Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella äänestät seuraavissa eduskuntavaaleissa?

Vierailija
20.10.2025 |

Musta tuntuu, että koskaan en ole kokenut äänestämistä näin vaikeaksi. Saatan jopa jättää äänestämättä. Viimeksi äänestin sillä perusteella, mikä puolue todennäköisimmin kohtuullistaisi ansioverotusta, mutta nyt tässä muodossa se oli mulle henkilökohtaisesti yhtä tyhjän kanssa ja oikeastaan vain huijaus.

Ehkä jos joku puolue lupaisi ajaa aikuiskoulutustuen palauttamista, se voisi riittää äänestyspäätökseen. 

Mites teillä?

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt liki 60-vuotias. Vaikka olen käynyt äänestämässä, koskaan ei ole minun elämäni parantunut sen äänestyksen johdosta. Sen perusteella olen jatkossa päättänyt, etten enää äänestä missään vaaleissa. En viitsi enää täysin turhaan asiaan aikaa käyttää.

Elämäsi voi myös huonontua, jopa aika radikaalistikin vaalien tuloksena.

Vierailija
182/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestän SDP:ta edelleen, sillä olen työntekijä. palkansaaja. Ei ole muita vaihtoehtoja. 

SDP on nykyään eläkeläisten, tulokkaiden ja muiden tukien saajien puolue. Ei todellakaan palkansaajan asialla. Joskus ehkä oli, mutta ajat muuttuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä puoluetta joka ei kannata intersektionaalisella feminismiä tai jatka wokea. 

Äänestän tällaista puoluetta niin kauan kunnes nuo asiat rauhoittuvat ja sitten kun niistä ei tarvitse enää huolehtia niin alan äänestämään muita tärkeitä arvojani, kuten luonnonsuojelua.

Kuinka paljon tämä feminismi ja woke rehellisesti vaikuttaa sinun jokapäiväiseen elämään? Konkreettisella tasolla.

Ilman wokea ei olisi magaa. Mieti sitä.

Kyllä Trumpilaisuus lähti liikkeelle siitä, kun ihan oikeistovoimin päätettiin avata kauppa kasarilla ja hyvin palkatut tehdastyöpaikat siirtyi Jenkeistä Kiinaan. 

Vierailija
184/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä puoluetta joka lopettaa tämän loisimisen ja tuo realiteettia ihmisille siitä, että joku vastuu omasta elämästä on myös itsellä.

Vierailija
185/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011199027.html

Vierailija
186/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että äänestän puoluetta, jolla oli riittävästi selkärankaa olla sitoutumatta maamme lopullisesti kurjistavaan velkajarruun. Eli vasemmistoliitosta on sitten etsittävä sopiva ehdokas.

Ei mitään merkitystä äänestää niin pientä puoluetta. Eivät voi vaikuttaa. Toisaalta laitavassarit ovat huonossa maineessa ja se ei muutu.

Vierailija
187/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että äänestän puoluetta, jolla oli riittävästi selkärankaa olla sitoutumatta maamme lopullisesti kurjistavaan velkajarruun. Eli vasemmistoliitosta on sitten etsittävä sopiva ehdokas.

Ei mitään merkitystä äänestää niin pientä puoluetta. Eivät voi vaikuttaa. Toisaalta laitavassarit ovat huonossa maineessa ja se ei muutu.

Vasemmistoliitto oli ainut puolue joka vastusti velkajarrua. Mitäs sekin kertoo. Velkaannutaan vaan maailmantappiin. Ei oo tervettä.

Vierailija
188/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä, nää päättäjät on nähty samanlaisia kaikki.

Vierailija
189/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti äänestän jotakin puoluetta Kokoomus, PS ja Kristillisdemokraatit akselilla. Kaikki puolueet (myös vasemmisto) tuovat esiin minua huolettavia asioita mutta ne on pakko laittaa järjestykseen sen perusteella kuinka akuutteja ne on. 

SDP:n Antti Lindtman on vaalien ainut musta hevonen. Hän on parantanut kuin sika juoksuaan. Uskallanko kuitenkaan luottaa, että järki velkaantumisen ja mm. maahanmuuton suhteen säilyy myös eduskunnassa? Jos luottaisin, karkaisin tällä kertaa äänestämään ensimmäistä kertaa elämässäni SDP:tä. 

Vierailija
190/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliitto oli ainut puolue joka vastusti velkajarrua. Mitäs sekin kertoo. Velkaannutaan vaan maailmantappiin. Ei oo tervettä.

Mistä leikataan?

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4 miljardia ja toimeentulotukea 1 miljardi. 

No, joo 40 miljardin eläkkeistä voi leikata. 

Vierailija
191/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyky on löydyttävä.

Enkä mielenvikaisia äänestä enää( nykyinen hallitus).

Vierailija
192/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä vihervasuria enkä RKP:tä.

Vierailija
193/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestän SDPEETÄ,  koska kaikki työolojen heikennykset  perutaan.    🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂

Minäkin kun peruvat eläkeputken poiston,tai helvetti sentään sosialistihallitushan sen poistikin,siis PS:lle ääni.

Niin. Demarit poisti eläkeputken. Tosi kiva nyt vanhemmille ihmisille kun jäävät työttömiksi. Semmosia työntekijän kavereita ne demarit ja vasemmisto on. En taatusti äänestä niitä.

Eiköhän tuo ollut ennen kaikkea Keskustan tavoite. Eivätkö ihmiset muista, että porvaripuolue Keskusta (ja tietty myös RKP) oli Marinin hallituksessa mukana? Ei siellä ollut pelkästään vasemmistopuolueita, jotka olisivat voineet tehdä selkeää vasemmistopolitiikkaa. 

https://yle.fi/a/3-11675012

Vierailija
194/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt liki 60-vuotias. Vaikka olen käynyt äänestämässä, koskaan ei ole minun elämäni parantunut sen äänestyksen johdosta. Sen perusteella olen jatkossa päättänyt, etten enää äänestä missään vaaleissa. En viitsi enää täysin turhaan asiaan aikaa käyttää.

Elämäsi voi myös huonontua, jopa aika radikaalistikin vaalien tuloksena.

Todellisuudessa kaikki puolueet ovat melko lähellä toisiaan eikä kukaan uskalla tehdä mitään radikaalia. Heitä kaikkia sitoo samat talouden realiteetit. Esim SOTE johtajista suurin osa on SDP-linjaisia ja leikkaavat nyt kovalla kädellä. Empaattisia ovat varmasti mutta kun olet päättävässä asemassa tiedät, ettei sitä rahaa tule mistään taikaseinästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän