Kaveri pyysi MobilePaylla 15€ "kuluista" illanistujaisten jälkeen - miten se kehtaa?
Olimme eilen viettämässä rentoa iltaa ystäväpariskunnan luona heidän kutsustaan. Ei siis mitkään synttärit tai muut erikoisjuhlat. Tarjolla oli lähinnä pakastepizzaa, sipsiä ja muutama olut per henkilö.
Tänään aamulla kilahti yllättäen MobilePay-pyyntö: 15€/henkilö "ruoka- ja juomakuluista".
Siis mitä ihmettä? Jos minä kutsun ihmisiä kylään, en todellakaan kehtaisi pyytää rahaa tarjoiluista jälkikäteen. Onko tämä joku uusi normaali tapa ja olenko minä vain vanhanaikainen ja pihi, kun tämä tuntuu todella oudolta ja jopa vähän loukkaavalta? Miten olisitte itse reagoineet?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydetään kulukorvausta niin pyydä itse kuitti tarjoiluista. Kiitä vielä kauniisti että hoitavat raha-asiat näin säntillisesti, kun olisi ikävää jos joku yrittäisi rahastaa ystävyydellä ja kivoilla illanistujaisilla.
😂 voi vastata vielä kituliaammaalla asenteella: Kuitista huomasin, että tarjoilujen hinta oli yhteensä 19,80. Minä ja Jaana söimme vain 2/3 toisesta pitsasta, korkeintaan kolmasosan kekseistä ja viinirypäleistä, ja joimme noin litran coca colaa, joten yhteiset ruokakulumme olivat tosiasiassa 7,30 euroa. Matkoihin käytimme 5,60 euroa, mutta voimme vähentää tästä puolet teidän hyväksenne koska istuimme teidän sohvalla ja käytimme molemmat WC:tänne kerran. Lähetän siis teille 4,5. Kiitos kivasta illasta!
Jos kerran nillittämään aloitetaan, niin tehdään sitten sekin kunnolla.&
On sitäkin nähty, että kerrankin jaksetaan vaivautua siivoamaan sen verran, että noukitaan ne omat tyhjät tölkit mukaan ja mahdollisesti tarjoudutaan viemään muidenkin pullot ja tölkit mukanaan.
Maksaisin tämän kerran, mutta välit poikki heti, ilman selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin maksanut ja jäädyttänyt ystävyyden siihen. En menisi enää kylään, en kutsuisi minnekään, vastaisin viesteihin kylmänkohteliaasti
Minä EN todellakaan olisi maksanut, ja olisin jäädyttänyt ystävyyden siihen! Ja vieläpä 15 e jostain pakastepizza-sipsi-olut-tarjoilusta?! Hittoako pyysivät sitten. Tyhmemmänkin pitäisi tajuta että jos itse kutsuvat niin he ovat silloin vieraanvaraisia eivätkä vaadi vieraalta mitään.
Ei noin voi yksinkertaisesti tehdä. Eivät voi olettaa että toisella on sitä rahaa välttämättä (elleivät sitten tiedä toista niin hyvin että ovat varmoja asiasta).
Ei kuluttajallekaan tarjota tuotetta/palvelua ja sitten laiteta laskua perästä päin, kun kerta ehdoista ei oltu sovittu. Okei vertaus on vähän hölmö mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.
Maksaisin tämän kerran, mutta viestittäisin, että tällaiset pitää jatkossa sopia etukäteen. Jos maksan, haluan olla mukana päättämässä tarjoilusta tai siitä, osallistunko ruokailuun vai tulenko omien eväiden kanssa.
Olimme häävieraina ja häälahja oli ostettu. Illan mittaan morsiuspari laittoi hatun kiertämään kattaakseen tarjoilun kustannuksia.
Kyllä hävetti heidän puolestaan ja potutti laittaa rahaa keräykseen.
No, heidän kitsastelunsa tuli kyllä myöhemminkin tutuksi. Säästäväisyys on ok, mutta itaruus ei.
Tosi noloa. Jos ei ole varaa kestitä niin sitten keskustellaan etukäteen että kävisikö nyyttäriperiaate. Jos kutsun ihmisiä meille viettämään iltaa niin kyllä minä tarjoilut itse maksan. Nuorempana ja vähävaraisempana saatoin laittaa tiedoksi että ruoat ja alkumaljat on talon puolesta, mutta jodäs haluaa runsaammin ottaa alkoholia niin opm. Nykyään on niin harvoin mitään juhlia ja olen vakitöissä että löytyy kyllä juomapuolikin tarjottuna.
Vierailija kirjoitti:
Olimme häävieraina ja häälahja oli ostettu. Illan mittaan morsiuspari laittoi hatun kiertämään kattaakseen tarjoilun kustannuksia.
Kyllä hävetti heidän puolestaan ja potutti laittaa rahaa keräykseen.
No, heidän kitsastelunsa tuli kyllä myöhemminkin tutuksi. Säästäväisyys on ok, mutta itaruus ei.
Minäkin olen ollut häissä, jossa laitettiin illan mittaan kenkä kiertämään rahan toivossa. Minusta se on noloa, varsinkin, kun vanhemmat maksoivat häät ja ovat varakkaita ihmisiä.
Ymmärtäisin rahapyynnön, jos tarjoilut olisivat hummeria, sisäfileetä ym kallista ruokia. Mutta eihän nyt pakastepizzasta ja sipseistä tarvitse maksaa. Oliko pakastepizzaa edes yksi per nuppi vai oliko pari pizzaa yhteensä koko porukalle ?
Hitto ihmiset alkaa olemaan niin kohtuuttomia perseilijöitä nykyään. Minnekään ei enää uskalla mennä, kun sieltä tulee joku bumerangi takaisin.
Tosi kiusallista tällainen rahan vinkuminen aikuiselta, varsinkaan jos mitään ei olla sovittu. Ap:na ehkä sanoisin suoraan, että kiusallista maksaa kotikyläilystä ja mielellään noudattaisi vanhanaikaista vastavierailukulttuuria, eli ap kutsuu tämän pariskunnan kylään ja tarjoaa ruokaa, jottei tarvitse alkaa mitään kiusallista mobilepayvääntöä muutamasta kympistä.
Lol milloin ihmiset unohtivat, miten kuuluu käyttäytyä???
On kyllä melko noloa pyytää 15 euroa. Ymmärtäisin jos olisi isommatkin kemut kyseessä JA olisi sovittu etkäteen. Toisaalta on myös noloa mennä illanistujaisiin ja olla itse viemättä mitään. Vaikka sanotaan ettei tarvi tuoda, niin itse en mene mihinkään tuollaiseen tyhjin käsin. Viinipullo, sixpäk lonkeroa tms. Tällöin oletan ettei myöskään tule mitään kerjuupyyntöjä jälkikäteen.
Vastaisin, että " olisitte vaan rohkeasti sanoneet, että rahasta on tiukkaa, niin oltaisiin nähty meillä. Tässä tuplasti pyytämäsi summa ja tsemppiä paljon!"
Minkä ikäisiä te olette? Tuollaista jakamista harrastettiin opiskeluaikana, kun mentiin toiselle viettämään iltaa ja sitten jaettiin markalleen (niin vanhaa aikaa) kauppalasku pizzatarvikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä te olette? Tuollaista jakamista harrastettiin opiskeluaikana, kun mentiin toiselle viettämään iltaa ja sitten jaettiin markalleen (niin vanhaa aikaa) kauppalasku pizzatarvikkeista.
Jep, työssäkäyvä vinkuu 15 euroa takaisin 😂 Mieluummin vinkkaisi, että tullaan sitten teille kylään jossain kohtaa vastavierailulle.
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa. Jos ei ole varaa kestitä niin sitten keskustellaan etukäteen että kävisikö nyyttäriperiaate. Jos kutsun ihmisiä meille viettämään iltaa niin kyllä minä tarjoilut itse maksan. Nuorempana ja vähävaraisempana saatoin laittaa tiedoksi että ruoat ja alkumaljat on talon puolesta, mutta jodäs haluaa runsaammin ottaa alkoholia niin opm. Nykyään on niin harvoin mitään juhlia ja olen vakitöissä että löytyy kyllä juomapuolikin tarjottuna.
Nyyttärit on oikeesti ihan hyvä tapa jo senkin puolesta, että saadaan oikeasti kunnon tarjoilut ja samalla järjestäjällä on helpompaa. Vaatii tietenkin sen, että kaikki tuovat oman osuutensa ja sen myöskin, että sovitaan etukäteen mitä tuodaan.
Jotkut toki tykkää kokkailla ja leipoa ym. Mutta jos pääasia on tavata porukkaa ja syödä hyvin, se voi vaatia liikaa jollekin vähän vähemmällä innolla varustetulle.
Minä annoin sukulaiselle huonekaluja (pyysi itse), kuskattiin sitä ja aina oli tarjoilut kun tuli käymään. Menin ainoan kerran käymään ja otti multa puolet ruokatarvikkeista 😁. Joillakin ei vain ole sellaista anteliasta luonnetta. Ottavat ilmaiseksi mielellään kyllä 😊
Kysy häneltä ensin kuittia ja todistusta, paljonko syömisesi maksoi. Kun kerran tuohon ryhdytään niin..
Vierailija kirjoitti:
1/5 keksi parempi
Voi olla provokin mutta kyllä tuollaisia aloituksessa kuvattuja ihmisiä ja tapauksia ihan oikeasti on olemassa. Ja paljon uskomattomampiakin tapauksia.
Narsismi on lisääntynyt. Todella ovelaa pyytää bileiden jälkeen pääsymaksu, kun on jo käynyt on tavallaan "pakko" maksaa tai muuten ei ole hyvä kaveri, eikä seuraaviin bileisiin "pääse". Sitten uutta kaveriporukkaa koukkuun.
On se kova! 😂