Miksi perheen asumistuki pienenee, kun lapsi täyttää 18?
Vaikka hänellä ei ole käytännössä mitään tuloja, pieni opintoraha vain.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Ja opiskelija ei saa toimeentulotukea, jos ei nosta täyttä opintolainaa.
Asumislisää saa vain opiskelukuukausilta. Jos ei opiskele kesällä ei saa asumislisää.
Ja asumislisää ei saa, jos asuu vanhempansa kanssa.
Mihin se raja pitäisi vetää, jos ei siihen kun elatusvelvollisuus päättyy? 20v? 30v? 40v?
Voihan sitä asua vanhempien taloudessa vaikkaa niin kauan, kun elävät, mutta jonnekin se raja "lapsiperhetukien" loppumisesta on silti pakko vetää, ja viimeistään lapsen juridiseen aikuistumiseen on aika looginen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se raja pitäisi vetää, jos ei siihen kun elatusvelvollisuus päättyy? 20v? 30v? 40v?
Voihan sitä asua vanhempien taloudessa vaikkaa niin kauan, kun elävät, mutta jonnekin se raja "lapsiperhetukien" loppumisesta on silti pakko vetää, ja viimeistään lapsen juridiseen aikuistumiseen on aika looginen.
Pitäisi huomioida koko ruokakunnan tilanne paremmin siihen saakka, kunnes peruskoulun jälkeinen tutkinto on suoritettu (tai lopetettu).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi huomioida koko ruokakunnan tilanne paremmin siihen saakka, kunnes peruskoulun jälkeinen tutkinto on suoritettu (tai lopetettu).
Ap
Voisin joinain kuukausina saada jopa toimeentulotukea, mutta se, että (eri ruokakuntaan kuuluva) aikuinen lapseni asuu samassa asunnossa, alentaa mun perusosaa 100 eurolla. Ja koska asumme samassa asunnossa niin lapseni ei voi saada myöskään opintotuen asumislisää vaan saamme yhteisen asumistuen, joka on pienempi kuin asumislisä. Ei tässä ole mitään järkeä.
Ap
No, koska 18-vuotias on aikuinen, vanhemmilla ei ole enää elatusvelvollisuutta, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ? Ja miksi edes tälläinen asumistuki on keksitty, työssäkäyvälle ei pidä maksaa kuin lapsilisät, asut liian kalliisti, myy sijoituksiasi tain käytä säästöjäsi, ei se ole yhteiskunnan ongelma, jos asut liian kallissa kämpässä.
Ei muutu asumistuki miksikään lapsen täysi-ikäistyessä.
Kyllä on tolloa porukkaa taas ja ihan 5 sivun edestä. Kiitos nauruista!
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö on rakenenttu niin, että köyhät perheet yritetään erottaa toisistaan.
Kämppistellessäs vieraiden kanssa (aseksuaalisesti) saa täydet tuet, mutta omien perheenjäsenten ja sukulaisten kanssa sekä panosuhteessa on elatusvelvollisuus. Eli näin hallinto yrittää erottaa perheet ja ihmiset toisistaan omiin soluihinsa, jotta ovat parempia orjia.
Mitä jos kokeilisit työntekoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias kotona asuva voi hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan, jos hänen omat tulonsa eivät riitä välttämättömiin menoihin. Toimeentulotukea myönnetään perhekohtaisesti, mutta yli 18-vuotiasta lasta ei lasketa perheenjäseneksi vanhempiensa kanssa samassa taloudessa asuessa, joten hän hakee tukea erikseen, Kela selventää.
Ei olla nyt hakemassa toimeentulotukea.
Ap
Ei olla? Eli puhut taas aikuisen lapsen puolesta. AIKUINEN LAPSI voi hakea itselleen, ei se teille tule.
Ei olla kumpikaan hakemassa, kun sitä ei kumpikaan tule saamaan.
Ap
No helkkari! Puhun nyt siitä 18-vuotiaasta. Kerroit, ettei hänellä ole tuloja m
Opiskelijalle ei makseta toimeentulotukea!
Perhe hakee yhdessä yleistä asumistukea, jossa opiskelija lasketaan 0-tuloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voisin joinain kuukausina saada jopa toimeentulotukea, mutta se, että (eri ruokakuntaan kuuluva) aikuinen lapseni asuu samassa asunnossa, alentaa mun perusosaa 100 eurolla. Ja koska asumme samassa asunnossa niin lapseni ei voi saada myöskään opintotuen asumislisää vaan saamme yhteisen asumistuen, joka on pienempi kuin asumislisä. Ei tässä ole mitään jä
Ei voi kuulua eri ruokakuntaan jos asuu samassa asunnossa. Silloin olla samaa ruokakuntaa koko porukka, eli aikauisen lapsesi tulot otetaan huomioon tt-tukea laskettaessa.
Vaadi aikuista työssäkäyvää osallistumaan asumiskuluihin, niin ei tartte valittaa kun et saa tt-tukea.
"Ei voi kuulua eri ruokakuntaan jos asuu samassa asunnossa. Silloin olla samaa ruokakuntaa koko porukka, eli aikauisen lapsesi tulot otetaan huomioon tt-tukea laskettaessa.
Vaadi aikuista työssäkäyvää osallistumaan asumiskuluihin, niin ei tartte valittaa kun et saa tt-tukea."
Täysi-ikäistä lasta ei katsota toimeentulotuessa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Täysi-ikäinen lapsi hakee toimeentulotukea omalla hakemuksellaan. Hänen tulonsa, varansa ja menonsa eivät vaikuta muiden perheenjäsenten toimeentulotukeen.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-voitko-saada#jos-perheeseen-kuuluu-…
Vierailija kirjoitti:
No, koska 18-vuotias on aikuinen, vanhemmilla ei ole enää elatusvelvollisuutta, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ? Ja miksi edes tälläinen asumistuki on keksitty, työssäkäyvälle ei pidä maksaa kuin lapsilisät, asut liian kalliisti, myy sijoituksiasi tain käytä säästöjäsi, ei se ole yhteiskunnan ongelma, jos asut liian kallissa kämpässä.
Tuossahan lukee, että ap keikkuu toimeentulotuen rajamailla. Tuskinpa on siinä tapauksessa työpaikkaa, sijoituksia, säästöjä tai kallista kämppää. Jo asumistukea saadakseen pitää olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne lapset pitäisi itse elättää. Loppui meilläkin nyt ainoa tuki eli lapsilisä, mutta ymmärretään, että itse nuoremme elätämme.
Eli opintolainaa vaan heti 18-vuotissyntymäpäivänä vaikka asuu vanhemman luona?
Ap
No eihän siinä ole vaihtoehtoja, jos et itse pysty lastasi elättämään. Katsos kun tarkoitus on, että vanhemmat elättävät lapsensa, ei yhteiskunta toimeentulotuen muodossa.
Niin minäkin elätän täysi-ikäiset lapseni, vaikka lasten isä ei enää maksa penniäkään heidän elämisestään, kun täyttivät 18, loppui elarit ym. Mulle jäi maksettavaksi ajokortit, vanhojen tanssit, ylioppilasjuhlat ja kaikki nuoren päivittäiset menot.
Olen pienipalkkainen, muttei käy mielessäkään että opettaisin nuoren hakemaan toimeentulotukea. Ennemmin annan asua kotona, tuen minkä voin ja kannustan opiskeluun ja työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias kotona asuva voi hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan, jos hänen omat tulonsa eivät riitä välttämättömiin menoihin. Toimeentulotukea myönnetään perhekohtaisesti, mutta yli 18-vuotiasta lasta ei lasketa perheenjäseneksi vanhempiensa kanssa samassa taloudessa asuessa, joten hän hakee tukea erikseen, Kela selventää.
Ei olla nyt hakemassa toimeentulotukea.
Ap
Ei olla? Eli puhut taas aikuisen lapsen puolesta. AIKUINEN LAPSI voi hakea itselleen, ei se teille tule.
Ei olla kumpikaan hakemassa, kun sitä ei kumpikaan tule saamaan.
Ap
Mitä sä sitten märiset??
18 on täysi-ikäisyyden raja, jos jokuu asuu kotona 30-vuotiaana, pitisikö silloinkin saada asumistukea vastaavassa tilanteessa, kysyn vaan ? Johonkin raja on vedettävä, nyt se on 18.
Vierailija kirjoitti:
18 on täysi-ikäisyyden raja, jos jokuu asuu kotona 30-vuotiaana, pitisikö silloinkin saada asumistukea vastaavassa tilanteessa, kysyn vaan ? Johonkin raja on vedettävä, nyt se on 18.
Pitää ja saakin.
miksi perheet saavat asumistukea?
lapset huostaan, jos vanhempia ei kiinnostaa itse elättää perhettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan lukee, että ap keikkuu toimeentulotuen rajamailla. Tuskinpa on siinä tapauksessa työpaikkaa, sijoituksia, säästöjä tai kallista kämppää. Jo asumistukea saadakseen pitää olla köyhä.
Höpsis. Minä esim keikun toimeentulotuen rajamailla, ja minulla on vakituinen työpaikka, velaton vanha omakotitalo 3 alaikäistä lasta ja 1 kotona asuva täysi-ikäinen. Meni n. 130e toimeentulotuen rajan yli, etten tukea saanut. Nyt varmaan saisin, kun loppui lapsilisät yhdestä lapsesta ja on isommat lääkekulut .
En ole hakenut. Elämme aivan hyvin näin. Tuet on oikeasti suuret. Minä esim. Olen lapselleni maksanut ajokortin, minulla on auto jne.
Ihan uskomatonta, miten ihmiset elää tukien varassa. Ihan oikein, että tukia leikataan. Sietäisi leikata vieläkin enemmän.
Lukiolainen saa.