Sukelsin syvälle Temun maailmaan eilen illalla ja olen hämmentynyt
Algoritmit jostain syystä suosittelivat minulle vaikuttajan videoita, joilla esitellään Temu ostoksia, yleensä valtavia Temu "haul" tilauksia, joita varten on tilattu suuri määrä erilaista tavaraa. Jo ensimmäisen videon alusta kävi ilmi, että kysenen influensseri tekee yhteistyötä Temun kanssa, koska hänellä oli jokaisen videon alussa jakaa alennuskoodi seuraajilleen.
Videoiden kaava oli joka kerta sama: alussa ruudulle ilmestyi valtavia säkillisiä tavaraa, joiden seasta influensseri onki milloin mitäkin ja yleensä oli jo unohtanut, mitä olikaan tilannut, kun oli sentään tehnyt tilauksen jo kymmenisen päivää sitten! Ihmekös tuo, kun parin viikon välein tilaa kaksi valtavaa säkkiä kaikkea mahdollista, niin ei pysy enää edes kartalla siitä, mitä edes tilailee.
Säkeistä paljastui milloin mitäkin: heikkolaatuisia vaatteita ilman lappuja, epämääräisiä alle parin euron koruja ja hiuskoristeita (ne olivat muka "kultaa", mutta väri oli aivan karsea kirkkaankeltainen eikä edes näyttänyt etäisestikään samalta kuin edes henkkamaukka korujen "kulta"), kodintarvikkeita, työkaluja, usb-ladattavia valaisimia litiumakuilla (nekin oli vain viskottu kaiken muun sekaan muovisäkkiin, missä tuoteturvallisuus?), astioita, ruuanlaittovälineitä, koristeita, erilaista muovi- ja paperitavaraa jne. Kaikenmoisen rojun ja roinan kimara tuntui loputtomalta. Ja tätä parin viikon välein? Olin itse jo aivan uuvuksissa ensimmäisen videon katselemisen jälkeen. Heräsi myös kysymys, minne tämä ihminen oikein laittaa kaikki ne tavarat? Toisella videolla hän valittelikin, että kokee talonsa jääneen pieneksi ja häntä ahdistaa, kun ei ole tilaa millekään. Sitten hän tilasti lisää laatikoita ja lipastoja, joihin "järjestellä" näitä ostoksiaan ja teki siitäkin videon. Ongelma ratkaistu?
Videoista heräsi muitakin kysymyksiä: miten ihmiset ovat aiemmin pärjänneet ennen Temua, kun sieltä parin viikon välein löytyy jotain tarpeellista, joka on ihan pakko tilata? Ja millä ajalla ihmiset oikein käyttää kaikkia niitä tavaroita, tarvikkeita, koruja ja vaatteita, joita ovat tilanneet?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
"Uskon, että tämä johtuu siitä, kun Temu addiktoi käyttäjänsä kaikenlaisilla kupongeilla, tarjouslaskureilla, onnenpyörillä, yllätyksillä jne. "
Olen tilannut Temusta jo yli 10 kertaa, mutta en ole kertaakaan törmännyt tuollaisiin. Lidlin äpissä niitä kyllä oli, mutta poistin sen jo pari vuotta sitten. Temun kautta voi kyllä lahjoittaa rahaa puiden istuttamiseen.
Tuo koskee Temun äppiä.
https://www.wired.com/story/eu-temu-investigation-illegal-products-addi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskon, että tämä johtuu siitä, kun Temu addiktoi käyttäjänsä kaikenlaisilla kupongeilla, tarjouslaskureilla, onnenpyörillä, yllätyksillä jne. "
Olen tilannut Temusta jo yli 10 kertaa, mutta en ole kertaakaan törmännyt tuollaisiin. Lidlin äpissä niitä kyllä oli, mutta poistin sen jo pari vuotta sitten. Temun kautta voi kyllä lahjoittaa rahaa puiden istuttamiseen.
Tuo koskee Temun äppiä.
https://www.wired.com/story/eu-temu-investigation-illegal-products-addi…
Minä tilaan tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy suomesta niin suuri jätteenkierrätyspaikka että saadaan tulevaisuudessa tämä tilattu tavara tuhottua?
Suurin osa on palavaa materiaalia jätevoimalan uuniin. Energiaksi muuttuu. Ja tuhkaksi.
Ja hiilidioksidiksi ja vedeksi. Vesi kyllä on ihan ok.
En ole koskaan tilannut mitään Temusta mutta minulle tulee mainoksia sivun laitaan, joissa on ollut mm. peruukkeja koirille. Musta polkkatukkaperuukki mopsin päässä. Ja jotain muutakin hullua mitä en koskaan muistele.
"Mulla oli sama ongelma ennen kuin löysin Sellpyn. Nettikirppis 24 maassa muistaakseni, ja mikä parasta, haku materiaalin perusteella. Mun vaatespeksit ovat vain 100% puuvilla tai 100% viskoosi(/silkki), väreissä, printeissä, kirjailtuna, koristeltuna, liehuvana ja koossa 44. Kaappi on täynnä jus mun näköisiä vaatteita, kukkaprinttejä, hippipaitoja ja maksimekkoja, jotka vauraampi osa Eurooppaa on hylännyt epätrendikkäinä. Kiitos siitä. Ainakin tähän ei-skandinaaviseen raamiin löytyy riittämiin valinnanvaraa."
Kiitos tästä! <3 Kävin Sellpyn sivuilla joskus aiemmin, mutta en löytänyt silloin yhtään mitään sieltäkään. Mutta nyt näytti paremmalta, ainakin pari vaatetta, jotka voisin hyvinkin ostaa, ja ihan nopealla vilkaisulla löytyivät. En ole varma, tilaanko niitä nyt, mutta aion joka tapauksessa käydä tuolla katsomassa, jos jotain tarvitsen/haluan. Ja hinnat on tosiaan sopivat. :)
Sukelsi Temuun uimalaseilla. Syvälle altaaseen. Näki ihmeitä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Sukelsi Temuun uimalaseilla. Syvälle altaaseen. Näki ihmeitä. ;)
Kiinan salajuonen globaalista herruudesta, kenties? Kun länsimaat lumottiin ihmeellisellä muovirihkamalla.
Vierailija kirjoitti:
"Mulla oli sama ongelma ennen kuin löysin Sellpyn. Nettikirppis 24 maassa muistaakseni, ja mikä parasta, haku materiaalin perusteella. Mun vaatespeksit ovat vain 100% puuvilla tai 100% viskoosi(/silkki), väreissä, printeissä, kirjailtuna, koristeltuna, liehuvana ja koossa 44. Kaappi on täynnä jus mun näköisiä vaatteita, kukkaprinttejä, hippipaitoja ja maksimekkoja, jotka vauraampi osa Eurooppaa on hylännyt epätrendikkäinä. Kiitos siitä. Ainakin tähän ei-skandinaaviseen raamiin löytyy riittämiin valinnanvaraa."
Kiitos tästä! <3 Kävin Sellpyn sivuilla joskus aiemmin, mutta en löytänyt silloin yhtään mitään sieltäkään. Mutta nyt näytti paremmalta, ainakin pari vaatetta, jotka voisin hyvinkin ostaa, ja ihan nopealla vilkaisulla löytyivät. En ole varma, tilaanko niitä nyt, mutta aion joka tapauksessa käydä tuolla katsomassa, jos jotain tarvitsen/haluan. Ja hinnat on tosiaan sopivat. :)
Ole hyvä. :) Mä pidän kiinni myös kuntoluokituksesta hyvä tai parempi, tähän mennessä ei ole tullut takapakkeja. En hanki mitään laputonta.
"Toinen kommentoija kysyi, että miksi pitää tilata, kun on kaupat kirppikset jne. Itse kysyn, että miten voi olla koko ajan tarve ostaa jotain?? Ihminen tituleeraa vielä itseään vähävaraiseksi ja sitten kyselee, että mistä ostais lisää sisustusjuttuja, vaatteita, asusteita ym. Niin kuin miksi?? Miten voi olla koko ajan tarve uusille tavaroille?"
Mistä sinulle tuli ajatus, että tilaan jotakin koko ajan? Minulla on taatusti vähemmän vaatteita (ja muutakin tavaraa) kuin mitä suomalaisilla naisilla yleensä on, reilusti vähemmän, uskallan väittää.
Etkö sinä osta koskaan mitään uutta? Vai onko sinulla niin valtaisat varastot joskus aiemmin ostettua, ettei sinun enää loppuelämäsi aikana tarvitse mitään ostaa? Me vähävaraiset emme ole koskaan pystyneet tuollaisia varastoja hankkimaan.
"Ei mitenkään. Mutta he vastaavat kapitalistien luomaan köyhyystraumaan. Shop like a millionaire, niinhän sitä mainostetaan."
TÄMÄ. Uskon, että Temun räjähdysmäinen suosio on suora vastaus kapitalismin luomaan niukkuuteen ja kilpailuyhteiskuntaan, jossa yhteistyön sijaan elämän fokus on siinä, mitä vähäisiä resursseja saa itselleen revittyä. Kun pienellä summalla rahaa saa paljon kaikenlaista, tietenkin se houkuttelee ihmisiä. Samalla inflaatio on syönyt ihmisten ostovoimaa eikä osalla ole mahdollisuuttakaan tehdä ostoksia muualla.
Itse en usko yksittäisten kuluttajien syyllistämiseen. Kuten ekan sivun artikkelista voi lukea, eihän se ole tehonnutkaan. Temun tilausmäärät ovat kasvaneet moninmoninkertaisesti. Pitäisi katsoa rehellisesti niitä syvempiä syy-yhteyksiä ja taustavaikuttimia ihmisten toiminnan taustalla. "Temu paha" hokeminen ei tätä ongelmaa tule ratkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sokoksesta ostettu satasen partakone kesti kaksi vuotta ja kuukauden, juuri ja juuri takuuajan yli.
Ja tämä jollain logiikalla tarkoittaa, että Temun 10e partakone on laadukkaampi?
Vierailija kirjoitti:
"Ei mitenkään. Mutta he vastaavat kapitalistien luomaan köyhyystraumaan. Shop like a millionaire, niinhän sitä mainostetaan."
TÄMÄ. Uskon, että Temun räjähdysmäinen suosio on suora vastaus kapitalismin luomaan niukkuuteen ja kilpailuyhteiskuntaan, jossa yhteistyön sijaan elämän fokus on siinä, mitä vähäisiä resursseja saa itselleen revittyä. Kun pienellä summalla rahaa saa paljon kaikenlaista, tietenkin se houkuttelee ihmisiä. Samalla inflaatio on syönyt ihmisten ostovoimaa eikä osalla ole mahdollisuuttakaan tehdä ostoksia muualla.
Itse en usko yksittäisten kuluttajien syyllistämiseen. Kuten ekan sivun artikkelista voi lukea, eihän se ole tehonnutkaan. Temun tilausmäärät ovat kasvaneet moninmoninkertaisesti. Pitäisi katsoa rehellisesti niitä syvempiä syy-yhteyksiä ja taustavaikuttimia ihmisten toiminnan taustalla. "Temu paha" hokeminen ei tätä ongelmaa tule ratkaisemaan.
Mun vanha isä (72v) ostelee temusta juuri tuon takia. Hänellä on kovin niukka eläke ja valittaa aina kun kaupoissa on tavarat ja vaatteet niin kalliita, keksi sitten temun josta saa halvalla vaikka ja mitä ja nyt sitten tilailee sieltä sen sijaan että säästäisi rahojaan ja ostaisi suomesta jotakin, temusta kun saa paljon enemmän pienellä hinnalla.
Monesti olen häntä siitä suitsinut mutta ei lopeta ja kemikaaleihin ja muihin myrkkyihin tulee vastaukseksi että "ihan sama, olen jo se nverran vanha että mitä sillä nyt niin on väliä kun elinaikaa ei enää kauaa varmaa edes ole"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko yksittäisten kuluttajien syyllistämiseen. Kuten ekan sivun artikkelista voi lukea, eihän se ole tehonnutkaan. Temun tilausmäärät ovat kasvaneet moninmoninkertaisesti. Pitäisi katsoa rehellisesti niitä syvempiä syy-yhteyksiä ja taustavaikuttimia ihmisten toiminnan taustalla. "Temu paha" hokeminen ei tätä ongelma
Ymmärrän isääsi täysin. Itse työttömänä ostan joko Temusta tarpeeseen tai en osta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko yksittäisten kuluttajien syyllistämiseen. Kuten ekan sivun artikkelista voi lukea, eihän se ole tehonnutkaan. Temun tilausmäärät ovat kasvaneet moninmoninkertaisesti. Pitäisi katsoa rehellisesti niitä syvempiä syy-yhteyksiä ja taustavaikuttimia ihmisten toiminnan taustalla. "Temu paha" hokeminen ei tätä ongelma
Mutta kun kaikki ne kemikaalit ja muoviroskat päätyvät sitten täällä kiertoon ja pahimmillaan ilmakehään ja maaperään.
Vierailija kirjoitti:
Tulevia superhamstraajia.
Olisiko edes nämä Temu tilaajat itse iloisia, jos saisivat perintönä talon täynnä Temu krääsää pursuilemassa joka paikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy suomesta niin suuri jätteenkierrätyspaikka että saadaan tulevaisuudessa tämä tilattu tavara tuhottua?
Suurin osa on palavaa materiaalia jätevoimalan uuniin. Energiaksi muuttuu. Ja tuhkaksi.
Entäs se pienin osa? Uuni ei ole välttämättä paras ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Laitan tähän linkin mutta tuskin kukaan sitä jaksaa lukea. Kadmiumhöyryjen imppaamisesta seuraa aivovaurio eli näin vaikeita asioita ei voi lukea ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne järvien vedetkin mene pilalle ja jokien. Kun ihmiset käyttää noita temun myrkkykamppeita, jopa nukkuu niissä. Sitten se myrkky imeytyy niiden elimistöön ja osa luultavasti tulee pissan mukana pois. Leviää pissan mukana vesistöihin ihan kuin kaikki e-pillereiden hormonitkin.
Hyi kauhea! En ole edes ajatellut asiaa mutta noinhan se on.
Serkku sai temu-kengistä tosi pahan ihottuman jalkapohjiin ja varpaisiin. Ei pystynyt muutamaan päivään edes kävelemään kun ihoa poltti niin kivuliaasti. Joutui käymään lääkärissä.
Sokoksesta ostettu satasen partakone kesti kaksi vuotta ja kuukauden, juuri ja juuri takuuajan yli.