Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi piheys tai nuukuus nähdään huonoina piirteinä?

Vierailija
28.10.2025 |

En siis tarkoita sellaista joka sentin laskijaa tai se että pariskuntana lasketaan joka euro ja sentti tasan vaan sellaista omasta mielestä vielä järkevää piheyttä, valitsee huonommat lento tai matkustusajat siksi että pääsee halvemmalla, ei maksa mistään kuukausimaksullisista palveluista, vertailee ravintoloiden ja kahviloiden hintoja ja jos kallis taso niin valitsee jonkun halvimman ruoan jne. Ylipäätään vaikka naisena tekee kaiken mahdollisen kauneudenhoitoon liittyvän itse kuin että maksaisi satasia jollekin ammattilaisille yms. Tai että ajaa huonommalla autolla vaikka olisi varaa kalliimpaankin ym. Pakkaa hedelmät kaupassa biopusseihin jottei tarvitse itse ostaa niitä erikseen jne. Eli tälläisiä omia valintoja, jotka kuitenkin pitkässä juoksussa tuottaa säästöä. 

Tai itse kutsuisin noita esimerkiksi valinnoiksi mistä haluaa maksaa ja mistä ei. Esimerkiksi saatan kyllä ostaa monet kengät vaikken tarvitsisi tai uusia vaatteita vaikkei tarvetta ole mutta en taas halua toisen häälahjaan tai polttareihin käyttää jopa satasia. Monesti tuntuu että nuukailu tai rahojen laskeminen joissain tietyissä asioissa nähdään jotenkin huonona piirteenä. Mitä väärää siinä on jos haluaa säästää rahaa?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi käärinliinoissa on taskut. 

Eiku siis..

Vierailija
22/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minustakin rasittavia ne ihmiset jotka tekee numeron siitä ettei ikinä voi tehdä mitään just siksi et vaikka kotona se kahvikuppi on halvempi jne kun itse maksan myös siitä miljööstä ja siitä että saan istuskella ihmisten ilmoilla.

Mutta huomaa sen tässäkin keskustelussa vastauksista että monen mielestä säästää saa vaan yleisesti hyväksytyistä asioista. Itse olen suht köyhistä oloista lähtöisin, joten on minulle muodostunut varmasti erilainen suhde rahaan, kuin sillä jolla sitä on aina ollut lapsesta lähtien. Jos puutetta ei koskaan ole ollut mistään eikä juurikaan ole tarvinnut nähdä itse vaivaa sen rahan tienaamiseen esim nuorena ei ehkä tiedä tai osaa ajatella sitä millaista se on kun olet yksin vastuussa omalla toiminnallasi omasta toimeentulosta jokaisen laskun osalla eikä kukaan muukaan niissä avusta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai säästäväisyydessä mitään pahaa ole, kunhan ei ala muiden kustannuksella siipeilemään. 

Itsekin olen tosi säästäväinen, ollut aina. Välillä ihan hävettää, kun en käytä rahaa samalla lailla kun muut, mutta en vaan näe järkeä maksaa sellaisesta, mikä ei tuota mulle lisäarvoa. Tästä esimerkkinä työpaikan vitriinisämpylät, henkilöstöruokala ym. mihin muut työkaverit suoltaa rahaa järjettömiä määriä kuukausittain ja samalla valittavat, kun aina on rahat loppu. 

Oma peruselämä on aika edullista. Olen tosi turvallisuushakuinen ja nautin, kun on säästöjä pahan päivän varalle. Toisaalta jos kaikki eläisi yhtä säästäväisesti kuin minä, niin kaikki yritykset olisi pian konkurssissa.

Vierailija
24/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, piheys ja nuukuus ovat synonyymeja eli ne ovat siten yksi sama luonteenpiirre. Entä ymmärrätkö eron adjektiivien piheys tai nuukuus sekä säästäväisyys välillä? Yleensä näitä tällaisia mietitään ala-asteella.

Se on pihiys eikä mikään piheys.

Vierailija
25/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laihialaismies huutaa kun saa orgasmin? Tajuaa, että nyt menee omasta pussista! 

