Säästövinkit 2026
Säästövinkit 2024 oli hyvä, kokeillaanko uudestaan? Hyvin suunniteltu jne...
Onko tavoitteita? Itse yritän saada säästöön 12.000€ ensi vuonna. Rahat enimmäkseen sijoitan kasvamaan korkoa. Summasta voin tinkiä toki jos tulee jotain oikeasti tärkeää.
Keinoja? Vertaistukea?
SäästöTäti
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kyllä kannattaisi kuulua liittoon, vaikka muusta säästäisi. Pitkän päälle parasta meille kaikille.
Ay-aktivisti siellä heräsi.
Tätähän mitataan jatkuvasti kannattaako liittoon kuulua. Esim kaupan alalla työn vaativuusluokittelu menossa, palkkojen ei pitäisi laskea, mutta riivitäänkö tietyt lisät kuitenkin pois liiton hiljaisella hyväksynnällä. Liitto antoi hallituksenkin viedä läpi muutoksia, ammattiliiton jäsenmaksuista ei saa verovähennystä, suojaosa poistui joten ei saa enää soviteltua päivärahaa, lapsikorotus poistui. Eikä liitto tehnyt mitään, perii silti törkeän kallista jäsenmaksua
Yksikään liitto ei istu kansanedustajana eduskunnassa, jossa päätökset nuijitaan. Valita kansanedustajille. Heillä on sitä valtaa.
Hintaerot ja syyt Ruotsi-Suomi
Edullisemmat hinnat: Ruotsin valtion monopoliliikkeen Systembolaget tuotteet ovat keskimäärin noin neljänneksen halvempia kuin Suomen Alkon vastaavat tuotteet, ja ero voi olla miedommissa juomissa vieläkin suurempi.
Alkohelivero: Suomen alkoholiverotus on merkittävästi Ruotsia korkempaa, erityisesti oluiden osalta.
Katteet: Alko lisää tuotteiden hintaan suuremman myyntikatteen kuin Systembolaget.
Valuuttakurssi: Ruotsin kruunun heikko arvo suhteessa euroon tekee hinnoista suomalaiselle vielä edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kyllä kannattaisi kuulua liittoon, vaikka muusta säästäisi. Pitkän päälle parasta meille kaikille.
Ay-aktivisti siellä heräsi.
Tätähän mitataan jatkuvasti kannattaako liittoon kuulua. Esim kaupan alalla työn vaativuusluokittelu menossa, palkkojen ei pitäisi laskea, mutta riivitäänkö tietyt lisät kuitenkin pois liiton hiljaisella hyväksynnällä. Liitto antoi hallituksenkin viedä läpi muutoksia, ammattiliiton jäsenmaksuista ei saa verovähennystä, suojaosa poistui joten ei saa enää soviteltua päivärahaa, lapsikorotus poistui. Eikä liitto tehnyt mitään, perii silti törkeän kallista jäsenmaksua
Yksikään liitto ei istu kansanedustajana eduskunnassa, jossa päätökset nuijitaan. Valita kansanedustajille. Heillä on sitä valtaa.
Liitot voi nostaa metelin ja vaikuttaa eduskuntaan. Juurihan työnantajaliitotkin ajaa mm. työajanpidennyksiä, muutoksia sairauspäivärahaan ja arkipyhiin, eduskunta ne päättää.
4 kuukautta on tätä vuotta jäljellä, siinä ei juuri enää säästetä. Ja itsellä ainakin kasvaa menot vuoden loppua kohden ja säästeliäs tarvii olla jo ennen vuoden loppua, että saa kaiken maksettua. Oikeastaan koko vuosi on aina ennustettava ja arvioitava etukäteen, kun tammikuu koittaa, ja elettävä sitten sen mukaan, miten arvioi vuoden sujuvan rahan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
4 kuukautta on tätä vuotta jäljellä, siinä ei juuri enää säästetä. Ja itsellä ainakin kasvaa menot vuoden loppua kohden ja säästeliäs tarvii olla jo ennen vuoden loppua, että saa kaiken maksettua. Oikeastaan koko vuosi on aina ennustettava ja arvioitava etukäteen, kun tammikuu koittaa, ja elettävä sitten sen mukaan, miten arvioi vuoden sujuvan rahan kannalta.
Nyt on hyvä suunnitella ensi vuotta. Itse tein joku vuosi sitten työtä että etsin halvempia mutta hyviä tuotteita, siitä tuli muutaman satasen säästö vuodessa. Käyn tilejä ja kuitteja läpi että mitä voi karsia ilman että elämänlastu kärsii. Itse en pysty arvioimaan tuloja kovin tarkkaan, vaihtelee kuukausittain, mutta menojani pystyn arvioimaan jo hyvin. Lisäksi säästöille on haettu muutama kohde joissa kasvavat korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on kaikille sama ja kassasta saa saman työttömyysturvan eli ansiosidonnaisen ja se on 99% ihmisillä se ainoa asia mikä kiinnostaa.
Kyllä minustakin liittoon kannattaa kuulua, nehän sopii meidän palkoista ja työehdoista. Nyt vaan hallitus teki omat liikkunsa ja osa-aikaisena itseltäni jäi pois lapsikorotus ja suojaosan poiston takia en saa enää soviteltua päivärahaa ikinä. Ennen sain edes hiljaisina kuukausina ja niillä rahoilla maksoin kevyesti sen jäsenmaksun.
SäästöTäti
Kyllä minä liittoon kuulumattomana saan samaa palkkaa mitä liittoon kuuluvatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on kaikille sama ja kassasta saa saman työttömyysturvan eli ansiosidonnaisen ja se on 99% ihmisillä se ainoa asia mikä kiinnostaa.
Kyllä minustakin liittoon kannattaa kuulua, nehän sopii meidän palkoista ja työehdoista. Nyt vaan hallitus teki omat liikkunsa ja osa-aikaisena itseltäni jäi pois lapsikorotus ja suojaosan poiston takia en saa enää soviteltua päivärahaa ikinä. Ennen sain edes hiljaisina kuukausina ja niillä rahoilla maksoin kevyesti sen jäsenmaksun.
SäästöTäti
Kyllä minä liittoon kuulumattomana saan samaa palkkaa mitä liittoon kuuluvatkin.
Mitä isompi liitto, sen vahvempi neuvottelija se on.
Pörssisähkö ja syksyn myötä myös kalliimpia päiviä/tunteja, tarkoittaa että aloitetaan kyttäämään sähkövehkeiden käyttöhetkiä. Onneksi on nykyään kaikenlaisia ajastimia, mm lämminvesivaraaja tutkii itse halvimmat tunnit, tiski- ja pyykkikoneen voi hätätapauksessa ajastaa pyörimään yölläkin. Myös tulisijat voi kohta ottaa käyttöön, saa ruokaa ja leipää leivinuunista, makukin on eri maailmasta :)
Älä hanki naista äläkä moottoriajoneuvoja.
Hyvin vaikee säästää tarjousten ostamisessa nykyään, tarjoukset huonoja.Mutta tämä meneekö piheydeksi ihan.Sukat,kun niihin tulee reikä,pesen niitä kyllä ,käytän sukat edelleen niin kun en olevinaan ehdi korjata,enkä raaski heittää pois,käännän sukat toisin päin ,reikä tulee eteen..Näin oon sinulle saanut lisää elämää.Eikä muuten haittaa eri parin sukatkaan.Kaverit on nauranut mulle kun kerroin käännän sukat reikä eteen,ei ne edes oo huomannut mitään reikiä .Sukat halvimmillaan euron.Pihi on pihi kaikessa.Aina olen ollut oman elämäni talous ekonomi.katson mihin hölvää rahojaan.Kaikki kallista,kestävän kehityksen periaatteet, pitäs saada hyviä tekoja enempi.
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki naista äläkä moottoriajoneuvoja.
Mun mies on sanonut useasti ettei hänellä olisi mitään omaisuutta ilman minua, vaimoaan.
Kun aloimme seurustelemaan kolmikymppisinä niin miehellä oli ihan hyvät tulot, mutta ei penniäkään säästössä eikä autoa kummempaa omaisuutta.
No löytyihän se rahareikä kun mieheni rahoitti kaveriporukkaansa! Ja kaverit olivat ihan miehiä, jotka elivät oikeasti toisen siivellä vapaa-ajalla. Tykkäsivät reissata ja mökkeillä, mieheni järjesteli reissut kun on porukan organisoija. Jostain käsittämättömästä syystä mieheni maksoi itseltään mökkivuokrat sun muut. Kukaan ei edes kysellyt, että paljonko kenenkin osuus on, kun olivat tottuneet pääsemään ilmaiseksi. Samoin istuivat usein iltaa aina mieheni kotona, jossa tarjoilu pelasi. Eipä sekään ilmaista ole kun miehiä oli lähemmäs 10.
Aloin tätä miehelleni ihmettelemään, että eivätkö kaverit koskaan tarjoa sinulle mitään. Ei, eivät tarjonneet. No minä pirttihirmuna aloin sitten puhumaan miehelleni järkeä. Alettiin säästämään asuntoon ja se olikin miehelle hyvä syy "kiristää kukkaronnyörejä" ja lopettaa kavereiden kestitseminen.
Parissa vuodessa jäi enää 2 hyvää ystävää, joiden kanssa reissaavat vieläkin, mutta harvemmin kuin ennen. Moni muukin on perheellistynyt ja vieraillaan suht tasapuolisesti kaikkien kotona ettei tarjoaminen ole enää yhden vastuulla.
Ettei se aina niin mene, että nainen tuhlaa miehen rahat, kyllä niitä loisia miehissäkin riittää.
Mustikat pakkasessa ja hillona, vielä haen yhden sankollisen mehuksi. Puolukat seuraavaksi keruuseen ja kaarnikat mehuksi. Naapurilta saatiin kerätä herukoita kun hänellä liikaakin pensaita, osa pakkaseen ja osa mehuksi. Sienet myös vielä keräämättä.
Avasin suuni oikeassa seurassa, seurauksena ihana kyläläinen toi minulle sankollisen hyvän kokoisia ahvenia, olin valmis maksamaankin niistä mutta ei ottanut maksua, tuli kuulemma liikaa omaan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 € pelkästään karkkiin jo tänä vuonna, lähtenyt aivan lapasesta... Muut herkut vielä lisäksi. Toivoton tapaus.
SäästöTäti
Pari euroa viikossa karkkiin, ei kai se nyt ihan kamalan paljon ole
Mutta jos vuodessa menee vaikka satanen niin mitä sillä satasella esim saisi? Uudet kengät, yhden hengen viikon-kahden ruuat, festariliput, ruuat yhdelle vaikka Rossossa.... Ja kun sitä karkkia ei kenenkään ole hyvä syödä paljoa, lisäksi kun tulee muutkin herkut.
SäästöTäti
Laadukas suklaa on minun pahe. Elämä ei voi olla jatkuvasti kituuttelua tai järkeviä päätöksiä vaan siitä kuuluu nauttia, kun vielä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 € pelkästään karkkiin jo tänä vuonna, lähtenyt aivan lapasesta... Muut herkut vielä lisäksi. Toivoton tapaus.
SäästöTäti
Pari euroa viikossa karkkiin, ei kai se nyt ihan kamalan paljon ole
Mutta jos vuodessa menee vaikka satanen niin mitä sillä satasella esim saisi? Uudet kengät, yhden hengen viikon-kahden ruuat, festariliput, ruuat yhdelle vaikka Rossossa.... Ja kun sitä karkkia ei kenenkään ole hyvä syödä paljoa, lisäksi kun tulee muutkin herkut.
SäästöTäti
Laadukas suklaa on minun pahe. Elämä ei voi olla jatkuvasti kituuttelua tai järkeviä päätöksiä vaan siitä kuuluu nauttia, kun vielä pystyy.
Laadukas suklaa ei kuulosta pahalta paheelta. Itsellä karkkia tulee ostettua kun ei ole eväitä mukana töissä ja hakee kaupasta jotain, ei oo laadukasta suklaata :D
Nyt myös puolukat pakkasessa ja vähän sieniäkin.
Pistäppä tuohon alareunan hakuun esim säästö, säästövinkit tms. Kahlaa ketjut läpi ja poimi itsellesi sopivia, löytyy muitakin kuin ruokaan liittyviä vinkkejä.
Väärään ketjuun tuli tuo mutta haitanneeko, vinkkejä löytyy :D
Vaihda nestesaippua palasaippuaan.
Esipese astiat tiskikoneeseen ja alenna lämpötilaa.
Kyllä kyykkyviinit ruuanlaittoon on myös halvempia.