renkaiden jälkikiristys
Teettekö koskaan tai käyttekö rengasasemalla?
Meillä on renkaat olleet säilytyksessä+ vaihdossa vuosikausiaVianorilla, mutta en ole koskaan vaivautunut jäkeenpäin käymään
Pitäisikö?
Kommentit (42)
Itse olen keväällä "naureskellut" kun aina liikennevaloissa näkee niitä pultteja. Aika useinkin. Eli joltain niitä kuitenkii tippuu...
Yleensä tullut käytyä vaihdattamassa renkaat jossain. Pulttipyssyllä nuo vetävät renkaat kiinni, niin ei ole ollut tarvetta jälkikiristää.
Ei tarvitse jälkikiristää. Itse vedän momenttiavaimella kiinni ja puolen vuoden jälkeen pultit olleet aina hyvin kiinni.
Jälkikiristys on hifistelyä jolla rengasliikkeet haluaa välttyä vastuusta. Jos on huonosti liike itse kiinnittänyt renkaat niin asiakkaan syy, miksi et jälkikiristänyt.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tullut käytyä vaihdattamassa renkaat jossain. Pulttipyssyllä nuo vetävät renkaat kiinni, niin ei ole ollut tarvetta jälkikiristää.
Meillä vaihdetaan renkaat itse ja pulttipyssyä käytetään. Yleensä kiristäessä todetaan, että ei tartte. Tänä vuonna eka kerran kävi niin, että kun ei tarkistetukaan yhdestä autosta, niin siitä meinasi pudota rengas kesken kaiken. Varoitus tuli niin, että yhtäkkiä alkoi ihan jumalaton vatkaus. Kun pysähdyttiin katsomaan, rengas oli melkein irti.
Onneksi oli kiristysvälineet mukana. Oli iltamyöhä, oltiin keskellä ei mitään ja kotiin 35kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan jälkikiristänyt, eikä ole ollut ongelmia toistaiseksi. Ei se rengas yhtäkkiä hyppää irti ilman ennakkovaroitusta, vaan täristää ensin. Kiristän jos alkaa tärisemään.
Mulla kävi kerran kehä3 silleen että 80 vauhdissa pari sekuntia vemputti rattia, aloin kaartamaan tien oikeaan reunaan vauhtia himmaillen ja seuraavassa hetkessä etupyörä ampaisi pöpelikköön ja auto nokalleen pientareelle. Ei se välttämättä kovin paljoa varoittele. Työpaikan auto, ei mitään käryä kuka oli pyörät asentanut.
Rengasliike vaihtaa renkaat ja käyn siellä 100 km jälkeen jälkikiristyksellä.
Aika harvoin siellä vanteen ja jarrulevyn vastinpinnoilla sitä epäpuhtautta on. Yleensä se on joko pultin, mutterin tai navan jengoissa se paska, jolloin asentaessa luulee että "nyt se on kiinni", vaikka onkin jumissa vasta puolessa välissä.
Toinen riskin paikka on autot, joissa on isolla pyssyllä vedetty pyöriä huolimattomasti kiinni väärälle kierteelle. Jengojen kuntokin tulisi tarkastaa, pultin/mutterin pitäis suht kevyellä käsivoimalla liukua paikalleen jos kierteet on kunnossa.
Moni tätä tapaa haukkuu, mutta mä olen aina sipaissut kierteisiin ohuelti kuparitahnaa, eikä koskaan (yli 25v aikana lukemattomia vaihtoja) ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse jälkikiristää. Itse vedän momenttiavaimella kiinni ja puolen vuoden jälkeen pultit olleet aina hyvin kiinni.
Jälkikiristys on hifistelyä jolla rengasliikkeet haluaa välttyä vastuusta. Jos on huonosti liike itse kiinnittänyt renkaat niin asiakkaan syy, miksi et jälkikiristänyt.
Tämä. Muistan keväällä lukeneeni lehdestä että joku oli liikkeessä ollut vaihdattamassa pyöriä, joista yksi irtosi jonkun sadan kilometrin jälkeen. Jälkikiristystä ei ollut tehty liikkeessä. Oikeudessa hyvin tarkkaan tutkittiin, oliko liikkeessä ilmoitettu kiristyksen tarpeesta, mikä oli annettu kilometrimäärä sen tarpeeseen ja montako kilsaa autolla oli todellisuudessa ajettu vaihdon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin siellä vanteen ja jarrulevyn vastinpinnoilla sitä epäpuhtautta on. Yleensä se on joko pultin, mutterin tai navan jengoissa se paska, jolloin asentaessa luulee että "nyt se on kiinni", vaikka onkin jumissa vasta puolessa välissä.
Toinen riskin paikka on autot, joissa on isolla pyssyllä vedetty pyöriä huolimattomasti kiinni väärälle kierteelle. Jengojen kuntokin tulisi tarkastaa, pultin/mutterin pitäis suht kevyellä käsivoimalla liukua paikalleen jos kierteet on kunnossa.
