Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avointa keskustelua vuokrafirmoista: Lumo, Juli, Joo, Retta ja Avara!

Vierailija
23.10.2025 |

Joskus ennen muinoin oli tapana sanoa, että yritykseltä on turvallista vuokrata asunto, koska silloin tietää, että kaikki asiat sujuvat ja menevät oikein.

Olen itse asunut parin näistä firmoista asunnoissa ja en kyllä voi tuota väitettä ihan allekirjoittaa, ainakaan itse. Jotkut asiat toimivat, toiset ei. Näiltä yrityksiltä pitää vaatia kaikki viestintä kirjallisena ja dokumentoida huolellisesti, koska muuten olet heikossa asemassa eikä mitkään lupaukset pidä paikkansa. Ja vaikka kaikki olisikin kirjallisena, voit joutua taistelemaan oikeuksistasi. Kaikella mahdollisella myös yritetään rahastaa. Vakuutta et välttämättä saa takaisin, vaikka olisit siivonnut asunnon.

Kun on lukenut näiden firmojen julkisia arvosteluja ja ihmisten kokemuksia, huomaa melko äkkiä, ettei todellakaan ole ainoa, joka on tullut vedätetyksi. Monissa arvosteluissa toistuu myös tämä, että sen ohella kun rahastetaan asiakkaalta kaikella mahdollisella, firma myös pihistelee kaikessa. Asunnot voivat olla kylmiä talvella, ja vesilaskut ovat kohtuuttoman kalliita, kun niitä ei laskuteta paikallisen vesilaitoksen, vaan firman "oman hinnaston" mukaan. Taloista usein tulee levottomia niissä kohteissa, joihin kuka vaan pystyy koska tahansa, ilman vakuutta muuttamaan netistä vuokraamalla ja vaihtuvuus on suurta. 

Millaisia kokemuksia täällä muilla on näistä firmoista? Itse joudun toteamaan, että oman kokemukseni mukaan Lumo on näistä luotettavin. Vaikka asiat ei Lumon kanssa menneet täydellisesti, niin mitään semmoista oikein härskiä vedättämistä ei myöskään missään vaiheessa tapahtunut. 

Ylen juttu aiheesta parin vuoden takaa:

https://yle.fi/a/74-20032808

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huonoja kokemuksia Colliersista. Koko ajan vaihtui vastaava työntekijä, kaikki nuoria jotka ei tienneet mistään mitään. Mitään korjauksia ei tehty vaikka selviä vanhoja vesivahinkoa kahdessa eri seinässä. Vuoden aikana vuokrankorotus 70e ja kaksi eri lisämaksua vielä vuokran päälle. Kiitos mulle riitti. Heti tuli uusi vuokralainen ilman korjauksia yhä edelleenkään homeisiin seiniin.

Vierailija
102/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Lumosta ihan ok kokemuksia, mutta ärsyttää se vuokran joka vuotinen ylöspäin kiskominen. :d Vaikka MITÄÄN parannuksia ei ole tapahtunut jne eikä mitään erilaista tarjottu.

Olen myös samaa mieltä, että aiemmin oli helpompi löytää tosi joustavia lumo asuntoja. Nykyisessä on 6kk minimiasumisaika, ja oli harvoja asuntoja jotka tälläistä tarjosivat. Muistan että muutama vuosi sitten oli helppo löytää jopa 3kk minimiasumisajalla olevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kahdessa Rettan välittämässä vuokrahuoneistossa. Kaikki meni kuten sovittiin. Toinen talo oli pelkästään vuokratalo ja asukkaat vaihtui melko taajaan. Ihan siistiä ja suht rauhallista oli asua. Toisessa talossa oli enimmäkseen omistusasuntoja ja talo olikin huippurauhallinen ja mukava.

Kummassakin vuokrasuhteessa ehkä se nihkein vaihe oli juurikin saada esittely järjestymään - mikä vaikutti varsin oudolta ettei heillä tuntunut olevan ainakaan mikään kiire saada kohteita vuokrattua.

Retta on minunkin kokemukseni mukaan asiallinen. Olen itse ns hyvätuloinen, vapaaehtoisesti vuokralla asuva henkilö - avioeron jälkeen en vain ole halunnut sitoutua omistusasumiseen ja isoon asuntolainaan. Olen siis asunut vuokralla jo kohta kymmenen vuotta, Retan kautta kahdessa eri asunnossa. Molemmat asunnot ovat olleet pääosin omistustaloissa. Tosi siistejä, rauhallisia ja hyvin varusteltuja asuntoja miellyttävässä ympäristössä. Toki vuokrakaan ei ole ollut halvin mahdollinen, mutta minulle se on ihan ok eli maksan mielelläni asumismukavuudesta. Huoltoyhtiön ja isännöinkään kanssa ei ole ollut mainittavia ongelmia. Enkä kaipaa tietoiskuja siitä, että kannattaisi mieluummin ostaa oma asunto. Pystyn säästämään vuokralla asuessakin ja se on ihan tietoinen valinta. 

Vierailija
104/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Lumosta ihan ok kokemuksia, mutta ärsyttää se vuokran joka vuotinen ylöspäin kiskominen. :d Vaikka MITÄÄN parannuksia ei ole tapahtunut jne eikä mitään erilaista tarjottu.

Olen myös samaa mieltä, että aiemmin oli helpompi löytää tosi joustavia lumo asuntoja. Nykyisessä on 6kk minimiasumisaika, ja oli harvoja asuntoja jotka tälläistä tarjosivat. Muistan että muutama vuosi sitten oli helppo löytää jopa 3kk minimiasumisajalla olevia.

Sama ja minulla on muistikuva, että aikoinaan oli mahdollista jopa saada Lumolta kokonaan toistaiseksi voimassa oleva soppari? Osaan Lumon kohteista saa nykyään 6kk, mutta osaan se on 12kk. Miksi?

Nykyään lähestulkoon joka paikassa on 12kk pakkoasuminen, myös yksityisillä vuokranantajilla. 

Vierailija
105/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kahdessa Rettan välittämässä vuokrahuoneistossa. Kaikki meni kuten sovittiin. Toinen talo oli pelkästään vuokratalo ja asukkaat vaihtui melko taajaan. Ihan siistiä ja suht rauhallista oli asua. Toisessa talossa oli enimmäkseen omistusasuntoja ja talo olikin huippurauhallinen ja mukava.

Kummassakin vuokrasuhteessa ehkä se nihkein vaihe oli juurikin saada esittely järjestymään - mikä vaikutti varsin oudolta ettei heillä tuntunut olevan ainakaan mikään kiire saada kohteita vuokrattua.

Retta on minunkin kokemukseni mukaan asiallinen. Olen itse ns hyvätuloinen, vapaaehtoisesti vuokralla asuva henkilö - avioeron jälkeen en vain ole halunnut sitoutua omistusasumiseen ja isoon asuntolainaan. Olen siis asunut vuokralla jo kohta kymmenen vuotta, Retan kautta kahdessa eri asunnossa. Molemmat asunnot ovat olleet pääosin omistustaloissa. Tosi siistejä, rauhallisia ja hyvin va

"Pääosin omistustaloissa" selittää sitä, miksi on ollut siistiä ja rauhallista. Kokonaan vuokratalot harvoin ovat rauhallisia, saati siistejä. Varsinkaan ne kohteet, joihin voi netistä vuokrata asunnon kuka vaan, ilman mitään vakuutta. 

Tasalaatuiseksi ei ainakaan voi firmojen palvelua ja asiakaskokemuksia luonnehtia. 

Sekin on totta, että ihan tavallisilla ihmisillä voi olla tilanteita elämässä, ettei halua edes hankkia omistusasuntoa eikä koe sitä ajankohtaiseksi. Silti vuokratarjonta tässä maassa ei ole kovinkaan tasokasta. 

Vierailija
106/111 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
107/111 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo:sta ihan todella huono kokemus täällä. Joku kirjoittaa googlen arvosteluissa, ettei kyseessä ole hyvien tapojen mukainen toiminta ja tässä ketjussa, että Joo toimii lain rimaa hipoen, mutta tylysti. Olen samaa mieltä molemmista, paitsi että lain suhteen on siinä ja siinä noudatetaanko edes sitä, ainakaan Suomen kuluttajansuojalakia Joo ei kunnioita. Ihan käsittämättömän tympeää ja ylimielistä on Joo:n "asiakaspalvelu", jos sitä voi sellaiseksi edes kutsua. Tosi paljon myös antavat ihan suoraan väärää tietoa, en tiedä onko kyseessä tahallinen huijaaminen, tai ihan totaalinen tietämättömyys ja ammattitaidottomuus, eli tarkkana pitää olla Joo:n kanssa. Mihinkään ei tämän firman kanssa toimiessa voi luottaa.  

Vierailija
108/111 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
109/111 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avara ei anna vaihtaa asuntoa vaikka lukee saa vaihdon koska tahansa, eivät kuitenkaan ja silti saa mainostaa. Juli ei vuokraa jos on pieni luottotiedot merkintä, mutta kyllä vuokraa jos käyttää aineita että silleen. Oikeen kerää sellaisia. Ja näillä on moni asunto jopa yli tuhat. Sillä hinnalla tulisi sada luksusta, mutta ei. 

Vaikuttaa siltä, että monet näistä firmoista mainostaa teoreettista "mahdollisuutta" vaihtaa asuntoa. Se, että toteutuuko se koskaan millään tavoin konkreettisesti on asia erikseen. 

Vierailija
110/111 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrien jatkuva nostaminen ja 12kk pakkositoutus taitaa olla vakioita nykyään. 

Vierailija
111/111 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime vuonna Laajasalossa näytössä, firman asunto en muista minkä, asukas esitteli.

Muuttaessa vuokra oli ollut 600e, seuraavana vuonna 650e, sitten seuraavana 700e, ja nyt oli kuulemma nousemassa 750 euroon. Kovaa peliä, asukas sai tarpeekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan