Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko että Jeesus nousi kuolleista?

Vierailija
19.10.2025 |

Ja että Jeesus on Herra!

Kommentit (384)

Vierailija
381/384 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jumala on luonut minusta epäilevän jos se on minut luonut. Joten en usko raamattuun.

Vierailija
382/384 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus: Metsään mennään ainakin siinä, jos oletetaan että Raamattua on tarkoitus tulkita niin kuin "pystymetsästä" tuleva 2000-luvun suomalainen tulkitsee sitä. Raamattu kirjoitettiin kauan sitten hyvin erilaisessa kulttuuriympäristössä. Esim. Uuden testamentin kirjoittamisen aikaan oli täysin normaali käytäntö, että oppilas saattoi laittaa omia kirjoituksiaan opettajansa nimiin. Meidän mielestämme kyse voi olla valehtelemisesta ja huijaamisesta, mutta oliko se todella sitä, jos kyse oli aikanaan yleisesti hyväksytystä käytännöstä? 

Raamattu ei muuten missään väitä olevansa erehtymätöntä Jumalan ilmoitusta. Se on Raamatun ulkopuolelta tuleva väite. 

Vastaus: Raamattu sanoo, että "jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan hengen vaikutuksesta, on hyödyllinen nuhteeksi, opetukseksi, ..." Toisaalta oletus on, että Jumalan henki vaikuttaa. Sitä ei tosin voi todistaa. Mikä voidaan taas todistaa on se, että evankeliumit ovat vähintään semiluotettavaa historiankirjoitusta ja esim Paavalin kirjeet olivat Paavalin kirjoittamia ja Jesajan messiasennustukset olivat sellaisinaan jo 200-luvulla ennen Jeesusta.

Nykyään mennään monesti metsään siinä, että väitetään Raamattua sepitetyksi fiktioksi. Se on ymmärrettävää näin pystymetsästä, mutta tuohon aikaan ei moista tyylilajia tunnettu. Jonkun kirjailijan olisi siis pitänyt keksiä uusi tyylilaji ilman (tunnettuja) edeltäjiä tai seuraajia ja lisäksi osua sadoissa historiallis-maantieteellisissä faktoissa oikeaan. Ilman erehdyksiä.

Mitwn kuvittelet että ihmiset ei ole fiktiosta tiennyt :D tottakai ihmiset on mielikuvituksesta tiennyt. Ja ne paikat ei todista raamatun tapahtumia vain että paikkoja on ollut olemaasa. Raamatussa ei edes tarkkoja sijainteja sanota mistään koko naisia maita tai kyliä mainitaan. Tiede miehet epäilee että ne voisi olla niitä paikkoja mutta ei välttämäträ ole. käyppä googlaamassa ja lukemassa asiasta oikeasti ja tutkimassa.

Tiesivät toki fiktiosta. Tarkoitin fiktiota, joka väittää olevansa tarkkaa historiankirjoitusta. Sitä Raamattu väittää olevansa, mutta mikään muu kirjoitus ennen sitä ei, eikä pitkään toviin sen jälkeen.

Raamatussa mainitaan tarkkoja aikoja, paikkoja ja henkilöitä. Esim Joh. 5:1-4 "Jerusalemissa on (huom preesens) lammasportin lähellä allas, jota reunustaa viisi pylväshallia. Niissä makasi suuri joukko sairaita: sokeita, rampoja ja halvaantuneita." Tai Luuk. 3:1-2 "Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana, kun neljännesruhtinaina hallitsivat Galileassa Herodes, Itureassa ja Trakonitiksen maassa hänen veljensä Filippos ja Abilenessa Lysanias [2] ja kun ylipappeina olivat Hannas ja Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, joka eli autiomaassa."

Se, mikä antiikin historiankirjoituksessa ehdottomasti kuuluu asiaan on yliluonnollisten tapahtumien, jumalallisten väliintulojen, ihmetekojen ymv. sisällyttäminen "maalliseen" historiaan. Tässä suhteessa Raamattu ei ole mikään poikkeus. Marduk komensi babylonialaisia sotaretkille, keisari Vespasianus teki ihmeparantamisia, Aristeas Prokonnesoslainen heräsi kuolleista ja niin edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/384 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla melko pälli että uskoo koko ruumiin katoavan ja kyllä on uskovaisilla jutut, akka pettää ja selittää ett isä on joku pyhä henki ja vielä 2026 jotkut uskoo noita juttuja

Niin, Jeesuksen ruumis tosiaan katosi. Hauta oli tyhjä. Vaihtoehtoja on vaun kolme (tai keksi lisää):

1. Juutalaiset (hänet tappaneet) vaihtoivat Jeesuksen hautaa. Mutta miksi he eivät tuoneet ruumista näytille, kun jengi alkoi väittää Jeesusta ruumiillisesti ylösnousseeksi?

2. Opetuslapset varastivat ruumiin. Periaatteessa mahdollista, mutta miten he pääsivät sotilaista ohitse? Lahjominen ei tule kyseeseen, sille epäonnistunut sotilas voitiin surmata.

3. Jeesus nousi ruumillisesti kuolleista. Sopii myös muuhun näyttöön. Mutta eiväthän kuolleet voi luonnollisissa puitteissa herätä??

4. Jeesus haudattiin joukkohautaan, kuten lähes kaikki tuohon aikaan haudattiin, eikä paikka ollut tunnettu.

Jeesus loukkasi monia fariseuksia verisesti. Luuletko, että nämä eivät olisi tehneet kaikkensa osoittaakseen, että Jeesuksen ruumis on tallella. Esim kysyneet, mihin aikansa suurin julkkis haudattiin. Joku sen kuitenkin tiesi. Tuhannet villiintyivät (kääntyivät kristityiksi) sen tähden, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Nuo kolme vaihtoehtoa siis pysyvät.

"Joku sen kuitenkin tiesi" - niin kuka? Sen aikainen vastine hautausurakoitsijalle. Kuinka pitkään he olisivat muistaneet, mihin täsmälliseen kohtaan joku tietty rikollinen (jota Jeesus virallisesti oli) oli haudattu? Kuinka pitkään olisi muistettu, kuka tai ketkä juuri kyseisenä päivänä olivat vastuussa rikollisten hautaamisesta? Kuinka pitkään ruumis edes säilyy siinä kunnossa, että jos hänet olisi kaivettu ylös maan alta ja sanottu, että "tuossa hän on" niin hänet tunteneet eivät olisi voineet kiistää, että kyseessä on sama henkilö? Monenlaiset psykologiset paineet, osa niistä täysin tiedostamattomia, voivat ajaa ihmisen kiistämään sen, mitä hän omilla silmillään näkee.

Siinä vaiheessa kun kristittyjä oli "tuhansia" oli se, mitä Jeesuksesta oli jäljellä täysin mahdotonta tunnistaa tietyksi henkilöksi ilman hammaskarttoja tai dna-testejä.

Vierailija
384/384 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon.  Kuolleista heräämisessä on kysymys on itsensä tuntemisesta. Uudesti syntymisestä.

Nimi "Jeesus" yhdistää etuliitteen "Yeho" (pyhän nimen YHWH ) ja "shua" (tarkoittaa pelastusta tai vapautusta). YHWH (MINÄ OLEN KUKA OLEN) on pelastus. MINÄN (ELÄVÄN SIELUN) PELASTUS

Kuolleista nouseminen on symbolinen ja tarkoittaa YHWH (MINÄ OLEN KUKA OLEN) nimen merkityksen "herättämistä henkiin".

Ja myöskin Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.  1. Moos. 4:26

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".  Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.  Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä! Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.  Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

Kuolleista nouseminen eli uudesti syntyminen on ylösnousemuksen edellytys.

Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle. Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.  Luuk. 20:35,36

Ellei ihminen tunne ensin sitä, kuka MINÄ on, ei ihminen voi ylösnousta.

Minä olen valo I VALO ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. Joh. 12:46

Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. Joh. 3:19

Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että (MINÄ OLEN KUKA OLEN,) te kuolette synteihinne. Joh. 8:24