En ymmärrä yrittäjiä, jotka kitisee, että yrittäminen olisi jotenkin vaikeaa Suomessa
Omat kokemukset on täysin päinvastaisia. Kun koko homma on omissa käsissä, niin yrittäminen on se, millä Suomessa ns. kouluttamatonkin rikastua. Lisäksi, kun on oy ja kassaa ja tasetta saanut kehitettyä, niin osinkoja saa aika halvalla nostettua firmasta.
Koko helpotetun osingon voisi mielestäni poistaakin, ei sen takia kukaan yrittäjäksi ryhdy.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Itse ryhdyin yrittäjäksi nimenomaan verohuojennettujen osinkojen takia ja koska siten saan vyörytettyä omia kulujani firman kuluiksi ja vähennettyä ne verotuksessa. Vakuutukset, elektroniset laitteet, työhuone kotona, jota firmani muka vuokraa jne. Olen lääkäri, mutta ainakin toistaiseksi nuo verohyödyt on vielä melko maltillisia kasvaneisiin kuluihin suhteutettuna, esim. Lääkäriliiton potilasvahinkovakuutus ei päde vaan pitää ottaa erikseen.
Kaikista varakkaimmille Suomessa veronmaksu on tehty käytännössä vapaaehtoiseksi, kiitos kokoomushallitusten. Ehkä minäkin pääsen sille tasolle, jos terveyttä riittää kasvattaa firman tasetta muutama vuosikymmen.
Itsekin olen ihmetellyt, että miksi yrittäjät aina valittaa kuinka heillä on täällä vaikeaa. Ansiotulojen verotus on Suomessa kireää, mutta pääomatulojen poikkeuksellisen kevyttä. Pienituloiset yrittäjät ei näistä veroeduista pääse hyötymään, vaikka kansantaloudellis
Samoin jos moraali ei päätä pakota ja HALUAA kikkailla verojen kanssa, välttelyyn on olemassa liki rajaton määrä työkaluja siten että todellisuudessa saat valtavan henkilökohtaisen hyödyn aivan minimaalisella veroasteella.
Enkä edes puhu konserni/tytäryhtiölainoilla kikkailusta vaan ihan vaan laskutusvenkoiluista joissa osaa myynnistä ohjataan täysin verottajan ulottumattomiin bulvaanille tai ystävän tilille ym.
En ymmärrä minäkään. Yritysverotus matalahko, palkkojen sivukulut ei kovin korkeat kansainvälisessä vertailussa. Irtisanominen ollut jo ennen nykyistä lainsäädäntöäkin ainakin eurooppalaisittain hyvin helppoa.
Ilmaista työvoimaa käytännössä helposti saatavilla. Byrokratiakin pahempaa monessa muussa maassa.
Olen samaa mieltä ja on itsellä ollut kaksikin pienyritystä. Jos töitä eli maksavia asiakkaita riittää ja liikevaihtoa niin ei ole mitenkään vaikeaa. Tottakai kannattaa suunnitella ja toteuttaa toiminta verotuksen suhteen edullisimmalla tavalla. Ei se minusta mitään kikkailua ole kun lakien mukaan toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ja on itsellä ollut kaksikin pienyritystä. Jos töitä eli maksavia asiakkaita riittää ja liikevaihtoa niin ei ole mitenkään vaikeaa. Tottakai kannattaa suunnitella ja toteuttaa toiminta verotuksen suhteen edullisimmalla tavalla. Ei se minusta mitään kikkailua ole kun lakien mukaan toimitaan.
Lakipykälissähän se ongelma onkin kun niillä on mahdollistettu verovälttely. Verot jäävät sitten palkansaajien maksettavaksi tai vaihtoehtoisesti romutetaan palvelut kuten koulut ja terveydenhuolto, tai molemmat kuten nyt näyttää käyvän.
Suomessa ei koskaan ole ollut niin paljon varallisuutta kuin nyt eikä varallisuus ole sitten feodaaliaikojen ollut näin keskittynyt pienelle porukalle. Tämän kehityksen käynnisti Ahon hallitus, kun se 90-luvulla eriytti ansio- ja pääomatulojen verotuksen. Seuraavat porvarihallitukset sitten loivat lakimuutoksilla lisää verovälttelymahdollisuuksia varakkaille.
Tätähän ei monikaan kokkareita äänestävä palkansaaja hoksaa tai sitten ovat nielaisseet sen koukun, että varallisuuden kasaantuminen olisi jotenkin koko Suomen edun mukaista.
Yrittäjyydessä on justiinsa se vaikeus että pitäisi olla myyntiä ja asiakkaita. Perustappas kukkakauppa tai kirjakauppa jonnekin maakuntaan. Ovipumpun pitää vinkua että touhu kannattaisi.
Itse ryhdyin yrittäjäksi nimenomaan verohuojennettujen osinkojen takia ja koska siten saan vyörytettyä omia kulujani firman kuluiksi ja vähennettyä ne verotuksessa. Vakuutukset, elektroniset laitteet, työhuone kotona, jota firmani muka vuokraa jne. Olen lääkäri, mutta ainakin toistaiseksi nuo verohyödyt on vielä melko maltillisia kasvaneisiin kuluihin suhteutettuna, esim. Lääkäriliiton potilasvahinkovakuutus ei päde vaan pitää ottaa erikseen.
Kaikista varakkaimmille Suomessa veronmaksu on tehty käytännössä vapaaehtoiseksi, kiitos kokoomushallitusten. Ehkä minäkin pääsen sille tasolle, jos terveyttä riittää kasvattaa firman tasetta muutama vuosikymmen.
Itsekin olen ihmetellyt, että miksi yrittäjät aina valittaa kuinka heillä on täällä vaikeaa. Ansiotulojen verotus on Suomessa kireää, mutta pääomatulojen poikkeuksellisen kevyttä. Pienituloiset yrittäjät ei näistä veroeduista pääse hyötymään, vaikka kansantaloudellisesti juuri heitä olisi järkevä tukea tai sitten alentaa ansioverostusta. Mutta näin on kansa halunnut asioiden olevan, koskapa Kokoomus on historiassa ollut suosituin puolue.