Rehellisesti, joudutko heittämään joskus huonoksi mennytyä ruokaa roskiin jääkaapista?
Siivosin tänään jääkaapin ja jouduin heittämään pois nahistuneita juureksia, lötkön kurkunpuolikkaan, oliiveja, homeisen juustonkäntyn ja viime viikkoista kanaa joka ei sitten kelvannutkaan kenellekään enää. Harmittaa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joudun, koska vaikka teen ruokaa vain itselleni, tuppaan tekemään sen verran isoja määriä (vanhasta tottumuksesta, kun ennen tein sisaruksillekin), että syön sitten samaa ruokaa kolme päivää. Neljäntenä päivänä alkaa joko tympiä niin pahasti tai säilyvyys arveluttaa, että loput 1-2 annosta menee roskiin.
Pakastin on keksitty. En ymmärrä tuota roskiin heittämistä kyllä. Itse syön ihan tyytyväisenä 4 päivää samaa ruokaa.
Pakastin ei kyllä paranna minkään ruuan makua ja koostumusta.
No voi kuitenkin vielä syödä ja eikö se ole pääsia, ettei mene hukkaan.
Itse olen tarkka ruuan ja jääkaapissa olevien tuotteiden suhteen.
Silti joskus joudun heittämään pilaantunutta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti masentuneena liian usein. Lopulta lakkasin edes yrittämästä ja ostamasta mitään herkästi pilaantuvaa, syön säilyke- ja pakastetuotteita jos syön.
Jos olisit oikeasti vaikeasti masentunut kirjoittelu palstalle ei tulisi mieleenkään. Vaikeasta masennuksesta toipuneena voin näin mainita.
Jaa minä kirjoitin paljon palstalle, kun olin hoidossa masennuksen takia. Sain pitää puhelimeni.
Jos ostaa useamman hedelmän (päärynän, persimonin, avokadon jne) niin kannattaa osa laittaa jääkaappiin, silloin ne jääkaapissa olevat säilyvät pidempään, eivätkä kaikki ylikypsy yhtä aikaa.
Aika harvoin, mutta joskus. Meillä kolmen hengen perheessä hävikki on äärimmäisen pientä, mutta joskus jääkaapista löytyy jotain yllättävää. Aina suunnitelmat ei toteudu ja jokin ainesosa jää käyttämättä.
Huomenna jauhelihan päiväys olisi mennyt, joten paistoin lihan ja laitoin pakkaseen. Teen siitä sitten kastikkeen myöhemmin. En ole huomenna tai ylihuomenna sitä syömässä kuitenkaan.
Rehellisesti, välillä joudun, vaikka kyllä se kirpaisee. Jääkaappini on pieni ja sen johdosta aika usein täysi, sitten kun sitä järjestää, niin toisinaan löytyy takaa joku säilytysrasia, jonka ruoanjämät ovat menneet jo syömäkelvottomiksi. Tavoitteeni on, ettei tulisi ikinä hävikkiä, mutta kyllä sitä välillä tulee.
Tein itsetehtyjä sämpylöitä ison pussillisen. Söin niitä muutaman ja laitoin loput pussiin säilytykseen. Avasin pussin parin päivän päästä. Olivat homehtuneet ja joutui heittämään koko pussin pois. Harmitti aika paljon, mutta opin miten seuraavalla kerralla toimia.
kompostiin menee ja seuraavana kesänä kasvimaalle tuottamaan lisää syötävää.
No tietenkin joudun. Onhan se tilastojen valossa aika yleistä, että hävikkiä tulee. Eniten harmittaa jos joku kalliimpi tuote jää hukkaan. Mulla auttaa se ettei osta jääkaappia liian täyteen, niin ei jää mihinkään katveeseen vahingossa jotain pilaantumaan.
Jatkuvasti. Reissaan tosi paljon ja välillä ex tempore, jolloin ruoat vain jäävät reissun ajaksi kaappiin.
En. Syödään kotiruokaa perusraaka-aineista ja nykyinen koira on hyvä vatsainen, hävittää kyllä kaikenlaiset jämät jos tarpeen.
En koskaan, en ikinä, en milloinkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti masentuneena liian usein. Lopulta lakkasin edes yrittämästä ja ostamasta mitään herkästi pilaantuvaa, syön säilyke- ja pakastetuotteita jos syön.
Jos olisit oikeasti vaikeasti masentunut kirjoittelu palstalle ei tulisi mieleenkään. Vaikeasta masennuksesta toipuneena voin näin mainita.
Juu ei toki ole vakavaa. Muuten vain tässä kolmatta kuukautta hiukset pesemättä, hampaat pesty vissiin kerran viimeisen viikon aikana, pari viikkoa syönyt taas vain leipää ja jogurttia, tiskipöydällä yli vuoden tiskit tiskaamatta, petivaatteista vedin vuoden olleet lakanat kesällä ja uusia en ole saanut laitettua. Joka yö menee itkiessä, kun haluan kuolla niin epätoivoisesti, että tekee fyysisesti kipeää. Voi vain toivoa, että terveys pettääkin lopullisesti pian, kroppa jo puutuilee joka puolelta ja sydän muljahtelee.
En ole heittänyt roskiin, mutta kompostoriin kylläkin.
Tunnen itseni ja suhtaudun itseeni realistisesti. Nykytilanteessa siis. Ennen kuvittelin ihan muuta ja hävikkiä syntyi.
Eli tiedän etten syö tiettyjä asioita niin en niiitä enää osta. Kuten raejuusto tai rahka jäi kuukausiksi jääkaappiin, mutta nykyään en osta enää kumpaakaan. Tiedän myös, etten syö tähteitä ikinä, niin valmistan vain yhden annoksen. Ennen tein isompia määriä ja ne sitten jäi syömättöminä jääkaappiin tai pakastimeen. Ainoa poikkeus on kaalikääryleet, teen niitä kerran vuodessa ja pakastan kerta-annoksina ja ne tulee kyllä kaikki syötyä.
Enää ei tule hävikkiä. Ostan jääkaappiin aika vähän mitään, suosin huoneenlämmössä säilyvää tai pakasteita. Kun jääkaappi on tyhjä, on aika syödä kaurapuuroa mustikoilla, munakasta, niitä kaalikääryleitä pakkasesta puolukoiden kanssa, pakaste pinaattikeittoa.
Jostain syystä kananmunien päiväys vanhenee usein nopeammin kuin ehdin munat käyttää. Heitän loput biojätteisiin. Toinen ongelmaruoka on kurkku, joka kellastuu ennen kuin ehdin syödä sen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin. Lopetimme ostamasta pestoa, koska ne purkit homehtuvat ennen kuin ehdimme käyttämään.
Mä jaan pestopurkista kerta-annoksia jääkuutiorasioihin. Ne kaupan pestot on niin pirun suolaistakin. Aika harvoin tulee itse tehtyä, vaikka maku on paljon parempi.
Viimeksi tänään heitin kassillisen ruokaa roskiin kun ei tullut vk-loppuna paljon syötyä, juotua senkin edestä.