Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun yksiössä 30 km päässä Helsingin keskustasta, ja tämäkin on lian kallis asunto Kelan mielestä

Vierailija
25.10.2025 |

Eli mikä tahansa säädyllinen asunto jossa ei ole vuokranmaksua luonnossa ja hometta on liian hyvä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädyllinen asunto on siis korkeintaan 30 kilometriä Helsingin keskustasta, ei hometta, tai vuokran maksua luonnossa. 

Paljonko hinta siis saa olla maksimissaan? 

Vierailija
22/45 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat itse sen mitä kela ei huomioi. Ei ole pakko muuttaa.

Siellä varsinainen ruudinkeksijä. Arvaa kuinka monta kertaa olen jo muuttanut halvempaan ja huonompaan?

PS

Vielä kaksi vuotta sitten maksoin veroja kuuden tonnin kk-palkasta, paljonko sinä maksat veroja?

Kaksi vuotta sitten 6000 e/kk tienanneena sait varmaan vielä vuosi sitten ansiosidonnaista, jota ei ollut edes porrastettu. Eli 2400 e/kk. 

Montako kertaa olet sen jälkeen muuttanut? 

-- eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenmaan läänissä maksaa. Jospa muuttaisit Ilomantsiin.

Vierailija
24/45 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säädyllinen asunto on siis korkeintaan 30 kilometriä Helsingin keskustasta, ei hometta, tai vuokran maksua luonnossa. 

Säädyllinen asumismuoto voi olla myös soluasunto/ kimppakämppä. Jollei siis ihminen viitsi palkkatöihin mennä.

Vierailija
25/45 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin olisi Helsingissä varaa asua vaan sellaisella alueella jossa hirvittäisi liikkua ulkona edes päivällä ja asunto olisi varmaan yhtä kamala.

Vierailija
26/45 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerava, Sipoo?

Vierailija
27/45 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa pitäisi olla kohtuu hintaisia asuntoja sinkkutalouksille. 40-50m2 kaksio hintaan alle 500e on sopiva.

Vierailija
28/45 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan sama kuinka kaukana tai lähellä asuntosi on helsingistä. Kelaa kiinostaa ainoastaan sen vuokra. Jos asuntosi vuokra on kelan mielestä liian paljon, maksat itse erotuksen. Ei sen vaikeampaa

Vierailija
29/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säädyllinen asumismuoto voi olla myös soluasunto/ kimppakämppä. Jollei siis ihminen viitsi palkkatöihin mennä.

Kun se nyt ei ole siitä viitsimisestä kiinni, vaan siitä, ettei niitä töitä ole! 

Vierailija
30/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta kimppakämppään kaverin kanssa.

Arvaa mitä silloin käy tukien kanssa?

Tukia haluat? Menisit töihin. Tulee meille veronmaksajille kalliiksi jos kaikki metsästää tukia.

Vierailija
31/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä varsinainen ruudinkeksijä. Arvaa kuinka monta kertaa olen jo muuttanut halvempaan ja huonompaan?

PS

Vielä kaksi vuotta sitten maksoin veroja kuuden tonnin kk-palkasta, paljonko sinä maksat veroja?

Siis mitä? Saahan noin tehdä, ei kela pakota muuttaan.

Vierailija
32/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Lahden keskustassa enkä ole koskaan kysynyt Kelan kantaa siihen, onko asuntoni kallis vai halpa, maksan ihan itse asumiskuluni.

Minkä ikäinen olet? Minäkin maksoin asumisen 55 vuotta, kun lasketaan etteivät vanhempani nostaneet tukia. Mutta sitten tuli työttömyys. 

Vierailija
33/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 6km Hesan ydinkeskustasta. Vuokra mahtuu tt-tuen normiin. En tt-tukea toki saa, mutta edullisia koteja on Helsingissäkin. Käyn töissä. 

Tajuatko yhtään miten naurettavalta termi edullinen sinun kommentissasi näyttää?

Lidlin kaurahiutalepaketti on edullinen. 900 e kk 24 m2 asunnosta Pasilassa ei sitä ole. 

Vierailija
34/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 6km Hesan ydinkeskustasta. Vuokra mahtuu tt-tuen normiin. En tt-tukea toki saa, mutta edullisia koteja on Helsingissäkin. Käyn töissä. 

Et asu Helsingissä jos käytät sanaa Hesa. 

Vierailija
35/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS

Kaksi vuotta sitten 6000 e/kk tienanneena sait varmaan vielä vuosi sitten ansiosidonnaista, jota ei ollut edes porrastettu. Eli 2400 e/kk. 

Montako kertaa olet sen jälkeen muuttanut? 

-- eri

Arvaa onko 2400 suuri summa hyviin tienesteihin elämänsä mitoittaneelle? Etenkin kun se lomautus alkaa viikossa. 

Vierailija
36/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama kuinka kaukana tai lähellä asuntosi on helsingistä. Kelaa kiinostaa ainoastaan sen vuokra. Jos asuntosi vuokra on kelan mielestä liian paljon, maksat itse erotuksen. Ei sen vaikeampaa

Jospa te palstalla päivystävät tädit voisite joskus, edes joskus, kirjoittaa jotain muuta kuin itsestäänselvyyksiä. Huoh. 

Vierailija
37/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Lahden keskustassa enkä ole koskaan kysynyt Kelan kantaa siihen, onko asuntoni kallis vai halpa, maksan ihan itse asumiskuluni.

Tuskin Kelaa kiinnostaa vaikka kysyisitkin. Outo kommentti.

Vierailija
38/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työmarkkinatuella oleva yksinhuoltaja joutuu hakemaan toimeentulotukea asuu missä hyvänsä Suomessa ja noudattamaan Kelan rajoja toimeentulotuessa. Se on todella vaikeaa yrittää etsiä ja saada lapsen kanssa sopivaa asuntoa joka sopii Kelan rajoihin, joka llisi turvallinen ympäristö yksin liikkuvalle koululaiselle ja kohtuullisen matkan päästä koulusta ja harrastuksesta. 

Minä olen joutunut muuttamaan 10  v lapseni kanssa 2 v sisällä jo 2 kertaa halvempaan asuntoon. Jos on itsellä haave työllistyä on lapsen koulun oltava niin lähellä että pääsee menemään ja tulemaan  sinne itse turvallisesti eikä esim vaihtamaan bussia matkalla. Nyt asumme kaksiossa lähellä koulua 2,5 km matkan lapsi pyöräilee tai kävelee lähempää koulua ei ole varaa vuokrata asuntoa. 

Jos olisin yksin muuttaisin johonkin maaseudulle.

Vierailija
39/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Esim. neliöt tai kaupungin sisällä sijainti eivät ole ratkaisevia. Vuokran määrä on. 

Itse kun maksaa,kukaan ei käske minnekään.

Verorahat eivät ole tarkoitettu suomalaisille! Ne on niille tulijoille, ihanille pikku pörröpää afgaaneille ja somppumammojen viidelletoista yhteiskuntaan sopeutumattomalle jälkeläiselle <3 KIITOS

Vierailija
40/45 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksa itse oma asumisesi, niin saat asua ihan miten itse haluat, mutta jos kela rahoittaa asumisesi, niin sillä on oikeus ja velvollisuus määritellä miten asut. Minä maksan itse kokonaan oman asumiseni ja olen tosi tyytyväinen."

"Asun Lahden keskustassa enkä ole koskaan kysynyt Kelan kantaa siihen, onko asuntoni kallis vai halpa, maksan ihan itse asumiskuluni."

Ai että nautin kun olette samassa tilanteessa ap:n kanssa 😊😊 toivottavasti viimeistään ensi vuonna! Olen niin kyllästynyt teidänlaisiin, että puolestani saa koko Suomi kaatua totaalisesti, ihan että saisitte kokea mitä elämää moni viettää. Toki mieluummin niin, että tämä maa nousee ja teille ainoastaa käy kalpaten.