Pärjäisitkö itse 25 päivää 75 eurolla?
Maksoin laskut ja tämä jäi tilille. Olen ollut tilanteessa jossa lykkään ja lykkään laskuja, mut enää en tee sitä. Tällä rahalla on pärjättävä 19.11 asti. Onneksi ei oo lasta eikä lammasta tässä tilanteessa. Ja onni ettei juo eikä polta, jos tästä jotain hyvää pitää löytää.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tuo tilanne on aika monella hallituksen toimien johdosta.
Jännä ettet koe ihmisillä olevan vastuuta omasta elämästään
Mulla menee ruokaan jotain 500 euroa kk ja kaljaan 700-800 euroa, olen harkinnut myös tupakointia, röökiä saa kuulema halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan se olisi pärjätä, jos rahaa ei mistään tulisi. Itsellä on tiukka taloudellinen tilanne ja koitan koko ajan myydä Vintedissä jotakin, että saisi vähän euroja kasaan. Onneksi en juo kahvia koska se on kallista.
Kahvipaketin saa parilla kolmella eurolla. Ei se mitään kallista ole.
Mistä saat kahvia nykyään noin halvalla?
Halvimmat kahvit kaupparyhmittäin (500 g paketti):
Lidl: Cafe Emilia Classic 1,15 €
S-ryhmä (S-market): Xtra suodatinkahvi 2,59 €
K-ryhmä (K-Supermarket): K-Menu kahvi 1,84 €
Hinnat kauppakeskus Redin myymälöissä Helsingissä 15. lokakuuta 2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleensä kuukauden ruokakauppalasku 30-70e.
Kyllä sillä pärjäilee ravinnon puolesta.
Kerro. Miten. Mitä syöt? Onko omavaraa ruoka-aineista? Pidätkö aina jotain perus"varastoa", jos niin mitä? Kerrohan. Kiinnostaa.
Yleensä on aina tonnikalaa ja näkkäriä ( kuulostaapa vammaselta 😂) ja kuivaruokaa. Edullisimpia vihanneksia. Ruokajonossa käyn viikoittain, sieltä saa 1-2 ateriaa ehkä. Tällä viikolla sain kanafileitä ja kolme kiloa maustamatonta jogurttia ja pussin leipää. Nuo maitotuotteet on syötäviä vielä 2-4 viikkoa päiväyksen jälkeen, en niitä itse ostaisi. Paljon päiväys vanhaa aleruokaa. Nahistuneet vihannekset saa keitoiksi. Ja joo, siellä ruokajaossa otan myös roskiksesta kun ne ei saa jakaa ruokaa, jossa on parasta ennen päiväykset mennyt yli 3 päivää sit. Käytettävä ennen päivämäärä on ehdoton.
Leivät kuivaan näkkäriksi, vaaleaa vehnää en syö.
Kauppalista koostuu pääsääntöisesti vihanneksista ja raejuustosta. Koitan syödä vaan kerran tai kaks päivässä.
Näin kun tätä itse lukee, niin onpa upeeta olla työtön köyhä nyky suomessa!
Epäilisin omalla kohdalla tänä päivänä mutta aiempina vuosina on ollut pakko venyttää penniä ja suunnittelemalla hyvin sain ruokabudjetin silloin pysymään. Chat gpt antoi alla olevan menun kuukaudelle, kalorit keskimäärin n. 1650/pv ja summa 69,50e joten kai se olisi mahdollista elää tuolla jos on tosi tarkka. Pyysin mahd ravintorikasta menua. Tekisin ap:na oman haun Chat gpt:ltä jos on jotain allergioita tai jos haluaa sisällyttää sen mitä kotoa jo löytyy (koska sitten jäisi varaa johonkin muuhunkin kuin ruokaan, esim vessapaperiin).
🍽
KUUKAUDEN MENU (kiertävä 7 päivän viikko, 4 toistoa)
Päivä 1
Aamupala: Kaurapuuro + banaani
Lounas: Hernekeitto + ruisleipä
Päivällinen: Paistettu silakka + perunamuusi + porkkanaraaste
Päivä 2
Aamupala: Kaurapuuro + omenaraaste
Lounas: Linssikeitto (sipuli, porkkana, tomaattisose, mausteet)
Päivällinen: Kaali-jauhelihapaistos
Päivä 3
Aamupala: Munakas + kauraleipä
Lounas: Kasviswok (porkkana, kaali, pakastevihannekset, riisi)
Päivällinen: Uuniperunat + tonnikalatäyte (tai paputäyte)
Päivä 4
Aamupala: Kaurapuuro + marjat (pakasteesta)
Lounas: Riisi-linssipata (maustettu currylla)
Päivällinen: Broilerin koivet uunissa + keitetty peruna + raaste
Päivä 5
Aamupala: Kaurapuuro + maito
Lounas: Kasvissosekeitto + leipä
Päivällinen: Pasta + tomaattikastike + kananmunarae
Päivä 6
Aamupala: Kauraleipä + margariini + keitetty muna
Lounas: Jauhelihakeitto (peruna, porkkana, sipuli)
Päivällinen: Riisi-kasviswok + paistettu muna
Päivä 7
Aamupala: Kaurapuuro + hedelmä
Lounas: Kalakeitto (pakastekala, peruna, sipuli, maito)
Päivällinen: Kaalilaatikko tai uunilohi, jos budjetti sallii
Toista 4 kertaa / vaihda viikonloppuna eri mausteita tai lisää satunnaisia tarjoustuotteita.
Yksin pärjäisin tuolla summalla ihan hyvin. Olen tarjoushaukka.
Mistä saat kahvia nykyään noin halvalla?