Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka suhteilla, ei koulutuksella

Vierailija
28.10.2025 |

ISssä oli jälleen uutinen miten kansanedustajat palkkaavat läheisiään avustajiksi.

Oletko saanut työpaikan suhteilla vai koulutuksella. Itse ihmettelen miksi olin niin tyhmä että pinkoin kiitettäviä arvosanoja Suomen parhaassa liiketalouden AMKssa kun makuuhuoneen tai jääkaapin kautta olisi saanut vastaavan asiantuntijatehtävän helpommin.

Suomen ja ministereiden hehkuttava suomalainen koulutus ja sen taso näyttää olevan suuren luokan vitsi.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011589328.html

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISssä oli jälleen uutinen miten kansanedustajat palkkaavat läheisiään avustajiksi.

Oletko saanut työpaikan suhteilla vai koulutuksella. Itse ihmettelen miksi olin niin tyhmä että pinkoin kiitettäviä arvosanoja Suomen parhaassa liiketalouden AMKssa kun makuuhuoneen tai jääkaapin kautta olisi saanut vastaavan asiantuntijatehtävän helpommin.

Suomen ja ministereiden hehkuttava suomalainen koulutus ja sen taso näyttää olevan suuren luokan vitsi.

Vierailija
2/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustaja  , melkoista suhmurointia eikä edes hävetä . helppoa rahaa kun ei tarvitse olla paikalla eikä edes tehdä etätöitä vaan voi tehdä mitä sattuu huvittamaan , on arvostus mennyt .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Populismi-huuhaan sijaan miettikää vähän realiteetteja. Kansanedustajalla on oikeus nimittää avustajakseen kenet haluaa. Usein se on ns asiantuntija joltain alalta. Voi olla myös "sihteeri", joka oikeasti päättää asiat, joita ADHD-edustaja viuhtoessaan menemään pistää liikkeelle. Aika moni on nimittänyt avustajakseen sukulaisen, puolison tms luotettavan ihmisen. Usein esim EU-parlamentissa puolue asettaa avustajan tai kaksi, ihan vain pitämään edustajaa silmällä, ettei se sotke sovittuja asioita.

Myös työpaikkoja jaetaan suhteilla, olen itsekin ollut tämmöisessä osallisena. Usein työn tekeminen vaatii vain vähän järkeä, enemmänkin tarvitaan käsiä jotka tekevät, ja silmiä jotka tarkkailevat. Kun kunnon työntekijöitä ei oikein löydy, olen parikin kertaa kysynyt maaliskuussa työntekijöiltä, olisiko heillä tiedossa sopivia työntekijöitä tuotantoon tai toimistoon, omia sukulaisia ja lapsia saa ehdottaa, jos ne oikeasti tekevät hommat eivätkä istu varaston nurkassa piilossa kännykän kanssa. Parhaat työtekijät ovat nykyisten työntekijöiden lapsia, useimmiten. Eli suhteilla pääsevät ja minäkin olen tyytyväinen.

Vierailija
4/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoluekirja, sänkypuuhat tai jääkaappi.

pitäisi opettaa koulussa, miten työelämässä edetään oikeasti.

Vierailija
5/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee. Itekin päässy johkin harjoitteluihin yhteisen tutun avulla. Tietty se mitä muut työnantajat on sanoneet vaikuttaa myös. Jos hommat osaa ja on ahkera se auttaa. 

Vierailija
6/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on niin mennyt, joka paikassa. Eipä siitä kauaa ole, kun nokkaa nyrpistettiin tyttöhallituksen aikana, kun valtaa pitävät palkkasivat saman puoluekirjan omaavia paperin tulostajiksi yli kolmen tonnin kuukausipalkalla. Nyt on oikeiston vuoro käyttää tilannetta hyväkseen. Ens kerralla taas vasemmiston.

Vierailija
7/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyitkö kuin Petteri Orpo konsanaan? 

Vierailija
8/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kesätyön (hanttihommia) sain suhteilla. Muuten olen saanut työpaikat omilla ansioilla.

Vierailija
9/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et verkostoitunut siellä AMK:ssa? Harjotteluitakin on useampi joten on siinä työelämän syrjäänkin päästy kiinni.

Vierailija
10/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko lapsuus perustuu silkkaan valheeseen ja todellisuus onkin märkä turbaani vasten kasvoja. 

Vierailija
11/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain opiskeluaikana ensimmäisen työpaikan aivan täysin suhteilla. Oli minulla 4.8 keskiarvo ja pääaineena rahoitus Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Mutta niin oli varmasti monella muullakin hakijalla, joilla vain ei ollut niitä suhteita. 

Kun tuota kautta tein töitä koko maisterivaiheen opiskelujen ajan kaikki lomat ja osa-aikaisena välistä muutenkin, oli ihan hyvä cv valmistumisen hetkellä ja helppo saada, nyt jo saavutettujen suosittelijoiden avulla, vakinainen erinomainen paikkka. 

Työelämä on aina kiinni verkostoista. Moni ei tunnu tätä hyväksyvän, mutta näin se vain menee. 

Vierailija
12/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, näkihän sen jo peruskouluaikoihin, kun kunnan "arvonnassa" paikat meni kuntapäättäjien lapsille. 

Vierailija
13/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaikki työpaikkani suhteilla. On ollut sukulaista, naapuria ja opiskelukaveria, jotka ovat vinkanneet töistä ja on ollut entisiä työkavereita, jotka on maanitelleet kanssaan samaan yritykseen. Toki itsellä on pitänyt olla osaamista ja motivaatiota, mutta kun on voinut kertoa, että opiskelin Heikin kanssa samaan aikaan, tehtiin yhdessä projektit a ja b, niin Heikin osaamiseen ja arvostelukykyyn luottava työnantaja on uskaltanut palkata minutkin, toki ensin katsottuaan CV:n. 

Vierailija
14/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain opiskeluaikana ensimmäisen työpaikan aivan täysin suhteilla. Oli minulla 4.8 keskiarvo ja pääaineena rahoitus Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Mutta niin oli varmasti monella muullakin hakijalla, joilla vain ei ollut niitä suhteita. 

Kun tuota kautta tein töitä koko maisterivaiheen opiskelujen ajan kaikki lomat ja osa-aikaisena välistä muutenkin, oli ihan hyvä cv valmistumisen hetkellä ja helppo saada, nyt jo saavutettujen suosittelijoiden avulla, vakinainen erinomainen paikkka. 

Työelämä on aina kiinni verkostoista. Moni ei tunnu tätä hyväksyvän, mutta näin se vain menee. 

Sen verran verkostoista, että olen tuon jälkeen vaihtanut työpaikkaa muutamankin kerran ja kertaakaan en ole täyttänyt yhtäkään hakemusta vaan aina on kysytty halukkuutta tulla. No, kerran täytin näönvuoksi hakemuksen, koska firman sisäinen prosessi vaati sen, että voitiin merkitä haun kautta tulleeksi. Paikka oli siis avoimessa haussa firman politiikan mukaisesti, mutta ei siihen oikeasti ketään varsinaisesti haastateltu. 

Itse olen myös ollut palkkaamassa samalla tavalla, että ilmoitus on jo räätälöity tasan tiedetyn henkilön profiiliin sopivaksi ja päätös tehty jo ennen julkaisemista. 

Vierailija
15/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin nykyiseen työpaikkaani suhteilla noin 15 vuotta sitten ja siellä sitten olen edennyt. En usko, että koskaan tulen saamaan töitä "papereilla" Ne, kun on 90-luvulta ja ikä alkaa vitosella. 

Vierailija
16/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran verkostoista, että olen tuon jälkeen vaihtanut työpaikkaa muutamankin kerran ja kertaakaan en ole täyttänyt yhtäkään hakemusta vaan aina on kysytty halukkuutta tulla. No, kerran täytin näönvuoksi hakemuksen, koska firman sisäi

perus

Vierailija
17/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuso toimii täysin puolueen arvoja vastustavasti miten voi olla edes persu. jo vennamo ja soini vastustivat näitä hillotolpan nuoleksijoita. nyt puolueeseen ryhtiä meitä ex persuja tulee paljon jos nykyinen meno jatkuu. miten annatte juuson pilata hyvin toimivan hallitus käytöksenne.

Vierailija
18/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin yrittäjänä ja ylensin itseni ylipäälliköksi. Suhteilla onnistuu ylennykset.

Vierailija
19/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lähes jokaisen työni suhteilla. Aina joku firmassa sanonut toisen firman pomolle että olen hyvä raksamies ja sitten on palkattu soitettu minulle. Raksatyöt on pätkätöitä ja olen ollut  35 eri firmassa töissä.

Vierailija
20/22 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa suhdeduuneista on sääliduuneja. Kun ei ne rassukat muutakaan duunia saa.

Osassa tiedetään kaverin osaavan tiettyjä asioita, kemia toimii. Eikä haluta käyttää aikaa rekryyn.

Mut oikeasti on niitä avuttomiakin suhdeduuneissa. Ne rääkyy täällä, et mene töihin ja vaativat, ettei alisuoriutuminen voi tulla potkulakiin. Eli perseellään istuminen tekemättä mitään on sallitumpaa, kuin pienien virheiden teko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan