tietokoneohjatut ompelukoneet, ei mikään tuon Juha Salosen käyttämä laite.
Jaa, kyllä minä tein 1980-luvulla seiskaluokalla sähköhitsausta (kirves) ja kasiluokalla kaasuhitsausta (lyhty).
Hyvä, että sinä ylimielisyydessäsi tiedät kaiken toisten puolesta paremmin.
Vaan ei tehdä enää. Hitsaus loppui viimeistään tuolloin 2008 uudistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ala-asteella jos valitsi teknisen työn, niin samalla valitsi myös poikien liikunnan. Kyinka moni vitos-kutosluollalaisista tytöistä haluaa mennä poikien kanssa liikkatunnille? Meillä siellä oli tasan yksi tyttö.
Lukiossa ei voinut valita kieliä ja pitkää fysiikkaa. Totesin, että saksaa pystyn opettelemaan itsekin, mutta fysiikkaa en. Toisessa lukiossa vastakkain oli psykologia ja fyssa. Voisin melkein veikata, että tytöt valitsi sit psykologian.
Teknisen työn ja poikien liikunnan yhdistäminen toisiinsa kuulostaa siltä, että on haluttu pitää tytöt poissa teknisen työn tunneilta. En ole tuollaisista oppiaineiden toisiinsa liittämisistä ennen kuullut. Meillä oli yläasteella käsityöt samaan aikaan, joten valinta ei karsinut ketään pois. Tyttöjä oli jonkin verran teknisissä töissä, mutta muistan vain yhden vanhemman pojan, joka oli valinnut tekstiilityön. Sukulainen opetti teknistä käsityötä ja kertoi opetuksessa tapahtuneen muutoksen aiheuttaneen sen, ettei pienillä paikkakunnilla ollut enää riittävästi oppilaita käsitöihin. Sellaisilla oppilailla, jotka olivat aikoneet peruskoulun jälkeen opiskella jotain käsityöalaa, opetus loppui alakoulun jälkeen ja vaikeutti jatko-opintoihin pääsyä.
No en minäkään keksi miten sen olisi voinut estää, meitä oli peräti 7 tyttöä teknisessä (kutsuimme puutyöksi tuolloin) jo 80-luvun alussa.