Vierailija
26/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pihit ja nuukat käy yleensä toisten lompakoilla eivätkä lahjoita hyväntekeväisyyteen vaikka rahaa olisi.

Vierailija
27/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä tulee myös nauttia, toki silloin kun rahaa on todella vähän täytyy olla tarkempi, mutta jos on sellaisessa elämäntilanteessa, että menee todella hyvin niin mielestäni on hölmöä ostaa Euroshopper-kahvia kun hyvin olisi varaa laadukkaampiin pienpaahtomoiden kahviin. Tai odottaa bussia räntäsateessa kun olisi varaa omaan autoon tai taksiin.

Vierailija
28/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itse maksan mieluummin sen 50 tai 100 euroa lisää siitä ilosta, ettei tarvitse yöllä silmät ristissä odotella viittä tuntia jollain lentokentällä jatkolentoa vaan pääsen suoraan kotiin. Enkä halua käyttää aikaa mahdollisimman halvan safkan etsimiseen. Tästä seuraa, että esimerkiksi ap:n kanssa en matkoille lähtisi.

Säästäväisyys on ihan eri asia kuin se, että aina ja joka tilanteessa käy vaan kalkulaattori päässä. Varsinkin jos se vaikuttaa muihin ihmisiin. 

Vierailija
29/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saita ei myöskään halua useinkaan antaa lahjoja  muille. Koska rahan säästäminen on ykkösarvo

Vierailija
30/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla säästäväinen kuin pihi. 

Vierailija
31/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiys/nuukuus on aivan eri asia kuin säästäväinen.

Minä olen säästäväinen, mutta se ei sulje ulos silloin tällöin nautiskelua esim matkustamalla tai ravintoloissa. 

Säästäväinen usein ostaa laatua, kun pihi ostaa halvinta. 

Pihi on ihminen joka säästää liikaa ja kaikesta, eikä varsinkaan jaa omastaan muille.

Saituus on huono luonteenpiirre, säästäväisyys yleensä hyvä.

Lisäksi nuo ovat riippuvaisia tulotasosta. Jos jollain jää säästöön tuhansia euroja kuussa niin silloin tuntuisi todella pihiltä miettiä esim että voiko käydä kahvilassa vaiko ei. Omalla kohdallani se tuntuisi hieman sairaalloiselta jopa jos tuollainen kovasti mietityttäisi, rahasta kun ei pulaa ole, eikä tuollaisista asioista minun säästää tarvi. Olen säästänyt esim siinä, että en omista autoa vaan maksoin enemmän paremmalla paikalla olevasta asunnosta. Se laski juoksevia kulujani reilusti, ja asunnon arvo pysyy paremmin kuin auto. Säästän siinä, että ostan vain asioita joista todella pidän vaikka olisivat kalliimpia. Säästän myös luontoa kun voin, esim kierrättämällä ja korjauttamalla rikkinäisiä tavaroita ja vaatteita.

Toimeentulotuella elävän ehkä on tarpeellista sitä kahvilalaskua miettiä, mutta normaalille työssäkäyvälle sen ei pitäisi olla kovin suuri summa, ja siitä säästäminen on selkeää saituutta. 

Vierailija
32/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiys tarkoittaa nimenomaa sitä että tarkkuus ja säästäväisyys menee lian pitkälle.

Muistan kummisetäni joka halusi saada teinilleen vanhan 386:n opiskelutietokoneeksi. sanoin vaan ettei siinä ole neittiyhteyksiö ja ettö tulee halvemmaksi ostaa pojulle kunnon läppäri ja netti. jaksoi vängätä asiasta ja lopulta oli hakenut vanhan romun pöytäkoneen itselleen. oishan sillä voinut jotain dos-pelejä pelata. 

Vierailija
33/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ravintolaan mennessä tilaa halvinta ruokaa vaan juuri sen joka parhaalta kuulostaa. 

Ja hyvin mielelläni maksan enemmän siitä, että lentokentillä aikataulut ovat sopivat.

Miksi kiusata itseään jos on menossa nautiskelemaan ja pakko ei ole? Se on nimenomaan saituutta ja suorastaan vastenmielinen piirre ihmisessä. 

Säästäväisyyttä arvostan. Säästäväinen säästää sitä rahaa siihen asti että pystyy nuo nautinnot kunnolla kustantamaan jotta ei sitten tarvi mennä halvimman ja kurjimmat kautta.

Säästäväinen ehkä tekee asioita harvemmin kuin saita, mutta laadukkaammin. Säästäväinen osaa myös sanoa "Sori, nyt en voi tulla mukaan tähän juttuun x kun säästän juttuun y".

Saita tulee mukaan mutta pihistää kaikesta ja pilaa muidenkin ilon nurisemalla hinnoista. 

Vierailija
34/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saituus = huono

Säästäväisyys = hyvä 

Vierailija
35/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänään ollut tuo kahvilaketju, siellä hyvin tulee ilmi kuinka ihmisten eri tulotasot ja/tai piheys näkyy.

Ihmisille, joilla on normaali tulotaso, kahvilassa käyminen ei ole mikään ihmeellinen panostus vaan aivan normaalia arkea. 

Ihminen jolla rahaa ei ole tai on pihi pitää sitä suurena juttuna. 

Tämän vuoksi usein ihmiset eivät ala seurustelemaan sellaisten kanssa joiden elintaso on kovin eri tasolla, jollei se tulotaso sitten jommalla kummalla tai jopa molemmilla ole niin korkea ettei tarvi rahaa miettiä arjessa ollenkaan. 

Vierailija
36/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo vuosia elänyt tosi säästeliäästi. Olin monta v yh ja käteen jäi 500 e, sillä piti maksaa vakuutukset, sähkölaskut, ruuat, liikkuminen jne. Yhtenä syksynä tuli lomautukset ja olin joulukuun lomautettuna. Sain joulukuuksi töitä Itiksessä, mulla ei ollut varaa maksaa lippua, mä asuin liikkeessä sen kk. Klo 21 liike kiinni ja takaosaan, verhot kiinni. Jouluaattona meni kauppa kiinni klo 12 ja 27. Takaisin töihin, alkoi ale. Tein työn pimeäänä, tulihan siitä hyvin, kun olin töissä klo 9-21, vain10. Sunnuntaisin liike meni kiinni klo 18. Joulukuun vika sain palkan, käteisellä ja sain anottua liitolta rahat, voi niitä aikoja

Vierailija
37/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pihit/saidat ihmiset ovat sitä myös tunne-elämässään ja ilmaisuissaan. Ihan kun halaukset, ja hellät sanatkin olis heiltä pois. Sama sitten pitäiskö näyttää tunteita partnerille tai lapsille.

Ja täysiä lokkilompakkoloisia ilman omantunnontuskia. Näitä jotka veisivät tuhkatkin lesken pesästä.

Vierailija
38/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanat naiset jotka itsenne elätätte perheessä ja rahan päälle ymmärrätte

Vierailija
39/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antelias ihminen valitsee toisille parhaan mahdollisen lahjan. 

Normaali ihminen normaalin lahjan. 

Säästäväinen valitsee jotain jossa on hyvä hinta-laatusuhde.

Saita valitsee jotain halpaa.

Halvimman ostaminen hyvin harvoin on järkevää, fiksu ihminen panostaa niin hyvään laatuun kuin varaa helposti on ja mihin on tarvetta. Halpa roina vain hajoaa ja lopulta tulee kalliimmaksi.

Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa pätee nykypäivänäkin. 

Vierailija
40/61 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä tulee myös nauttia, toki silloin kun rahaa on todella vähän täytyy olla tarkempi, mutta jos on sellaisessa elämäntilanteessa, että menee todella hyvin niin mielestäni on hölmöä ostaa Euroshopper-kahvia kun hyvin olisi varaa laadukkaampiin pienpaahtomoiden kahviin. Tai odottaa bussia räntäsateessa kun olisi varaa omaan autoon tai taksiin.

miksikäs toiset ei vaadi hedonidmia nsutinyo tulee muista kun ilkomaanmstkoists ja joka viikon ulkonanasyömisistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi