Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sanonut pojalle 8 v. että jos häntä kiusataan niin poika saa lyödä kiusaajaa!

Vierailija
23.10.2025 |

Itse olen sitä mieltä, että aina pitää mennä ensin kertomaan opettajalle tai kertoa kotona ja keskustelun kautta mennään lähtökohtaisesti! Mitä mieltä olette miehestä?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän mikä katsotaan kiusaamiseksi.

Totta. Ei ole aina kiusaamista vaikka itse niin kokeekin. Vika voi olla myös " kiusatussa".

Juu. Minua kiusattiin niin, että tyhjennettiin reppu vessanpönttöön, lyötiin välitunnilla ja pakotettiin laittamaan nuppineuloja suuhun. Koulun mielestä tämä oli ihan minun oma vika kun en tullut heti ensimmäisellä kerralla kertomaan. Rehtori vielä nöyryytti sanomalla koko luokan edessä, että noin käy, jos ette tule heti kertomaan. 

Vierailija
42/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sanonut että hakkaa se kiusaaja. Ei siinä muu auta, Opettajat ei uskalla tehdä mitään joten sanoin pojalle että hakkaa jos joku kiusaa.

Oletko sitten onnellinen kun väkivallan kierre kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se kiusaaja lyö kovempaa takaisin? Tai sillä on kolme kaveria tukena?

Tai veitsi taskussa?

Siksi pitääkin LOPETTAA se kiusaaminen siihen. Jos vetää sitä isointa kaveria ihan kunnolla turpaan niin ne kolme muuta eivät uskalla tuossa iässä tehdä mitään. 

Jos se ei lopu? Jos se isompi kaveri voittaa ja hakkaa kiusatun?

Jos asiat menisivät kuten halutaan niin eihän mitään kiusaamista olisikaan.

Vierailija
44/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta lisää väkivaltaa.

Kiusaamiseen on puututtava heti. Väkivalta ei siihen kuulu.

Vierailija
45/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai veitsi taskussa?

Siksi pitääkin LOPETTAA se kiusaaminen siihen. Jos vetää sitä isointa kaveria ihan kunnolla turpaan niin ne kolme muuta eivät uskalla tuossa iässä tehdä mitään. 

Se isoin kaveri palaa pesäpallomailan kanssa asiaan, mitä sitten tehdään?

Vierailija
46/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on oikeassa. Poikien maailmassa pitää vetää itse rajat. Vaikkei pärjäisi, niin hiukan saa vastapuoltakin sattua. Hakata ei tarvitse, mutta ei pidä alistua nössöksi, jota saa töniä ja kiusata. Se on helpoin tapa, että itse vetää rajat.

Muistan aikanaan, kun veljeni valitti ykkösellä tai kakkosella luokkakaverista, joka aina on kimpussa ja tönii, ottaa pipoa jne. isä totesi, että hoidat tämän itse ja kävivät tarkkaan läpi monta kertaa, miten pitää toimia seuraavalla kerralla. Veljeni oli hyvin kiltti lapsi ja vastahyökkäys ei ollut hänelle luontaista. Sitten veli otti seuraavan kerran tätä luokkakaveria kiinni, työnsi lumihankeen ja hieroi naamaa sinne lumeen. Se loppui siihen. Olivat ihan kavereita koko peruskoulun sen jälkeen. 

Vierailija
47/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai veitsi taskussa?

Jos se ei lopu? Jos se isompi kaveri voittaa ja hakkaa kiusatun?

Jos asiat menisivät kuten halutaan niin eihän mitään kiusaamista olisikaan.

Pitää lyödä kunnolla. Ei mitään läpsimistä vaan nenä poskelle ja sitten päälle. 

Vierailija
48/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme alakouluikäistä poikaa. Olen heille opettanut että pitävät toistensa puolta. Kaikki koulussa tietävät, että jos yhtä heistä kiusataan, hän saa koko kolmikon vastaansa. Kotona treenaavat toisiaan vastaan tappelua ja painia sun muuta, first blood pisteeseen asti. Eli se kuka ensimmäisenä vuotaa verta, julistetaan häviäjäksi. Minun lapsistani ei tule näitä "käännä toinenkin poski" vässyköitä.

Niin ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa, niin kyllä, jokainen heistä menestyy koulussa keskimääräistä paremmin. M43

Vierailija
49/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania väkivaltafantasioita. 

Vierailija
50/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sanonut että hakkaa se kiusaaja. Ei siinä muu auta, Opettajat ei uskalla tehdä mitään joten sanoin pojalle että hakkaa jos joku kiusaa.

Oletko sitten onnellinen kun väkivallan kierre kasvaa.

Kumpa nyt on parempi, väkivallan kierre vai alistua ja saada turpaansa loputtomiin?

Vierailija
51/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hakkasin kiusaajan 30 vuotta sitten kun olin itse koulussa. Kiusaaja joutui sairaalaan moneksi päiväksi. Sanoin vielä opettajille että hakkaan sen uudelleen jos se tulee kouluun. Ei tullut takas kouluun mutta hakkasin toisenkin kiusaajan. Samaa sanoin pojalleni.

Eli rupesit kiusaajaksi.

Vierailija
52/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä opetan, että kannattaa potkaista munille. Jos ei ole mahdollisuutta on oikein lyödä takaapäin takaraivoon

Vierailija
53/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jokaisen on itse puolustettavana itseään. Koskee lapsia - opettajia kuin myös aikuisia - poliisia. Sitten pitää vielä muistaa etä omien etujen puolustaminen ei ole ilmaista. Siksi on tärkeää jo ensi hetkestä tehdä selväksi että ei kannata yrittää.

Yhteiskunnan olisi syytä nyt ryhdistäytyä

Vierailija
54/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta lisää väkivaltaa.

Kiusaamiseen on puututtava heti. Väkivalta ei siihen kuulu.

Niinkö, että sanotettaisiin niitä tunteita ?Et elä reaalimaailmassa.

Vierailija
55/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo eläkeope. Työssä ollessani en sanonut tätä, mutta olen samaa mieltä isän kanssa. Lyö takaisin! Se on ainut keino joillekin kiusaajille. Omillenikin opetin, että lyö takaisin. Verbaalisesti saa myös antaa takaisin. Aina saa puolustaa itseään. Mutta aloittaa ei saa. Ja kiusattua pitää mennä auttamaan.

Vierailija
56/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai veitsi taskussa?

Minä kertoin pojalleni, että ekalla välitunnilla pitää etsiä se isoin, pisin ja rumin lapsi pihalta ja näyttää hänelle dominanssia. Näin muut eivät uskalla kiusata

Vierailija
57/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta lopettaa vittuilun. Samoin oon sanonut ala-asteikäiselle pojalle, että jos joku alkaa käydä käsiksi tai vaikka useampi tulee kiusaamaan niin vedät sitä isointa kaverin turpaan ja eiköhän kiusaaminen lopu siihen. 

Ei se vaan aina lopeta, lapset ovat nykyään todella raakoja, ja saattavat kostaa isolla porukalla...

Vierailija
58/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 50 ja edelleen suututtaa se ettei omat vanhempani aikoinaan käskeneet minun tehdä samoin vaan käskivät olla välittämättä ja päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos joka johti ongelman pahenemiseen vuosikausia. Jos olisin hakannut ensimmäisen kiusaajan, homma olisi loppunut siihen.

Tai sitten ei

Vierailija
59/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassarina olen sitä mieltä, että kiusattua lasta tulisi opettaa ymmärtämään sitä kiusaajaa ja hänen erilaisuuttaan. Rohkeasti leikkimään hänen kanssaan ja näin molemmille tulee hyvä mieli ja kiusaaminen loppuu.

Vierailija
60/173 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aina on kummallinen oletus, että oma lapsi on se jota kiusataan. Todellisuudessa jokaista kiusattua kohtaan on vähintään yksi kiusaaja.

Eli se 8-v poika voi aivan hyvin olla kiusaaja, varsinkin kun isä opettaa, että muita saa lyödä jos tuntuu siltä.