Kaveri pyysi MobilePaylla 15€ "kuluista" illanistujaisten jälkeen - miten se kehtaa?
Olimme eilen viettämässä rentoa iltaa ystäväpariskunnan luona heidän kutsustaan. Ei siis mitkään synttärit tai muut erikoisjuhlat. Tarjolla oli lähinnä pakastepizzaa, sipsiä ja muutama olut per henkilö.
Tänään aamulla kilahti yllättäen MobilePay-pyyntö: 15€/henkilö "ruoka- ja juomakuluista".
Siis mitä ihmettä? Jos minä kutsun ihmisiä kylään, en todellakaan kehtaisi pyytää rahaa tarjoiluista jälkikäteen. Onko tämä joku uusi normaali tapa ja olenko minä vain vanhanaikainen ja pihi, kun tämä tuntuu todella oudolta ja jopa vähän loukkaavalta? Miten olisitte itse reagoineet?
Kommentit (83)
Jos pyydetään kulukorvausta niin pyydä itse kuitti tarjoiluista. Kiitä vielä kauniisti että hoitavat raha-asiat näin säntillisesti, kun olisi ikävää jos joku yrittäisi rahastaa ystävyydellä ja kivoilla illanistujaisilla.
Jos on etukäteen sovittu, niin ei mitään outoa. Mutta muuten toki.
Niiden olisi pitänyt sanoa että toivovat omia eväitä tai voivat ostaa kaiken valmiiksi jos vieras pistää 15 e. Jolloin ehkä olisitte kieltäytyneet. Ei noin pidä toimia.
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydetään kulukorvausta niin pyydä itse kuitti tarjoiluista. Kiitä vielä kauniisti että hoitavat raha-asiat näin säntillisesti, kun olisi ikävää jos joku yrittäisi rahastaa ystävyydellä ja kivoilla illanistujaisilla.
😂 voi vastata vielä kituliaammaalla asenteella: Kuitista huomasin, että tarjoilujen hinta oli yhteensä 19,80. Minä ja Jaana söimme vain 2/3 toisesta pitsasta, korkeintaan kolmasosan kekseistä ja viinirypäleistä, ja joimme noin litran coca colaa, joten yhteiset ruokakulumme olivat tosiasiassa 7,30 euroa. Matkoihin käytimme 5,60 euroa, mutta voimme vähentää tästä puolet teidän hyväksenne koska istuimme teidän sohvalla ja käytimme molemmat WC:tänne kerran. Lähetän siis teille 4,5. Kiitos kivasta illasta!
Muistuttaisin, että alkoholista ei saa pyytää rahaa ilman anniskelulupaa.
Soti en tiennyt, että oli sovittu maksusta. Olisin tuonut omat eväät. Nyt mulla ei ole rahaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 voi vastata vielä kituliaammaalla asenteella: Kuitista huomasin, että tarjoilujen hinta oli yhteensä 19,80. Minä ja Jaana söimme vain 2/3 toisesta pitsasta, korkeintaan kolmasosan kekseistä ja viinirypäleistä, ja joimme noin litran coca colaa, joten yhteiset ruokakulumme olivat tosiasiassa 7,30 euroa. Matkoihin käytimme 5,60 euroa, mutta voimme vähentää tästä puolet teidän hyväksenne koska istuimme teidän sohvalla ja käytimme molemmat WC:tänne kerran. Lähetän siis teille 4,5. Kiitos kivasta illasta!
Jos kerran nillittämään aloitetaan, niin tehdään sitten sekin kunnolla. 👍
Jopahan oli kalliit tarjoilut kun 15e/pää. Ollakseen sipsiä ja pakastepizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen no ei todellakaan.
Olen 61- vuotias ja varmaan sadoissa juhlissa ollut. Koskaan ei ole laskua tullut, kuten minäkään järjestäjänä ole perään lähettänyt.
Ilmiselvä provo, mutta sai nyt huomionsa.
En maksaisi, sanoisin kyllä jos kyselisi ettei ollut puhetta etukäteen ja jos olisi ollut nyyttikestit niin olisin ottanut omat eväät mukaan
Meillä oli noin 10 hlön kaveriporukka, jossa oli tapana järjestää illalliskutsuja ja illanistujaisia. Ei mitään vuoroja ollut mutta kaikki niitä aina välillä järjesti. Ja aina kutsuja tarjosi ruoat kaikille (tarjosi sitä mitä oli rahaa ostaa). Aika hyvin se kustannuspuoli vuosien varrella tasoittui, kun kaikki niitä illallisia järjesti suunnilleen saman verran. Toki osa tarjosi vain itse tehtyä pitsaa ja sipsiä, osa hienon kolmen ruokalajin illallisen. Mutta yhden kerran tuli yksiltä lasku perään, 40 euroa per nuppi pyysivät. Minusta se oli törkeää. Toki olihan he ostaneet siihen kallista lihaa ym, mutta kysymättä keltään etukäteen että haluaako sellaista. Maksettiin. Mutta ei tehnyt enää mieli kutsua heitä ja tarjota heille.
Jos etukäteen ei ole sovittu asiasta ihmettelisin mikä juttu tää on.
No te kyl joitte yli puolet siitä kopan bisseist! Eli fyrkat tänne tai tuotte omat bisset ens kerralla. Tai laitan velkojan perään... T. Tää sun "frendis"
Jos ovat käyneet teillä kylässä ja tarjosit vaikka vaan kahvit sano että nyt ollaan sujut.