Kermap*rse kakaroille ei maistu kouluruoka
Suututti kahden teini-ikäisen haastattelu. Laadukkaampaa pitäisi olla. Tällaisena aikana vingutaan!
On ihan eri asia tehdä sitä ruokaa laitoskeittiössä ravintoarvot, budjetit ja kaikki muu huomioiden.
Toivottavasti saatte selluliittia ja finnejä niistä lähikaupan pullista!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on sinun huudella. Tulisit yhdesti käymään koulussa ja ymmärtäisit miksi ihmiset vinkuu. Ei tämmöistä halpis kasvispaskaa syö saatana kukaan.
Olen töissä koulussa ja syön siellä joka päivä. En todella ymmärrä tätä nillitystä, ruoka on todella hyvää. Pitäisi varmaan oppilaiden käydä jollain katastrofialueella tai olla viikko nälässä niin oppisivat arvostamaan normaalia ruokaa. (Eri)
Niin sanoi teinikin kuten kerroin. Helsinkiläinen koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoksi ruoka on mennytkin. Jos ei se kelpaa mitä saa, niin olkootpa ilman. Ei syömisestä mitään pakkoa kannata näin lihavassa maassa tehdä.
Lihavuus lisääntyy juuri siksi, että nuoriso ei syö kouluruokaa vaan hakee paistopisteiltä vehnärasvapalleroita ja nuo "herkut" huuhdellaan alas energiajuomilla.
Ai sen takia kaikki vanhemmatkin ihmiset on lihavia kun piti syödä joskus kouluruokaa? Kyllä se läskiyden syy on ihan jossakin muualla, eikä ne energiajuomat ja leivokset tee ketään läskiksi jos ei muuten tankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.
Eikö ne osaa suolaa lisätä?
Meillä kyllä oli koulussa 80-luvulla kesä- herne- pinaattikeittoa, raasteita,
Silakkalaatikkoa. En tiedä mikä teilläpäin oli kotiruoka.
Taikasauvallako ne sitä suolaa lisäävät?
Vai pitäisikö lapsilla olla suolapurkki taskussa kouluruokailua varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin lapsi/nuori 60- ja 70-luvuilla, niin meillä oli kouluissa omat keittäjät ja ruoka oli monipuolista ja hyvää. Kaikki kävivät syömässä, mutta meille tarjottiinkin tavallista kotiruokaa, eikä mitään omituisia kasvismössöjä ja suolattomia, mauttomia mukatervellisiä ihmeviritelmiä. Ymmärrän oikein hyvin, että moni jättää syömättä, mediassa ollut niin usein kuvia annoksista jotka näytävät koiran oksennukselta.
Olin ala-asteella 80- ja 90-luvuilla. Laman myötä omat keittäjät vaihtuivat keskuskeittiöön, ja ruuan laatu laski aivan huomattavasti. Omien lasten kouluissa (ala- ja yläkoulu) on omat keittiöt ja ruoka hyvää.
Ja nyt on tullut päälle tämä vegetyrkytys niin ei ihme, että ruoka ei maistu, kun muut kuin itse syöjät sekaantuu asiaan. Lapsille 80-luvun ruokalista eteen ja siitä valitaan parhaat heidän mielen mukaan. Raasteet ja juureslohkot riittää vegeksi.
Vierailija kirjoitti:
"Siis lapsiperheköyhyyskin on pelkkää puppua jos lapsi ei osaa/saa syödä kaikkea.
Sodanjälkeiseen köyhyyteen syntyneenä ihmetten miten aikuiset ovat nirsoha ja opettavat lapsiaan samaan.
50-luvun kouluruoka, kaurapuuroa, marjapuuroa, makaroonivelliä, joskus hernekeittoa, joskus lihakeittoa. Leipä ja maito tuotiin kotoa repussa. Ei kasviksia. Koululla oli vain lusikoita, siksi vain lusikkaruokia. Maito pullon suusta, ei laseja.
Ei kenenkään kotonakaan kiukuteltu että liikaa hiilihydraattia, liian vähän lihaa tai miksei oo sitä tai tätä lisuketta ja mun lapsen lempimaitoa.
