Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (546)
Vierailija kirjoitti:
Eli teilläkin mies maksaa välttämättömyydet ja sinä maksat ne viihde ja viuhtymis asiat mitkä ei välttämättä ole tärkeitä. Laskettiinko teillä miehen harrastus kulut miehen maksuiksi niin kuin sinun kohdalla vai laskettiin miehen kuluiksi pelkästää ne pakolliset maksut? Ja laskitteko miehen kuluiksi miehen vaate ja hygienia kulut niin kuin sinä laskit omalle kohdalle?
Oli puhe LASTEN harrastuskuluista, ei ap:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika surullista, että ollaan rakennettu elämää yhdessä ja on lapsia, mutta ei ole yhteistä taloustiliä. Olen kuullut tämän saman tarinan usealta eri ihmiseltä jo monta kertaa, ovatko suomalaiset vaan tällaisia, ettei oikeasti puhuta asioita läpi ja toivotaan salaa, että asiat muuttuu? Ja tokihan ne muuttuu, mutta vasta sitten kun sille toiselle tulee mitta täyteen ja toinen ei tajua mistään mitään.
Nuo talous tilit toimii aina vain hetken aikaa kunnes naien alkaa aina sen saman että miehen on laitettava sinne enemmän vain sen takia että tienaa enemmän
On hyvä, että molemmat laittaa saman % määrän tuloista taloustilille. Vaikuttaa silloin kumpaankin yhtä paljon, oli tulot mitä vain.
Kuinka monen taloudessa ne miehen maksamat menot sitten ovat pienemmät kun ruvetaan laskemaan. Jos jako menee vanhan-aikaisesti niin että nainen makselee lasten menoja, mies talon ja autojen.
Tässä ei nyt oltu ylipäätään jaettu talouden menoja / maksettu niitä yhdessä jos lopputulos oli kovinkin epätasainen saati yllättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.
Sitten isketään se Jannan jalkapallolasku miehen laskupinoon ilman kyselyjä.
Vierailija kirjoitti:
On aika surullista, että ollaan rakennettu elämää yhdessä ja on lapsia, mutta ei ole yhteistä taloustiliä. Olen kuullut tämän saman tarinan usealta eri ihmiseltä jo monta kertaa, ovatko suomalaiset vaan tällaisia, ettei oikeasti puhuta asioita läpi ja toivotaan salaa, että asiat muuttuu? Ja tokihan ne muuttuu, mutta vasta sitten kun sille toiselle tulee mitta täyteen ja toinen ei tajua mistään mitään.
Taloustili, sekö on avio-onnen tae? Avioerot loppuis kun vain tajuttais yhteinen taloustili laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo talous tilit toimii aina vain hetken aikaa kunnes naien alkaa aina sen saman että miehen on laitettava sinne enemmän vain sen takia että tienaa enemmän
Jos kulut maksetaan puoliksi, pitää myös kotityöt jakaa puoliksi. Moni mies tuntuu unohtavan, että aika on rahaan verrattavissa oleva hyödyke.
Vierailija kirjoitti:
Miksei yhteinen tili jos yhteiset pershedelmätkin ?
Yhteinen tili toimii vain silloin, jos rahankäyttö on molemmilla samanlaista tai rahaa ns. ylimääräistä menoihin nähden. Ei ole siis toimiva ratkaisu kaikilla tai kaikissa perheissä. Kumpi tahansa sukupuoli voi olla suuremmin tienaava tai paremmin/huonommin raha-asioista kiinni pitävä. Ruokarahaa pitää kuitenkin olla seuraavaan tilipäivään asti, eikä se voi loppua kesken kuukauden.
Teillä sitten asuminen on ilmaista ? Ja autokin ostettu käteisellä ? Kai tajuat että esimerkiksi jättää kavereiden synttärilahjat ostamatta niin edelleen on katto pään päällä ja seinät ympärillä ja taitaa se autokin olla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
My favourite season is fall, fall of patriarchy.
woke äm_mä
Tiesitkö, että Raja-Karjalassa äm mä oli tietäjänainen, joka mm. paransi ihmisiä ja oli yhteisön kunnioitettu voimavara? Niin että näin karjalaistaustaisena koen aina valtavaa mielihyvää ja otan sen suurena kunniana kun äm mitellään. Ihanaa! Lisää tätä 😁 t. Eri Äm mä 💋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustili, sekö on avio-onnen tae? Avioerot loppuis kun vain tajuttais yhteinen taloustili laittaa.
Ehkä ei mutta ainakin riidat rahasta loppuisivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei loppuisi, kun toinen on ostanut vähän parempaa ruokaa ja herkkuja, ja ruokatili on loppukuusta tyhjä. Toki se enemmän rahaa käyttänyt on siinä vaiheessa hoitanut myös oman tilin tyhjäksi ja koko loppuelatus tulee säästäväisemmän puoliskon harteille. Taloustili ei sekään ole täysin aukotien tie onneen ja rahariitojen loppumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, suostuisin tasan kahteen eri vaihtoehtoon
1: Meillä olisi yhteinen tili jonne molemmat laittaa tuloistaan lapsettomuuden aikana 50% ja lasten saatua 55%/60%/65% riippuen siitä kuinka paljon niitä lapsia on, koska lapset kasvattaa yhteisiä kuluja. Omia henkilökohtaisia asioita varten jää sitten se mitä omalla tilillään on.
2: Yksinhuoltajuus. Vaikka yksinhuoltajuus yhdistetään herkästi lapsiperhe köyhyyteen, on yksinhuoltajuudessa kuitenkin se etu, että lähivanhemman (oletusarvoisesti äiti) ei tarvitse kärsiä yhdestä ylimääräisestä lapsesta: mies_isä_vauvasta
Prosenteilla ei osteta mitään vaan euroilla. Minulla nettotulot on n. 5800€/kk, joten olisi aika älytöntä pistää 3500€/kk "lapsitilille".
No täällä ei suurempituloinen pääse suurista tuloistaan nauttimaan kun pitää kompensoida sen pienempituloisen panosta, joka tässä tapauksessa ei ole nainen.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne nyt loppuis. Sitten riideltäisiin kuinka paljon kumpikin laittaa sinne, kuka käyttää ja mihin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Meilläkin mies joskus kommentoi että mulla on niin helppoa, kun ei ole paljoa laskuja maksettavana. Hieman nosti verenpainetta, koska mulla oli mennyt 5 viikon sisällä 3000 euroa lasten hankintoihin, takuuvuokraan ym 😄
"No en mä hoksannut että sulla on tuollaisia menoja"... Niinpä niin. Yhteiset lapset 😄
Ja tuollaisten idioottien kanssa väännätte kersoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
on kuvitellut että lasten vaatteet, varusteet, harrastukset ja kesäleirit on ilmaisia? 😅
Miksi minä lapsettomana naisena ilman muuta tajuan että tuollaisiin menee useita tuhansia euroja vuodessa, mutta lasten isälle se olisi suuri yllätys?
Minulla on kolme lasta ja voin kertoa, että ainoa suuri menoerä on päivähoitomaksu, ilman sitä lapsiin ei saa kulumaan useita tuhansia euroja kuin silloin, kun harrastaa lastentarvikeshoppailua ja koti on tavaravarasto.
Päiväkoti-ikäisellä ei nyt niin kuluja olekaan. Monelle isälle tuntuu tulevan yllätyksenä se kuinka paljon ne kulut nousee kun ikää tulee lisää. Ihan ne harrastuskulutkin. Ja kun ei saa lastenhintaa enää vaan pitää
Tämäpä hyvä huomio myös. 12v useimmiten maksaa aikuisten hintaa hotelleissa, buffeteissa, lentolipuissa, pääsymaksuissa jne. Vaikkei nyt jokapäiväisiä kuluja olekaan, mutta silti. Meidän esiteini-tytär joutuu myös kengät hankkimaan aikuisten osastolta, joissa "sama" malli voi olla kymppejä kalliimpi esim treenikengissä. Ja ensi vuona viimeistään uusiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lasten kulut maksetaan yhdessä eikä eritellä. Lapsiin tunnetusti uppoaa rahaa ja paljon. Käytännössä se tarkoittaa sitä että kaikki mitä tulee myös menee. Ajoneuvon kulut on murto osa siitä mitä lapsiin menee. Puhelimet,muut älylaitteet , harrastukset yms lista on loputon melkein.
Riippuu toki ajoneuvosta tai miten esimerkiksi puhelimien hankinta rahoitetaan. Meillä kumpikin teini halusi kalliimmaan laitteen, joten ovat säästäneet laitteisiin itse. Ajoneuvon osalta hyvä muistaa, että polttoaineiden ja vakuutusten ohella ajoneuvo menettää joka kuukausi satoja euroja arvoaan. Kalliimmissa autoissa tuo arvonalenema on toista tonnia joka kuukausi.
Sen takia kannattaa ostaa edullinen auto. Me ostettiin vanha Toyota, farmarimalli. Huolto ja korjaukset eivät ole maksaneet maltaita, saatiin ostettua ihan ns. käteisellä ilman kallista autolainaa. Ei kuluta paljoa, varaosia saa edullisesti, ei tartte käyttää kalliissa merkkiliikkeissä. Eikä pelätä, että joku paskoo auton parkkipaikalla, kun tuon suhteen se on ihan se ja sama. Tämä on tietysti vain henkilökohtainen mielipide, mutta autoon on ihan hölmöä laittaa kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Arvo laskee tuhansilla heti kun ajaa autoliikkeestä ulos. Maailman paskin sijoitus yhtään miltään kantilta katsottuna. Siksi meillä on järkiostos.
Aika tyhjä pää näyttää olevan.