Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikka suhteilla, ei koulutuksella

Vierailija
28.10.2025 |

ISssä oli jälleen uutinen miten kansanedustajat palkkaavat läheisiään avustajiksi.

Oletko saanut työpaikan suhteilla vai koulutuksella. Itse ihmettelen miksi olin niin tyhmä että pinkoin kiitettäviä arvosanoja Suomen parhaassa liiketalouden AMKssa kun makuuhuoneen tai jääkaapin kautta olisi saanut vastaavan asiantuntijatehtävän helpommin.

Suomen ja ministereiden hehkuttava suomalainen koulutus ja sen taso näyttää olevan suuren luokan vitsi.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011589328.html

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Populismi-huuhaan sijaan miettikää vähän realiteetteja. Kansanedustajalla on oikeus nimittää avustajakseen kenet haluaa. Usein se on ns asiantuntija joltain alalta. Voi olla myös "sihteeri", joka oikeasti päättää asiat, joita ADHD-edustaja viuhtoessaan menemään pistää liikkeelle. Aika moni on nimittänyt avustajakseen sukulaisen, puolison tms luotettavan ihmisen. Usein esim EU-parlamentissa puolue asettaa avustajan tai kaksi, ihan vain pitämään edustajaa silmällä, ettei se sotke sovittuja asioita.

Myös työpaikkoja jaetaan suhteilla, olen itsekin ollut tämmöisessä osallisena. Usein työn tekeminen vaatii vain vähän järkeä, enemmänkin tarvitaan käsiä jotka tekevät, ja silmiä jotka tarkkailevat. Kun kunnon työntekijöitä ei oikein löydy, olen parikin kertaa kysynyt maaliskuussa työntekijöiltä, olisiko heillä tiedossa sopivia työntekijöitä tuotantoon tai toimistoon, omia sukulaisia ja lapsia saa ehdottaa, jos ne oikeasti tekevät hom

Yksityisellä puolella noin voi toimiakin. Mutta julkisilla rahoilla ei kyllä.

Vierailija
22/25 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin, jokaisen pitäisi saada työpaikka koulutuksen mukaan eikä suhteilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just näin, jos yksityinen firma haluaa palkata kaverin, osaamisesta välittämättä, niin se heille suotakoon. Julkisella rahalla pelatessa mennään jo liikaakin toiseen suuntaan, eli tutkinto käytännössä pakko olla, mutta osaamisesta ei takeita ja paperilla pätevin on palkattava. Sitten saadaan näitä korkeakoulutettuja töiden välttelijöitä.

Vierailija
24/25 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella. Suhteita ei ole

Vierailija
25/25 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperit pitää olla näön vuoksi, mutta oikeasti paikat toki jaetaan suhteilla.