Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka vanhempi antaa lapsensa kiertää kerjäämässä halloweenina? Minun ovikelloa on turha soitella!

Vierailija
28.10.2025 |

Sanon postiluukusta PÖÖÖ!

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tarvi tulla, ei edes pääsiäisenä. Itsehän olen nämä molemmat pyhät aina töissä, meille ei osteta karkkia ja rahan kerjääminen taas on kyllä tökeröä...

Vierailija
62/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ovat nuo vanhemmat, jotka leikkivät jenkkejä? Jotain imbesillejä? Miksi ihmeessä väkisin luodaan toisen maan perinteet tänne, jonne ne ei kuulu? Pääsiäinen kuuluu ja se riittää. 

Entä jos toinen tai kumpikin vanhemmista on jenkkejä? 🤭

Mitä sitten? Nyt ollaan Suomessa. Jos itse muutat jenkkeihin paikallisen puolison perässä, laitatko lapset virpomaan pääsiäisenä? Tai menet kiinalaisen kanssa yhteen ja vietät siellä uuttavuotta eri aikaan kuin kaikki muut, niinkö?

Eri

Suomessa suurin osa ei ole enää kristittyjä ja pyhäinpäivän merkitys on muuttunut. Jotkut haluavat mieluummin juhlia Halloweeniä tai vaikkapa kekriä.

Jokainen voi juhlia mitä haluaa, mutta miksi minun pitäisi siihen osallistua karkkia jakamalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen on juttu. Fiksut vanhemmat sopivat etukäteen kenen ovella käydään. Vain lähiönuoret harrastaa sitä sarjaringittelyä, näistä monet melkein murkkuikåiset vielä murahtaa tupakin karhentamalla äänellä että "mielummin rahaa". Sellaiset nuoret tuskin tuntevat muuta kulttuuria kuin hollywoodin, niille halloween on joku juttu.

Vierailija
64/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnex mun lapset ei kierrä mitään. Kun ei oo lapsia. Tosin he eivät edes alentuisi moiseen hölmöyteen. Suomessa on pyhäinpäivä. Amerikassa Halloween. 

Vierailija
65/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa heittelivät kananmunia talojen seiniin, Vantaalla naista päähän. Kivoja "kepposia"?

Kuka näiden ilkivallan tekijöiden seinänpuhdistukset maksaa?

Muistan tuon Vantaan jutun. Pummasivat tupakkaa ja kun eivät saaneet, heittivät raaàlla kananmunalla naista päähän. 

Eli ei liittynyt karkkikepposteluun millään tavalla.

Liittyi. Ensin ruinasivat karkkia ja kun ei ollut, pummasivat tupakkaa ja kun nainen ei antanut tuli raaka kananmuna päähän. Sikailua!

Eli teinit uhkailivat jotain naista puistossa saadakseen tupakkia.

Vierailija
66/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ovat nuo vanhemmat, jotka leikkivät jenkkejä? Jotain imbesillejä? Miksi ihmeessä väkisin luodaan toisen maan perinteet tänne, jonne ne ei kuulu? Pääsiäinen kuuluu ja se riittää. 

Persaukisia? Ei ole varaa ostaa omilla rahoilla karkkia omille lapsille. Siksi ne heidän heitteille jätetyt lapset kiertävät kovistelemassa ja uhkailemassa naapuruston ihmisiä. Rahattomuus on ajanut poloiset niin tukalaan tilanteeseen, että uhkailemalla pitää yrittää saada viikonlopulle herkut. Toinen tapa heillä tunnetusti näpistely. Sääliksi kyllä käy. :(

On järkyttävää, että Sivistynyt Suomi, joka Pitää Kaikki Mukana! on kuvailemassasi tilanteessa. Köyhyys ulottuu jo keskiluokkaisiin, työssä käyviin ja koulutettuihin ihmisiin. Lapset jäävät heitteille ensin, kun vanhemmat joutuvat tekemään monta työtä ja niissä monen ihmisen työt. Kotona joutuvat vielä päivystämään puhelimia ja sähköposteja. Lapsille ei jää aikaa. Sitten iskee robotiikka ja vie työt. AI suunnittelee, ohjeistaa, tutkii, kirjoittaa, robotti toteuttaa. Eipä sitten ihmistä tarvita, joutaa köyhäksi yhä suurenevaan köyhien joukkoon. Poloiset lapset jäävät lopullisesti heitteille. Joutuvat kerjäämään  ja varastamaan herkkunsa. Varmaan myös ruokansa. Vaatteita ja kenkiä ovat jo pitkään vieneet jopa toisten päältä. Evät ymmärrä, että köyhyyden pilkkaaminen on hyväksyttyä ja luulevat kiusaamisen loppuvan, kun on rikkaiden vaatteet päällä. Sori siitä. Tässä maassa harjoittelu- ja työpaikkoja saa kyllä, nepotismi on siinä oiva suositus ja tae valituksi tulemiseen. 

Mikä mielestäsi olisi ratkaisu siihen, ettet joutuisi näkemään ja kärsimään kuvailemaasi kurjuutta? Sääliksihän sinua käy. Laita nyt ensin muuri kartanosi ympärille. Vartiointiliike ja kiertävä taistelukoirapartio olisi ehkä myös paikallaan.  Ei ole helppoa sinullakaan. Kaikkea ei kato kuitenkaan ole mahdollista saada, kuten kahtiajakoa ja yhteiskuntarauhaa samanaikaisesti. Yritä jaksaa! Jaxuhalit!

Vierailija
67/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille saa tulla. Olen koristellut pihan ja  pukeutunut itsekin :) 

Harmittaa,kun me olemme ainoat tällä kadulla jotka koristelee talon ja pihan. 

Sama meillä. Syksy on niin pitkä ja synkkä, että olen todella onnellinen kun Halloween on tullut tuomaan siihen vähän piristystä. Pihan koitan koristella eri teemalla joka vuosi. Ohikulkijoilta tulee paljon kiitosta ja pihaa on käyty tänäkin vuonna kuvaamassa (koristelin viikko sitten). Paljon valoja ja kaikkea vähän jännittävää. 

Oli aika, jolloin itsekin ajattelin, että mitään amerikkalaista krääsäjuhlaa en ala viettämään. Ei kuulu Suomeen. Mutta opiskelijana tuli käytyä muutamissa Halloween bileissä ja siitä sitten innostuin, että täähän on kiva juhla. Ja jossain vaiheessa tuli sellainen ahaa-elämys, että jos omassa lapsuudessa olisi ollut Halloweenin viettoa niin voi vitsi että olisin tykännyt! Miksi siis kieltäisin sitä nykypäivän lapsilta? Jännää ja hauskaa heidän on naamiaisasuissa kulkea taskulamput kädessä ovelta ovelle. Meiltä saa karkkia, olen varautunut :) Oma lapsi kun oli alakouluikäinen, niin aina järjestin juhlat hänen kavereilleen. Eskarissa ollessaan koko ryhmä sai tulla meille katsomaan koristeltua kotia sisältä ja ulkoa ja tarjosin karkkia. Tosi kivaa hassuttelua syksyn synkkyyteen. 

Vierailija
68/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toinen tai kumpikin vanhemmista on jenkkejä? 🤭

Mitä sitten? Nyt ollaan Suomessa. Jos itse muutat jenkkeihin paikallisen puolison perässä, laitatko lapset virpomaan pääsiäisenä? Tai menet kiinalaisen kanssa yhteen ja vietät siellä uuttavuotta eri aikaan kuin kaikki muut, niinkö?

Eri

Suomessa suurin osa ei ole enää kristittyjä ja pyhäinpäivän merkitys on muuttunut. Jotkut haluavat mieluummin juhlia Halloweeniä tai vaikkapa kekriä.

Jokainen voi jne. Miksi minun pitäisi osallistua siihen karkkia jakamalla?

Ei sinun pidä. Ei se ole pakollista! Miksi niin luulet? Kyllä on ihmisillä tosi isoja ongelmia tässä maailmantilanteessa. Jos et halua, että ovellesi tullaan, niin laita lappu: Kerjääminen kielletty. 

Vierailija
69/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertää mitä? Eikait Suomessa edes vietetä Halloweenia

Vierailija
70/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vit...un Halloween? Koska?

Vierailija
71/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsille sanottiin että tuntemattomilta ei saa ottaa karkkia, nyt he lähetetään tuntemattomien oville kerjäämään. Jenkeissä liikkuu huhuja kuinka lapsille on tarjottu omenia joiden sisällä on partateriä tai karkkeja joissa on ylimääräisiä ainesosia lisättyinä. En uskaltaisi syödä tuntemattomien tarjoamia karkkeja. 

tiedän yhden tyypin, joka ei voinut sietää halloweenia, eikä etenkään talossaan asuvaa perhettä, jotka kokoajan tuntuivat lokkeilevan toisten kustannuksella. Niinpä eräänä halloweenina, kun äiti oli lapsensa kanssa kierroksella, tuo tyyppi oli  tuolla kertaa ostanutkin lasten lelutaikasauvan, jonka sisällä karkkia.  Kun lapset tulivat hänen ovelleen äitinsä kanssa, tuo tyyppi sanoi hymyn kera ja halloween teemaan pukeutuneena, että tulkaa vain sisään, sedällä on täällä taikasauva, jonka saatta nähdä ja ottaa omaksenne, mutta tästä ovesta astuu sisään vain lapset. äiti tietenkin hysterisoi asian omien pelkojensa kautta ja sanoi lapsilleen, että tuohon asuntoon ette  mene koskaan. SIllä pääsi tyyppi eroon kuulemani mukaan pysyvästi halloween vieraista

Kaikki ei oikeasti tykkää ovelta ovella kiertävistä kerjäläisistä. 

Meidän taloyhtiössä on vuosien ajan järjestetty lapsille oma halloween tilaisuus kerhotilassa, jossa kaikille etukäteen ilmoittatujille pieni karkkipussi. Ei ole niin montaa lasta täällä, joten maksaa jotain alle 10 euroa. Lapset tulee kyllä iloisiksi ja saavat myös tavata näin toisiaan. 

Vierailija
72/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas ankeuttajia. Itse kyllä avaan oven jos joku tulee ja olen varannut karkkiakin. Ainakin aiempina vuosina lapset olivat kyllä panostaneet pukuihinsa yms. joten ei tuo nyt ihan pelkkää kerjäämistä ole.

Vierailija
73/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä ollut perinteenä viettää kekriä, johon on kuulunut myös...

"Kekripukit ja kekrittäret: Nuoret pukeutuivat kekripukiksi ja kekrittäreiksi ja kiersivät taloissa kerjäämässä herkkuja ja juomaa. Kekripukilla oli nurin käännetty turkki ja tuohinaamari, ja kekrittäret olivat pukeutuneet valkoisiin vaatteisiin."

"Kekripukki kiersi talosta taloon, ja jos talo ei tarjonnut mitään, saattoi hän uhata uunin rikkomisella."

...että sikäli halloween karkkia kerjäävine lapsineen ei ihan tuulesta temmattu juttu ole. 

Se, miksi omaan kansanperinteeseemme kuuluvaa juhlaa ei voi juhlia ja kutsua sen oikealla nimellä, vaan siihen päälleliimataan amerikkalainen krääsäkulutus"juhla", on sitten toinen kysymys ja syy siihen, miksi meillä ei ovia pikkuhaamuille avata.

Vierailija
74/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oven takana tavataan ruinata viinaa.

T.Skäbä

Vierailija
75/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinpaikkakunta antoi suosituksen, kierros lokakuun viimeisenä lauantaina eli 25.10. Ja vain niillä ovilla, joilla on Halloween koristeita. Meillä ei ollut koristeita, ei edes lyhtyä. Silti!! Ovella kävi n. 20 lasta ja muutama inhottava teini. Käsittämätöntä. En aio avata ovea perjantaina, jos joku silloin vielä ovelle eksyy. Saati pyhäinpäivänä, ei todellakaan. Typerä perinne, Karkin kerjuuta naapureilta. 

Vierailija
76/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan kiva päivä lapsille. Ei kaada talouttani antaa muutamia karkkeja, joten en nyt oikein saa tehtyä tästä mitään perustavanlaatuista ongelmaa itselleni.

Vierailija
77/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas ankeuttajia. Itse kyllä avaan oven jos joku tulee ja olen varannut karkkiakin. Ainakin aiempina vuosina lapset olivat kyllä panostaneet pukuihinsa yms. joten ei tuo nyt ihan pelkkää kerjäämistä ole.

Siis missä maassa asut? Eikait Suomessa edes vietetä Halloweenia. 

Vierailija
78/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä maassa asut? Eikait Suomessa edes vietetä Halloweenia. 

Kyllä kait täällä Suomessa on vietetty sitä jo vaikka kuinka pitkään.

Vierailija
79/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan siihen "karkki vai kepposeen", että keppojen ja suihkaisen partavettä päälleen. Sitä kamalaan vanhojen pappojen Tabac Originalea. Siinäpä haisevat koko loppureissun.

Loistava idea, kiitos! Täytyy varata ulko-oven lähelle suihkepullo (ihan vettä vaan, en viitsi Tapacia ostaa, jollei ketään käykään).

Vierailija
80/96 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Öh, IG:ssä on paljon erilaisia kotitekoisten halloween-asujen ja naamareiden ohjeita, sieltä ottaisin jonkin oikein karmaisevan ja helppotekoisen ja tekisin siitä puvun itselleni, ja kun olis näitä kerjäläisiä liikkeellä, niin sitten istuisin oottelemassa se puku päällä ja yllättäisin nää vekarat veriasuisena päättömänä oudokkina. Jotain niin karmaisevaa kuin ikinä mahdollista. 

Mutta ovat oppineet ettei tässä talossa ja rapussa ole kuin yksi avaa, tai no, on siellä sitten toinenkin, mut ne vekarat ovat sitten sen toisen huollettaviksensa sanomia. Että se siitä. Eikä ole välikskään. Lauantaina vai perjanainako ne kiertää?

Voisin lähtee reissuun vkl:na, mut kun on luvattu sadetta ja se reissu sisältäisi ulkona oloa, jää lähtemättä.

Kuinka monta kerjuupäivää näillä nykyään on: Nuutti, Pääsiäinen, Halloween... Mitä vielä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan