Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen haluaa tulla muistetuksi "suurteoista"

Vierailija
20.10.2025 |

siis sellaisista, joilla pääsisi historiankirjoihin merkkihenkilönä, niin onko se kunnianhimoa vai julkisuushakuisuutta, tai millä termillä sitä voisi kuvailla? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan haluaako pohjimmiltaan vain nimensö historiankirjoihin vai onko se sivuseuraus siitä, että on merkittävästi onnistunut parantamaan kehitystä jollain tieteen-, taiteen- ja tai yhteiskunnan tms. alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla ihan vaan suurien unelmien tavoitteluakin.

Vierailija
4/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motiivin tietää vain tyyppi itse. Ja joskus saattaa luulla tekevänsä ihan vain tekemisen ilosta tai yhteiseen hyvään, mutta alitajuisesti haluaa kiillottaa haarniskaansa. Itse olin yhdistystoiminnassa aikoinaan mukana ja vasta 10 vuotta lopettamisesta tajusin, että tein sen vain ollakseni tärkeä. En edes tajunnut sitä itse silloin!

Vierailija
5/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri tuota, että tekisi jotain niin merkittävää että tulisi sitä kautta kuuluisaksi. Kunnianhimo? 

Ap

Vierailija
6/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motiivin tietää vain tyyppi itse. Ja joskus saattaa luulla tekevänsä ihan vain tekemisen ilosta tai yhteiseen hyvään, mutta alitajuisesti haluaa kiillottaa haarniskaansa. Itse olin yhdistystoiminnassa aikoinaan mukana ja vasta 10 vuotta lopettamisesta tajusin, että tein sen vain ollakseni tärkeä. En edes tajunnut sitä itse silloin!

Lisään tähän vielä itse, ettei kyse ollut kuitenkaan sellaisesta itsensä korostamisesta vaan lähinnä oman alemmuudentunteen korjaamisesta. Koin, etten riitä sellaisena kuin olen, vaan ollakseen täysivaltainen jäsen jossain ryhmässä, pitää konkreettisesti saavuttaa jotain. Ja samaan aikaan pidin itse perus rivijäseniä ihan yhtä tärkeinä ryhmän jäseninä! Vinksahtanut ajatusmalli, se selvisi vasta myöhemmin.

Vierailija
7/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pohjimmaista, syvää ja lohdutonta mitättömyyden tunnetta, mikä ajaa ja mitä pakoillaan ja todistellaan vääräksi. 

Vierailija
8/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis juuri tuota, että tekisi jotain niin merkittävää että tulisi sitä kautta kuuluisaksi. Kunnianhimo? 

Ap

Jos on erittäin hyvä työssään niin se kuuluisuus voi olla osa sitä työnkuvaa. Esim. jos olet loistava näyttelijä tai urheilija niin todennäköisesti jossain vaiheessa tulet kuuluisaksi. Samaten aika vaikea olla menestynyt muusikko olematta kuuluisa.

Vierailija
9/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pohjimmaista, syvää ja lohdutonta mitättömyyden tunnetta, mikä ajaa ja mitä pakoillaan ja todistellaan vääräksi. 

Lisäys, en tarkoita näitä, jotka ovat jonkin sisäisen liekin voimalla tehneet jotain hyvässä karismaattista. Vaan näitä, jotka haluavat historian kirjoihin keinolla millä hyvänsä, siten että se on itsetarkoitus keinoja kaihtamatta. 

Vierailija
10/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hyvää esimerkkiä putin ja zele päättivät yhdessä aloittaa sodan ja tyhjentää eurooppa aseista. Päätyvät aikanaan historian kirjoihin. Vaan millaisina heidät sitten kirjoitetaan. Kumpi aloitti sodan ?

Vierailija
11/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Riippuu varmaan haluaako pohjimmiltaan vain nimensö historiankirjoihin vai onko se sivuseuraus siitä, että on merkittävästi onnistunut parantamaan kehitystä jollain tieteen-, taiteen- ja tai yhteiskunnan tms. alueella.'

Yksi typå siellä:

rivi 2, viimeinen sana.🧐

Ei lisättävää.

Vierailija
12/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tämä Norjan murhaaja joka tappoi yli 70 ihmistä. Joka vuosi häntä muistellaan ja mainitaan saavutuksia oikein kivien ja nimien kanssa

Vierailija
13/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen usein vierestä samalla alalla huomaa, jos toisen tarkoitus on vain saada kuuluisuutta ja itse asia jää toissijaiseksi. Jos sitä touhua arvioi puhtaasti alan kriteerein, siinä on usein eroja toimintatavoissa.

Vierailija
14/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta tyhmyyttä

Vierailija
15/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Riippuu varmaan haluaako pohjimmiltaan vain nimensö historiankirjoihin vai onko se sivuseuraus siitä, että on merkittävästi onnistunut parantamaan kehitystä jollain tieteen-, taiteen- ja tai yhteiskunnan tms. alueella.'

Yksi typå siellä:

rivi 2, viimeinen sana.🧐

Ei lisättävää.

Huokaus. Typå ei ole edes sana...

Vierailija
16/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joku haluaisikin vain auttaa ja onnistuu auttamaan monia ihmisiä ja siksi nimi jää historiaan? Onko tullut se mieleen? 

Vierailija
17/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos joku haluaisikin vain auttaa ja onnistuu auttamaan monia ihmisiä ja siksi nimi jää historiaan? Onko tullut se mieleen? 

Eli auttaa vain siksi että tulisi tunnetuksi hyvänä ihmisenä? 

Vierailija
19/19 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla että on niin vaikea nimi ja vittumainen henkilö että haluaa päästä historiankirjoihin vain jotta oppilailla olisi tulevaisuudessa enemmän muistamista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi