Mies on sanonut pojalle 8 v. että jos häntä kiusataan niin poika saa lyödä kiusaajaa!
Itse olen sitä mieltä, että aina pitää mennä ensin kertomaan opettajalle tai kertoa kotona ja keskustelun kautta mennään lähtökohtaisesti! Mitä mieltä olette miehestä?
Kommentit (173)
Mies, kuten yleensäkin, on oikeassa.
Koskaan ei pidä alistua. Tulta päin vaikka turpiin tulee. Ja ensi kerralla kivi taskuun jolla huitaisee silmien väliin.
Opettajat ei voineet näille asioille mitään 80-luvullakaan, tänä päivänä vielä huomattavasti vähemmän. Kaikki ns. puuttumiset ovat sormen heristelyä ja naurettavaa jeesustelua.
Hyvä. Väkivalta lopettaa vttuilun.
Siinä voi käydä yllättäen niinkin että myös vastapuoli löytää nyrkit ja tulee tappelu.
Myös minä olen sanonut lapsilleni, että itseään on lupa puolustaa ja takaisin saa lyödä.
Väkivalta lopettaa vittuilun. Samoin oon sanonut ala-asteikäiselle pojalle, että jos joku alkaa käydä käsiksi tai vaikka useampi tulee kiusaamaan niin vedät sitä isointa kaverin turpaan ja eiköhän kiusaaminen lopu siihen.
Jos joku on sinua kohtaan hyvä, ole hänelle vielä parempi. Jos joku on sinua kohtaan paha, ole hänelle vielä pahempi.
Nopea voimakas isku keskelle naamataulua on paras puolustus,loppuu takuulla kiusaaminen,niin minä tein muksuna kun minua ruvettiin kiusaamaan,M39.
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi käydä yllättäen niinkin että myös vastapuoli löytää nyrkit ja tulee tappelu.
Kyllä, mutta muistaa että omaankin nenään voi sattua seuravalla kertaa.
Ilman muuta itseään saa puolustaa! Ihmisen on hyvä oppia jo lapsena pitämään omat rajansa, jottei kasva ylikäveltäväksi aikuiseksi. En yllyttäisi tappelemaan, mutta kyllä kiusaaminen on lupa lopettaa vaikka sitten hyvällä litsarilla.
No me ei sanottu näin kun ei tiedetty kiusaamisesta, mutta se loppui kun lapsi antoi litsarin. Koulussa ymmärsivät asian, samoin tämän kiusanneen lapsen vanhemmat. Case closed, aikaa on kulunut kaksi vuotta ja nykyään lapset ovat kavereita keskenään! Ovat nyt siis 12v.
Mun mies taltutti oman kiusaajansa ja kiusaamisensa, että hermostui ja veti turpiin kunnolla. Samaa sitten suositteli lapsillekin ja mä olin eri mieltä. Lapsia ei varsinaisesti koulussa kiusattu, mutta poika sitten toisinaan ajautui ala-asteella tappeluihin, kun isä sano, että on ok lyödä.
Niin ja kuka sitten kävi ne tilanteet keskustelemassa, kun isäntä sattu olemaan estynyt harrastuksen takia tai työreissussa. Kyllä kiittelin.
Nyt mukulat ovat ihan täysipäisiä aikusia ja työelämässä. Mies sitten välillä mököttää, että mä liian paljon vaikutin lasten kasvatukseen ja astuin jatkuvasti hänen varpailleen.
En nyt aina ole aivan varma, että mitä se meinaa. Mä olen hemmetin ylpeä millaisia meidän lapssta tuli. Hyväkäytöksiä ja lainkuuliaisia! Pidän kantani edelleen lyömällä ei tehdä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Myös minä olen sanonut lapsilleni, että itseään on lupa puolustaa ja takaisin saa lyödä.
Opettele lapses puhumaan, ettei tarvii lyödä. Verbaalinen voitto on aina herkullisempaa.
Jos perseily ei satu, se ei myöskään lopu.
Minua kiusattiin koko kouluaika (mm. lihavuuden vuoksi). Olin niin ujo ja alistettu tyttö huonoista perheoloista, ettei minusta olisi ollut käyttämään väkivaltaa. Mutta olisipa ollut joku aikuinen, joka olisi sanonut, että lyö takaisin.
Joka ikinen tuttu, joka on kertonut saaneensa koulussa kiusaamisen loppumaan, on tehnyt sen nyrkeillä. Kiusaaja etsii aina heikoimman uhrin ja jokainen tietää, ettei järkipuhe heihin tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa, että toinen lyö tai yrittää lyödä. Kyllä minunkin mielestäni.
Mutta sanalliseen pitää vastata sanoilla takaisin.
Verbaalisesti kyvykkäitä lapsia ei kasva kännykän varjossa. Tehkää vapaa-ajallanne jotain muut, ihan mitä vain.
Olen kohta 50 ja edelleen suututtaa se ettei omat vanhempani aikoinaan käskeneet minun tehdä samoin vaan käskivät olla välittämättä ja päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos joka johti ongelman pahenemiseen vuosikausia. Jos olisin hakannut ensimmäisen kiusaajan, homma olisi loppunut siihen.