Kermap*rse kakaroille ei maistu kouluruoka
Suututti kahden teini-ikäisen haastattelu. Laadukkaampaa pitäisi olla. Tällaisena aikana vingutaan!
On ihan eri asia tehdä sitä ruokaa laitoskeittiössä ravintoarvot, budjetit ja kaikki muu huomioiden.
Toivottavasti saatte selluliittia ja finnejä niistä lähikaupan pullista!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoksi ruoka on mennytkin. Jos ei se kelpaa mitä saa, niin olkootpa ilman. Ei syömisestä mitään pakkoa kannata näin lihavassa maassa tehdä.
Lihavuus lisääntyy juuri siksi, että nuoriso ei syö kouluruokaa vaan hakee paistopisteiltä vehnärasvapalleroita ja nuo "herkut" huuhdellaan alas energiajuomilla.
Ai sen takia kaikki vanhemmatkin ihmiset on lihavia kun piti syödä joskus kouluruokaa? Kyllä se läskiyden syy on ihan jossakin muualla, eikä ne energiajuomat ja leivokset tee ketään läskiksi jos ei muuten tankkaa.
Energiajuomat on täynnä lisäaineita ja keinomakeutusta. Ainoa terveellinen osa on vesi. Ne muuttavat suoliston mikrobikantaa ja aiheuttaa sairauksia (IBS ym), tuhoaa hormonitoiminnan joka mm kylläisyyttä säätelee. Ei se akuutisti ilmene vaan kehittyy vuosien kuluessa. Keski-ikäisenä viimeistään näkyy navan ympärillä.
Puhtaan ruoan syöminen palauttaa normaalin suoliston ja mikrobit. Tätä nyt vaan ei koulussa enää tarjota. Hyvä jos kotona vielä joku osaa ja jaksaa laittaa oikeaa ruokaa.
Höhö eikö kasvis-idiologia oikein kanna😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa nyt tarkkaan.
Mä oon niin täynnä sitä, että osa teistä marssii ruokalaan kuin se olisi joku kärsimyksen temppeli.Tiedättekö mitä se ruoka maksaa?
ei mitään.
ILMAISTA.
Ja silti te ootte siellä nyrpistelemässä nenäänne kuin jotkut hienostonaperoiset, jotka luulee olevansa liian tärkeitä syömään tavallista ruokaa.
Te ette oo mitään kulinaristisia neroja.
Te ootte kermaperseitä, jotka on unohtaneet, mitä arvostus tarkoittaa.Sitä ruokaa tekee joukko ihmisiä, jotka herää aamukuudelta, huhkii keittiössä hiki hatussa ja toivoo, että edes joku kiittäis.
Ja mitä he saa?
Silmiä pyöritteleviä teinejä, jotka heittää ruoan roskiin, koska ei oo tarpeeks suolaa.
Voi jestas. Ottakaa se suolasirotin ja ratkaiskaa ongelma itse, ei tää oo mikäänHuomattavasti ravintorikkaampaa ruokaa oli silloin kuin nyt ja sitä lapset söisivät mirlummin kuin nykyistä lisäaineruokaa
Kermaperseiksi haukkujat. Ihanko tosissanne syötte kaiken eteen tuodun, kunhan se on tarjoiltu lautaselta ja sitä sanotaan ruoaksi?
Mä oon 45 enkä ole nirso. Silti esim silakkalaatikko, sienet tai suolaton kasvissosekeitto ei menisi alas, vaikka olisi kuinka nälkä.
Itse kävin oppikoulua 1970 luvulla. En syönyt kouluruokaa, koska perheellä ei ollut varaa maksaa siitä. Omat eväät oli päivittäin.
Toimittajat "valitsevat" haastateltavat ja saadaan keskustelu aikaiseksi. Tai kukaan ei kehtaa sanoa että syö koulussa kun juurikin joku kermapeppu tulee ilkkumaan että ootteko jotenkin köyhiä kun on pakko koulussa syödä?
Laitoskeittiöille sattuu mokia siinä missä muillekin. Harmi jos se sitten on jonkun köyhän lapsen tai nuoren ainoa lämmin ruoka sille päivälle. Ei Suomessa edes ravintolaruoka ole laadukasta tai hyvää jos ottaa huomioon mitä se maksaa. Lounaan saa kohtuuhintaan mutta jos et ole naukumassa ovella tasan klo 11 niin saat lämpökaapissa maanneen annoksen eikä raaka-aineet maksa kuin muutaman euron.
Ihmetyttää myös tämä vuosia jatkunut kansanvaellus sushimättöbuffetteihin tai samaisten kalapalojen kotiin kantaminen rasioissa kiskurihintaan. Kakaratkin opetetaan kovaan ääneen vinkumaan sushia niin että kaikki varmasti kuulee. Oli ihanaa kerran valita kaupan keittiön hyllyllä ruokaa kun pieni poika pyysi isältä että saataisko tänään nakkikastiketta ja muusia?
Nirsoilu alkaa jo päiväkodissa, maistetaan se "pakollinen" lusikankärjellinen pääruokaa. Aamupala, lounas ja välipala on näkkileipä, maito ja xylitolpastilli!
Koulutyöläisenä yli 30 vuotta, ei valittamista ruoasta, jota odotti joka päivä innolla ja jota söi mielellään. Vanhempien puheet inhottavasta kouluruoasta suurin syy lasten yököttelyyn. Kotona asenteet kuntoon, kiitos.
"Niinn vahvasti puolustit nirsoilevia ihmisiä vedoten äitiisikin, ei hänkään syö kaikkea.
Itse syön kunntarjotaan ksikenöaista ruokaa misokeitosta lähtien. Kotona tietysti teen mistä tykkään, aika kasvispainotteista, proteiinit muistaen."
Minä en puolusta nirsoilevia ihmisiä, vaan kerron, mitä realiteetit ovat: emme elä pula-aikaa, ja silloinkin, kun elettiin niukkuuden aikaa, oli lapsia, jotka eivät vain syöneet, vaikka mikä oli. Äitini ei ollut ainoa tällainen lapsi, otin vain hänet esimerkiksi. Tunnen muitakin saman ikäluokan ihmisiä, jotka kertovat, että eivät syöneet koulun puuroa jne. Esim. naapurin mummolla oli omat eväät koulussa, koska hän ei suostunut syömään kouluruokaa.
Kyllähän toki voit raivota siitä, että nuoret eivät kouluruokaa syö, vaikka sinä söit kaikkea, mutta ei se muuta asiaa miksikään. Kun elämme aikaa, jossa on vaihtoehtoja tarjolla, ne, jotka voivat valita, saattavat valita senkin vaihtoehdon, joka kiukuttaa sinua. Ja sitten on vielä ne, jotka eivät vain syö, vaikka vaihtoehtoa ei ole tarjolla.
Suosittelen, että siirryt ajattelemaan asiaa muualtakin kuin omasta vinkkelistäsi.
Ja syömättömyys koskee tyttöjä. Mistä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton selitys on tämä "meillä oli 50-luvulla aina puuroa, ja hyvin kelpasi", ja miksei nyt kelpaa?
Nyt ei ole 50-luku!
Puuropäivät ovat nykypäivänä suosittuja. Hyvin maistuu puuro nykylapsillekin.
Olen 36v. Silloinkin kun minä olin koulussa, oli paljon niitä nuoria, jotka eivät syöneet kouluruokaa, ja etenkin tytöt söivät pelkkää näkkäriä, jos sitäkään. Lapset eivät osaa olla kiitollisia ilmaisesta ruuasta, ennen kuin sen saaminen loppuu kokonaan. Niin on aina ollut. Ja ihan sama mitä täällä joku hurskastelisi, että aina on ollut kiitollinen siitä mitä on tarjolla, niin veikkaan, että todellisuudessa sen kiitollisuuden on tajunnut aikuisena. Olen minäkin JÄLKIKÄTEEN kiitollinen ilmaisesta kouluruuasta. Teininä sitä vain katsoi mitä on tänään ja nyrpisti nenäänsä kumiperunoille joissa oli mustia laikkuja, ja vetiselle ruskealle kastikkeelle mitä on pitänyt ohentaa niin, että riittää monelle sadalle ruokailijalle.
Ilmainen kouluruoka on kullanarvoinen asia. Mutta suuressa osassa kouluja ruuat tulevat isoista suurkeittiöistä tuhansille ruokailijoille, ja laatu on huonoa. Nämä eivät ole toisensa pois sulkevia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Nirsoilu alkaa jo päiväkodissa, maistetaan se "pakollinen" lusikankärjellinen pääruokaa. Aamupala, lounas ja välipala on näkkileipä, maito ja xylitolpastilli!
Vanhemmat rähjää noilla ortorektikkopalstoilla päiväkodin ruuastakin. Kaikki on väärin, joku marjakiisseli tai lettu hillolla saa äitykät raivon partaalle. Yleensä kaikki tarjottu.
Kotoa lasten asenteet lähtevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa nyt tarkkaan.
Mä oon niin täynnä sitä, että osa teistä marssii ruokalaan kuin se olisi joku kärsimyksen temppeli.Tiedättekö mitä se ruoka maksaa?
ei mitään.
ILMAISTA.
Ja silti te ootte siellä nyrpistelemässä nenäänne kuin jotkut hienostonaperoiset, jotka luulee olevansa liian tärkeitä syömään tavallista ruokaa.
Te ette oo mitään kulinaristisia neroja.
Te ootte kermaperseitä, jotka on unohtaneet, mitä arvostus tarkoittaa.Sitä ruokaa tekee joukko ihmisiä, jotka herää aamukuudelta, huhkii keittiössä hiki hatussa ja toivoo, että edes joku kiittäis.
Ja mitä he saa?
Silmiä pyöritteleviä teinejä, jotka heittää ruoan roskiin, koska ei oo tarpeeks suolaa.
Voi jestas. Ottakaa se suolasirotin ja ratkaiskaa ongelma itse, ei tää oo mikäänSavusilakka oli suuriherkku 30-luvulla syntyneellä äidillä.
Puolukat kerättiin tosiaan koululla ja koulussa oli eväät. Vain varakkaimpien jälkikasvu pääsi jatkokouluun.
Miten paksusta ratakiskosta pitää vääntää että kouluruoka ei ole ilmainen???
Se on oppilaalle maksuton mutta verorahoilla kustannettu.
Oman lapsen tämänpäiväisen ruuan ainesosaluettelo:
Currykastike
vettä, laktoositonta kasvirasvasekoitetta (rasvaton MAITO, vesi, kasviöljyt (rapsi, rypsi), muunnetut tärkkelykset, emulgointiaine (E472e), aromi, väri (karotenoidit), kasvimargariinia (sisältä kasvirasvaa [SG-palmu ja kookos], rypsiöljy, vesi, suola, emulgointiaine auringonkukkalesitiini, aromit, A- ja D2-vitamiini, väri E160a), vehnäjauhoja (sisältää VEHNÄ, jauhonparanne E300. Saattaa sisältää jäämiä RUKIISTA, KAURASTA tai OHRASTA), sokeria, kasvisliemiaineksia (maltodekstriini, suola, palsternakkajauhe, sipulijauhe, aromit, purjosipulijauhe), omenaviinietikkaa (hapettumisenestoaine SULFIITTI), currya (korianteri, kurkuma, juustokumina, sarviapila, neilikka), jodioitua suolaa
Broileripyörykät
broilerpyöryköitä (sisältää broilerinliha [Suomi], vesi, SOIJAPROTEIINI, koneellisesti eroteltu siipikarjanliha [Suomi], korppujauho [VEHNÄ], mausteet [sipuli, valkopippuri, paprika, mustapippuri, valkosipuli, korianteri, maustepippuri], perunajauho, stabilointiaine auringonkukkalesitiini, dekstroosi, happamuudensäätöaineet E508, E300, jodioitu suola, hiivauute, stabilointiaine E461, aromi)
Tulevat koululle muovipusseissa jossa ne lämmitetään. Lisäksi näkkileipää ja halvinta margariinia.
Meillä kotona emme syö valmisruokia lainkaan. Papuja, linssejä, kikherneitä, kasviskeittoa, lihapataa jne tehty oikeista raaka -aineista.
Suomalainen ruoka on muutenkin epäterveellistä, aikuiset ihmiset ostavat kaupasta juuri vaikka broileripyöryköitä ja luulevat syövänsä kotiruokaa. Menkää opiskelemaan mitä on oikea ruoka vaikka etelä Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap saa sitä ruokaa jos joutuu esim sairaalaan.
Helsingissä ruokaa ei voi verrata siihen mitä se oli edes 5 v sitten. Matoja salaatissa, perunat mätiä ja multaisia, kauhallisessa keittoa 1 makkaranpala jne.
Taso vaihtelee alueittain joissain kaupungeissa siihen voidaan käyttää jopa monta euroa enemmän per annos kuin muualla.
Sairaala!! Olipa järkyttävä kokemus olla viikko sairaalassa ja sillä ruokavaliolla. En pystynyt syömään kuin yhtenä päivänä kunnolla yhdellä aterialla. Oli perunaa ja kaksi jauhelihapihviä ja pikkuliraus kastiketta. Kasviksia päivässä ehkä 50g kun suositus on 500g. Sokeria, sokeria, sokeria, viljaa, viljaa, viljaa. Ei niillä parane vaan sairastuu lisää.
Tietenkin näin piri käydä, kun f a s i s t i -vihreät sen kasvispaskoineen näin halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa ainesosaluetteloa. Pelkkiä lisäaineita.
Kotona emme käytä edes eineksiä joten lapselle ei kouluruoka maistu. Ja olen köyhä mutta käytän ruokaan oikeita raaka- aineita en teollista mössöä.
Miten ruoka voi olla edes terveellistä niillä aineilla mistä se tehdään? Ei lapsille ja nuorille pitöisi syöttää lisäaineita sellaisia määriä.
Viisi ruokaa viikossa. Kotonahan syödään lisäksi päivittäinen tarve. Koulupäiviä montako on vuodessa? Ortoreksia päällä?
Ortoreksia jos välttelee teollisia lisäaineita ruuassa?
Ok.
Viisi ruokaa viikossa. Kotonahan syödään lisäksi päivittäinen tarve. Koulupäiviä montako on vuodessa? Ortoreksia päällä?