Työkkäri ehdotti kahden viikon nettikoulutusta ja kuuden viikon ilmaisharjoittelua
Ilmaisharjoittelupaikka olisi pitänyt etsiä itse. Sanoin, että työstä on maksettava palkka. Samantien virkailija sanoi, ettei hän pysty auttamaan minua ja tapaaminen loppui siihen.
Mitä jäin tästä miettimään?
Oliko virkailija itsekin tajunnut roolinsa, jossa ei todellisuudessa pysty antamaan töitä kenellekkään.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisharjoittelut on kielletty jo eu-lainsäädännöllä. Suomessa sen kun vaan lapsia kaappaillaan, harjoittelijoita riistetään ja naisia raisataan. Noloa.
Älä viitsi valehdella. Ei ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajat halua saada työttömiä kiusaamaan itseään, joten miksi työhaluttomalle ja osaamattomalle pitäisi maksaa siitä, että hän tulee sotkemaan ja riehumaan yrityksen tiloihin?
Tuötön EI OLE= työhaluton. Eikä osaamatonkaan välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo parin viikon nettikoulutus edes on? Jokainen pystyy tekemään palkattuna tuon työn ohessa.
Esimerkiksi erilaisten korttien suorittelua joita ilman ei pääse edes harjoittelemaan.
Ehdottakaas joku lääketieteen kandiopiskelijoille että tekisivät harjoittelunsa palkatta. Naurusta ei tulisi loppua. He saavat harjoittelusta suurempaa kuukausipalkkaa kuin moni muu koko työuransa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pysty töitä antaa, mutta, voi ohjata vaikka juuri koulutukseen. Harjoitteluissa ei ole palkkaa, mutta se voi poikia töitä. Suurin osa opiskelijoista on työharjoittelunsa tehnyt palkatta.
Tai todennäköisemmin sinut potkitaan pihalle ja seuraava hölmö paikalle ilmaiseksi työvoimaksi.
Ojankaivuun lapiolla voi oppia kuudessa viikossa mutta ei oikein muita ammatteja joten mitään ilmaista työvoimaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja, ja harjoittelun palkattomuus on kyllä perusteltu. Olen opintojen aikana saanut itse päättää päiväni kulusta omien tavoitteiden mukaisesti, kun harjoittelu on ollut palkatonta.
Olen voinut poistua esim osastoilta potilaiden mukana eri tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, kun en ole ollut työvoimaa enkä ole saanut palkkaa.
Eikö harmita, että samaan aikaan lääkäriopiskelijat saavat muhkeaa palkkaa kaikista harjoitteluistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja, ja harjoittelun palkattomuus on kyllä perusteltu. Olen opintojen aikana saanut itse päättää päiväni kulusta omien tavoitteiden mukaisesti, kun harjoittelu on ollut palkatonta.
Olen voinut poistua esim osastoilta potilaiden mukana eri tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, kun en ole ollut työvoimaa enkä ole saanut palkkaa.
Eikö harmita, että samaan aikaan lääkäriopiskelijat saavat muhkeaa palkkaa kaikista harjoitteluistaan?
Ei. En halunnut lääkäriksi.
Mutta saathan sinä palkan jos valtio maksaa työttömyydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoihin sisältyvän harjoittelun tulisi olla palkallista. Jos sairaanhoitajaksi opiskelevat joutuvat tekemään palkattomia harjoitteluita niin siinä on Tehylle projekti saada asiaan muutos. Kyllä lääkiksen amanuenssuureistakin saa palkan. Harjoittelun tulisi olla myös riittävän myöhäisessä vaiheessa opintoja jotta siitä olisi jotain hyötyä eikä se olisi pelkkää nurkassa seisoskelua ja muiden katselemista.
Mutta mitä oppii kahden viikon nettikurssilla joka mahdollistaa minkäänlaisen harjoittelun?
Jos sairaanhoitajia on nyt jo työttömänä, niin mitä luulet onko ensisijalla hoitaa opiskelijoille palkalliset harkat?
Tehty ei kuitenkaan hirveästi voi työpaikkojen määrään vaikut
Sä tässä spede olet, kun et tajua todellisuutta. Ei tahdo enää löytyä edes paikkoja palkattomiin harjoitteluihin. Mene pois, kun et selvästikään tiedä todellisuutta hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta mä kysyn sulta, että oletko oikeasti noin tollo? Sä taidat olla niitä vähä-älyisiä jotka luulee kaikkien sairaanhoitajien haluavan lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta mä kysyn sulta, että oletko oikeasti noin tollo? Sä taidat olla niitä vähä-älyisiä jotka luulee kaikkien sairaanhoitajien haluavan lääkäriksi.
Eri, mutta kyse on enemmän siitä että yksi opiskelija saa palkkaa harjoittelusta ja toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on väittää työttömien ihmisten olevan palvelun ja avun tarpeessa, kun ainut ongelma on puuttuva työpaikka.
Juuri näin. Itse olin noin 10 vuotta sitten työtön 2 vuotta. Loppuaikana alettiin tyrkyttämään ties mitä aktivointikursseja ja ainoa asia mitä kaipasin oli se oikea työpaikka! Kerran sain työkkäristä sen työosoituksen eli piti tiettyä paikkaa hakea. Kyseessä oli iso firma ja kävin läpi tosi raskaan hakuprosessin eli psykologiset, matemaattiset ja äidinkielen testit. Tulokset käytiin läpi yritytksen HR-osaston kanssa ja palaute oli, että minun tiedot, taidot ja persoona ovat loistavat. Eivät vaan kyseiseen työhön sopivat, minkä tosin tiesin itsekin jo paikkaa hakiessa. Silti työkkärin mielestä olin pilipalikurssien tarpeessa.
Lopulta sain töitä suhteiden avulla ja olen ollut siitä lähtien samassa paikassa, hyvin arvostettuna työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no vielä 10 vuotta sitten suurin osa teki harjoitteluja ilmaiseksi, oltiin tyytyväisiä jos pääsi johonkin harjoitteluun ja usein nämä poikivat töitä tai ainakin suhteita seuraavaan työpaikkaan. Ei kannata olla niin lyhytnäköinen.
Sori nyt Liisa-Marjatta, mutta tuo oli 20 vuotta sitten (kun työllistyminen ei ollut mitään älytöntä temppurataa ja työstäkin maksettiin rehdisti ihan ok palkkaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt enkä mitenkään vihjannut, että etkö olisi halunnut lääkäriksi. Kysyin, eikö harmita, että sairaanhoitajan palkattomat harjoittelut ovat muka perusteltua samaan aikaan, kun lääkäriopiskelijat omissa harjoitteluissaan saavat muhkeaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on väittää työttömien ihmisten olevan palvelun ja avun tarpeessa, kun ainut ongelma on puuttuva työpaikka.
Ja aniharva menettää täysin työtaitonsa työttömyyden aikana. Itse osaisin heti ilman perehdytystä tehdä viimeisintä työtäni. Olen sitä tehnyt 20 vuotta. Syyttely työtaitojen katoamisesta kertoo enemmän syyttelijästä kuin työttömästä. Projisoi omia pelkojaan ja kykyjään työttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt enkä mitenkään vihjannut, että etkö olisi halunnut lääkäriksi. Kysyin, eikö ha
No ei nyt liioitella, ei manun palkka kovin muhkea sentään ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajat halua saada työttömiä kiusaamaan itseään, joten miksi työhaluttomalle ja osaamattomalle pitäisi maksaa siitä, että hän tulee sotkemaan ja riehumaan yrityksen tiloihin?
Kuka on sitten se taho, joka vaatii työttömiltä vastikkeellista työttömyyskorvausta?
Työttömät tietenkin haluaa palkkaa työstään. Kunnolliset työnantajat eivät halua palkattomia työntekijöitä.
Siis ainoa, joka haluaa tätä työttömien kyykkyhyppelyä on työttömyydestä loisiva taho ja eduskunta jakaa tälle taholle erittäin runsaskätisesti verovaroja. Samaan aikaa köyhiltä pitää säästää ruokakin suusta ja katto pään päältä, koska kansanedustajat eivät halua tukkia pääomaverotuksen mentävää porsaanreikää.
Kannattaa nyt katsoa tarkkaan, että ei työkkäristä tule karenssia niskaan "kieltäytymisestä työstä" !! Nimim. kokemusta on!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pysty töitä antaa, mutta, voi ohjata vaikka juuri koulutukseen. Harjoitteluissa ei ole palkkaa, mutta se voi poikia töitä. Suurin osa opiskelijoista on työharjoittelunsa tehnyt palkatta.
Kyllä minä sain palkkaa amkin inssiharjoittelusta. Ikinä en ole tehnyt työtä palkatta.
Suurin osa sairaanhoitaja-opiskelijoista tekee suurimman osan harjoitteluista ilmaiseksi. Meillä oli yhteensä lähes vuosi työharjoitteluita joista mä sain ahotoitua ensimmäiset kuusi viikkoa työkokemuksella. Muut piti tehdä ja ainoastaan viimeisestä 12 viikon harkasta sain tehdä kuusi viikkoa palkallisena.
Ei edes sairaanhoidosta, vaan melkein kaikki amikset joutuu tekemään ilmaiset harjoittelut :D Minua simputettiin oikein ensimmäisessä, mutta sain ne näytöt sentään. Uhkailtiin että ei anneta näyttöjä kun oli tullut melkein 2kk täyteen, koska olin myöhästynyt kahdesti, n. 5 minuuttia. Minun olisi kuulemma pitänyt olla aina paikalla 15 min ENNEN töiden aloitusta, vaikka en saa senttiäkään palkkaa :D Hoh hoh.
Arvon spede, tajuatko yhtään että jos niitä palkattomia harjoittelijoita yms orjia ei olisi niin pilvin pimein ja helposti saatavilla aina vaan uusia niin töihin olisi silloin palkattava sitä jengiä oikeaan työhön? Mutta kukahan mahtaisi haluta mieluummin nykymallia enpä kyllä millään keksi hhmmm