Kermap*rse kakaroille ei maistu kouluruoka
Suututti kahden teini-ikäisen haastattelu. Laadukkaampaa pitäisi olla. Tällaisena aikana vingutaan!
On ihan eri asia tehdä sitä ruokaa laitoskeittiössä ravintoarvot, budjetit ja kaikki muu huomioiden.
Toivottavasti saatte selluliittia ja finnejä niistä lähikaupan pullista!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Ei se sapuska nyt mitään Michelin-tasoa ole mutta ihan syötävää ja ilmaista. Monella ei kotona ole kuin muroja ja kaupan eineksiä tai ei niitäkään.
Vaan kun se ei ole ilmaista. Eikä taaskaan tuo ole mikään puolustus huonolle laadulle tai maulle.
Ja kun monella ei ole nykyisin hyvää ruokaa kotona, niin eikö silloin sen hyvän kouluruoan tärkeys ole entistä suurempi?
Ihme logiikkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vangeille tarjotaan paremmat ruuat kuin lapsille ja palvelutalojen vanhemmille! Miettikääpä siitä priorisointia ja että mikä on pielessä! Miksi vasemmisto haluaa antaa vangeille paremmat ruuat kuin muille?! Käyttäkää niitä aivojanne...
Vasemmistoko on hallitusvastuussa ?
Joo, se on tosiaan hallitus joka päättää mitä kuraa kouluissa syödään. Miten noin tyhmä pysyy hengissä?
Kun olin koulussa, söimme kouluruuan, koska oli nälkä ja piti jaksaa kohtuullisen pitkiä päiviä lauantait mukaan lukien. Vain harvat lapset olivat lihavia ja huonokuntoisia. Kun nyt katselen nuoria, niin tunnen pahoinvointia. kun he ovat muodottoman lihavia ja puuskuttavat hengästyneinä jo pienimmässä ruummiinliikunnassa. Miten he eivät näe tilannettaan ja koe samanlaista vastenmielisyyttä asiaa kohtaan kuin monet toisenlaista elämäntapaa arvostavat.
On vastenmielistä huomauttaa asiasta mitenkään, koska sellainen olisi henkilökohtaista. Nuoret ja lapset ovat nykyään niin pieni vähemmistö, että se olisi vähemmistön syrjintää. Lapsia paapotaan, eikä opeteta lapsesta saakka kiinnostumaan monista uusista asioista, arvostamaan oppimista ja hyötyliikuntaa ja yleensä toimeliaisuuteen ja tietynlaiseen ahkeruuteen. Tämä on usein vanhempien laiskuutta, koska monille vanhemmista ihanneelämää on sohvalla löhöily ja energia- ja muiden juomien siemailu on the rocks mauttoman TV-viihteen turruttamina. Kuitenkin heidän mielestään heillä on niin vaikeaa, että jälkikasvun pitäisi päästä helpommalla ja sitähän jokainen kunnon vanhempi haluaa lapsilleen - jopa kouluruokailussa.
Ruuan rasva ja hiilihydraatit ovat useimmiten ruuan mauntuottajat meille jo perimämme ajoilta, kun oli selvittävä hengissä savannilla. Ne tuottavat pahimmillaan muodotonta lihavutta nyt, kun emme enää ole keräilijöitä ja metsästäjiä siellä. Miten nykyihminen ei tätä ymmärrä vieläkään vaikka on käynyt kuussakin. Olenkin sitä mieltä, että maku on yliarvostettu ja väärin ymmärretty tekijä elämässämme. Maku ja hajuaisti ovat tärkeimpiä pilaantuneen syötävän tunnistamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.
Eikö ne osaa suolaa lisätä?
Meillä kyllä oli koulussa 80-luvulla kesä- herne- pinaattikeittoa, raasteita,
Silakkalaatikkoa. En tiedä mikä teilläpäin oli kotiruoka.
Taikasauvallako ne sitä suolaa lisäävät?
Vai pitäisikö lapsilla olla suolapurkki taskussa kouluruokailua varten?
Eikä saa, että saadaan pyhä suolattomuus toteutettua.
Lapsilleni tulee maha kipeäksi kouluruoasta. Sama kokemus koulun henkilökunnalla. Jotqin sellaista ruoassa on.
Kouluruoka on oikeasti pahaa. Vedessä lilluvaa ylikypsää pastaa ja kalapuikkoja. Kumisia lihapullia ja raakoja perunoita joiden keskusta on musta.
Erot kouluruoan tasossa on huomattavia. Valitettavasti joillain paikkakunnilla ruoka on ihan laadutonta, saattaa myös olla esimerkiksi raakaa tai väärin valmistettua. Ymmärrän oikein hyvin että jotkut ei halua sellaista, en itsekään haluaisi.
Omana kouluaikanani vuosituhannen vaihteessa ja 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä kouluruoka oli hyvää ja laadukasta perusruokaa, ainakin niillä paikkakunnilla missä asuimme. Sen jälkeen kouluruoan budjettia lienee kiristetty moneen kertaan, joten eipä se voi enää samanlaista ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.
1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun itse olin vielä ilmaisen kouluruoan saajana, oli myös ainakin omalla paikkakunnalla oma keittola koulussa. Ruoka oli pääosin ok, mutta kasvisruoka, jota valmistettiin vain niille muutamalle, jotka olivat ilmoitraneet kasvisruokavaliosta keittiölle, oli ihan mielettömän hyvää! Aloin itse kasvissyöjäksi lukion toisella, siihen asti olin syönyt sekaruokaa koulussakin, ja ero laadussa oli aivan valtava. Keittäjät olivat ihan tosissaan panostaneet kasvisruokiin javarmasti sekin auttoi, että niitä tehtiin vain pikku määrät, kouralliselle syöjiä.
Ruuan pitäisi olla terveellistä, mutta myös hyvää. Tosin en tiedä ovatko paistopisteen tuotteet yhtään sen terveellisempiä, mutta ymmärrän että vetoavat nuoriin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilleni tulee maha kipeäksi kouluruoasta. Sama kokemus koulun henkilökunnalla. Jotqin sellaista ruoassa on.
Jos näin on, niin koulun henkilökunta laittaa ihan varmasti palautetta keskuskeittiöön, ja asia selvitetään ja hoidetaan kuntoon.
No....miksi vangit saa ruoan näköistä ruokaa..ei mitään epämääräistä mössöä?
Vierailija kirjoitti:
No....miksi vangit saa ruoan näköistä ruokaa..ei mitään epämääräistä mössöä?
Kiven sisästä siis kirjoittelet kun on tietoa asiasta?
Jos kouluruoka on nykyään syömäkelvotonta niin 1) miksi henkilökunta syö sitä ja käsittääkseni jopa maksaa siitä? 2) Miksei kukaan metelöi, että päiväkotiruoka on syömäkelvotonta? Samoista keittiöistä sekin kai tulee. 3) Miksi ruoan ravintoarvoista meuhkaavat antavat sitten kuitenkin kakaroidensa vetää pullaa ja energiajuomia joka päivä?
Ymmärrän hyvin. Taso on laskenut. Kun joskus kysyin lapsilta mitä oli ruoka koulussa he sanoivat ettei tietoa kun ei siitä saanut selkoa mitä se oli. Jotain syötiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun itse olin vielä ilmaisen kouluruoan saajana, oli myös ainakin omalla paikkakunnalla oma keittola koulussa. Ruoka oli pääosin ok, mutta kasvisruoka, jota valmistettiin vain niille muutamalle, jotka olivat ilmoitraneet kasvisruokavaliosta keittiölle, oli ihan mielettömän hyvää! Aloin itse kasvissyöjäksi lukion toisella, siihen asti olin syönyt sekaruokaa koulussakin, ja ero laadussa oli aivan valtava. Keittäjät oli
Sama kokemus itsellä. Mielenkiintoinen tämä joka paikassa viljelty väite, että nimenomaan kasvisruoka on se suuri saatana, kun omassa nuoruudessa ysärillä ja nollarilla koulun kasviruoka oli yleensä parempaa kuin sekaruoka. Muistan hyvin, että sekasyöjiä jouduttiin välillä ojentamaan, etteivät ota kasvisruokaa vain siksi että sen päivän liharuoka ei sattunut miellyttämään. Tiedä sitten, missä määrin asiaan vaikuttaa keskuskeittiöiden yleistyminen ja missä määrin ihan vaan lihaanien asenneongelmat.
Aamutelkkarissa puhuttiin kastikkeista, olisi hyvä jos liha ja kala tarjoiltaisiin myös pelkältään vaihtoehtona. Muistan omasta nuoruudesta, eineksiä vierottiin, mutta tavis kotiruoka meni kuin kuumille kiville.
Oma ruokarajoitukseni etten käytä viljatuotteita, havaittu hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on sinun huudella. Tulisit yhdesti käymään koulussa ja ymmärtäisit miksi ihmiset vinkuu. Ei tämmöistä halpis kasvispaskaa syö saatana kukaan.
No, ihan viime aikoihin olen ollut koulussa töissä silloin tällöin. Ihan mielelläni olen syönyt. Ihanaa kun on hyviä raasteitakin ja salaattia. Niitä ei yhden hengen taloudessa millään viitsisi väkertää.
On väärin, että sinne ruokalaan tullaan nyrpistelemään ja haukkumaan ruokia. Parhaansa tekee keittiöväki. Jos ei maistu, niin ei maistu. Mutta suunsa voi pitää kiinni ja antaa muiden syödä rauhassa.
Ap
Nykyään on kaikilla taskut täys rahaa. Ei tarvita köyhäinapua
Typot: vähän tuunata, sais niissä kouluissa