Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme noita autokorjaamoita vaivaa

Vierailija
22.10.2025 |

Pitäisi vissiin aina olla pinkka tonnin seteleitä mukana kun vie autoa korjattavaksi. Osat maksaa joo, mutta ei edes yritetä etsiä mitään sopuhintaista vaan aina listalta kalleinta. Joka kerta kylmä hiki otsalla, että mitähän lisäveloitettavaa keksivät tällä kertaa sen lisäksi mikä piti alunperin korjata.

Varsinkin vanhemman auton kohdalla ei tunnuta ymmärtävän ettei kukaan halua maksaa korjauksista saman verran tai enemmän kuin mikä se auton arvo on. Pitää tämä aina erikseen vääntää rautalangasta niille tyypeille. Sitten miettivät vaihtoehtoisia mahdollisuuksia. Jos miettivät.

Täytyy seuraavaksi katsoa paljon kustantaisi joku kohtuuhintainen yksityisleasing johon kuuluu huollot ja korjaukset hintaan. Tosin noitakin tarjoavat yritykset haistavat vaaran ja ovat hinnoitelleet tuotteet melko suolaisiksi.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata. 

Vierailija
2/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, kyllä mä ihan ite oon kysyny että mitä osat maksaa, viimeksi pyöränlaakerille oli joku 70, 200 ja 300 hinnat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata. 

Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.

Vierailija
4/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä merkkihuollot käyttävät alkuperäisosia tai parhaimpia tarvikeosia mm. takuusyistä. Jos et halua sellaista palvelua, käytä jotain pienempää, halvempaa ja epämääräisempää pikkupajaa.

Vierailija
5/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas kironnut sitä, että vaikka olen lompakko levällään, piikki auki ja lupa laskuttaa, niin ei raha kelpaa.

Mulla on harvinaisempi auto, jonka haluan pitää kunnossa. Yleensä jos on vaikka etulaakeri mennyt, niin sanon että vaihtakaa molemmat puolet koska kohta se toinenkin on loppu. Tai sitten kun ollaan alustatarkastuksessa, sanon että vaihtakaa kaikki mikä on vähääkään väljää.

Sitten kun haet auton, on tehty ihan vaan minimit.

Vierailija
6/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö jossain merkkikorjaamossa? Siellä ne osat maksaa maltaita.

Vanhaa autoa kannattaa usein korjauttaa jollain pienellä nyrkkipajalla, väliin siellä ne osat on käytettyjäkin, kun tarpeeksi vanhaan autoon niitä ei edes tahdo löytyä uutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi korjautat autoasi yli tarpeen ja arvon? 

Vierailija
8/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi korjaamolle, koska ei ole omia tiloja missä korjata. Eikä rutiiniakaan kun työskentelen toisella alalla. Periaattessa kyllä osaisin korjata itsekin, mutta silloin aikaa tuhraantuu paljon enemmän ja voi joutua metsästämään työkaluja. Korjaamoilla on nämä asiat valmiina.

Lisätöistä kieltäydyn jos eivät ole pakollisia, olen kyllä selvillä autoni kunnosta eli sen suhteen ei ole ongelmaa. On vaan alkanut ilmestyä kommetteja tyyliin työtä ei kannata tehdä ellei vaihdeta samalla osaa x tai sitten ettei halvemmat osat sovikaan autoon eikä muita ole saatavissa kuin nämä kalliit. Sitten kun menet katsomaan jostain Autodocista tai vastaavasta niin siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista varmasti löytyisi edes joku halvempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata. 

Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.

Vanhoissa autoissa korjaus maksaa, uudemmissa taas ne pienemmät ajokilometrit/parempi kunto. Oletko harkinnut auton vaihtoa? 

Vierailija
10/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä merkkihuollot käyttävät alkuperäisosia tai parhaimpia tarvikeosia mm. takuusyistä. Jos et halua sellaista palvelua, käytä jotain pienempää, halvempaa ja epämääräisempää pikkupajaa.

Lisäksi näille epämääräisille pikkupajoille on ihan ok, että mukana on omat, motonetistä tai jostain ulkomailta ostetut, halvat osat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaa, kyllä mä ihan ite oon kysyny että mitä osat maksaa, viimeksi pyöränlaakerille oli joku 70, 200 ja 300 hinnat.

Oman kokemuksen perusteella nuo tarjoukset ovat joskus ihan hatusta heitettyjä. Ei niihin voi luottaa varauksetta. Viimeksi kun kysyin hinta-arviota noon todellisuudessa olisi tullut saman verran lisää kun oli kuulemma katsottu väärin varaosien sopivuus. Tämä sitten kun auto on jo hallilla.

