Onko tämä työuupumusta?
Olen jo vuoden ollut stressaavassa projektissa jossa vaatimustaso on kova ja kiire. Vaikka minulla ei ole alaisia johdan toimintaa tietyltä laajalta osa alueelta. Varsinaisia tekijöitä on noin kymmenen.
Työ on lyhyesti sanottuna kauheaa, ja loppua ei näy. Sähköpostia projektissa lentää kokoajan, aina kun aloitan työn sähköposti täyttyy ja minun pitäisi vastata tai reagoida lähes kaikkiin viesteihin. Lisäksi vedän palavereita tai osallistun niihin päivittäin ja en kerkeä koskaan perehtymään aiheisiin. Minulle osoitetaan kaikki kysymykset ja ongelmat kuin olisin itse vastuussa niistä.
Tämä on sujunut vielä tähän asti hyvin, niin että minuun ollaan tyytyväisiä. Mutta vapaa aikani on kärsinyt pitkään, en saa työn ulkopuolella mitään tehtyä, koska ajatukset ovat töissä. Eilen olin konsertissa, ja yleensä nautin niistä, mutta en keskittynyt siihen yhtään, huomasin loppupuolella että jokos ne soitti, aivoni ajattelivat työ juttuja kokoajan.
En unohtele töissä asioita, mutta vapaa ajalla kyllä. Tapaamiset ja nimet työn ulkopuolella, no nimet vähän töissäkin unohtuvat.
Unet ovat myös kärsineet, herään lähes joka yö enkä saa enää unta. Toisaalta nukahdan välillä myös todella aikaisin, jopa suoraan työpäivän jälkeen.
Ahdistus on lähes päivittäistä, vähän riippuu minkälaisia ongelmia töissä tulee eteen. Se tuntuu paineena rinnassa. Tukahduttaa.
Fyysisiä oireita on ollut vain vähän, mutta kuitenkin. Välillä aamuisin ajatus työstä oksettaa, siis oikeasti fyysisesti, kun pakotan itseni koneen ääreen se helpottaa. Joskus on tullut ihme tärinä kohtauksia, en ihan 100 varmasti voi sanoa että ne ovat työstä, mutta yhdistän tilanteeseen. Pääkivut ovat lisääntyneet.
Työ ei niinkään ole häiriintynyt mutta aika sen ulkopuolella on aivan täysin. En saa mitään tehtyä vapaa ajalla, keskittymiskyky ei riitä. Ja olen liian väsynyt kokoajan.
Jos minulta kysytään olenko työkykyinen niin sanon että olen. Kun pakotan itseni työhön niin pystyn siihen. Mutta en yhtään halua, ja kuorma on aivan liikaa, tuntuu että luhistun. Eilisen keikan jälkeen jäin miettimään että onko tämä työuupumusta ja pitäisikö jo mennä lääkäriin?
Kommentit (51)
Kaikki työt ovat perseestä.
Ei ihmistä ole tarkoitettu tekemään työtä, se on pelkkää ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt ovat perseestä.
Ei ihmistä ole tarkoitettu tekemään työtä, se on pelkkää ajanhukkaa.
Sinulle se on sitä.
Korporaatioiden oravanpyörään voi hukata koko elämänsä. Onko se sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika paljon samalta kuin minun tilanne. Minullakin on jopa joku käsitulehdus, olen ajatellut että se tulee hiirestä/näppiksestä.
Tarvitsen ehkä lopun tälle. Vaikka vielä tavallaan jaksaisin niin päivä päivältä uppoan syvempään. Nyt ahdistaa viikonloppunakin. Ei elämän kuulu olla tätä?
Vastuu on sinulla ja ongelma on sinun, ei työsi. Tee muutoksia jos et sovi työhön.
Näin vastaa vain sellainen, joka haluaa työntekijöiden pärjäävän pienellä porukalla ilman taukoja. Mitä jos tehtäisiin muutoksia työpaikalla? Että jokaisella olisi mahdollisuus pitää tauot ja tehdä työnsä kunnolla ja siinä tahdissa että jälki on kunnollista. Se kuormittaa ehkä eniten, että on kamala kiire ja työn jälki ei miellytä, kun siihen ei anneta tarpeeksi aikaa ja ihmisiä on liian vähän töissä.
Vierailija kirjoitti:
Korporaatioiden oravanpyörään voi hukata koko elämänsä. Onko se sen arvoista?
Täällä huudetaan joka päivä että menkää töihin. Miksi teillä on oikeus ajatella ja puhua näin? On hyvin monia jotka kärsivät työttömyydestä koska haluavat tekemistä, sosiaalista kanssakäymistä sekä enemmän rahaa. On todella kurjaa kun ei vain tahdo saada töitä ja on kurjaa lukea marinoita työssäkäyviltä ihan omien ongelmiensa takia vain.
Näin vastaa vain sellainen, joka haluaa työntekijöiden pärjäävän pienellä porukalla ilman taukoja.
Ja näin vastaa vain ihminen jolla ei ole aivoja. Älä oleta tällä tavalla, lopeta kaikesta loukkaantuminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaarana jos vain jatkan työtäni?
Jos en saa sairaslomaa?
Tein työuupumuksesta esitelmän ja olen itse käynyt prosessin. Vaarana sinulla on uupumus eli et palaudu stressistä, stressi jää ikäänkuin päälle, unet menevät, tulee ahdistusta, tulee kyynistymistä, tulee vihaisuutta, jopa masennusta voi tulla. Mitä muuta voi tulla terveydentilaan esim. korkea verenpaine.
Työntekijän tulisi palautua vapaa-ajalla työstressistä. On erityisen tärkeää, että työntekijä jaksaa huolehtia myös omasta terveydestään. Nykyään puhutaan vain näistä tirehtööreistä eli työnantajista ja johtajista ja heidän oikeuksistaan esim. irtisanoa ihmisiä. Se on väärin. Monet työnjohtajat laistavat organisointivastuusta, että työ jakautuu tasapuolisesti.
Kannattaa hakeutua työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Sinulla on ongelmia jotka yrität ulkoistaa työn syyksi. Sinun täytyy ajatella positiivisemmin ja ottaa vastuuta itsestäsi sekä omasta jaksamisestasi. Joku toinen voi olla sitä mieltä että työssä pärjää loistavasti. Liian usein työntekijöiden omat ongelmat mustamaalaavat työpaikkaa.
Tai sitten vika on työpaikassa, tässäkin tapauksessa johtaminen on hajautettua. Kukin tekee päätöksiä tahoillaan, hyvä että pomo tietää niistä, ja työkaverit ei tiedä mitä toinen tekee. Toiset triggeröityvät tällaisesta enemmän kuin toiset, mutta vastuun kaataminen pelkästään yksilölle on väärin. Kyllä työpaikan pitää olla sellainen, että jokainen pystyy siellä toimimaan henkilökohtaisista haasteista huolimatta. Sillä kukaan ei ole valmis ihmisenä, ja kaikilla meillä on heikkoutemme. Se on ihmisyyttä, joka pitää työpaikoilla ottaa huomioon organisaatioita rakennettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Sinulla on ongelmia jotka yrität ulkoistaa työn syyksi. Sinun täytyy ajatella positiivisemmin ja ottaa vastuuta itsestäsi sekä omasta jaksamisestasi. Joku toinen voi olla sitä mieltä että työssä pärjää loistavasti. Liian usein työntekijöiden omat ongelmat mustamaalaavat työpaikkaa.
Tai sitten vika on työpaikassa, tässäkin tapauksessa johtaminen on hajautettua. Kukin tekee päätöksiä tahoillaan, hyvä että pomo tietää niistä, ja työkaverit ei tiedä mitä toinen tekee. Toiset triggeröityvät tällaisesta enemmän kuin toiset, mutta vastuun kaataminen pelkästään yksilölle on väärin. Kyllä työpaikan pitää olla sellainen, että jokainen pystyy siellä toimimaan henkilökohtaisista haasteista huolimatta. Sillä kukaan ei o
Jos nyt itse ajattelet tarkemmin niin kannattaa ehkä ottaa vakava keskustelu esimiehen kanssa. Olette vastuussa työpaikasta ja yrityksestä jossa työskentelette. Millainen esimies antaa teidän toimia tällä tavalla ja kuka helvetin dorka katselee tuollaista menoa työkavereilta? Tarvitaan tekoja eikä marinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Tänne ilmestyi selvästi joku työnantaja kommentoimaan.
Miksi työntekijä, joka pitää työstään ja haluaisi tehdä sen hyvin, mustamaalaisi työpaikkaansa ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
1) että jossain vaiheessa sun psyyke, tai fysiikka, sanoo poks, jonka jälkeen olet monta kuukautta, jopa vuosia työkyvytön
2) saat sairaslomaa. Mieti, mitä se ratkaisee? Vai mitään?
Sun täytyy miettiä, mitä teet tilanteelle, jos sille ei ole loppua nykyisessä työssäsi näkyvissä.
Sairasloma antaa tarvittavaa etäisyyttä pohtia tilannetta ja huomata omat ajatukset, tunteet ja kehon viestit. Usein se on välttämätön tuossa tilanteessa. Ikään kuin ensiaskel tilannearvioon.
Työsi (tai ihmiset) vaativat paljon. Voisit tehdä tsekkauksen seuraaviin:
Teetkö vain omiin töihisi kuuluvia töitä vai ylitätkö velvollisuudentunnossasi sinulle kuuluvat tehtävät?
Osaatko rauhoittaa työn tekosi. Eli kun teet töitäsi, laitatko automasttivastaukset päälle sähköpostiin? Esim luen viestit klo 15 alkaen ja vastaan huomisaamuun mennessä tms. Vai pitääkö sinun vastata kaikille heti? kiireeliset voit ohjeistaa toimimaan toisin.
Et saane palkkaa yötyöstä. Miksi siis huolehtisi niistä öisin?
Jos et saa ylityöstä palkkaa ei ole mitään syytä tehdä niitä konsertissa, vai?
Sähköpostit eivät nopeuta asioiden hoitoa vaan hidastavat töiden tekoa.
Uskoisin, että pienellä asennemuokkauksella ja töitä järkeistämällä ja suojelemalla itseäsi, pääset irti stressistä.
Jos kuitenkin työt ovat lisääntyneet vuosien saatossa, kenties olisi hyvä poistaa joitakin vanhoja tehtäviä? Pitäisikö sinut virallisesti ylentää?
Jotkut kestävät painetta paremmin kuin toiset. Kenenkään ei kuitenkaan tulisi kasvaaa siihen harhaan, että on korvaamaton.
Niin kauan kun olet palkkatyöläinen, käyttäydyt sen mukaan.
Ap, työn jatkuvan pirstaloitumisen, flown katkeaminen ja epäselvän johtamisen tiedetään olevan työntekijän uupumisen taustalla olevia tekijöitä. Ei todellakaan ole ihme, että aivosi ovat menneet kaoottiseen tilaan sen perusteella, mitä kerrot työstäsi. Näiden päälle vielä huonosti toimivat työvälineet, mm ohjelmat, niin avot, soppa on valmis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Tänne ilmestyi selvästi joku työnantaja kommentoimaan.
Miksi työntekijä, joka pitää työstään ja haluaisi tehdä sen hyvin, mustamaalaisi työpaikkaansa ilman syytä.
Huomaatko sinä itse mikä sinun ongelmasi on?
Vierailija kirjoitti:
On. Pakene.
Ihan hyvä neuvo. Mutta kannattaa tiedostaa ensin, josko tilanne johtuisi omasta yli menevästä velvollisuudentunnosta tai perfektionismista. Ne asiat nimittäin seuraavat mukana niin kauan kunnes muuttaa omaa ajattelua ja päästää irti. Mutta kyllä se työpaikan vaihto on yksi ratkaisu, varsinkin jos työstämisestä huolimatta tilanne ei muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Olen ollut sairaslomalla burnoutin takia. Tosta on aikaa jo yli kymmenen vuotta, mutta muistini on edelleen tosi huono. Ja en kykene enää stressaamaa samalla lailla.
Onnekseni työmaallani pystyttii tekemään pakolliset järjestelyt että pystyin olemaan jäljellä.
Kaikki vastuu, mulla oli viisi henkilöä, joista vastasin, niin otettiin pois.
Ap, paluu burnoutista kestää etkä pääse koskaan takasin siihen mitä olit ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa sairaslomaa?
Tein työuupumuksesta esitelmän ja olen itse käynyt prosessin. Vaarana sinulla on uupumus eli et palaudu stressistä, stressi jää ikäänkuin päälle, unet menevät, tulee ahdistusta, tulee kyynistymistä, tulee vihaisuutta, jopa masennusta voi tulla. Mitä muuta voi tulla terveydentilaan esim. korkea verenpaine.
Työntekijän tulisi palautua vapaa-ajalla työstressistä. On erityisen tärkeää, että työntekijä jaksaa huolehtia myös omasta terveydestään. Nykyään puhutaan vain näistä tirehtööreistä eli työnantajista ja johtajista ja heidän oikeuksistaan esim. irtisanoa ihmisiä. Se on väärin. Monet työnjohtajat laistavat organisointivastuusta, että työ jakautuu tasapuolisesti.
Kannattaa hakeutua työterveyshuoltoon.
Ei vapaa-ajan kuulu kulua työstressistä palautumiseen! Stressin pitää pysyä kohtuullisena ja sitä palautumista pitää tapahtua jo siellä työssä! Eli työtehtäviä sen verran, että ne ehtii tehdä työajan puitteissa kunnolla ja tauot.
Vastuu on sinulla ja ongelma on sinun, ei työsi. Tee muutoksia jos et sovi työhön.