Onko 100 000 e sijoituksissa mielestäsi paljon vai vähän?
Otsikossa kysymys. Ikää 35 v, vielä ehtii siis kasvamaan. Varallisuus hankittu ihan säästämällä perusduunarin palkasta ja pienellä perinnöllä.
Kommentit (41)
Kertokaas te sijoittajat ketkä sijoitatte suurimman osan rahoistanne. Mihin te säästätte rahojanne? Tai nautitteko koskaan omaisuudestanne? Tuleeko teistä yksi niistä monista vanhuksista keltä jää isot rahat jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Koska järkevä sijoittaja pitää itsellään myös huonon päivän rahavarantoa. Eli ei sijoita enempää kuin on valmis häviämään. Tätä ei moni ymmärrä vaan ottaa vielä pahimmillaan velkaa sijoitustoimintaansa. Saahan sitä hajauttaa, mutta jos ei ole käteistä silloin kun sitä tarvitsee, niin joutuu myymään sijoituksiaan pois. Se voi käydä kalliiksi.
Ja taas täyttä paskaa.
Esim osakkeista rahat saa 2 päivässä, MITÄÄN akuuttia isoa rahan tarvetta ei voi tulla etteikö tuo aika riittäisi. Ja hyvin hajautetussa salkussa ON aina osakkeita siten että voi ihan itse päättää haluaako ottaa rahaa voitolla olevista osakkeista vai realisoida tappioita ja saada samalla myös sijoituksen veroja pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulkitsen niin, että jos on varaa sijoittaa 100 tuhatta, niin on ainakin 200 tuhatta "varalla tyhjän panttina", riippuu toki mikä kaikki lasketaa sijoitukseksi, mutta jos puhutaan ihan oikeasta ja tuottavasta riskisijoittamisesta.
Tällöin 100 tonnia on yksityishenkilöllä aika paljon, kun se tavallaan tarkoittaa, että tuon verran on varaa menettää, ilman että kaikki sortuu, tai niin sen minun laskelmien mukaan pitäisi olla, hullut ja uhkarohkeat ovat sitten erikseen, heitä voi verrata peliriippuvaisiin.
Miksi kaikki menisi kerralla? Kyllä fiksu hajauttaa sijoituksensa, eikä missään tilanteessa voi tällöin menettää koko omaisuuttaan. Selittäkää nyt tätä logiikkaa, kun tämä aina toistuu kaikissa sijoitusketjuissa.
Koska järkevä sijoittaja pitää itsellään myös huonon päivän rahavarant
Sinulla on tosi outo kuva sijoittamisesta. Se on ihan normaalia toimintaa ihan tavallisilla ihmisillä. Yli 80v äitinikin on harrastanut sijoittamista vuosikymmenet, eikä varmasti ole pitänyt pienillä koroilla valtavia rahasummia, tietysti jonkinlainen puskuri pitää olla. 200 000€ tilillä on vaan ihan täydellistä typeryyttä. Hajautettu sijoittaminen on aina ollut turvallista, ja pörssi on pitkällä aikavälillä aina ollut voitollista koko historiansa ajan.
En minäkään lainarahalla sijoittaisi, enkä ole mikään riskisijoittaja, mutta kyllä silti joka kuukausi ylimääräinen menee osakkeisiin ja lasten rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulkitsen niin, että jos on varaa sijoittaa 100 tuhatta, niin on ainakin 200 tuhatta "varalla tyhjän panttina", riippuu toki mikä kaikki lasketaa sijoitukseksi, mutta jos puhutaan ihan oikeasta ja tuottavasta riskisijoittamisesta.
Tällöin 100 tonnia on yksityishenkilöllä aika paljon, kun se tavallaan tarkoittaa, että tuon verran on varaa menettää, ilman että kaikki sortuu, tai niin sen minun laskelmien mukaan pitäisi olla, hullut ja uhkarohkeat ovat sitten erikseen, heitä voi verrata peliriippuvaisiin.
Mitä?? Siis 200 000 pitää olla nollakorolla, ennen kuin voi vastuullisesti ja hajautetusti sijoittaa 100 000? Höpö höpö. Ei tilillä kannata pitää isoja summia. Meillä on puolison kanssa säästötileillä kymppitonnit kummallakin, loput sijoituksissa.
Kymppitonni menee äkkiä mikäli tule
Ja sitten realisoidaan sitä sijoitusvarallisuutta. Kyllä meillä on ihan hyvin raha-asiat. Ei kaikilla ole tileillä niitä kymppitonnejakaan. Ole niistä ennemmin huolissasi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas te sijoittajat ketkä sijoitatte suurimman osan rahoistanne. Mihin te säästätte rahojanne? Tai nautitteko koskaan omaisuudestanne? Tuleeko teistä yksi niistä monista vanhuksista keltä jää isot rahat jälkeen?
en SÄÄSTÄ mihinkään. sijoitukset TUOTTAVAT rahaa. sijoittamalla voin tarvittaessa KULUTTAA enemmän, sekä minulla on TULOJA vaikka työt menisi alta.
Vierailija kirjoitti:
No, olemme sijoitusten ansiosta ostaneet mm velattomina kaikki automme uusina, ja esim ostimme aikoinaan kivan kesämökin, ilman velkarahaa. Omakotitalokin on velaton ja maksettu. Jos jotain jää kun kuolemme, se on kyllä ihan plussaa, meillä on monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus tuo turvallisuudentunnetta. Olen tällä hetkellä pitkällä sairaslomalla. Entä jos en kuntoudu takaisin töihin tai joudun työttömäksi? Rahoille saattaa hyvinkin vielä tulla käyttöä. Se on vähän kuin vakuutus. Ja jos en itse tarvitse, niin kyllä niistä perijöille iloa tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee. Lapsieni ei tarvitse tehdä koskaan päivääkään töitä, jos eivät halua. Voivat opiskella kalliissa yliopistoissa, perustaa yrityksen ja vaikka mitä. Valita ns hölmön ammatin, kuten kuvataiteilija tai snookerin pelaaja.
Olen exitin tehnyt yrittäjä, ja kulut ovat pienet itsellä, kun kaikki tarpeellinen löytyy enkä luksuksesta ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan nautin siitä, että niitå sijoituksia on. Turha tätä on selitellä jatkuvasti, koska sinun kaltaisesi eivät vain vaikuta ymmärtävän. Aina tätä saa toistella, mutta ainakaan minulla lopullinen päämäärä ei ole tuhlata ja kuluttaa, vaan suoda kestävä, kasvava, rikas pääoma jälkeen jääville jälkeläisilleni. Se onni on se.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan työt nyt 58-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska järkevä sijoittaja pitää itsellään myös huonon päivän rahavarantoa. Eli ei sijoita enempää kuin on valmis häviämään. Tätä ei moni ymmärrä vaan ottaa vielä pahimmillaan velkaa sijoitustoimintaansa. Saahan sitä hajauttaa, mutta jos ei ole käteistä silloin kun sitä tarvitsee, niin joutuu myymään sijoituksiaan pois. Se voi käydä kalliiksi.
Ja taas täyttä paskaa.
Esim osakkeista rahat saa 2 päivässä, MITÄÄN akuuttia isoa rahan tarvetta ei voi tulla etteikö tuo aika riittäisi. Ja hyvin hajautetussa salkussa ON aina osakkeita siten että voi ihan itse päättää haluaako ottaa rahaa voitolla olevista osakkeista vai realisoida tappioita ja saada samalla myös sijoituksen veroja pienemmäksi.
Plaa plaa plaa. Yritä ymmärtää ammattimaisen tai puoliammattimaisen sijoittajan ero amatööriin.
Koin kateutta tosi rikkaita kohtaan ja päätin, että minun jälkipolvestani tulee tulemaan sellainen. Että ei tule olemaan hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas täyttä paskaa.
Plaa plaa plaa. Yritä ymmärtää ammattimaisen
Pankit LUOKITTELEVAT minut AMMATTIMAISEKSI sijoittajaksi. ja Kyllä, osakkeista saa rahat parhaillaan jo SEURAAVANA päivänä myynnistä. Sano MIKÄ on sellainen suuri rahantarpeen tilanne että tämä ei olisi riittävän nopeasti.
Keskimääräinen sijoitussalkku Suomessa taisi olla joku 8000€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki menisi kerralla? Kyllä fiksu hajauttaa sijoituksensa, eikä missään tilanteessa voi tällöin menettää koko omaisuuttaan. Selittäkää nyt tätä logiikkaa, kun tämä aina toistuu kaikissa sijoitusketjuissa.
Koska järkevä sijoittaja
Sinulla on tosi outo kuva sijoittamisesta. Se on ihan normaalia toimintaa ihan tavallisilla ihmisillä. Yli 80v äitinikin on harrastanut sijoittamista vuosikymmenet, eikä varmasti ole pitänyt pienillä koroilla valtavia rahasummia, tietysti jonkinlainen puskuri pitää olla. 200 000€ tilillä on vaan ihan täydellistä typeryyttä. Hajautettu sijoittaminen on aina ollut turvallista, ja pörssi on pitkällä aikavälillä aina ollut voitollista koko historiansa ajan.
En minäkään lainarahalla sijoittaisi, enkä ole mikään riskisijoittaja, mutta kyllä silti joka kuukausi ylimääräinen menee osakkeisiin ja lasten rahastoihin.
Ei ole outo kuva. Sivusta seuranneena ja itsekin sitä harrastaen jo 40 vuoden ajalta olen nähnyt kaikenlaisia sijoittajia. Jos te ette nuoruuttanne niistä tiedä, niin ajan myötä tekin tutustutte näihin ns. normaaleihin sijoittajiin. Ei heillä ole osaamista eikä tietoa juuri mitään. Se että pieni osa ihmisistä yleensä tajuaa jotain ei tarkoita koko kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en SÄÄSTÄ mihinkään. sijoitukset TUOTTAVAT rahaa. sijoittamalla voin tarvittaessa KULUTTAA enemmän, sekä minulla on TULOJA vaikka työt menisi alta.
Jankkaaja taas vauhdissa. Aihe vaihtuu, mutta kieliasu pysyy... Tällä kertaa sijoituspsykoosi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nauttinut elämästäsi. Olettaen ettei sijoitustoiminta ole elämäsi ainoa henkireikä.
Olen. Itse asiassa olen matkustanut niin paljon, etten enää jaksa matkustaa vaan nautin elämästä vaan kotona koirani kanssa. Matkustus on ollut iso asia elämässni sekä oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?? Siis 200 000 pitää olla nollakorolla, ennen kuin voi vastuullisesti ja hajautetusti sijoittaa 100 000? Höpö höpö. Ei tilillä kannata pitää isoja summia. Meillä on puolison kanssa säästötileillä kymppitonnit kummallakin, loput sijoituksissa.
Ja sitten realisoidaan sitä sijoitusvarallisuutta. Kyllä meillä on ihan hyvin raha-asiat. Ei kaikilla ole tileillä niitä kymppitonnejakaan. Ole niistä ennemmin huolissasi.
En minä heistä ole huolissani, enkä teistäkään. Ainoa että teillä olisi mahdollisuus pitää hiukan isompaa käteiskassaa varalla. Ei tarvitse koskea sijoituksiin heti jos ja kun tapahtuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetan työt nyt 58-vuotiaana.
Samat suunnitelmat AP:lla, töistä haluaisin aiemmin pois. Harrastuksia itselläni on vaikka kuinka paljon ja niihin on palanut tuhansia euroja (n. 5000-10 000 e) ja osa harrastusvälineistä olisi todella helposti realisoitavissa rahaksi, jos pitäisi äkkiä saada jostain käteistä rahaa, ilman että pitäisi koskea sijoituksiin. Elämästä nauttimiseen en laske esim. päihteitä tai yletöntä shoppailua ja jatkuvaa matkustelua.
-ap
Kymppitonni menee äkkiä mikäli tulee oikeasti menoja.