Moni tätä tapaa haukkuu, mutta mä olen aina sipaissut kierteisiin ohuelti kuparitahnaa, eikä koskaan (yli 25v aikana lukemattomia vaihtoja) ole ollut ongelmia.
Laitan pultteihin aina tipan öljyä. Ei ole pultit ruostuneet kiinni eikä katkeilleet. Hyvin ovat kireydessäkin pysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Laitan rengasavaimen pulttiin, astun päälle ja kiristän kaikki omalla 75kg painolla.
Voin myydä palvelua 50€ hintaan.
Paljonko on rengassvaimen varren pituus? Jos puolitat varren pituuden, pitää olla 150 kg:n paino astujalla.
Jälkikiristys on älyttömän helppo tehdä itse, ja kunnollinen rengasavain olisi muutenkin syytä olla autossa mukana. Sanoisin että 2min 30sek homma kävellä auton ympäri ja katsoa että mikään pultti ei ole selvästi löysällä.
En pidä tuota kuitenkaan kovin kriittisenä hommana eikä varmasti ole joka renkaanvaihdon yhteydessä tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan rengasavaimen pulttiin, astun päälle ja kiristän kaikki omalla 75kg painolla.
Voin myydä palvelua 50€ hintaan.
Se on sellaset 375 Nm, yli kolme kertaa liikaa.
jälkikiristys on sen takia kun ei rengasliikkeet putsaa vanteita ja napoja kunnolla. sinne voi jää paskaa joka sit muuttuu tomuksi ja pultit onkin löysällä.
Rengasliikkeet vetää ne pultit niin helvetin kireälle ettei niitä tartte jälkikiristellä. Itse asiassa niitä on vaikea saada ilman pulttipyssyä auki jos vaikka tien päällä joutuisi renkaan vaihtamaan. Olen alkanut löysäämään ne itse rengasliikkeen tai huoltofirman jäljiltä ja kiristämään momenttiin mukaanlukien jälkikiristyksen. Mutta ei ne ole koskaan löystyneet kun on puhtaat vanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen aina itse. Momenttiavaimen saa parilla kympillä.
Kun vaan sitten osaa säätää oikein kilot. Paljonko laitat?
Laitan 120 Nm.
Juurikin oikea kireys.
Riippuu vähän autosta, normi henkilöautossa ihan hyvä, mutta joissakin katumaastureissa on jopa 180 Nm. Ihsn auton ohjekirjan mukaan siis
Kiristän aina noin sadan kilometrin jälkeen. Keskimäärin yksi pultti per rengas liikahtaa vähän, mutta on ainakin tarkistettu. Helppo homma kun rengasavain on kumminkin aina mukana.
Rengasliikkeiden työ on sitä maailmankuulua suomalaista laatutyötä jossa ylikiristetään tai jätetään pultit löysiksi eikä vaivauduta puhdistamaan kiinnityspintaa kunnolla. Jälkikiristys ei ole tarpeen peltivanteille jos on oikein asennus tehty.Erikoisvanteissa joita useimmissa autoissa on nykyisin on tarve kiristää uudelleen. Asensin itse ja 100km ajon jälkeen ehkä 5 pulttia kiristyi hieman lisää.
En ole vielä koskaan nähnyt autonrengasta jota on kirisittettävä jollakin avaimella. Vaikka kokemusta on autoilusta n. 45 vuotta. Sen sijaan olen aina kiristänyt aluvanteet n. 100 km ajettuani vaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi joltain lähtee ajossa rengas alta. Ei muistettu kiristää alkuperinkään?
Mulle rengasliikkeessä sanovat, että ei tarvitse paljoa likaa olla jäänyt väliin, kun ei kiristykkään kunnolla. Silti, itse olen aina kiristänyt ja koskaan ei ole (VIELÄ) liikahtanutkaan. Vaihdan yleensä itse renkaat, ainoastaan kumien uusinnan yhteydessä menen liikkeeseen vaihdattamaan.
N33
Itse myös vaihdan renkaat aina ja kumit myös. Ja jälkikiristän myös, koska en halua laittaa renkaita ylikireelle ja jälkikiristyksessä menee oikeasti 2 minuuttia kun käy vaan joka pultin nopeesti läpi. Tähän en enää käytä edes momenttiavainta, koska sellaista mulla ei ole autossa mukana ja lyhyellä varrella oleva avain on ihan sopiva momentti. Joskus löytyy löysiä pultteja ja kerran olisi rengas kyllä ennen pitkää irronnut ilman jälkikiristystä, mutta siksihän sitä tehdään.
Huomaa aina renkaanvaihdossa jos on käyttänyt autoa korjaamolla ja siellä on irrotettu rengas, ne on ihan järjettömän tiukasti kiinni. Ymmärrettävästä syystä.
Etpä takarenkaan irtoamista välttämättä huomaa etukäteen ja 80 vauhdissa se ohittaa auton. Ihan omakohtaista kokemusta.