Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pyysi MobilePaylla 15€ "kuluista" illanistujaisten jälkeen - miten se kehtaa?

Vierailija
19.10.2025 |

Olimme eilen viettämässä rentoa iltaa ystäväpariskunnan luona heidän kutsustaan. Ei siis mitkään synttärit tai muut erikoisjuhlat. Tarjolla oli lähinnä pakastepizzaa, sipsiä ja muutama olut per henkilö.

Tänään aamulla kilahti yllättäen MobilePay-pyyntö: 15€/henkilö "ruoka- ja juomakuluista".

Siis mitä ihmettä? Jos minä kutsun ihmisiä kylään, en todellakaan kehtaisi pyytää rahaa tarjoiluista jälkikäteen. Onko tämä joku uusi normaali tapa ja olenko minä vain vanhanaikainen ja pihi, kun tämä tuntuu todella oudolta ja jopa vähän loukkaavalta? Miten olisitte itse reagoineet?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin teet päätöksiä, laske mitä kaikkea söit ja joit?

Jos niiden arvo ylittää tuon 15€ niin voit maksaa hyvillä mielin. Jos niiden arvo on esim 11€, sano kaverillesi että maksat sen. Ota huomioon myös oliko juomissa pantti, jäikö purkit/pullot sinne vai otitko mukaan?

Vierailija
62/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi ja en menisi toiste kylään. Pakastepitsa ja sipsi ei maksa mtn 15e...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panisin sen kaverin muijaa ja maksaisin sille pimatsulle 15 euroa vielä lisää.

On se kova! 😂

Mä panisin sen kaverin miestä ja laittaisin 15€ vasta laskun kun laukesi niin nopeasti että avasin kondomipaketin turhaan.

PenttiTV58 🥰 

Vierailija
64/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin maksanut ja jäädyttänyt ystävyyden siihen. En menisi enää kylään, en kutsuisi minnekään, vastaisin viesteihin kylmänkohteliaasti

Yli 70 kommentoijaa maksaisi ja heti perään lopettaisi ystävyyden.  

No, ainahan teitä huijattavia löytyy. :D

Vierailija
65/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli noin 10 hlön kaveriporukka, jossa oli tapana järjestää illalliskutsuja ja illanistujaisia. Ei mitään vuoroja ollut mutta kaikki niitä aina välillä järjesti. Ja aina kutsuja tarjosi ruoat kaikille (tarjosi sitä mitä oli rahaa ostaa). Aika hyvin se kustannuspuoli vuosien varrella tasoittui, kun kaikki niitä illallisia järjesti suunnilleen saman verran. Toki osa tarjosi vain itse tehtyä pitsaa ja sipsiä, osa hienon kolmen ruokalajin illallisen. Mutta yhden kerran tuli yksiltä lasku perään, 40 euroa per nuppi pyysivät. Minusta se oli törkeää. Toki olihan he ostaneet siihen kallista lihaa ym, mutta kysymättä keltään etukäteen että haluaako sellaista. Maksettiin. Mutta ei tehnyt enää mieli kutsua heitä ja tarjota heille.

Näitä lukiessa tulee välillä mieleen, että ehkä parempikin että minulla ei ole kavereita, jos se menee yhtään vaikeaksi. Jos joskus olen mennyt kaverin kanssa ravintolaan syömään, niin kumpikin on maksanut oman ruokansa eli eri laskusta on mennyt. Koskaan ei ole ollut ongelmia, kun toimitaan selkeästi. Eikä sillä ollut vaikutusta kumpi ehdotti, molemmat maksoivat silti oman ruokansa ja juomansa. Ja jos joku oma-aloitteisesti haluaa tarjota niin tarjotkoon, mutta se ei ole velkaa eikä sanaton sopimus siitä että toisen pitäisi joskus myöhemmin tarjota, ei todellakaan. Ja minä en ihmissuhteissa mitään pelejä ja säätämisiä jaksa, siksi pyrinkin aina ilmaisemaan asiat mahdollisimman selkeästi ja joillekin lyhyin virkkein, siltä varalta että heille tulee ymmärrysvaikeuksia liian pitkästä viestistä ja varsinainen asia jää pimentoon.

Vierailija
66/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä omat laskelmasi tarjoilusta ja vähennä niistä matka-ja laittautumiskulusi. Jos huomioidaan kyläilyajalta menetetty tulo, voi kaveri jäädä velkaa sinulle.

Vierailija
67/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ne hollantilaismeemit, joissa kaveri tarjoaa esim. Yli jääneet sushir toiselle ja samantien lykkää maksupyynnön johkin sovellukseen. :D

On kuulemma aito juttu siellä..kauheaa jos on tännekin rantautunut noin omituinen käytös.

Vierailija
68/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tur paa noille pitäs antaa eikä maksaa .

Vierailija
69/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin maksanut ja jäädyttänyt ystävyyden siihen. En menisi enää kylään, en kutsuisi minnekään, vastaisin viesteihin kylmänkohteliaasti

Minä EN todellakaan olisi maksanut, ja olisin jäädyttänyt ystävyyden siihen! Ja vieläpä 15 e jostain pakastepizza-sipsi-olut-tarjoilusta?! Hittoako pyysivät sitten. Tyhmemmänkin pitäisi tajuta että jos itse kutsuvat niin he ovat silloin vieraanvaraisia eivätkä vaadi vieraalta mitään. 

Aivan. Jos etukäteen ei ole puhetta, niin ei todella ole ok pyydellä mtn maksuja myöhemmin! Alkaisin itse ynnäillä että niin, no sinäkin olet käynyt kylässä usean kerran ja tarjosin pullaa tuolloin, teetäkin olet saanut, snackseja..alkoholia tms . Ja kummasti en ole maksua pyytänyt..

Vierailija
70/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen ne hollantilaismeemit, joissa kaveri tarjoaa esim. Yli jääneet sushir toiselle ja samantien lykkää maksupyynnön johkin sovellukseen. :D

On kuulemma aito juttu siellä..kauheaa jos on tännekin rantautunut noin omituinen käytös.

Tämä on valitettavasti ihan aitoa oikeaa kulttuuria täällä. Opiskeluaikoina sain kerran 0,07 euron maksupyynnön (seitsemän senttiä) kun joku printtasi meidän ryhmätyön. Seitsemän senttiä.

Lähettelevät pokkana myös jotain 0-2 euron maksupyyntöjä kun ovat "tarjonneet" jonkun automaattikahvin, ostivat jätskin, bensaa meni kaksi tippaa jne. Ihan uskomatonta käytöstä.

Vierailija
71/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli noin 10 hlön kaveriporukka, jossa oli tapana järjestää illalliskutsuja ja illanistujaisia. Ei mitään vuoroja ollut mutta kaikki niitä aina välillä järjesti. Ja aina kutsuja tarjosi ruoat kaikille (tarjosi sitä mitä oli rahaa ostaa). Aika hyvin se kustannuspuoli vuosien varrella tasoittui, kun kaikki niitä illallisia järjesti suunnilleen saman verran. Toki osa tarjosi vain itse tehtyä pitsaa ja sipsiä, osa hienon kolmen ruokalajin illallisen. Mutta yhden kerran tuli yksiltä lasku perään, 40 euroa per nuppi pyysivät. Minusta se oli törkeää. Toki olihan he ostaneet siihen kallista lihaa ym, mutta kysymättä keltään etukäteen että haluaako sellaista. Maksettiin. Mutta ei tehnyt enää mieli kutsua heitä ja tarjota heille.

En olisi maksanut, jos muutkin tarjosivat vuorollaan illanvieton ja asiasta ei ollut sovittu etukäteen. 

Vierailija
72/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavasti ihan aitoa oikeaa kulttuuria täällä. Opiskeluaikoina sain kerran 0,07 euron maksupyynnön (seitsemän senttiä) kun joku printtasi meidän ryhmätyön. Seitsemän senttiä.

Lähettelevät pokkana myös jotain 0-2 euron maksupyyntöjä kun ovat "tarjonneet" jonkun automaattikahvin, ostivat jätskin, bensaa meni kaksi tippaa jne. Ihan uskomatonta käytöstä.

Apua. Deittailin kerran miestä, jolla oli hollantilainen isä ja hän oli aina jakamassa kaikkia kuluja sentilleen, mikä oli omasta mielestä typerää ja yltiöpihiä. Lopetin deittailun, koska ei suhteella olisi ollut tulevaisuutta. Ajatus lasten elättämiskulujen excelistä ja mies sitten ynnäämässä kuluja sentilleen oli liian karsea. Pitääpä jatkossa pysyä kaukana.

Vierailija
73/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei herran jestas.. kyllä on pihiä porukkaa! 7 senttiä!

Vierailija
74/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melko noloa pyytää 15 euroa. Ymmärtäisin jos olisi isommatkin kemut kyseessä JA olisi sovittu etkäteen. Toisaalta on myös noloa mennä illanistujaisiin ja olla itse viemättä mitään. Vaikka sanotaan ettei tarvi tuoda, niin itse en mene mihinkään tuollaiseen tyhjin käsin. Viinipullo, sixpäk lonkeroa tms. Tällöin oletan ettei myöskään tule mitään kerjuupyyntöjä jälkikäteen. 

Jos mulle joku sanoisi että älä tuo mitään, niin en silloin välttämättä tuo mitään. Sanon itsekin ihmisille asiat kuten ne ovat joten oletan muidenkin ilmaisevan tahtonsa selkeästi ja myös tarkoittavan sitä. Eikä niin, että ensin ollaan että ei tartte ja sitten haukutaan jälkikäteen selän takana että kun se ei tuonut mitään. 

Vierailija
75/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä vastalasku kylään menon vaivasta ja kustannuksista (bussi-, juna- tai bensakulut).

Ja kärsimyksestä, kun oli niin heikkolaatuiset tarjoilut.

Vierailija
76/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkitä vaan suoraan tää keskustelu sille kaverilles

Vierailija
77/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi ole mitään kavereita vaan huijareita!

Vierailija
78/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette vaikka opiskelijoita, ymmärrän hyvin tuon pyynnön (tai työttömiä, matalapalkka-alalla tms.). Toki etukäteenhän tuosta pitäisi sopia. Muuten on tökeröä. Ehkä olit ainoa porukasta, joka ei tiennyt tuollaisen perinteen olemassaoloa. Jos asia on sinulle ylitsepääsemätön, laske tosiaan kaikki syömäsi ja kuluttamasti yhteen ja maksa vain sen verran. Emäntä/isäntä on tosiaan saattanut ostaa iltaa varten myös muutakin, kuten kertakäyttöruokailuvälineitä, vessapaperia jne. Ne onkin sitten vaikea laskea pennilleen. 

Nuoruudesta on muutama kokemus, että joku on alkanut sössöttää vaikka syödyn metukan määrästä tms. Tuokin kannattaa sanoa kimppajutuissa aina etukäteen, että haluan tuoda omani. Kukaan ei jaksa lähteä sellaiseen kontrolleripuuhaan, jossa lasketaan pennilleen kulutetut asiat. Itse en enää tuollaisten nillittäjien kanssa järkännyt yhteisiä mökkiostoksia, sillä siitä sai vain pas kaa käteensä. Vielä kun toinen nillittäjä ei edes ollut se, joka hoiti tuskallisen supermarketkeikan kaikkien puolesta. Tietty joustavuus kuuluu yhteiseloon, mutta kyllä siitä eroonkin pääsee olemalla suora ja selkeä. 

Vierailija
79/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se ystäväpariskunta venäläinen?

Vierailija
80/83 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,  he ei kuulisi minusta enää ikinä, jos kaverit tekis noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan