Koulukyyti maksulliseksi!
Nyt mediassakin pyörinyt uutinen, jossa kerrotaan että lapsi ei saa koulukyytiä, koska matka on 20 metriä alle vaaditun 5km, jolla kyydityksen saisi.
En ymmärrä miksi asiasta täytyy kiistellä. Matka on alle vaaditun rajan, eikä ole vaaralliseksi luokiteltu.
Jos vanhemmat päättävät muuttaa halvempien asuntojen perässä maalle niin olisi vähintäänkin kohtuullista maksaa itse lapsensa koulukyydeistä.
Yhteiskunnan ei kuulu maksaa siitä että toisten lapsia pitää kuskata kouluun. Jos muuttaa maalle niin pitää katsoa että reitti on turvallinen ja kouluun voi kulkea pyörällä, muutoin voi hoitaa kuskauksensa itse.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Mutta tähän keskusteluunhan tämä ei liity mitenkään. Kenellekään ei pitäisi maksaa siitä että haluaa asua itselleen liian kalliissa asunnossa.
Kyllä nämä maalla asuvat on yleensä niitä holtittomasti sikiäviä kun ei tarvitse huolehtia onko riittävästi tilaa lapsille ja koulukyyditkin pitää muiden hoitaa.
Ilmaisen koulukyydin saavat kaupunkilaisetkin.
Kaikki koulukuuditykset pitäisi olla maksullisia!
Jos tarvitsee koulua niin järjestää sinne itse kyydityksen.
Voisihan kunnat tarjota maksullista palvelua koulukyydityksiin, vrt. aamupäiväkerhot. Mutta ei koko yhteiskunnan kuulu maksaa koulukyydeistä! Vanhemmilla on vastuu huolehtia lapsensa kouluun. Riittää että jo koulutus on ilmaista.
Perusopetushan on maksutonta, mutta kyytien sinne ei tarvitse olla.
No se raja on se 5km ja sama asia jatkuu peruskoulun jälkeen ainakin ns. erityislaisten kohdalla että on oikeus maksuttomaan koulukyytiin vaikka koulu olis 80km päässä kotoa.
Lapsiperheillä pitää olla jonkinlainen vastuu itselläkin hoitaa kuljetukset! Ei kaikkea voi yhteiskunnalle ulkoistaa!
Vierailija kirjoitti:
No se raja on se 5km ja sama asia jatkuu peruskoulun jälkeen ainakin ns. erityislaisten kohdalla että on oikeus maksuttomaan koulukyytiin vaikka koulu olis 80km päässä kotoa.
Niin, ja Helsingissä se on alakouluikäisillä 2 km, yläkouluikäisillä 3 km. Mutta vain maalaisten kyydit harmittavat.
Vierailija kirjoitti:
Rajaa ei pitäisi olla, kaikki kyydit pitäisi maksaa itse! Onhan tämä jo selvää että kun raja on niin lehtiä myöten yritetään sääliin vedota miksi juuri minun lapseni ei voi kouluun pyöräillä. Vaikka raja ei edes täyty! Erityislapsille myös voisi tarjota harvemmin kyydityksen. Ei kaikki ADHD:t ja muut tarvitse koulukyytiä vaan sen takia että on neuro epätyypillinen. Ja jos tarvii niin vanhemmat maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja Helsingissä se on alakouluikäisillä 2 km, yläkouluikäisillä 3 km. Mutta vain maalaisten kyydit harmittavat.
En nyt ymmärrä tätä turhaa jaottelua. Kaikille kyydit maksullisiksi!
Kaupunkilaisista on se kuva että ei turhaan itketä lehdissä omaa kohtaloaan vaan maksetaan sitten itse bussimatkat jos ei kyytiä saa. Vain maalaisten olen nähnyt ruinaavan kun ei kyytiä saa, vaikka kriteerit ei täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän tuo muuten perustuu, että maalla pitäisi koululaisten jaksaa kävellä 5km kouluun mutta kaupungissa vain 2? Onko helsinkiläiset niin paljon huonokuntoisempia?
Näinhän se kuuluisi mennä, Vanhemmat ovat vastuussa lastensa kuljettamisesta. Ei lapsi jää ilman ruokaakaan vain sen takia että kauppa on kauempana. Eikä siihenkään saa tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaisista on se kuva että ei turhaan itketä lehdissä omaa kohtaloaan vaan maksetaan sitten itse bussimatkat jos ei kyytiä saa. Vain maalaisten olen nähnyt ruinaavan kun ei kyytiä saa, vaikka kriteerit ei täyty.
Katsos kun maalla ei ole mitään bussimatkaa, jonka voisi vaan maksaa ellei saa sitä koulukyytiä. Vaan silloin vanhempien tosiaan täytyy ajaa itse. Työssäkäyvälle voi olla hiukan hankalampaa kuin se, että lykkää lapselle vaan rahan kouraan bussia varten.
Muutetaan myös palsta maksulliseksi. 0,10€/asiallinen viesti ja 10€/provo. Kuukauden paketit voisi olla100€/kk asiallisesti käyttäytyen ja 1 000€/kk saa provoiluoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän tuo muuten perustuu, että maalla pitäisi koululaisten jaksaa kävellä 5km kouluun mutta kaupungissa vain 2? Onko helsinkiläiset niin paljon huonokuntoisempia?
Turvallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyötyy jo edullisesta asumisesta maalla niin voi itse maksaa koulumatkat.
Sama kuin kaupunkilaiselle pitäisi maksaa siitä että pääse metsän rauhaan. Kaikkialla ei ole samoja palveluita.
Jos asuu maalla niin on rauhaa, mutta ei koulua. Jos asuu kaupungissa niin ei ole rauhaa, mutta on koulu. Voi sitten itse miettiä mikä on tärkeää.
Minä en ole valmis maksamaan veroja sen vuoksi että toisten lasten koulukyydit maksetaan niistä!
Mistä varoista lapsilisät maksetaan? Kyselee lapseton. Mikäli verovaroista en minäkään todellakaan halua maksaa sinulle senttiäkään lastesi takia. Mutta ei minulta kysytä haluanko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun maalla ei ole mitään bussimatkaa, jonka voisi vaan maksaa ellei saa sitä koulukyytiä. Vaan silloin vanhempien tosiaa
Juuri näin. Mutta ei se muiden maksettava ole. Muuta lähemmäs koulua tai bussikyytien varrelle.
Valtio maksaa sen koulunkäynnin ja käytännössä se koulu ei ole vapaaehtoinen, joten jos kyytiä tarvitaan, sen maksaa silloin myös valtio. Turhaa ruikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on saattanut muuttaa sinne maalle aikana, jolloin siellä on vielä ollut kyläkoulu jonne olisi kävelymatka. Jos kunta päättää säästää lakkauttamalla kouluja niin mielestäni ihan vain kohtuullista että sitten maksetaan se kyyditys kun koulumatka pitenee.
Sitten muuttaa lähemmäs koulua jos sitä tarvitsee.
Hyvä idea, maksaa sitten edelleen peruskulut siitäkin talosta jota ei saa kaupaksi kun kukaan ei enää maalle uskalla muuttaa. Se on niin helppo huudella neuvoja ja käskyjä ihmisille jotka ovat eri tilanteessa kuin itse on.
Ap:n kaltaiset pitäisi heittää suoraan mielisairaalaan. Joku mielenvika pitää olla kun ollaan aina viemässä toisilta elämisenehtoja pois, koskaan ei tietenkään sellaisia mitkä osuisi omaan nilkkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyötyy jo edullisesta asumisesta maalla niin voi itse maksaa koulumatkat.
Sama kuin kaupunkilaiselle pitäisi maksaa siitä että pääse metsän rauhaan. Kaikkialla ei ole samoja palveluita.
Jos asuu maalla niin on rauhaa, mutta ei koulua. Jos asuu kaupungissa niin ei ole rauhaa, mutta on koulu. Voi sitten itse miettiä mikä on tärkeää.
Minä en ole valmis maksamaan veroja sen vuoksi että toisten lasten koulukyydit maksetaan niistä!
Mistä varoista lapsilisät maksetaan? Kyselee lapseton. Mikäli verovaroista en minäkään todellakaan halua maksaa sinulle senttiäkään lastesi takia. Mutta ei minulta kysytä haluanko.
Nehän voisi myös lopettaa tai pienentää. Sama summa voitaisiin käyttää vaikka terveydenhuoltoon, josta hyötyvät kaikki. Voisi jo loppua tämä lapsiperheiden hyysääminen.
Siinä semmoinen pikku periaattellinen ero, että ihan lain pohjalta kunnalla on velvollisuus järjestää perusopetusta lapsille. Sen sijaan kenenkään vastuulla ei ole järjestää metsän rauhaa kenellekään.