Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruisleipä

Vierailija
20.10.2025 |

Tuleeko teille muille ruisleivästä maha kipeäksi ? 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee, jos syön enemmän kuin yhden palan. Ruisleivässä on fruktaania ja inuliinia, jotka voivat aiheuttaa suolistokaasua ja vatsakipua.

Vierailija
2/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Leivon itse ruis- ja muutkin leivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee, jos syön enemmän kuin yhden palan. Ruisleivässä on fruktaania ja inuliinia, jotka voivat aiheuttaa suolistokaasua ja vatsakipua.

Ai, mistä tuommoiset aineet ruisleipään eksyvät? Teollisuusko niitä sinne mättää? 

Vierailija
4/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlen kuvahausta löytyi aikoinaan hyvä kuva hakusanalla ruisleipä.

Vierailija
5/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mistä tuommoiset aineet ruisleipään eksyvät? Teollisuusko niitä sinne mättää? 

Rukii sisältää näitä luontaisesti. 

Vierailija
6/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on? Ruisleipä on ruisleipää leipoi sen itse tai joku muu

Vierailija
7/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukii? 

Vierailija
8/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukii? 

Ruis. Lipsahti murteellisuus, mutta ehkä olisit voinut kontekstivihjeiden perusteella päätellä, mitä tarkoitin.

Vierailija
9/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse leivottu aito ruisleipä on hyväksi vatsalle. Olen leiponut ruisleipää kymmeniä vuosia. Kaupasta saatavat leivät huonontuvat vuosi vuodelta, mutta joissakin leipomoissa tehdään vielä aitoa ruisleipää. 

Vierailija
10/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaikka leipoisin itse. Jos pakastan sen leivän niin sen jälkeen ei tule.

Vierailija
11/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse leivottu aito ruisleipä on hyväksi vatsalle. Olen leiponut ruisleipää kymmeniä vuosia. Kaupasta saatavat leivät huonontuvat vuosi vuodelta, mutta joissakin leipomoissa tehdään vielä aitoa ruisleipää. 

Miten kaupan oikea ruisleipä eroaa itse leivotusta? Samat ainesosat niissä on.

Vierailija
12/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruis on yksi yleisimmistä vatsavaivoja aiheuttavista elintarvikkeista.

Vierailija
13/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa tottuu ruisleipään aika nopeasti eikä enää pieretä.

Juuri uunista tullut ruisleipä eniten vaivoja aiheuttaa, leivän vanhetessa vaivat vähenee tai poistuu kokonaan.

Vierailija
14/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ruisleivät ei tunnu homehtuvan ollenkaa, tuoreenakin säilyvät pitkään, lisääkö leipomot jotain leipää että ne säilyy pitkään, en tiedä.

Vierailija
15/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ruisleipä vääntää vatsaasi. 

Vierailija
16/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ruisleivät ei tunnu homehtuvan ollenkaa, tuoreenakin säilyvät pitkään, lisääkö leipomot jotain leipää että ne säilyy pitkään, en tiedä.

Onko sinun leipomisessasi jotain vialla mikäli omat leipäsi homehtuvat? En ole saanut itseleivottuja tai kaupan ruisleipiä homehtumaan koskaan.

Vierailija
17/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin. 

Vierailija
18/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan ruispalat aiheuttaa mulle nykyään ihan hirveitä vatsanväänteitä ja turvotusta. Tätä ei ennen ollut, nyt vasta ihan hiljattain n. vuoden sisään alkanut. Sitten taas esim. Porokylän ruisleipä tai Reissumies täysjyväruis ei aiheuta tällaista tuskaa. Kai niissä on eroja lisäaineissa.

Vierailija
19/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuli ennen vatsa kipeäksi ruisleivästä enkä juurikaan siksi sitä syönyt. Elämäntapamuutoksen tehtyäni ryhdyin kuitenkin vähän kerrassaan totuttelemaan vatsaani taas ruisleipään ja nykyään syön ohuen ohutta täysjyväruisleipää jopa 6 siivua päivässä ei mitään vatsaongelmia ole. Samaa totuttelua vähän kerrassaan piti tehdä palkokasvien kanssa ja nyt syön niitäkin välillä jopa useana päivänä viikossa. Lanttu aiheuttaa edelleen vähän vatsaväänteitä ja sitä syönkin vain vähän ja jostain syystä vihreät herneet eivät minulle ollenkaan sovi. Jos se ruis ei kerta kaikkiaan sovi, niin hyvä vaihtoehto on täysjyväkaura.

Vierailija
20/26 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa " ruisleivissä" mukana vehnää. Katsokaa tarkkaan. Itselläni sopii puhdas 100  %rukiista leivottu leipä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme