Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä työuupumusta?

Vierailija
25.10.2025 |

Olen jo vuoden ollut stressaavassa projektissa jossa vaatimustaso on kova ja kiire. Vaikka minulla ei ole alaisia johdan toimintaa tietyltä laajalta osa alueelta. Varsinaisia tekijöitä on noin kymmenen. 

Työ on lyhyesti sanottuna kauheaa, ja loppua ei näy. Sähköpostia projektissa lentää kokoajan, aina kun aloitan työn sähköposti täyttyy ja minun pitäisi vastata tai reagoida lähes kaikkiin viesteihin. Lisäksi vedän palavereita tai osallistun niihin päivittäin ja en kerkeä koskaan perehtymään aiheisiin. Minulle osoitetaan kaikki kysymykset ja ongelmat kuin olisin itse vastuussa niistä.

Tämä on sujunut vielä tähän asti hyvin, niin että minuun ollaan tyytyväisiä. Mutta vapaa aikani on kärsinyt pitkään, en saa työn ulkopuolella mitään tehtyä, koska ajatukset ovat töissä. Eilen olin konsertissa, ja yleensä nautin niistä, mutta en keskittynyt siihen yhtään, huomasin loppupuolella että jokos ne soitti, aivoni ajattelivat työ juttuja kokoajan.

En unohtele töissä asioita, mutta vapaa ajalla kyllä. Tapaamiset ja nimet työn ulkopuolella, no nimet vähän töissäkin unohtuvat.

Unet ovat myös kärsineet, herään lähes joka yö enkä saa enää unta. Toisaalta nukahdan välillä myös todella aikaisin, jopa suoraan työpäivän jälkeen.

Ahdistus on lähes päivittäistä, vähän riippuu minkälaisia ongelmia töissä tulee eteen. Se tuntuu paineena rinnassa. Tukahduttaa.

Fyysisiä oireita on ollut vain vähän, mutta kuitenkin. Välillä aamuisin ajatus työstä oksettaa, siis oikeasti fyysisesti, kun pakotan itseni koneen ääreen se helpottaa. Joskus on tullut ihme tärinä kohtauksia, en ihan 100 varmasti voi sanoa että ne ovat työstä, mutta yhdistän tilanteeseen. Pääkivut ovat lisääntyneet.

Työ ei niinkään ole häiriintynyt mutta aika sen ulkopuolella on aivan täysin. En saa mitään tehtyä vapaa ajalla, keskittymiskyky ei riitä. Ja olen liian väsynyt kokoajan.

Jos minulta kysytään olenko työkykyinen niin sanon että olen. Kun pakotan itseni työhön niin pystyn siihen. Mutta en yhtään halua, ja kuorma on aivan liikaa, tuntuu että luhistun. Eilisen keikan jälkeen jäin miettimään että onko tämä työuupumusta ja pitäisikö jo mennä lääkäriin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaarana jos vain jatkan työtäni?

Jos en saa sairaslomaa?

Olen ollut sairaslomalla burnoutin takia. Tosta on aikaa jo yli kymmenen vuotta, mutta muistini on edelleen tosi huono. Ja en kykene enää stressaamaa samalla lailla.

Onnekseni työmaallani pystyttii tekemään pakolliset järjestelyt että pystyin olemaan jäljellä.

Kaikki vastuu, mulla oli viisi henkilöä, joista vastasin, niin otettiin pois. 

Ap, paluu burnoutista kestää etkä pääse koskaan takasin siihen mitä olit ennen.

Tämä. Kun on kokenut todella pahan loppuunpalamisen, ei tosiaan enää koskaan palaa siksi ihmiseksi, joka oli ennen. 

Itsellä ensimmäisen burnoutin kehittymiseen meni kuukausia, nykyään psyyke menee samaan tilaan tietyistä merkeistä muutamassa päivässä. Kaikki, jotka tiedän kokeneen pahan loppuunpalamisen, josta ei toivuttu muutamassa viikossa, kertoo ihan samaa. 

Vierailija
42/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa siinä että vastuu on minun, mutta se on tullut pyytämättä, kasaantunut. Pyrin sen hoitamaan hyvin, mutta kuvailemallani tavalla tuntuu että en enää pysty.

On kai samantekevää onko tilanne minun vai työnantajan vai molempien syytä. En kuitenkaan halua tälläistä elämää, enkä tätä stressiä. Menen työterveyteen kuten moni kehotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ehdottomasti työuupumukselta mutta mulle tulee olo, että voisit vielä selvitä ilman pitkää saikkua jos työkuormaasi kevennettäisiin nyt heti. Se olisi projektia ja työnantajaasi kohtaan lojaalimpaa ja lopulta parempi myös omalle hyvinvoinnillesi. 

Vierailija
44/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa sairaslomaa?

Sinulla on ongelmia jotka yrität ulkoistaa työn syyksi. Sinun täytyy ajatella positiivisemmin ja ottaa vastuuta itsestäsi sekä omasta jaksamisestasi. Joku toinen voi olla sitä mieltä että työssä pärjää loistavasti. Liian usein työntekijöiden omat ongelmat mustamaalaavat työpaikkaa.

Tänne ilmestyi selvästi joku työnantaja kommentoimaan. 

Miksi työntekijä, joka pitää työstään ja haluaisi tehdä sen hyvin, mustamaalaisi työpaikkaansa ilman syytä. 

Huomaatko sinä itse mikä sinun ongelmasi on?

Ei mulla ole mitään ongelmaa, en mene töihin enää koskaan, kiitos sunlaisten kusipäätyönantajien. Tulit kalliiksi yhteiskunnalle, mietippä sitä. 

Vierailija
45/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa sairaslomaa?

Sinulla on ongelmia jotka yrität ulkoistaa työn syyksi. Sinun täytyy ajatella positiivisemmin ja ottaa vastuuta itsestäsi sekä omasta jaksamisestasi. Joku toinen voi olla sitä mieltä että työssä pärjää loistavasti. Liian usein työntekijöiden omat ongelmat mustamaalaavat työpaikkaa.

Miksi työntekijä, joka pitää työstään ja haluaisi tehdä sen hyvin, mustamaalaisi työpaikkaansa ilman syytä. 

Ei mulla ole mitään ongelmaa, en mene töihin enää koskaan, kii

No huh huh mikä turjake, kyllä sinulla on ongelma ja olet myös ongelma muille. Ei mikään ihme tuolla asenteella, ettet voi hyvin :D

Vierailija
46/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa sairaslomaa?

Ei mulla ole mi

Voin nykyään erittäin hyvin, kun pääsin pois työelämästä. Miksen voisi? Olen vapaa tekemään mitä haluan, ja voin elää unelmaani 6kk vuodesta Suomen talvesta poissa. Minkä pitäisi olla huonosti? Mieti tätä, kun kiusaat työntekijöitäsi. 

Tällaiset työnantajat tulevat Suomelle todella, todella kalliiksi sairaslomien ja työkyvyttömyyksien seurauksena. Me kaikki tiedämme tämän, saisitte edes hävetä. 

Vierailija
47/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys on hyvä paikka aloittaa, jos itse ei jaksa. Voimia sinulle ja muista, että työnantajalla on vastuu työntekijöidensä terveydestä. 

Epäselvä työnjako ja liiallinen työkuorma voidaan hoitaa kuntoon vasta kun siitä tiedetään. 

Vierailija
48/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan takia ei kannata menettää terveyttä. Onko kukaan koskaan kuolinvuoteella katunut sitä ettei tehnyt enempää töitä, varsinkin työntekijänä?

Aikaa ei saa koskaan takaisin, terveitä vuosia ei saa koskaan takaisin. Oksettava olo, paine rinnassa jne, ne kertovat että kaikki ei ole kunnossa. Istu alas, juttele itsesi, työterveyden, läheisten kanssa. Sairausloma jossa selkeytät asioita ja lepäät. Yksi työ ei koskaan ole koko elämä. Aina on uusia uria, uusia ammatteja.

Vierailija
49/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain apua työuupumukseen vasta liian myöhään. Olisi pitänyt hakea jo vuosia aiemmin.

Nyt ei enää apua saa. Sairaanhoidossa sanotaan, että heillä ei ole mitään mikä auttaisi, kun tilanne on jatkunut jo yli 2 vuotta...

Vierailija
50/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain apua työuupumukseen vasta liian myöhään. Olisi pitänyt hakea jo vuosia aiemmin.

Nyt ei enää apua saa. Sairaanhoidossa sanotaan, että heillä ei ole mitään mikä auttaisi, kun tilanne on jatkunut jo yli 2 vuotta...

Tämä ei pidä paikkaansa. Itsellä takana yli kaksi vuotta työuupumusta ja 7kk sairaslomaa. Pääsin Kelan ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, saan fysioterapiaa (psykofyysis) ja erittäin kattavat terveystutkimukset, unikoulun sekä tarjottu mahdollisuutta käydä juttelemassa psykshn kanssa. Kaikki julkiselta puolelta. 

Vierailija
51/51 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa apua??? Mikä tilanteesi on nyt?

Sairaslomat, työkokeilu, kuntoutustuki, (osa)työkyvyttömyyseläke, alan vaihto

T.  tuon pitkän polun kulkenut