Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kermap*rse kakaroille ei maistu kouluruoka

Vierailija
28.10.2025 |

Suututti kahden teini-ikäisen haastattelu. Laadukkaampaa pitäisi olla. Tällaisena aikana vingutaan!

On ihan eri asia tehdä sitä ruokaa laitoskeittiössä ravintoarvot, budjetit ja kaikki muu huomioiden.

Toivottavasti saatte selluliittia ja finnejä niistä lähikaupan pullista!

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on sinun huudella. Tulisit yhdesti käymään koulussa ja ymmärtäisit miksi ihmiset vinkuu. Ei tämmöistä halpis kasvispaskaa syö saatana kukaan. 

Jorma 58 v. Kihniöstä avautuu!

Vierailija
22/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin aikuisten jutuista huomaa mistä lapset ovat oppineet "kouluruoka yök."

Minulle tekee ihan pahaa lukea noiden ortorektikkoryhmien keskusteluja.  Olipa ortoreksia laatua että vain lihaa ja rasvaa tai päinvastoin ihmettelen äiti-ihmisten kielenkäyttöä.  Ruoka on pskaa, olen kiemtänyt lastani syömästä koulussa.   Mikä sitten kenelläkin on ainoa oikea ruoka 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan suosio on meidänkin kunnassa laskenut viime vuosina. Onko sitten syynä lasten nirsous vai se, että ruoan laatu on selvästi heikentynyt, sitä voidaan pohtia. Itse tulee katsottua ruokalista edeltäkäsin ja joillekin päiville otan kotoa eväät mukaan. Kouluruoka on nykyään hyvin pitkälti einesruokaa, joka vain lämmitetään koulun keittiössä. Moniin kouluihin ruoka tulee pakeissa, joita on kuljetettu pitkin kylää jakeluautolla usean tunnin ajan. Kyllä täytyy myöntää, että kaipaan koululla työskennelleitä keittäjiä, jotka tekivät ruoan raaka-aineista lähtien itse. Kaikki nuoria arvostelevat, käykääpä joskus tutustumassa siihen oman paikkakuntamme kouluruokatarjontaan. 

Vierailija
24/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.

Eikö ne osaa suolaa lisätä?

Meillä kyllä oli koulussa 80-luvulla kesä- herne- pinaattikeittoa, raasteita, 

Silakkalaatikkoa. En tiedä mikä teilläpäin oli kotiruoka.

Vierailija
25/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoksi ruoka on mennytkin. Jos ei se kelpaa mitä saa, niin olkootpa ilman. Ei syömisestä mitään pakkoa kannata näin lihavassa maassa tehdä.

Lihavuus lisääntyy juuri siksi, että nuoriso ei syö kouluruokaa vaan hakee paistopisteiltä vehnärasvapalleroita ja nuo "herkut" huuhdellaan alas energiajuomilla. 

Vierailija
26/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on sinun huudella. Tulisit yhdesti käymään koulussa ja ymmärtäisit miksi ihmiset vinkuu. Ei tämmöistä halpis kasvispaskaa syö saatana kukaan. 

Ymmärrän kyllä jos niitä kasvismössöjä ei syödä, mutta eivät syö oikeaakaan ruokaa.

Vierailija
27/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kouluruoka on yhtenä päivänä jotain muuta kuin sitä omaa lempiruokaa, niin sen jälkeen "kaikki kouluruoka on pahaa". Ja ilmeisesti koululaisilla on liikaa rahavaroja, että voivat maksuttoman ruuan sijaan käydä hampurilaisella tai kaupassa herkkuostoksilla. Minulla on tapana päivittäin kysyä 12-vuotiaalta tytöltäni, mitä ruokaa koulussa tarjottiin ja maistuiko hyvin. Vain hyvin harvoin hän saattaa sanoa, etttä ei ollut oikein hyvää (mutta söi silti).

Vierailija
28/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako kouluruoka ap:n lapsille?

Vierailija
29/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin aikuisten jutuista huomaa mistä lapset ovat oppineet "kouluruoka yök."

Minulle tekee ihan pahaa lukea noiden ortorektikkoryhmien keskusteluja.  Olipa ortoreksia laatua että vain lihaa ja rasvaa tai päinvastoin ihmettelen äiti-ihmisten kielenkäyttöä.  Ruoka on pskaa, olen kiemtänyt lastani syömästä koulussa.   Mikä sitten kenelläkin on ainoa oikea ruoka 

Nekö syöttää lapsilleen vai lihaa ja rasvaa 🤣🤣

Kai opettajat tekee noista lasun.

Vierailija
30/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maistunut kouluruoka minullekaan, vaikka olin köyhän perheen lapsi 70-luvulla. Pahimmillaan kouluruoka sai oksentamaan.

Ei meillä kotonakaan mitään gourmeeta ollut. Äiti oli sairaalassa töissä, ja sieltä sai usein yli jäänyttä ruokaa ilmaiseksi kotiin. Niitä sitten syötiin kotona.

Olin ihan hirveän hoikka lapsi. Silloin ei ollut mahdollisuutta käydä ostamassa kaupasta vaihtoehtoista evästä.

En moittisi nykylapsia. Minkä sille voi jos joku ruoka maistuu pahalle. Ei sitä makua voi ajatuksen voimalla paremmaksi muuttaa. Valehteleminenkaan ei muuta makua yhtään paremmaksi.

Vierailija
31/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa joku suuri pomo selitti, että näitä seurataan tarkkaan, ja tiedetään mikä maistuu ja mikä ei.

No miksi tehdään sellaista väkisin vuodesta toiseen, mikä ei maistu? 

Ja tämä ruoan valmistamisen keskittäminen noihin isoihin yksiköihin ei vaan toimi ainakaan laadun kannalta. 

Ja jos laatu kärsii ja puolet jättää syömättä, niin ei se ole erityisen kustannustehokastakaan. 

Eli jos koululaiset eivät tykkää vanhan ajan kanaviillokista, mutta syövät mielellään kanaa ja nuudeleita, niin miksi ette tee niitä nuudeleita!!!!!! Kustannuksissa ei voi olla suurta eroa.

Vierailija
32/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.

Eikö ne osaa suolaa lisätä?

Meillä kyllä oli koulussa 80-luvulla kesä- herne- pinaattikeittoa, raasteita, 

Silakkalaatikkoa. En tiedä mikä teilläpäin oli kotiruoka.

Mun lasten koulussa ei ole suolaa tyrkyllä. Eikä muitakaan mausteita. Pitäisi ottaa kotoa mukaan. 

Mun lasten koulun rehtorikin myöntää, että ruoan taso on laskenut. Esim perunat ovat usein kovia. 

Vierailija
33/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaa nyt tarkkaan.

Mä oon niin täynnä sitä, että osa teistä marssii ruokalaan kuin se olisi joku kärsimyksen temppeli.

Tiedättekö mitä se ruoka maksaa?

ei mitään.

ILMAISTA.

Ja silti te ootte siellä nyrpistelemässä nenäänne kuin jotkut hienostonaperoiset, jotka luulee olevansa liian tärkeitä syömään tavallista ruokaa.

Te ette oo mitään kulinaristisia neroja.

Te ootte kermaperseitä, jotka on unohtaneet, mitä arvostus tarkoittaa.

Sitä ruokaa tekee joukko ihmisiä, jotka herää aamukuudelta, huhkii keittiössä hiki hatussa ja toivoo, että edes joku kiittäis.

Ja mitä he saa?

Silmiä pyöritteleviä teinejä, jotka heittää ruoan roskiin, koska ei oo tarpeeks suolaa.

Voi jestas. Ottakaa se suolasirotin ja ratkaiskaa ongelma itse, ei tää oo mikään ravintola.

Ja joo, joskus kouluruoka mais

Siis lapsiperheköyhyyskin on pelkkää puppua jos lapsi ei osaa/saa syödä kaikkea.

Sodanjälkeiseen köyhyyteen syntyneenä ihmetten miten aikuiset ovat nirsoha ja opettavat lapsiaan samaan.

50-luvun kouluruoka, kaurapuuroa, marjapuuroa, makaroonivelliä, joskus hernekeittoa, joskus lihakeittoa.  Leipä ja maito tuotiin kotoa repussa. Ei kasviksia.  Koululla oli vain lusikoita, siksi vain lusikkaruokia.  Maito pullon suusta, ei laseja. 

Ei kenenkään kotonakaan kiukuteltu että liikaa hiilihydraattia, liian vähän lihaa tai miksei oo sitä tai tätä lisuketta ja mun lapsen lempimaitoa.

Opetettiin olemaan kiitollinen ruuasta ja yleensä jokapäiväisestä leivästä.

Vierailija
34/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kermaperseet syö kouluruokaa kun kotona ovat tottuneet parempaan. Vanhemmat ostavat kaiken mitä nuoriso keksii vaatia. Koulussa ei ole katkarapuja, simpukoita eikä edes hanhenmaksapalleroita, kääk! Eikä pizzaa, hampurilaisia tai ranuja. Kyllä nuorisolla on nykyaikana niin vaikeeta, ei ihme että ahdistuvat;)

Vierailija
35/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluruoka on mennyt todella ala-arvoiseksi kun kaikki suomalaisten rahat on kannettu ulkomaille ja halvalla pitää nyt saada lapsille ruokaa, lapset syövät kotona kaikkea mutta kouluruokaa on mahdoton syödä... ja asiaa ei auta että kouluissa siirryttiin vielä enemmän halpoihin kasvismössöihin... 2020-luvulla ulkomaiden etu ajettiin suomalaisten lasten edelle tarkoituksella...

Vierailija
36/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä jos niitä kasvismössöjä ei syödä, mutta eivät syö oikeaakaan ruokaa.

Kun makaronilaatikko ja hernekeittokin on pilattu vaihtamalla jauheliha / kinkku johonkin mifutofurouheeseen. Maistuu pahalle ja pierettää useimpia.

Vierailija
37/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskuskeittiöissä ei osata tehdä edes kunnon makaronilaatikkoa, niin mitä siellä mahdetaan osata tehdä kunnolla?

Jos ruoka ei maistu, niin kannattaisiko oikeasti katsoa vähän sitä laatua ja valikoimaa?

Aamun haastatteluissa laatuongelmat tuntuivat olevan täysin toissijaisia selityksiä.

Ja kuten sanottu, ruoka takaisin koulun omiin keittiöihin, jos siellä sellaisia vielä on!

Vierailija
38/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä koulussa ja syön siellä joka päivä. En todella ymmärrä tätä nillitystä, ruoka on todella hyvää. Pitäisi varmaan oppilaiden käydä jollain katastrofialueella tai olla viikko nälässä niin oppisivat arvostamaan normaalia ruokaa. (Eri)

Vierailija
39/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois koko kouluruokailu, säästyis miljoonia euroja.  Muualla maailmassa pärjäävät ilman verorahoin kustannettua kouluruokaa.

Vierailija
40/160 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nekö syöttää lapsilleen vai lihaa ja rasvaa 🤣🤣

Kai opettajat tekee noista lasun.

Esim ketoruokailijat syöttävät lapsilleenkin vain lihaa, rasvaa ja jotain hiilihydraatintonta kasvista. Lapset ei saa syödä perunaa, leipää, pastaa jne 

Esim pitsa, pohja juustoa ja jauhelihaa,  päällinen jauhelihaa. Ja  jokunen vihree lehti koristeeksi.  Punaista voita, tilamaitoa,  missään ei saa olla lisäaineita paitsi eritrytolia, kaikkein myrkyllisin makeutusaine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi