Viikko-viikko lapset, mikä teillä on vaihtopäivä ja miksi?
Kommentit (57)
Mulla aikoinaan 10 vuotias ja 12 vuotias vain ilmoittivat etteivät äidilleen halua mennä hajuhaitan vuoksi, polttivat siis sisällä tupakkaa ym. Poliisin soittivat mutta eipä poliisit lapsia mihinkään vieneet.
Perjantaina vaihtavat koulun jälkeen. Vaihto on kuitenkin pieni ylimääräinen rasite aina, kiva että on huilia sen jälkeen. Jos jotain tavaroita jäi, viikonloppuna ehtii vielä hakea ennen kouluja. Ja kun on oltu pitkään jo erossa, on kiva että ehtii tehdä jotain yhdessä kun tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aikoinaan 10 vuotias ja 12 vuotias vain ilmoittivat etteivät äidilleen halua mennä hajuhaitan vuoksi, polttivat siis sisällä tupakkaa ym. Poliisin soittivat mutta eipä poliisit lapsia mihinkään vieneet.
Lapsen etu tulee aina ensin. Pakolla toteutettu lapsen näkeminen ei olisi lapsen edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla eroperhe, mutta olen aina ihmetellyt, jos vaihtopäivä on sunnuntai. Siinähän menee päivä odotellessa milloin pitää lähteä. Itse ottaisin mieluummin perjantain, siinä lapset pääsisi heti koulusta viikonlopun viettoon ja sunnuntaitkin voi viettää kelloon katsomatta.
Perjantaina koulun jälkeen ei ole sitä vanhempaa ottamassa lapsesta koppia.
Vaihto tapahtuu tosiaan käsikäteen periaatteella eikä lasta tosiaan heitetä ilmaan kuin jotain palloa ja jätetä sitä koppia ottamatta. Eikä tarvitse mitään kelloa vilkuilla kun se vaihto ei ole minuutin päälle.
Jos on 2 turvallista kotia, niin mitä väliä onko siellä kotona ketään kotona just silloin kun sinne menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla eroperhe, mutta olen aina ihmetellyt, jos vaihtopäivä on sunnuntai. Siinähän menee päivä odotellessa milloin pitää lähteä. Itse ottaisin mieluummin perjantain, siinä lapset pääsisi heti koulusta viikonlopun viettoon ja sunnuntaitkin voi viettää kelloon katsomatta.
Vaihto tapahtuu tosiaan käsikäteen periaatteella eikä lasta tosiaan heitetä ilmaan kuin jotain palloa ja jätetä sitä koppia ottamatta. Eikä tarvitse mitään kelloa vilkuilla kun se vaihto ei ole minuutin päälle.
Saatat teinin käsikäteen toiselle vanhemmalle? Vanhemmat ei kommunikoi muuten kuin vaihdoissa?
Saattaen vaihtaminen on hyvä periaate jos pienempiä lapsia, mutta isommat osaa mainiosti kulkea itse, ja vanhemmat kysellä perään sekä lapsilta että toiselta vanhemmalta, jos ei tule sovittuna aikana.
Pakolla toteutettu näkeminen olisikin varman tosi kiva sille lapselle. Not.
Ei ole vaihtopäivää, koska ex tekee vuorotyötä. Jos hänellä on yövuorot, lapset ovat aina minulla kotona silloin, sattui mikä viikonpäivä tahansa. Ex on herkkäuninen, minkä takia haluaa nukkua päivät rauhassa, jos on yövuoroja. Lomilla meillä on vaihtopäivå perjantai. Minä teen tavallista klo 8-16 työtä arkisin, joten minulle sopii vaihdot miten vaan. Meidän lapset on isoja, vanhempi 19 v. ja nuorempi 15 v. Vanhemman tyttöystävä on yleensä vain minun luona, koska on isompi koti. Kohtahan tämä muuttuu, kun nuorimies lähtee tammikuussa inttiin. Arvelisin, että haluaa pitää majapaikkaa minun luonani viikonloppulomilla. Meillä on myös toinen juttu, minä nimittäin olen huolellinen ruokahuollossa. Kun nuoret ovat meillä, suunnittelen ruuat, ostan ainekset ja aina on kaappi täynnä. Isällään ei ole niin tarkkaa. Olen nyt lomaviikolla. Teen tänään lasagnea, huomenna pitsaa. On kiva syödä hyvin lomalla, ja varmasti tehdään viikonloppuna taas jotain kivaa, käydään vaikka päiväreissu kylpylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat teinin käsikäteen toiselle vanhemmalle? Vanhemmat ei kommunikoi muuten kuin vaihdoissa?
Saattaen vaihtaminen on hyvä periaate jos
Minä aikoinaan menin lukioaikaan isille viikonlopuiksi useinkin. Todellisuudessa en kyllä usein muuta kuin pyörähdin siellä. Isille sanoin, että taidan mennä äidille yöksi ja äidille sanoin, että olen isillä koko viikonlopun. En ollut. Lukion kolmannella alkoi vasta järkeä tulla päähän, ettei tarvinnut hämäräporukoissa viettää viikonloppuja. Minä vedätin myös rahaa. Äidille sanoin, että käyn pizzalla kavereiden kanssa viikonloppuna isin luota käsin, saako rahaa. Isiltä pyysin rahaa pizzaan tai farkkuihin tai milloin mihinkin. Kerran oli kova pakkanen, piilotin pipon ja hanskat ja menin isille valittamaan, että taisi unohtua lukiolle pipo ja hanskat. Sain muistaakseni ihan reilusti rahaa uusien ostoon. Tietenkin kaivoin piilosta ne vanhat käyttöön ja pidin rahat. Koskaan en jäänyt kiinni. Vanhemmilla ei ollut muuta kuin luottoa minuun. Kyllähän lähes aikuinen tyttö itse osaa siirtymät hoitaa. Kyllä kyllä.
Torstai-ilta. Siinä saa sitten kokonaisen viikonlopun, on helpompi lähteä perjantaina jo iltapäivällä reissuun eikä tarvitse sitten sunnuntaina katsoa kelloa että milloin vaihdetaan. Vanhempi lapsi kyllä yleensä vaihtaa jo heti torstaina koulun jälkeen ja tavarat kulkevat sitten illalla pienemmän sisaruksen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Torstai-ilta. Siinä saa sitten kokonaisen viikonlopun, on helpompi lähteä perjantaina jo iltapäivällä reissuun eikä tarvitse sitten sunnuntaina katsoa kelloa että milloin vaihdetaan. Vanhempi lapsi kyllä yleensä vaihtaa jo heti torstaina koulun jälkeen ja tavarat kulkevat sitten illalla pienemmän sisaruksen mukana.
mihin täällä niin ahkerasti ympäri vuoden lasten kanssa joka viikonloppu reissataan? kaksi kotia ja siihen reissut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mihin täällä niin ahkerasti ympäri vuoden lasten kanssa joka viikonloppu reissataan? kaksi kotia ja siihen reissut päälle.
Me reissataan miehen kanssa aika paljon niinä viikonloppuina kun hänen lapset ei ole paikalla. Kesällä lähinnä mökillä ja muuten sitten kylpylässä, keikoilla, milloin missäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi mennä tilanteen mukaan? Että lapsi on suunnilleen saman verran molempien vanhempien kanssa, vaikka ei minuutilleen menisikään tasan viikko-viikko.
Varmasti tämä olisikin ihanne, JOS vanhemmat olisivat hyvää pataa ja yhtä mieltä asioista.
Joskus on kuitenkin lapsetkin tehty, siihenkö se yhteistyö sitten päättyy?
Asettakaa hyvät ihmiset lasten etu ensimmäiseksi ja luopukaa näistä keinotekoisista järjestelyistä. Haluaisitteko edes itse asua milloin missäkin. Lapsen etu on se, että hänellä on yksi pääasiallinen koti ja yksi pääasiallinen arki.
Vierailija kirjoitti:
Asettakaa hyvät ihmiset lasten etu ensimmäiseksi ja luopukaa näistä keinotekoisista järjestelyistä. Haluaisitteko edes itse asua milloin missäkin. Lapsen etu on se, että hänellä on yksi pääasiallinen koti ja yksi pääasiallinen arki.
Eli sanon miehelleni, että voisko hänen lapset olla 100% äidillään?
Perjantaisin koulun jälkeen, kellonaika joustava. Ja päiväkin sillä tavalla joustava, että lasten menot voivat siihen vaikuttaa, samoin aikuisten (sovitaan sekä lasten että aikuisten kesken). Lapset isoja koululaisia. Vanhimmalla lapsella on jo omia töitäkin vaihteleviin aikoihin, niin voi olla kummalla vanhemmalla vaan, miten järkevintä on kulkemisen ja aikataulujen kanssa.
Puolison lapset kulkee kahden kodin väliä. On ihan randomia, exä päättää kaikki aikataulut miten hänelle sopii eikä kysy muiden mielipiteitä tai aikatauluja. Puolisolle tämä sitten on ok. Saattavat olla 2 viikkoa täällä, pari päivää toisella vanhemmalla, viikon täällä, 10 pv siellä ja miten sattuu. Koen todella sekavaksi systeemiksi ja ihmettelen miksei voisi mennä viikko-viikkona että olisi jotain ennakoitavuutta lapsilla ja meilläkin. Mutta exä haluaa näin. Itsellä ei ole asiaan sanottavaa.
Eikä täydy. Kukaan lasta väkisin hae.
- lapsi joka ilmoitti ettei enää isälle mene