Opetettiin olemaan kiitollinen ruuasta ja yleensä jokapäiväisestä leivästä."
Olet aikuinen ihminen, opettele erottamaan asiat toisistaan.
Esinnäkin, nyt ei eletä sodanjälkeistä köyhää aikaa, vaan yltäkylläisyyden aikaa, joka eroaa huomattavasti vaikka minunkin, nelikymppisen lapsuudes
Nelikymppinen voi kasvattaa ajatusmaailmaansa ja aikuisen lailla opetella syömään kaikkea. Ja ennenkaikkea opettaa lapsensa itseään fiksummaksi eikä kasvattaA mölyapinaa joka rumin sanoin haukkuu kouluruokaa kun mami syöttää vaan lempiherkkua
Ei taida missään koulussa enää saada puhdasta suomalaista ruokaa vaan kaikki on jotain puolivalmisteita joissa lisäaineita pitkä lista. Jos nuoret kotona saavat itsetehtyä puhdasta ruokaa niin ymmärrän täysin miksi kouluruoka epäilyttää. Eihän kaikki eläimetkään suostu syömään ihmisille tarkoitettua ruokaa. Kaikki lehmätkään ei syö rehua jossa bovaeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ruokailutottumukset ovat muuttuneet aika paljon, ja ruoat kansainvälistyneet silakkalaatikkoajoista.
Itse tykkään kyllä silakkalaatikosta, mutta sillä ei ole merkitystä kun nyt puhutaan nykyajan lapsista.
Jos eivät syö silakkalaatikkoa, niin miksi sitä pitää niille väkisin tuputtaa? Koska sinun nuoruudessasi kelpasi?
Aamulla kerrottiin myös, että spaghetti bolognese kelpaa hyvin, samoin joku Wokkikanakasvisnuudeli. Tehkää sellaisia mitkä kelpaa.
Roskiin ei kannata tehdä mitään. Ja pistäkää ne einesten lämmittäjät edes leipomaan! Tuore leipä ja sämet kelpaa aina kaikille!
Syövätpähän edes sitten jotain.
Toivottavasti ap saa sitä ruokaa jos joutuu esim sairaalaan.
Helsingissä ruokaa ei voi verrata siihen mitä se oli edes 5 v sitten. Matoja salaatissa, perunat mätiä ja multaisia, kauhallisessa keittoa 1 makkaranpala jne.
Taso vaihtelee alueittain joissain kaupungeissa siihen voidaan käyttää jopa monta euroa enemmän per annos kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis lapsiperheköyhyyskin on pelkkää puppua jos lapsi ei osaa/saa syödä kaikkea.
Sodanjälkeiseen köyhyyteen syntyneenä ihmetten miten aikuiset ovat nirsoha ja opettavat lapsiaan samaan.
50-luvun kouluruoka, kaurapuuroa, marjapuuroa, makaroonivelliä, joskus hernekeittoa, joskus lihakeittoa. Leipä ja maito tuotiin kotoa repussa. Ei kasviksia. Koululla oli vain lusikoita, siksi vain lusikkaruokia. Maito pullon suusta, ei laseja.
Ei kenenkään kotonakaan kiukuteltu että liikaa hiilihydraattia, liian vähän lihaa tai miksei oo sitä tai tätä lisuketta ja mun lapsen lempimaitoa.
Esinnäkin, nyt ei eletä sodanjälkeistä köyhää aikaa, vaan yltäkylläisyyden aikaa, joka eroaa hu
Nelikymppinen voi kasvattaa ajatusmaailmaansa ja aikuisen lailla opetella syömään kaikkea. Ja ennenkaikkea opettaa lapsensa itseään fiksummaksi eikä kasvattaA mölyapinaa joka rumin sanoin haukkuu kouluruokaa kun mami syöttää vaan lempiherkkua
Nyt taas meni ajattelemisen puolelta tuntemisen puolelle. Minä en puhunut omasta tai lasteni ruokailemisesta mitään, vaan kouluruokailusta yleensä. Jos luet viestini, niin huomaat tämän itsekin. En ole koskaan ollut nirso, en lapsenakaan, ja omat lapseni ovat aina syöneet kouluruokaa hyvin ja kehuneet sitä. Nyt, kun tämä on selvitetty, voit kommentoida itse asiaa, jos sinulla on siihen jotain sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ei ollut montaa vaihtoehtoa, syöt tai syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikasauvallako ne sitä suolaa lisäävät?
Vai pitäisikö lapsilla olla suolapurkki taskussa kouluruokailua varten?
Syötättekö te lapsillenne suolaa? Vauvasta alkaen? Verenpainepillerit vehnäpatongeilla ja lisäainejuomilla tanakoidulla vartalolla jo kakskymppisenä?
Mikä hiton selitys on tämä "meillä oli 50-luvulla aina puuroa, ja hyvin kelpasi", ja miksei nyt kelpaa?
Nyt ei ole 50-luku!
Katsokaa ainesosaluetteloa. Pelkkiä lisäaineita.
Kotona emme käytä edes eineksiä joten lapselle ei kouluruoka maistu. Ja olen köyhä mutta käytän ruokaan oikeita raaka- aineita en teollista mössöä.
Miten ruoka voi olla edes terveellistä niillä aineilla mistä se tehdään? Ei lapsille ja nuorille pitöisi syöttää lisäaineita sellaisia määriä.
Suomessa vangeille tarjotaan paremmat ruuat kuin lapsille ja palvelutalojen vanhemmille! Miettikääpä siitä priorisointia ja että mikä on pielessä! Miksi vasemmisto haluaa antaa vangeille paremmat ruuat kuin muille?! Käyttäkää niitä aivojanne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esinnäkin, nyt ei eletä sodanjälkeistä köyhää
Niinn vahvasti puolustit nirsoilevia ihmisiä vedoten äitiisikin, ei hänkään syö kaikkea.
Itse syön kunntarjotaan ksikenöaista ruokaa misokeitosta lähtien. Kotona tietysti teen mistä tykkään, aika kasvispainotteista, proteiinit muistaen.
Mielummin sitä makaronovelliä jossa on makaronia ja maitoa tai kalakeittoa oikealla kalalla.
Nyt noi ruuat olisivat: makaronivelli tehty soija/ kauramaitoon tai kalakeitto yksi kalanpala per annos lisätty vaikka mitä lisäaineita keittoon.
Tää on kyllä kummallista kun nykyvanhemmat lähtevät näihin kaikkiin lasten tyytymättömyyksiin mukaan ja oikein lietsovat. Opettakaa Lapset olemaan tyytyväisiä siihen mitä on. Tutkimuksienkin mukaan jos ei osaa olla kiitollinen, se korreloi onnettomuuden ja ahdistuksen kanssa. Miettikää joskus vanhemmat mitä itsekeskeisiä apinoita kasvatatte.
Mitä suotta valitetaan. Muutetaan kouluruokailu maksulliseksi ja tilata saa juuri sitä mitä haluaa kunhan maksaa siitä. Maailmassa taitaa olla kaksi maata joissa kouluruokailu on ilmainen ja siitä huolimatta siitä valitetaan. Laitetaan maksu ja vapaus tilata mitä haluaa niin kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ei ollut montaa vaihtoehtoa, syöt tai syöt.
Niin se pitäisi olla nykyäänkin. Kauppaan ei ainakaan mennä tai 2h istuntoa. Mutta tosiaan keittäjät takaisin, kunnon ruokaa lapsille ja vegepaskatyrkytys pois.
Esinnäkin, nyt ei eletä sodanjälkeistä köyhää aikaa, vaan yltäkylläisyyden aikaa, joka eroaa huomattavasti vaikka minunkin, nelikymppisen lapsuudesta siinä, miten paljon erilaista ruokaa on kaupassa tarjolla.
Toiseksi, lapsiperheköyhyys ei koske kaikkia lapsiperheitä.
Kolmanneksi, myös köyhä lapsi voi olla tosi nirso ja kärsiä mieluummin nälkää kuin syödä.
Neljänneksi, myös sinun ikätovereissasi oli niitä lapsia, jotka eivät syöneet kaikkea, mitä tarjottiin, vaan suhtautuivat nirsosti eri ruokiin (esim. 1952 syntynyt äitini).
Ajatteleminen on sallittua.