Vierailija
12/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä merkkihuollot käyttävät alkuperäisosia tai parhaimpia tarvikeosia mm. takuusyistä. Jos et halua sellaista palvelua, käytä jotain pienempää, halvempaa ja epämääräisempää pikkupajaa.

Takuusyy on myytti. Takuu säilyy kyllä vaikka veisit nyrkkipajalle, kunhan huolto on tehty takuuohjelman mukaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi korjaamolle, koska ei ole omia tiloja missä korjata. Eikä rutiiniakaan kun työskentelen toisella alalla. Periaattessa kyllä osaisin korjata itsekin, mutta silloin aikaa tuhraantuu paljon enemmän ja voi joutua metsästämään työkaluja. Korjaamoilla on nämä asiat valmiina.

Lisätöistä kieltäydyn jos eivät ole pakollisia, olen kyllä selvillä autoni kunnosta eli sen suhteen ei ole ongelmaa. On vaan alkanut ilmestyä kommetteja tyyliin työtä ei kannata tehdä ellei vaihdeta samalla osaa x tai sitten ettei halvemmat osat sovikaan autoon eikä muita ole saatavissa kuin nämä kalliit. Sitten kun menet katsomaan jostain Autodocista tai vastaavasta niin siellä on pitkä lista vaihtoehtoja joista varmasti löytyisi edes joku halvempi vaihtoehto.

Ei ne liikkeet mitään Autodocia käytä. Ja ihan oikeasti on niin, että kun puretaan paljon yhden osan takia, kannattaa samalla vaihtaa muitakin kuluvia, jo loppusuoralla olevia osia ihan vain siksi että se purkutyö on jo tehty.

Vierailija
14/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinkin vanhemman auton kohdalla ei tunnuta ymmärtävän ettei kukaan halua maksaa korjauksista saman verran tai enemmän kuin mikä se auton arvo on."

Kun auto on tarpeeksi vanha, tämä lakkaa pätemästä :D älä siis turhaa yleistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis loppuhinta olisi ollut todellisuudessa tuplasti sen mitä annettu arvio oli.

Vierailija
16/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä merkkihuollot käyttävät alkuperäisosia tai parhaimpia tarvikeosia mm. takuusyistä. Jos et halua sellaista palvelua, käytä jotain pienempää, halvempaa ja epämääräisempää pikkupajaa.

Takuusyy on myytti. Takuu säilyy kyllä vaikka veisit nyrkkipajalle, kunhan huolto on tehty takuuohjelman mukaisesti. 

Motonetin vähän sinne päin -osa ei välttämättä ole valmistajan huolto-ohjelman mukainen.

Vierailija
17/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata. 

Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.

Mä ostan jonkun viidensadan pommin ja jos ei mene katsastuksesta läpi vien romuttamolle. 

Vierailija
18/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö jossain merkkikorjaamossa? Siellä ne osat maksaa maltaita.

Vanhaa autoa kannattaa usein korjauttaa jollain pienellä nyrkkipajalla, väliin siellä ne osat on käytettyjäkin, kun tarpeeksi vanhaan autoon niitä ei edes tahdo löytyä uutena.

En käytä merkkikorjaamoja, mutta pk-seudulla on todella hankalaa löytää kohtuuhintainen korjauspaja joka tekee asiallista jälkeä ja on pystyssä vielä parin vuoden päästä. Ja nekin korjaamot tuntuu käyttävän jotain yhtä ja samaa varaosatukkuria jonka tarjonta tuntuu olevan suhtellisen rajoitettu.

Vierailija
19/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vanha auto niin miksi viet korjaamolle? Ja lisätöistä voit kieltäytyä. Osa on kiitollinen kun muista vioista ilmoitetaan, että ne voidaan samalla korjata. 

Pakko korjata vähimmäismäärä että saa sen leiman autoon,itse kun en osaa korjata.

Mä ostan jonkun viidensadan pommin ja jos ei mene katsastuksesta läpi vien romuttamolle. 

Huutokaupasta kannattaa seurata näitä juuri katsastettuja muutaman satasen autoja. Helposti niillä ajaa vuoden ilman korjauksia, yms. 

Vierailija
20/51 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran on itselle tullut tuota, että ehdotellaan erikoisia lisätöitä tai työn tekemistä tavalla jossa ei ole mitään järkeä.

Huvittavin tapaus oli, kun merkkihuolto kertoi että ja jarruputket pitää vaihtaa ja valmiita ei saa vaan pitää tehdä (useamman työtunnin hinnalla) pitkästä tavarasta. Kadun toisella puolella ketjukorjaamolla putket olisi olleet hyllyssä - mutta mikä parasta, niin katsastusmiehen mielestä putket olivat ihan kunnossa ja ne myös kestivät vielä useamman vuoden kunnes auton käyttöikä tuli muuten vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan