Teenjuojien ketju
Olen aina ostanut laadukasta teetä, mutta nyt siihen ei enää ole varaa. Haluaisin vihjeitä mistä saa halpaa teetä, joka on kuitenkin juomisen arvoista. On etnisiä kauppoja, halpamyymälöitä ym.
Pussiteen juojat voivat mennä muualle.
Kommentit (168)
Älytön minusta tämä pussitee/irtotee keskustelu. Ei se pussi vaikuta makuun. Moni hyvä teemyyjä (esim Mariage Frères Ranskassa) myy samaa teetä pusseissa ja irtoteenä. Ja tottakai se on ihan yhtä hyvää molemmissa. Pussiin laittaminen ei huononna teetä. Eikä irtoteenä myyminen paranna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on pussiteessä?
Hyvä kysymys. Nyt oivalsin kysymyksen absoluuttisen vastauksen teenjuojana.
Pussiteessä on se vikana että pussiteetä ei voi hauduttaa yhtä monta kertaa kuin irtolehti teetä
En tiedä mainittiinko tämä fakta jo ketjussa
Vain väkeviä ja kamalia Aasian teitä haudutetaan useita kertoja.
Ei ole kovin nöyrää ajattelua teestä
Vihreä tee, vihreä irtolehti tee on ekonomisin tie onnellisuuteen
Tuohon useaan kertaan hauduttamiseen: Itse haudutan tavallista keskilaatuista mustaa teetä vain kerran. Mielestäni seuraava haudutus ei enää maistu teelle varsinaisesti.
Kaksi kertaa pystyy hauduttamaan esim. japanilaista ruskeaa teetä (=paahdettua vihreää) ja useita hyviä vihreitä teelaatuja.
Kolme haudutusta kestää oman kokemuksen mukaan vain tietyt (yleensä kiinalaiset?) erittäin laadukkaat teet, joita on tarkoituskin ensin "huuhdella", eli vasta toinen ja kolmas haudutus on tarkoitettu varsinaisesti juotaviksi. Tosin itse todellakin juon myös sen ensimmäisen haudutuksen, olenhan pihi.
Älkää suuttuko, tämä on vain mun oma kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua, joten pahoittelut, jos toistoa.
Teesiivilän tärkein ominaisuus on, että se on riittävän iso. Teenlehdillä pitää olla tilaa laajeta, jotta ne antavat makua parhaiten. Siivilään pitää myös mahtua tarpeeksi paljon teenlehtiä, niin että ne eivät hautuessaan tule laidan yli. Siksi sellaiset pallot tai matalat siivilät eivät ole hyviä. Materiaalin pitää olla riittävän vahvaa, verkko on liian heikkoa. Perforoitu ohut metalli on parasta.
Omani olen ostanut Thehuoneesta, ja se on 5,5 senttiä syvä kokometallinen sylinterimäinen siivilä. Löytyy haulla, en laita linkkiä. Hinta näyttää olevan 15 e.
Osta kannu, jossa on iso siivilä hauduttamiseen, on helppo puhdistaa etkä tarvitse mitään erillisiä.
Näinpä, mutta juon vain kupillisen kerrallaan, joten kokonainen kannu on overkill.
sama
Vierailija kirjoitti:
Tuohon useaan kertaan hauduttamiseen: Itse haudutan tavallista keskilaatuista mustaa teetä vain kerran. Mielestäni seuraava haudutus ei enää maistu teelle varsinaisesti.
Kaksi kertaa pystyy hauduttamaan esim. japanilaista ruskeaa teetä (=paahdettua vihreää) ja useita hyviä vihreitä teelaatuja.
Kolme haudutusta kestää oman kokemuksen mukaan vain tietyt (yleensä kiinalaiset?) erittäin laadukkaat teet, joita on tarkoituskin ensin "huuhdella", eli vasta toinen ja kolmas haudutus on tarkoitettu varsinaisesti juotaviksi. Tosin itse todellakin juon myös sen ensimmäisen haudutuksen, olenhan pihi.
Älkää suuttuko, tämä on vain mun oma kokemus.
KAIKKIA IRTOLEHTI VIHREÄT TEET PITÄÄ HAUDUTTAA 1RKL 1LITRA VALMISTA TEETÄ SUHTEELLA. PARHAITEN SEN HYÖDYN SAA JOS HAUDUTTAA 4KERTAA, EIKÄ SE OLE NIIN TARKKAA ETTÄ ONKO SE TASAN LITRA, SE ON NOIN 1RKL 0,8-1,3LITRAA SUHTEELLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua, joten pahoittelut, jos toistoa.
Teesiivilän tärkein ominaisuus on, että se on riittävän iso. Teenlehdillä pitää olla tilaa laajeta, jotta ne antavat makua parhaiten. Siivilään pitää myös mahtua tarpeeksi paljon teenlehtiä, niin että ne eivät hautuessaan tule laidan yli. Siksi sellaiset pallot tai matalat siivilät eivät ole hyviä. Materiaalin pitää olla riittävän vahvaa, verkko on liian heikkoa. Perforoitu ohut metalli on parasta.
Omani olen ostanut Thehuoneesta, ja se on 5,5 senttiä syvä kokometallinen sylinterimäinen siivilä. Löytyy haulla, en laita linkkiä. Hinta näyttää olevan 15 e.
Osta kannu, jossa on iso siivilä hauduttamiseen, on helppo puhdistaa etkä tarvitse mitään erillisiä.
Näinpä, mutta juon vain kupillisen kerrallaan, joten kokonainen k
kyllä laadukkaita pussiteitä löytyy yhteen haudutukseen.
Jos ei omistaudu teenjuojana ostamaan hyvää teekannua niin tyydy sitten pussiteehen
Jos ei omistaudu teenjuojana ostamaan hyvää teekannua niin tyydy sitten pussiteehen
Kiitos ehdotuksesta, mutta olen hyvin tyytyväinen teesiivilääni.
Mistähän Suomesta saisi sellaista tuoretta vihreää teetä, jota olen tuonut muutamalta reissulta mukanani? Yhtä sellaista haudutettiin minulle 12 kaadon verran, ja jokainen kupillinen maistui erilaiselta. Näitä myytiin ainakin läpinäkyviin muovisiin annospusseihin pakattuina.
En tiedä onko meno muuttunut Kiinassakin, mutta aiemminhan siellä laitettiin vihreän teen lehdet kannelliseen lasiseen termosmukiin ja lisättiin kuumaa vettä pitkin päivää. Laskee siitä sitten haudutuskerrat...
Vierailija kirjoitti:
Teen juominen ei ole mitään välineurheilua.
En ymmärrä mikä vika pussiteessä. Japanilainen kaveri, joka on suuri teen kuluttaja, on moneen kertaan kehunut kuinka hyvää pussiteetä täällä saa jo ihan perus marketista. Ja tyyppi on kotoisin perheestä, jolla on oma teehuone.
Olen ajatellut investoida kunnon teekannuun. Markkinoilla on kuitenkin montaa sorttia. Teräksistä, lasista, keraamista, valurautaista jne. Osa sihdillä ja osa ilman.
Asuinalueellani on kuitenkin erittäin kova vesi (olen ulkosuomalainen), joten mietin, pitäisikö se ottaa huomioon materiaalin valinnassa?
Olen katsellut valurautaista, sillä tee pysyisi siinä pidempään lämpimänä.
Onko teidän mielestänne materiaalilla väliä? Entä onko mielestänne sisäänrakennettu sihti tarpeellinen, jos tee kaadetaan kuitenkin kuppiin siivilän läpi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä vika pussiteessä. Japanilainen kaveri, joka on suuri teen kuluttaja, on moneen kertaan kehunut kuinka hyvää pussiteetä täällä saa jo ihan perus marketista. Ja tyyppi on kotoisin perheestä, jolla on oma teehuone.
Jotkut pönkittävät huonoa itsetuntoaan snobbailemalla ja haukkumalla asioita, joita eivät ymmärrä. Näkyy monissa elämän ilmiöissä.
Aloituksen ja etusivun perusteella aikamoinen snobien ketju tämä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen ja etusivun perusteella aikamoinen snobien ketju tämä.
En kiellä, hifistely on kivaa!
Ostan teeni ihan marketista. Nordqvistia tai Forsmania. Onko nuo liian kalliita?
Yritän päästä 80 asteen haudutukseen vihreän teen kanssa, mutta aina ei onnistu.
Missä lämpötilassa haudutatte teenne?
Ootteko juoneet matchaa? Mä ostin Matchajauhetta, mutta en viittis sitä siivilää hankkia. Onnistuisko ilman?
Mulla on rakas teenkeitin, Verkkokaupasta 20 euroa joskus vuosia sitten välipäivätarjouksena. Saa 70-, 60-, 90-ja 100-asteista. Juon vain irtoteetä, koska olen suurkuluttaja, ja alan olla vähän huolissani siitä, onko kiinalaisen teen suurkulutus lopulta järkevää. Ostan teetä kahdesti vuodessa ison laatikollisen, paljon eri makuja sekä mustaa että vihreää, milloin mistäkin teekaupasta. Nyt on ollut vähän raskas elämäntilanne, en muistanut olla tarkka, joten kaikki ovat kiinalaisia.
Vakioita ovat vihreä jasmiini ja minttu, mustista vanilja ja earl grey. Juon teeni yleensä kylmänä, keitän tuon 1,2 litraa päiväksi enkä lämmitä uudelleen. Aamulla juon kahvia, sillä tee tyhjään vatsaan saa oksentamaan. (Tanniinit?).
Aivan holtitonta ja epäpyhää touhua siis. :D
Todella harva tee on sellainen jota voi hauduttaa useita kertoja. Tietysti todella kitsaat voivat keittää kahvinkin samoista poroista kaksi kertaa. Ja ne teet joita hauduteaan useita kertova, voivat olla sellaisia että ensimmäinen haudutus pitää heittää pois, koska on niin pahaa.