Minkä ikäisenä eka työ
Eli kertokaas minkä ikäisenä ootte menneet ekaan palkalliseen työhön? Mulla on paljon kokemusta vapaaehtoistöistä mutta palkkatyötä en oo löytänyt vieläkään vaikka useita kymmeniä varmaan lähelle 100 paikkaa oon hakenut viimeisen vuoden aikana. Ja ikää jo 23...
Kommentit (33)
Kyllä ne työt pitää 6v iässä aloittaa.
19 vuotiaana eka työ. Nyt olen 43v ja olen ollu vaan 3kk omasta tahdosta työtön,kun en etsinyt mitään. Siivoustyössä aina. Nykyään laitoshuoltajana sairaalassa ja palkka ok. Tukia en ole ikinä tarvinnu.
15-vuotiaana mainostenjakajaksi vuonna 1990. Eihän siitä kyllä paljoa tienannut varsinkaan siihen työmäärään nähden, mainosten lajittelu paketiksi kuhunkin talouteen ja sitten vielä se jakokierros.
12 vuotiaana jaoin mainoksia;15 vuotiaana pesin ihmisten paskaa laivojen pöntoistä.Olen 70-luvun alussa syntynyt.
Varsinainen virallinen työpaikka 20-vuotiaana lukion jälkeen. Minulla ei ole koskaan ollut ns kesätyötä.
Lukioaikana kävin MLL:n lastenhoitajakurssin ja tein lastenhoitokeikkaa vuoden ympäri opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työt pitää 6v iässä aloittaa.
Tuon ikäisenä kaadoin ensimmäisen puun. Leppä oli n 20cm tyveltä, siitä se metsurin ura lähti kehittymään. Moottorisahalla sahasin ekakerran vasta kolmosluokalla, silloin sahat painoi vielä 7kg.
11v, vahdin naapurin lapsia muutaman illan viikossa ja sain siitä jonkun pienen palkan.
Olin 14v kun piti lähteä maalta hankkimaan oma elantonsa. Ensin kotiapulaiseksi. Siitä myyjäksi ja eteenpäin. Opiskelin iltaoppikoulussa ylioppilaaksi ja opiskelin lisää hyvän ammatin. Nyt eläkkeellä jolla pärjää hyvin, koska en koskaan vieroksunut työtä. Siksi on nyt suht hyvä eläke naisihmiselle. N 3000e. Joten menkää töihin ja ottakaa vastaan työtä nirsoilematta niin saatte aikanaan eläkkeen jolla tulee toimeen.
Taisin olla 15 kun aloin tehdä viikonloppu- ja iltatöitä sekä lomilla kokopäivää. Suoraan lukiosta 18v kokopäivätöihin. Opiskelin kunnon ammatin vasta vähän myöhemmin ja ennen sitä kaikenlaista hanttihommaa.
14 vuotiaasta asti kesät tein töitä jo.
15 ikäsenä aloitin kesätöissä ruohonleikkaajana.
13v siivosin ja tein kukkaistutuksia pimeesti. 14-vuotiaana verokortilla töihin marjamyyjäksi.
12 v. harvensin ison kartanon tiloilla kilometrikaupalla sokerijuurikasta.
Itse 14v, samoin kaksi teiniä 14v.
15-vuotiaana lähettinä tehtaalla kesätöissä. Kuljetin siis postia, keitin kahvia, järjestelin toimistoa ja hoidin välillä hetken puhelinvaihdetta.
15 v