Mies on sanonut pojalle 8 v. että jos häntä kiusataan niin poika saa lyödä kiusaajaa!
Itse olen sitä mieltä, että aina pitää mennä ensin kertomaan opettajalle tai kertoa kotona ja keskustelun kautta mennään lähtökohtaisesti! Mitä mieltä olette miehestä?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Myös minä olen sanonut lapsilleni, että itseään on lupa puolustaa ja takaisin saa lyödä.
Kaverini opetti lapsensa nokkelaksi, eli tee vastakysymys haukkujalle/ivaajalle ja tee se kysymys reippaalla äänellä katsoen silmiin ja odota, että toinen vastaa. Kotona sitä oli myös harjoiteltu ääneen. Tämä kohotti lasten itsetuntoa kun oli eväät millä kääntää nuolet ampujaa kohti ja hyvin sujui ne vuodet myös siinä mielessä, että kavereita piisasi:)
Kiusaajat eivät lopeta säälistä, mutta kivusta ne lopettavat.
Miks siis sun poikas pitää lyödä isäsi kiusaajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole normaalia. Niin sitä minunkin aikaan koulussa tehtiin, että kun joku kiusasi sitä löytiin takaisin eikä menty heti itkemään vanhemmille tai opettajille. Silmä silmästä hammas hampaasta laki toimi hyvin ja pitäisi kyllä toimia nykyäänkin.
Mutta suurin ongelma nykyään on se että kaikki elää jossain helvetin pumpulissa sekä lapset että lapsien vanhemmat.
Silmä silmästä ei ole sitä, että joku naljailee sulle ja sä täräytät sitä turpaan.
Kyllä se on, jos naljailu on kiusaamista.
Miesten ja poikien maailma on usein hyvin fyysinen. Kyllä, edelleen ja myös tulevaisuudessa, koska iso osa tuosta on biologiaa. Valistuneet vanhemmat, jotka kasvattavat lapsestaan (erityisesti pojastaan) fyysisesti aran ja estyneen, pyrkivät hyvään, mutta voivat tehdä paljon pahaa lapselleen. Kiusaamiselta välttyy, kun on fyysisesti itsevarma ja kyllä, tarvittaessa pistää kampoihin hyvinkin fyysisesti.
Itse aikuisena miehenä, lapsena koulukiusattuna kiltiksi kirjatoukaksi kasvatettuna poikana tiedän tämän todella hyvin. Omat poikani olen kasvattanut hyvin fyysisiksi ja opettanut, että puolensa kiusaajia vastaan saa pitää ja että isä on näissä tilanteissa aina teidän puolella. Vaikka löisitte.
Mutta samalla heikomman puolella pitää aina olla. Pienempää ei kiusata, ja jos näkee tällaisen tilanteen, apuun mennään.
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja poikien maailma on usein hyvin fyysinen. Kyllä, edelleen ja myös tulevaisuudessa, koska iso osa tuosta on biologiaa. Valistuneet vanhemmat, jotka kasvattavat lapsestaan (erityisesti pojastaan) fyysisesti aran ja estyneen, pyrkivät hyvään, mutta voivat tehdä paljon pahaa lapselleen. Kiusaamiselta välttyy, kun on fyysisesti itsevarma ja kyllä, tarvittaessa pistää kampoihin hyvinkin fyysisesti.
Itse aikuisena miehenä, lapsena koulukiusattuna kiltiksi kirjatoukaksi kasvatettuna poikana tiedän tämän todella hyvin. Omat poikani olen kasvattanut hyvin fyysisiksi ja opettanut, että puolensa kiusaajia vastaan saa pitää ja että isä on näissä tilanteissa aina teidän puolella. Vaikka löisitte.
Mutta samalla heikomman puolella pitää aina olla. Pienempää ei kiusata, ja jos näkee tällaisen tilanteen, apuun mennään.
Ilman vanhempien kieroonkasvattamista siis jokainen lapsi olisi luonnostaan tappelija-kovis?
Ja siis pitäisi olla niin, että kaikki hissukammatkin pakotetaan kovanaamoiksi?
Hitto mikä maailma, mitkä ihmiset!
Jepjep. Lisää vaan väkivaltaa tähän maailmaan. Löykää kaikki toisianne kilpaa. Entä sitten, kun nyrkit ei enää riitä? Otatteko ja kannustatteko ottaa vähän kättä pidempää mukaan?
Ansaitsevatko naisetkin siis väkivallan miehiltä kun kehtaavat olla heikompia?
Että "oma vika kun ei ollut hankkinut asetta" tai vastaavaa?
Jokainen nainenhan voi aseistautua hampaisiin asti ja täten lunastaa oikeutensa koskemattomuuteen!
(kuten ehdotatte ratkaisuksi lapsille)
Ei tietenkään ole niin, että "kaikki hissukammat pakotetaan kovanaamoiksi". Fyysinen itsevarmuus ei ole mitään kovistelua ja pienempiä, heikompia nimenomaan puolustetaan.
Mutta jos haluatte vanhemmat, ettei lapsianne, erityisesti poikia kiusata koulussa, niin fyysinen itsevarmuus ja tunne siitä, että osaa ja saa puolustaa itseään (myös fyysisesti) tuottaa lapsen, jota ei kiusata.
Näin se vaan on. Ymmärrän, että monen naisen on tätä vaikea tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole niin, että "kaikki hissukammat pakotetaan kovanaamoiksi". Fyysinen itsevarmuus ei ole mitään kovistelua ja pienempiä, heikompia nimenomaan puolustetaan.
Mutta jos haluatte vanhemmat, ettei lapsianne, erityisesti poikia kiusata koulussa, niin fyysinen itsevarmuus ja tunne siitä, että osaa ja saa puolustaa itseään (myös fyysisesti) tuottaa lapsen, jota ei kiusata.
Kiusaustapauksissa EI kylläkään niitä pienempiä ja heikompia puolusteta, vaan kiusataan.Ja lapset salille? Kai tiedät ettei pikkulapsille kasva kauheasti muskeleita vaikka kuinka pumppaisi?
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle lapselle fyysinen itsevarmuus ketä tahansa vaatekaappia vastaan onkin melkoinen yhtälö! Taas näitä voimafantasioita. Lapsiparat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaustapauksissa EI kylläkään niitä pienempiä ja heikompia puolusteta, vaan kiusataan.Ja lapset salille? Kai tiedät ettei pikkulapsille kasva kauheasti muskeleita vaikka kuinka pumppaisi?
Mitä et nyt ymmärrä? Fakta on, että arkoja ja puolustuskyvyttömiltä vaikuttavia kiusataan koulussa herkimmin. Itse opetan omille lapsilleni parhaani mukaan, että ketään et kiusaa ja jos näet tällaisen tilanteen, menet auttamaan. Että vahva on se, joka puolustaa heikkoja.
Mutta samaan aikaan haluan poikani tietävän ja ennen kaikkea tuntevan, että hän saa puolustaa myös itseään ja että hänellä on fyysisen itsevarmuus siihen. Eipä muuten ole kiusatuksi joutunutkaan ja on hyvin empaattinen muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää siis ansaita koskemattomuutensa olemalla kovis.
Läheskään kaikkihan eivät ole sen mallisia, mutta kun voimafantasia....
Niin kauan kuin aikuiset eivät asialle mitään tee, tämä on poikien kohdalla valitettava totuus.
Asiasta keskustellaan vuosikymmenestä toiseen, mutta mitään todellista ei tehdä.
Kerran kun latasee kiusaajaa niin etsivät heikomman tilalle kiusattavaksi
Jos poika ei kiusaamista lopeta, se jatkuu vuodesta toiseen ja murtaa vahvimmankin mielen.
On parempi turvautua hetkelliseen väkivaltaan kuin elää uhrina koko loppuelämänsä.
Mun luokkani sekopää piinasi niitä onnettomia poikia jotka eivät uskaltautuneet puolustautua.
Lopuksi se jota piinasi eniten alotti muistaakseni judon, niin johan sai olla rauhassa häiriköltä.
Omille pojilleni opeti että jos joku lyö niin pitää aina lyödä takasin ja kovempaa että se paukapää muistaa vähäaikaa. Ja ei saa itkeä tappelussa, sama voittaako tai häviää. Itku tossa tilanteessa on heikkouden merkki.
Kotona saa sitten itkeä.
Täällä ruotsissa on paljo eri kulttuureja, rehti peli ei kuulu näitten kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun luokkani sekopää piinasi niitä onnettomia poikia jotka eivät uskaltautuneet puolustautua.
Lopuksi se jota piinasi eniten alotti muistaakseni judon, niin johan sai olla rauhassa häiriköltä.
Omille pojilleni opeti että jos joku lyö niin pitää aina lyödä takasin ja kovempaa että se paukapää muistaa vähäaikaa. Ja ei saa itkeä tappelussa, sama voittaako tai häviää. Itku tossa tilanteessa on heikkouden merkki.
Kotona saa sitten itkeä.
Täällä ruotsissa on paljo eri kulttuureja, rehti peli ei kuulu näitten kuvioihin.
Tai että poika ei puolustaudu vaan antaa muitten lyödä itseään.
Jos täällä on joku vanhempi joka tietää että lastaan kiusataan niin ehdottomasti lapsi johonkin lajiin mikä opettaa itsensä puolustusta.
Huomaathan että oikeistolaisuus yhdistää kiusaajamielisiä?