Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kermap*rse kakaroille ei maistu kouluruoka

Vierailija
28.10.2025 |

Suututti kahden teini-ikäisen haastattelu. Laadukkaampaa pitäisi olla. Tällaisena aikana vingutaan!

On ihan eri asia tehdä sitä ruokaa laitoskeittiössä ravintoarvot, budjetit ja kaikki muu huomioiden.

Toivottavasti saatte selluliittia ja finnejä niistä lähikaupan pullista!

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa ymmärrä että mistä niillä telineillä riittää rahat tuohon kaikkeen? Arvatenkin viikonloppuisinkin menee rahaa erilaisiin rientoihin, miten voi arkisin olla joka päivä rahaa 3-8e laittaa kauppaan, croissantteihin, karkkiin, energiajuomiin ja kolmioleipiin? Aika harva yläasteikäinen on kuitenkaan säännöllisesti töissä ja kesätyörahat menee kai usein isompiin hankintoihin?

Meillä teini saa kympin viikossa, ja jos on esim joku meno, vaikka elokuviin kaverin kanssa, niin harkinnan mukaan maksetaan niitä. Lisää voi saada tietyillä kotitöillä mutta harvoin on sellaisia (esim. isommat pihatyöt ja puusouvi). Näistäkin saa 5-10e yleensä. Lapset on pienemmissä kouluissa, pienellä paikkakunnalla, ja kouluruoka on kuulema yleensä ihan ok, jopa tosi hyvää. Teini arvostaa monipuolisia salaattivalikoimia, ja kouluissa käytetään myös lähiruokaa, esimerkiksi perunat, juureksia, leipää. Muistaakseni kerran kahdessa viikossa on toiveruokapäivä.

Onko siis pienemmillä paikkakunnilla panostettu kouluruokaan paremmin? Kuunnellaan oppilaiden toiveita enemmän? Käytetään lähiruokaa enemmän?

Oma kokemukseni on, että omilleni muutettua opin syömään (koulu)ruokaa monipuolisemmin ja lopetin nirsoilun. Tämä siis jatko-opinnoissa, jossa sai myös ilmaisen ruoan.

Sen sai aikaan ihan puhtaasti NÄLKÄ. En saanut juuri kotoa rahaa, vaan piti pärjätä pienellä. Muistan kun joskus maanantaisin melkein itkin, kun koulussa oli tarjolla myös jälkiruokaa, se oli ihanaa. Sain myös joskus muilta oppilailta heidän ruokalappuja, joilla sai hakea tupla-annoksen. 

Opin tuolloin syömään esimerkiksi erilaisia kasviksia joista olin kuvitellut etten tykkää, ja erilaisia keittoja. Nälkä opetti, se on sitten kai se elämän kova koulu 😅😂

Vierailija
102/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa ainesosaluetteloa. Pelkkiä lisäaineita.

Kotona emme käytä edes eineksiä joten lapselle ei kouluruoka maistu. Ja olen köyhä mutta käytän ruokaan oikeita raaka- aineita en teollista mössöä. 

Miten ruoka voi  olla edes terveellistä niillä aineilla mistä se tehdään? Ei lapsille ja nuorille pitöisi syöttää lisäaineita sellaisia määriä. 

Viisi ruokaa viikossa. Kotonahan syödään lisäksi  päivittäinen tarve.  Koulupäiviä montako on vuodessa?   Ortoreksia päällä?

Ortoreksia jos välttelee teollisia lisäaineita ruuassa?

Ok.

Ortoreksia on j

Sun herkkumössöissä ei oo lisäaineita?  Mutta viitenä päivänä viikossa tarjotun kouluruuan olet kieltänyt lapsiltasi?

Itse ennemmin vaatisin lastani syömään kouluruuan ja aamupalan, välipalan, illan lämpimän ruuan ja iltapalan  omien tapojesi mukaisesti.  Ja sipsit ja karkit ja vehnäpullat vähemmälle.

Ihan samoja lisäaineita on jauhopussissa jonka ostat kotiin. Kts pussin kylkeä. Ne noissa selitteissä vain tuodaan tarkasti esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sithän ne on laihoja kaikki kun ne ei syö mitään.

Vierailija
104/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä että mistä niillä telineillä riittää rahat tuohon kaikkeen? Arvatenkin viikonloppuisinkin menee rahaa erilaisiin rientoihin, miten voi arkisin olla joka päivä rahaa 3-8e laittaa kauppaan, croissantteihin, karkkiin, energiajuomiin ja kolmioleipiin? Aika harva yläasteikäinen on kuitenkaan säännöllisesti töissä ja kesätyörahat menee kai usein isompiin hankintoihin?

Meillä teini saa kympin viikossa, ja jos on esim joku meno, vaikka elokuviin kaverin kanssa, niin harkinnan mukaan maksetaan niitä. Lisää voi saada tietyillä kotitöillä mutta harvoin on sellaisia (esim. isommat pihatyöt ja puusouvi). Näistäkin saa 5-10e yleensä. Lapset on pienemmissä kouluissa, pienellä paikkakunnalla, ja kouluruoka on kuulema yleensä ihan ok, jopa tosi hyvää. Teini arvostaa monipuolisia salaattivalikoimia, ja kouluissa käytetään myös lähiruokaa, esimerkiksi perunat, juureksia, leipää. Muistaakseni kerran kahdessa viikossa on toiveruok

Helsingissä salaattina on kesäkurpitsaraaste joka päivä. Jopa kurkku on liian kallista ja sitä ei ole.

Missä pullossa elät jos et tiedä että kouluruuan hinta vaihtelee kunnittain ja kaupungeittain? Se eroaa suuresti eri kaupungeissa. 

Vierailija
105/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ruoat valmistetaan nykyään suurkeittiöissä, ei automaattisesti tarkoita sitä, että pahaa, ravinneköyhää ja kelvotonta sieltä tarjoillaan. Niin kuin täällä annetaan ymmärtää. Loukkaus jo siellä kokkaavia kohtaan.

Laatu ei taatusti ole parantunut sillä, että valmistus on keskitetty isoihin yksiköihin. Ihan suotta yrität väittää moista.

Eikä se parane sillä että ruokaa seisotetaan ja kuljetellaan pitkät ajat ja matkat.  Tämän tajuaa kyllä jokainen täyspäinen.

Tässä mentiin pieleen. Miksei sitä voida myöntää? Pienemmät yksiköt ja koulukeittiöt takaisin. Keittiöille valtaa, työniloa ja ammattiylpeys takaisin!

Näkyy taatusti laadussa. Ja ruokailijamäärissä. Ja hävikissä. Ja terveydessä. Kaikilla on parempi mieli!

Vierailija
106/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini saa kympin viikossa, ja jos on esim joku meno, vaikka elokuviin kaverin kanssa, niin harkinnan mukaan maksetaan niitä. Lisää voi saada tietyillä kotitöillä mutta harvoin on sellaisia (esim. isommat pihatyöt ja puusouvi). Näistäkin saa 5-10e yleensä. Lapset on pienemmissä kouluissa, pienellä paikkakunnalla, ja kouluruoka on kuulema yleensä ihan ok, jopa tosi hyvää. Teini arvostaa monipuolisia salaattivalikoimia, ja kouluissa käytetään myös lähiruokaa, esimerkiksi perunat, juureksia, leipää. Muistaakseni kerran kahdessa viikossa on toiveruok

Tähän miniäkin ole kiinnittänyt huomiota. Siis kun lapsiperheillä on olevinaan niin tiukkaa ja silti mukuloilla on kymmenien eurojen viikkobudjetti pelkkiin energiajuomiin, karkkiin ja pullaan. Kouluruokaahan on haukuttu maailman sivu, joten vähän epäilen tätä väitettä että se on nyt yhtäkkiä ensimmäistä kertaa ikinä täysin syömäkelvotonta (varsinkin, kun henkilökunta kuitenkin peräti maksaa siitä samasta lounaasta). Mutta kai se on kun kotona ei enää totuta mihinkään normaaliin ruokaan vaan aina pitäisi olla einespizzaa ja hamppareita. Miten sairas sukupolvi näistä tämän hetken kouluikäisistä tuleekaan. 

Vierailija
107/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla otin monesti vain näkkäriä. Kouluruoka oli tosi pahaa mielestäni. Ei ollut mikään ideologinen seikka, että sen takia olisi jäänyt syömättä. 

Ne harvat kerrat kun oli, ei niin pahaa, söin mielelläni. 

Ei ollut kyse edes ruokalajeista pelkästään, vaan esim. joku makaronilaatikko oli koulussa tosi pahaa. Ihan erilaista kun kotona laitettu. 

Väitän että kouluruoka oli oikeasti pahempaa tuokaa tuolloin kun nyt, eli vaikka listalla kuulostaisi hyvältä, ei ollut ihan sitä, mitä odottaisi. 

Perustan väitteeni myös siihen,  että kun siirryin toiseen kouluun lukion ekalla, siellä oli vähän parempi ruoka. Ei loistavaa, mutta vähön parempaa. Välillä söin, välillä en. 

Erikseen sitten ne kerrat kun on ollut laihiksella ja jättänyt syömättä sen takia. Harvoin tuollaisen takia jäi syömättä vaan  ainoastasn, koska kyseinen ruoka ei maittanut.  Kyllä se oli ihan siitä, että ei ihan inhokkiruokaa halunnut väkisin mättää. Eikö ruuan valinta ole myös perusoikeus? Tietenkin hyviin ja terveellisiin tapoihin on hyvä valistaa, mutta miksei saisi olla vähön valikoiva ja nirsokin, kunhan ei liian nirso, tai  menee liian vaikeaksi. 

Vierailija
108/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää että mitä pienempi koulu ja oma keittiö, sitä parempi on AINA ruoka. 

Eikä kustannuksetkaan ole sen kummemmat, varsinkin kun huomioidaan käyttöaste ja hävikin määrä.

Vierailija
109/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vangeille tarjotaan paremmat ruuat kuin lapsille ja palvelutalojen vanhemmille! Miettikääpä siitä priorisointia ja että mikä on pielessä! Miksi vasemmisto haluaa antaa vangeille paremmat ruuat kuin muille?! Käyttäkää niitä aivojanne...

Vasemmistoko on hallitusvastuussa ?

Vierailija
110/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini saa kympin viikossa, ja jos on esim joku meno, vaikka elokuviin kaverin kanssa, niin harkinnan mukaan maksetaan niitä. Lisää voi saada tietyillä kotitöillä mutta harvoin on sellaisia (esim. isommat pihatyöt ja puusouvi). Näistäkin saa 5-10e yleensä. Lapset on pienemmissä kouluissa, pienellä paikkakunnalla, ja kouluruoka on kuulema yleensä ihan ok, jopa tosi hyvää. Teini arvostaa monipuolisia salaattivalikoimia, ja kouluissa käytetään myös lähiruokaa, esimerkiksi perunat, juureksia, leipää

tai sitten kotona ei syödä niitä kaupan broleiripyöryköitä vaan kunnon ruokaa itse valmistettuna.

Vierailija
111/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe on ilmainen ruoka, tarjonta maksulliseksi ja ulkoistetuksi normaalikatteilla, niin saadaan ruoka maistumaan. Tarjolle sitä, mitä halutaan.

Vierailija
112/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt pitävät huolta ettei tule lisäkiloja jotta setämiehillä kostuu lääkkeiden kuivattama suu. 

Vierailija
113/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt, te muka paremmin tietävät, jotka naureskelette niille, jotka syö kouluruokaa.

Te, jotka pyöritte silmiänne ja heitätte typeriä kommentteja tyyliin nauti siitä vankilaruuasta, mä en koskis tohon haarukallakaan, mä meen mieluummin kauppaan.

No, tiedättekö mitä?

Painukaa hetkeks äitiinne. Ihan oikeesti.

Koska tää jatkuva mouhottaminen siitä, kuinka kouluruoka on kuraa, on jotain niin säälittävää, että tekis mieli paiskoa tarjottimia pitkin lattiaa.

Ette te oo mitään ruokakriitikoita. Te ootte vaan porukka, joka on tottunut siihen, että kaikki pitää tulla valmiiksi laitettuna, maustettuna ja somekelpoisena.

Teidän suurin tragedia on se, että pinaattikeitossa ei oo tarpeeks väriä.

Voi hyvänen aika, maailma palaa, ihmisillä ei oo varaa ruokaan ja te ootte siellä vinkumassa siitä, että ruoka ei näytä kivalta.

Te ette tajua, miten etuoikeutettuja ootte.

Suomessa saa

Kiitos tästä kommentista! 

Olen lopen kyllästynyt nykyihmisiin,  joille kaikki tuntuu olevan "kun MINÄ teen nyt näin ja noin. Kun MINÄ kyllä tiedän! Nyt MINÄ pahoitin mieleni! Nyt MINUSTA tuntuu aivan KAMALALTA!  Mikämikä tämä TUNNE nyt on? Voi voi! Selviänkö MINÄ nyt tästä mielipahasta?!? Voivoivoi!"

Tuolla on lapsia, joilla ei ole kotona edes valoa jääkaapissa,  kun vanhemmat eivät ole maksaneet sähkölaskua. Jos ruoka ei kelpaa niin turpa kiinni, että muut voivat syödä rauhassa nolostelematta!

Ap

Ottakaa se pää pois omasta p*rseestä. 

Vierailija
114/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini saa kympin viikossa, ja jos on esim joku meno, vaikka elokuviin kaverin kanssa, niin harkinnan mukaan maksetaan niitä. Lisää voi saada tietyillä kotitöillä mutta harvoin on sellaisia (esim. isommat pihatyöt ja puusouvi). Näistäkin saa 5-10e yleensä. Lapset on pienemmissä kouluissa, pienellä paikkakunnalla, ja kouluruoka on kuulema yleensä ihan ok, jopa tosi hyvää. Teini arvostaa monipuolisia salaattivalikoimia, ja kouluissa käytetään myös lähiruokaa, esimerkiksi perunat, juureksia, leipää

"Helsingissä salaattina on kesäkurpitsaraaste joka päivä. Jopa kurkku on liian kallista ja sitä ei ole."

Mitä ihmettä, siis ensinnäkin kesäkurpitsahan on varsinkin sesongin ulkopuolella kalliimpaa kuin kurkku. Toisekseen, mikä vika siinä on? Hyvä C-vitamiinin, A-vitamiinin ja folaatin lähde. Einespizzaako pitäis mieluummin olla? 

Vierailija
115/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt, te muka paremmin tietävät, jotka naureskelette niille, jotka syö kouluruokaa.

Te, jotka pyöritte silmiänne ja heitätte typeriä kommentteja tyyliin nauti siitä vankilaruuasta, mä en koskis tohon haarukallakaan, mä meen mieluummin kauppaan.

No, tiedättekö mitä?

Painukaa hetkeks äitiinne. Ihan oikeesti.

Koska tää jatkuva mouhottaminen siitä, kuinka kouluruoka on kuraa, on jotain niin säälittävää, että tekis mieli paiskoa tarjottimia pitkin lattiaa.

Ette te oo mitään ruokakriitikoita. Te ootte vaan porukka, joka on tottunut siihen, että kaikki pitää tulla valmiiksi laitettuna, maustettuna ja somekelpoisena.

Teidän suurin tragedia on se, että pinaattikeitossa ei oo tarpeeks väriä.

Voi hyvänen aika, maailma palaa, ihmisillä ei oo varaa ruokaan ja te ootte siellä vinkumassa siitä, että ruoka ei näytä kivalta.

Te ette tajua, miten etuoikeutettuja ootte.

Suomessa saa

Selityksesi eivät ole mikään syy tinkiä laadusta. Lapsilla on ihan yhtä suuri oikeus maistuvaan, hyvinvalmistettuun ruokaan kuin sinullakin. 

Ja hyvä ei ole synonyymi kalliin kanssa. 

Vierailija
116/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun omat keittäjät takaisin tekemään ihan tavallista kotiruokaa ja leipoa voi myös ne sämpylät. Luulis maistuvan. 

Vierailija
117/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole muuttunut. Makaronilaatikko, kalapuikot, lihapullat, pinaattietut kaikki syötiin aina loppuun kasarilla. Tillilihat, kesäkeitot ja sensellaiset jäi syömättä. Ainoa ero on siinä, että silloin syötiin näkkäriä jos ruoka ei maistunut eikä lähdetty kauppaan. Siitä sai jälki-istuntoa.

Vierailija
118/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.

Ja sitten on se toinen vaihtoehto, jonka voit ottaa. Ei tarvi olla gurmeeta, että voi syödä ruokalassa, on ilmaista..

Vois kauden alussa kysyä, kuka syö kouluruokaa ja ne sirukortilla saavat käydä syömässä ilmaiseksi. Jos ei ilmoittaudu, ei ruokaa koko kautena, syksyllä ja vuoden alussa aina ilmoittautuminen. Ehkä muuttavat mielensä jossain vaiheessa. Jos ei käy ilmoittautumisesta huolimatta syömässä, kortti pois. Pystytään seuraamaan. Hävikkiä vähemmän.

Vierailija
119/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.

Tuohon aikaan ei ollut montaa vaihtoehtoa, syöt tai syöt.

Meillä oli 2 vaihtoehtoa, syöt tai itket ja syöt;) Kun ruuvaksi oli ruotokalaa niin mää tosiaan itkin ja söin ja lautanen piti syödä tyhjäksi.

Vierailija
120/177 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun ruokavalio koostuu sipseistä,ranuista ja hamppareista pääosin niin ei oikea terveellinen ruoka nykyajan kakaroille sitten maistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi