Aion jäädä "eläkkeelle" nyt 52-vuotiaana.
Lapset ovat aikuisia. Olen eronnut vuosi sitten. Mitä tässä enää puurtamaan. Omaisuutta on noin 300k€ ja siitä saa noin 13-14k€ pääomatuloa vuodessa. Laskeskelin, että tällä pärjäisin varsin mukavasti esim. Thaimaassa. E-Amerikka myös olisi kiinnostava vaihtoehto, koska kulttuurillisesti lähempänä ja koska puhun melko hyvää espanjaa. Thaimaa toisaalta tuttu paikka ja olen siellä paljon viettänyt aikaa ja tiedän miten hommat toimivat.
Onkos muita joilla samoja ajatuksia? Ajattelin käydä keväällä Perussa, Ecuadorissa ja Kolumbiassa pienen kierroksen ja katsomassa viihtyisinkö siellä.
Kommentit (47)
Olen itse ollut "kova" tekemään töitä koko ikäni. Nyt eron ja muutaman läheisen ihmisen kuoleman (varsin nuorina lähtivät) olen alkanut tosissaan miettimään koko oravanpyörän järkevyyttä. Ei täältä kukaan mitään mukaansa saa.
Tervetuloa firettäjien joukkoon. Minä olen jäänyt jo pari kertaa, ensin 50-vuotiaana, mutta palasin parin vuoden päästä takaisin töihin kun tuli sittenkin aika liian pitkäksi, ja nyt 60-vuotiaana uudelleen.
Tuo budjetti on vähän tiukka, mutta voi sillä juuri pärjätä, jos ei kovin usein osta kalliita lentoja ja eikä haksahda naisille maksajaksi. Kannattaa myös laittaa sairausvakuutukset kuntoon jo ennen lähtöä ja miettiä viisumiasiat valmiiksi. Oma kokemus on, että Thaimaa on Kaakkois-Aasiassa toiseksi kallein maa Singaporen jälkeen. Jos rahat on tiukilla, mieti muitakin vaihtoehtoja, esim. Vietnam, Laos tai Malesia.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua pari vuotta vanhempi. Minulla on nyt miljoona ja tulen vielä perimään 300.000€ lisää. Eläkekarttuma on tällä hetkellä 2.300€/kk. Silti en taloudellisesti halua vielä jäädä pois työelämästä, vaikka se pänniikin.
Ahneus on näköjään kasvanut vuosien saatossa. Jos minulle olisi 90-luvulla luvattu tuo, mitä minulla on nyt, en varmaan olisi ikinä mennyt töihin.
Moni tekee ahneuksissaan viimeiseen asti töitä eikä sitten ehdi nauttia eläkepäivistä. Turhan moni tuttu on sairastunut niin ettei ole sitten enää jaksanut, ja muutama on myös kuollut alle vuoden sisään eläkkeelle jäämisestään. Mutta omia valintojahan nuo. Toivottavasti nautit rahan keräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa firettäjien joukkoon. Minä olen jäänyt jo pari kertaa, ensin 50-vuotiaana, mutta palasin parin vuoden päästä takaisin töihin kun tuli sittenkin aika liian pitkäksi, ja nyt 60-vuotiaana uudelleen.
Tuo budjetti on vähän tiukka, mutta voi sillä juuri pärjätä, jos ei kovin usein osta kalliita lentoja ja eikä haksahda naisille maksajaksi. Kannattaa myös laittaa sairausvakuutukset kuntoon jo ennen lähtöä ja miettiä viisumiasiat valmiiksi. Oma kokemus on, että Thaimaa on Kaakkois-Aasiassa toiseksi kallein maa Singaporen jälkeen. Jos rahat on tiukilla, mieti muitakin vaihtoehtoja, esim. Vietnam, Laos tai Malesia.
Kiitos kiitos. Itse en näe budjettia sinänsä turhan tiukkana. Saan kuitenkin 66v alkaen 2600€/kk työeläkettä ja oletettavasti perin vanhempani. Eli pystyn myös purkamaan sijoituksia. Toisekseen en haaveile mistään luksuksesta vaan pikkuinen talo puutarhalla ja meri kävelyetäisyyden päässä on se ajatus. Voisi kasvatella chilejä, kalastella ja vaikkapa lukea itsensä maisteriksi poliittisesta historiasta verkko-opintoina.
Aika pieni tuotto sinulla on. Minullakin on noin 300 000 euron potti, ja se tuottaa keskimäärin 21 000 euroa vuodessa (7%). Viime vuonna tuotti tosin 31 000 euroa (yli 10 %), mikä tuli yllätyksenä ja veroprosentti nousi.
Costa Rica on se paikka johon länkkärit suuntaa. Noissa muissa mainituissa maissa tulee helposti kidnapatuksi tai pääsee hengestään. Siksi epäilen ettet tiedä koko maanosasta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua pari vuotta vanhempi. Minulla on nyt miljoona ja tulen vielä perimään 300.000€ lisää. Eläkekarttuma on tällä hetkellä 2.300€/kk. Silti en taloudellisesti halua vielä jäädä pois työelämästä, vaikka se pänniikin.
Ahneus on näköjään kasvanut vuosien saatossa. Jos minulle olisi 90-luvulla luvattu tuo, mitä minulla on nyt, en varmaan olisi ikinä mennyt töihin.
Moni tekee ahneuksissaan viimeiseen asti töitä eikä sitten ehdi nauttia eläkepäivistä. Turhan moni tuttu on sairastunut niin ettei ole sitten enää jaksanut, ja muutama on myös kuollut alle vuoden sisään eläkkeelle jäämisestään. Mutta omia valintojahan nuo. Toivottavasti nautit rahan keräämisestä.
Mika Waltari: "Kuolema ei koskaan tule silloin, kun sitä odottaa."
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni tuotto sinulla on. Minullakin on noin 300 000 euron potti, ja se tuottaa keskimäärin 21 000 euroa vuodessa (7%). Viime vuonna tuotti tosin 31 000 euroa (yli 10 %), mikä tuli yllätyksenä ja veroprosentti nousi.
Tässä varmasti olisi optimoitavaa. Tälläinen summa tuosta viime vuonna kuitenkin käpälään jäi verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Costa Rica on se paikka johon länkkärit suuntaa. Noissa muissa mainituissa maissa tulee helposti kidnapatuksi tai pääsee hengestään. Siksi epäilen ettet tiedä koko maanosasta yhtään mitään.
En tiedäkkään. Olen käynyt vain brasseissa pari viikko lomalla. Vanha tuttava kyllä asustelee Perussa ja on hyvin viihtynyt. Siksi lähden tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Costa Rica kyllä, ja myös Panama on täynnä amerikkalaisia eläkeläisiä. Meksikossakin on paljon sekä nuoria että vanhoja. Mutta Peru on enemmän nuorten suosiossa, Inka trail, Machu Pichu jne. Kolumbia ja Ecuador ovat no-go-alueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin elän yksinkertaista elämää eikä ole tarvetta tehdä mitään erityistä eläkepäivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedäkkään. Olen käynyt vain brasseissa pari viikko lomalla. Vanha tuttava kyllä asustelee Perussa ja on hyvin viihtynyt. Siksi lähden tutustumaan.
Perussa on todella hyvää ruokaa ja hienot maisemat. Kannattaa käydä, mutta noudata varovaisuutta.
Omat tuon ikäiset kaverit parhaimmat tienaa jotain 7000 eur/kk. Lapset maailmalla ja asunnot maksettu. Sanovat että nyt saa rauhassa tehdä töitä ja työuraa jäljelle vielä 15 vuotta.
Kolumbia ja Ecuador ovat vaarallisia maita, voit joutua kidnapatuksi ja ryöstetyksi väkivaltaisesti eli sinun pitää tietää missä liikut ja valita turvallinen alue asumiseen mikä maksaa. Peru ei ole yhtä paha, mutta kyllä sielläkin pitää tietää mitä tekee. Espanjankielentaitosi pitää myös olla erinomainen, jos yksin liikut. Alkoholin kanssa läträäville en suosittele näitä maita lainkaan.
Thaimaa on perinteinen turistimaa, jossa on turvallista ja kaikki on tehty niin että länsimainen turisti pärjää, mutta yksikään maa Lattareissa sellainen ole yksin matkustavalle turistille. Eräs ystäväni joutui mm. viettämään lähes kuukauden Kolumbiassa putkassa, vaikka ei ollut tehnyt mitään. Ei ollut varaa maksaa lahjuksia. Häntäkin kyllä koetin varoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan minulla nytkin vapaapäiväni ja lomani. Olenpa ollut vuorotteluvapaallakin toteuttamassa haaveitani, ettei jotain itselleni tärkeää jäisi tekemättä ja näkemättä. Lisäksi töistä kyllä saa palkatonta vapaata, jos jotain erikoista keksisin.
Vierailija kirjoitti:
Omat tuon ikäiset kaverit parhaimmat tienaa jotain 7000 eur/kk. Lapset maailmalla ja asunnot maksettu. Sanovat että nyt saa rauhassa tehdä töitä ja työuraa jäljelle vielä 15 vuotta.
Eihän siinä mitään jos orvanpyörä ja raha ovat elämässä oikeasti onnea tuottavat prioriteetit. Monella tuon sukupolven ihmiselle on. Sitten saadaankin se syöpä ja päästään töistä *jo* pari vuotta suunniteltua aiemmin. Nimittäin niihin keveisiin multiin.
En kyllå itse uskaltaisi tuollaisella pääomalla "eläköityä", enkä myöskään lähteä minnekään Kolumbiaan. Mutta mikäs siinä, jos sinä uskallat.
Vierailija kirjoitti:
En kyllå itse uskaltaisi tuollaisella pääomalla "eläköityä", enkä myöskään lähteä minnekään Kolumbiaan. Mutta mikäs siinä, jos sinä uskallat.
Mitä sinä ylipäätään uskallat? Nyhjöttää duunissa vuosikymmenet ja kerätä rahaa? Uskallatko edes kuolla pois? Juuri kaltaisillesi saisi sattua se oman elämänsä katastrofi - ihan vain sen vuoksi, että puhkeaisi tuollainen järjetön hyvinvointiyhteiskuntakupla typerine eläketavoitteineen.
300 000 eurosta tulee 4% tuotolla, mikä ylittää nykyisen keskiverron, vuodessa 12 000. Kun otat siitä pois 30% pääomaveron, siitä jää vuodessa 8400 euroa, mikä on kuukausitasolle jaettuna 700 euroa kuussa. Et saisi mitään tukiakaan. Sillä ei siis paljon elä, varsinkin kun vielä huomioita inflaation ja kustannustason nousun.