Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella äänestät seuraavissa eduskuntavaaleissa?

Vierailija
20.10.2025 |

Musta tuntuu, että koskaan en ole kokenut äänestämistä näin vaikeaksi. Saatan jopa jättää äänestämättä. Viimeksi äänestin sillä perusteella, mikä puolue todennäköisimmin kohtuullistaisi ansioverotusta, mutta nyt tässä muodossa se oli mulle henkilökohtaisesti yhtä tyhjän kanssa ja oikeastaan vain huijaus.

Ehkä jos joku puolue lupaisi ajaa aikuiskoulutustuen palauttamista, se voisi riittää äänestyspäätökseen. 

Mites teillä?

Kommentit (194)

Vierailija
161/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt liki 60-vuotias. Vaikka olen käynyt äänestämässä, koskaan ei ole minun elämäni parantunut sen äänestyksen johdosta. Sen perusteella olen jatkossa päättänyt, etten enää äänestä missään vaaleissa. En viitsi enää täysin turhaan asiaan aikaa käyttää.

Vierailija
162/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään nykyisiä puolueita äänestämällä ei Suomea tulla pelastamaan - mikään puolue tai eduskunta tai hallitus ei tule pelastamaan köyhtyviä ihmisiä täällä, eikö niin? Ja se ei hyödytä että muutaman vuoden välein vaihdetaan samaa porukkaa teatteriesityksen tavoin edestakaisin... köyhdyttämisen agendaa on ajettu nyt 2020-2025 ja se ei muutu... 

Marin ex viisikko hallinto tuhosi ensin suomalaisten talouden ja ostovoiman 2020-2023 ja Orpo hallinto vei sitten kaikki tuet pois ihmisiltä 2023-2025...

Hallinto eli eduskunta, hallitus, kaikki puolueet nämä ovat samaa rahastavaa joukkoa yhdessä suuryritysten ja pienten rikkaiden ryhmän kanssa... köyhdyttämisen agenda on aloitettu ja hyvässä vauhdissa.... katteita nostetaan kaikkialla päivittäin...

Tämä vain on tosiasia, on turha huijata ihmisiä että äänestämällä Suomessa saataisiin jotakin muuttumaan ja että köyhdyttäminen loppuisi, eikö niin... äänestäminen

Jos muutamia vuosia sitten kaikki "nukkuvat" olisivat äänestäneet puoluetta Köyhien Puolesta, niin siitä olisi tullut eduskunnan suurin puolue ja Terttu Nousiaisesta luultavasti pääministeri. Väitän, että tällöin olisi ollut tuntuvasti erilainen poliittinen ilmapiiri. Mutta kun ei Terttu Nousiainen kelvannut pääministeriksi, piti Sipilä saada. Lisäksi jokainen ääni merkkaa. Tampereen pormestariksi nousi joku aika sitten kokoomuslainen vainajalle annettujen äänien perusteella (muutama kymmenen). Ei olisi monenkaan demarin tarvinnut käydä vaivata itseään äänestämisellä ja "kiakkomiähen" sijaan olisi tullut ihan oikea pormestari. Mutta kun ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt liki 60-vuotias. Vaikka olen käynyt äänestämässä, koskaan ei ole minun elämäni parantunut sen äänestyksen johdosta. Sen perusteella olen jatkossa päättänyt, etten enää äänestä missään vaaleissa. En viitsi enää täysin turhaan asiaan aikaa käyttää.

Aika itsekeskeinen ajattelu sulla. Eikö sulla ole mitään mielipidettä miten Suomen asioita tulee hoitaa, mitkä asiat ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Ilmeisesti ei. Vain oma napa kiinnostaa. No tuollasten on kyllä toisaalta parempikin olla äänestämättä.

Vierailija
164/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäänlainen hallitus ei tule Suomea pelastamaan. Velkaantuminen on 90%:ssa ennen tämän hallituskauden päättymistä. Siinä kohtaa ohjat talousongelmiin ottaa EU. 

Sitten katsotaan tuleeko samat pakkokeinot mitä annettiin Kreikalle. Siellähän lähti eläkkeistä 20-30% ja julkishallinnosta irtisanottiin 30%. 

Olen jotenkin tyytyväinen tähän. Se on alku jollekin uudelle ja mahdollisuus kaikille suomalaisille herätä todellisuuteen mihin jamaan on poliitikot maamme ajaneet. 

Syytös kaikille puolueille.

2008 vuoden jälkeen talous ei ole kasvanut ja velkaantuminen on cain lisääntynyt. 

Jos eläkkeitä ei pystytä leikkaamaan yli 20 prosenttia muilla keinoin, kun kutsumalla IMF apuun, niin tehdään sillain sitten. Työttömiltä ja sairailta voidaan leikata vaikka 50%, mutta sieltä ei edelleenkään löydy sellaista varallisuutta, jolla ulkomaanvelka maksettaisiin pois ja puolustusvoimien rahat kolminkertaistetaan.

Vierailija
165/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika itsekeskeinen ajattelu sulla. Eikö sulla ole mitään mielipidettä miten Suomen asioita tulee hoitaa, mitkä asiat ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Ilmeisesti ei. Vain oma napa kiinnostaa. No tuollasten on kyllä toisaalta parempikin olla äänestämättä.

No mahtaako idiootti minulla olla jotain mielipidettä asioista, jos olen liki 60-vuotiaaksi asti kumminkin äänestänyt, vaikkei siitä itselleni ole koskaan mitään hyötyä ollut, kuten kommentissani selvästi sanoin. Että se siitä "itsekkyydestä". Harrasta sinä lisää luetun ymmärrystä.

Vierailija
166/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps tai kd saa ääneni. Demarit ja vasemmisto pettivät äänestäjänsä viime hallituskaudella niin täysin.

Vierailija
167/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä puoluetta joka lupaa ja aikoo laittaa stopin tälle koko maailman sosiaalitoimistona olemiselle.

Vierailija
168/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellekään puolueelle en anna täysiä pisteitä, vaikka todennäköisesti käyn äänestämässä.

Vierailija
169/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politikko valehtelee aina. En siis äänestä ollenkaan.

Vierailija
170/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä, että äänestän puoluetta, jolla oli riittävästi selkärankaa olla sitoutumatta maamme lopullisesti kurjistavaan velkajarruun. Eli vasemmistoliitosta on sitten etsittävä sopiva ehdokas.

Vierailija
171/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista somekissaa. Isot kannut pitää olla eikä mitkään pikkutisut koska uskon että naisen järki asuu tisseissä ja kireä perse kuten sannalla ja kamelinvarvaslegginsit. Ei kuitenkaan mitään vanhaa luuskaa kuten Tuppurainen.

Vierailija
172/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että äänestän puoluetta, jolla oli riittävästi selkärankaa olla sitoutumatta maamme lopullisesti kurjistavaan velkajarruun. Eli vasemmistoliitosta on sitten etsittävä sopiva ehdokas.

Velka on tulevien sukupolvien kustannuksella elämistä. Taidat olla lapseton?

Vierailija
173/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etsii rehellistä puoluetta, niin ei ainakaan persuja tai kokoomusta.

Jos ei halua uskovaisia, jotka tekevät päätöksiä sen perusteella, ei kristillisiä eikä persuja.

Jos etsii puoluetta, joka ei pistä omaa äänestäjäkuntaansa edelle ihan älyttömissäkin asioissa, niin ei RKP.

Jos etsii puoluetta, missä puhutaan ja käyttäydytään järkevästi, ei vihreitä.

Jos ei halua vassuja, joista osa tykkää edelleen Venäjästä, ei vasemmistoliittoa.

Jos ei halua puoluetta, jonka kannattajat on enimmäkseen vanhoja, ei demareita.

Jos etsii puoluetta, missä ei suhmuroida, ei keskustaa.

Mitäs jää jäljelle? Sekopäät pienpuolueet. Ei niitä ainakaan.

Vierailija
174/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps tai kd saa ääneni. Demarit ja vasemmisto pettivät äänestäjänsä viime hallituskaudella niin täysin.

Millä tavalla pettivät? Mä en pettynyt ainakaan. Persut taas ovat pettäneet kurjistamalla köyhiä lupauksistaan huolimatta. Mutta se ei mua liikuta, voithan sä äänestää vapaasti ketä vaan. Mä äänestän demareita, koska olen tyytyväinen heidän politiikkaan.

Vierailija
175/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen järjellä valinnan, siis  äänestän  keskustaa.

Vierailija
176/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein äänestysperuste mulle on edelleen ympäristöasiat. Sitten on terveys, koulutus ja erityisesti kulttuuri. 

Varmaan äänestän taas vihreitä, vaikka olenkin jossain asioissa enemmän demarien linjoilla. En esimerkiksi avaisi itärajaa. 

Vierailija
177/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruste on se, että ehdokas ei ole yhdenkään tämänhetkisen hallituspuolueen edustaja. 

Vierailija
178/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velka on tulevien sukupolvien kustannuksella elämistä. Taidat olla lapseton?

Tulevat sukupolvet kiroaa ihan jotain muuta kuin valtionvelkaa, kun kärvistelevät täällä ilmastonmuutoksen ja tekoälyn kourissa. Metsät hakattu ja maa täynnä datakeskuksia. Ahneet sukupolvet käytti maapallon fossiiliset luonnonvarat. 

Vierailija
179/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän sillä perusteella, että lapsiperheiden ja tietysti muidenkin työikäisten elämä muutetaan työperusteiseksi. Muuten tänne änkeää koko maailman riistäjät hyötymään, kun kuulevat, että Suomessa jaetaan rahaa ja asuntoja ilmaiseksi. Terveyspalvelut ja koulutus myös.

Minä en muun maailman ihmisten pellenä ja orjana halua olla ja elää. Suomalaiset vielä jotenkin jaksaisi tämä valtio kantaa.

Vierailija
180/194 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla muka pettivät? Sinä oikeistolaisena toki petyit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi