Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kielen tutkijat pyytävät apuasi: miten sinä ne omassa puhekielessäsi tai murteessasi sanot tietyt sanat? Täytä lyhyt kysely.

Vierailija
20.10.2025 |

Suomen kielen d on varsin erikoinen.

Alun perin d-äännettä ei ole suomen kielessä edes ollut. Silti se on nykyään tavattoman yleinen. Vai mitä tuumit esimerkiksi sanoista meidänvedentehdä tai kahdeksan?

Kuitenkin puheessa jää d usein sanomatta. Sanomme esimerkiksi meijänkaheksan tai tehrä, kun kirjakielessä ne olisivat meidänkahdeksan tai tehdä.

Onko sinulla d?

Nyt suomen kielen tutkijat kaipaavat apuasi, ja sinä pääset auttamaan suomen kielen tutkimusta. Haluamme tietää, onko sinun puheessasi d-äänne.

Alla on kysely, jossa on kolme erilaista kirjakielessä d-äänteen sisältävää sanaa. Mieti, miten sinä ne omassa puhekielessäsi tai murteessasi sanot. Rakennamme vastauksista kartan, josta näemme, miten d suomen kielessä nykyään jaksaa.

Karttaa varten tarvitsemme postinumerosi. Kerro siinä se postinumero, jonka aluetta vastauksesi koskee.

Yle tekee tämän kyselyn yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston suomen kielen oppiaineen kanssa.

Kerro vielä asuinpaikkasi postinumero, niin saamme kohdistettua vastaukset oikeaan paikkaan Suomen kartalla. Jos olet muuttanut, merkitse sen paikkakunnan postinumero, jota oma kielenkäyttösi mielestäsi edustaa.

https://yle.fi/a/74-20186062

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla kolmannessa sukupolvessa olevana voin sanoa, että täällä syntyperäiset sanovat puhekielisesti näin:

veden

meiän

tehä

Eli puhekielen lauseissa:

Veden pinnalla on lehti.

Täs on meiän auto.

Mun pitää tehä tää juttu eka, sit tuun.

Vierailija
2/5 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on juu joka kohtaan, t jees-henkilö

Vierailija
4/5 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla kolmannessa sukupolvessa olevana voin sanoa, että täällä syntyperäiset sanovat puhekielisesti näin:

veden

meiän

tehä

Eli puhekielen lauseissa:

Veden pinnalla on lehti.

Täs on meiän auto.

Mun pitää tehä tää juttu eka, sit tuun.

4. Polven turkulaisena mulla on nuo samat muuten, mutta viimeisessä lauseessa eka -> ensi.

Vierailija
5/5 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään postinumeroita en anna, mihinkään galluppiin, olkoonsa vaikka kuinka hyvä tarkoitus.

Asiaan: d-kirjainta olen alkanut käyttämään: Miltä se kuulostaisi, jos sanoisi: Kävin eilen vanhempien hauvalla? (jaa, mites se koira voi?).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi