Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan mitätönkin hölkkälenkki hidastaa salitreenistä palautumista, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin. Onko tää nyt jo ylikuntoa?

Vierailija
08.08.2024 |

Käyn salilla yksijakoisella ohjelmalla kolmesti viikossa, ma ke pe. Jos käyn ti tai to hölkällä, vaikka vain kilometrin, ja vaikka menisin aivan kävelyvauhtia ja välillä kävellen niin eipäs olekaan jalat seuraavana päivänä palautuneet kuten normaalisti olisi. Ja en pysty tekemään jalkatreeniä. 

Tuollainen palauttava hölköttely pitäisi olla juuri sopivaa liikuntaa välipäiville. No ei ongelmaa, mä nykyään kävelen enkä hölkkää. Muutaman kilometrin. Mut kun en ymmärrä miks se ei mun tapauksessa toimi. Oisko kellään ymmärrystä?

Syön valmentajan ohjeen mukaan ja nukun hyvin. Tuo valmentaja ei ole enää käytettävissä, siksi kyselen täältä. Ylikuntoon en halua.

Liikunta aloitettu tammikuussa pitkän sohvakauden jälkeen, eli rapakunnosta. Ylipainoa ei ole. Salitreeni kulkee hyvin ja edistystä tapahtuu. Haluaisin hölkätä mut en ilmeisesti arkisin sitten voi. Lauantaina kun käy niin ei vaikuta maanantain treeniin enää. 

Onko mun peruskunto vaan vielä niin huono?

N37

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että olet vielä liian huonossa kunnossa ja jos väkisin jatkat hölkkää, niin kyllä kohta on se ylikunto.

Vierailija
2/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole toiminut palauttava liikunta ikinä. Käy juuri noin. Kunnon jalkapäivän jälkeen täys lepo seuraavana päivänä. Jos oon käynyt edes kävelyllä, on juuri toi sama efekti että on vaan pidempään kipeät lihakset. Joku viisas voisi kyllä tämän selittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ikäsi alkaa vaikuttamaan palautumiseen. Kuuntele kehoasia.

Vierailija
4/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ettet ruoki lihaksia tarpeeksi lihastreenin jälkeen. Yleisemmin on hyvä syödä jotain proteiinipitoista heti lihastreenin jälkeen, esim proteiinipirtelö. Lihaksia pitää ruokkia heti eikä muutaman tunnin tai edes tunninkaan jälkeen. Näin ne palautuvat nopeammin, sekä paljon nestettä. 

Vierailija
5/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ettet ruoki lihaksia tarpeeksi lihastreenin jälkeen. Yleisemmin on hyvä syödä jotain proteiinipitoista heti lihastreenin jälkeen, esim proteiinipirtelö. Lihaksia pitää ruokkia heti eikä muutaman tunnin tai edes tunninkaan jälkeen. Näin ne palautuvat nopeammin, sekä paljon nestettä. 

Mä otan sellaista palautusjuomaa jota bodaritkin suosittelee heti treenin jälkeen. Ruoka sitten noin tunnin päästä. Kalorit on jonkin verran plussalla koska varmuuden vuoksi, eikä ole tarvetta laihtua vaan saada lihaksia.

Ap

Vierailija
6/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian rajua. Kokeile sitten puoli kilsaa hölkötellä. Muista lämmitellä ennen hölkkää ja venhytellä.

Minulla meni kolme vuotta että kunto kohosi sellaiselle tasolle että jaksaa treenata paljon. Sairastuminen aiheuttaa aina noin parin kuukauden katkoksen ja pitää aloittaa alusta homma.

Rauhassa ja pitkäjänteisesti vain. Tuossa iässä pitää mennä varman päälle.

Sitten sulle voi tulla viikkoja, kun vain jaksaa ihmeen hyvin. Nauti niistä.

Vähän mystisiä asioita, koska kroppaa kannattaa kuunnella.

Vierailija
7/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse treenaan parhaimmillaan 18h viikossa ja käyn töissä. Joka päivä pystyn 6 x viikossa tekemään treenin.

Lihaskunto, juoksu, nyrkkeily. Töiden jälkeen syön ja heti treenit päälle, sitten suoran nukkumaan. Kun muistaa treenata tarpeeksi kovaa, niin uni tulee heti ruokailun jälkeen. Reilusti hiilareita.

En käytä proteiineja juurikaan (paitsi ruan mukana) tai lisäaineita. Enimmäkseen hiilihydraatteja ja aina yli 1.5h treenin jälkeen juon lähinnä lasin maitoa tai täysmehua. Kaikesta huolimatta olen ihan lihaksikas ja jäntevä jässikkä. Jos on heikohko olo niin syön karkkia tai mysliä kulhollisen ennen treeniä. Maitoa voi juoda tai mehua ja sitten lenkille.

Sokerivettäkin olen vetänyt. Tuntuisi sokeri olevan paras juttu treenaamiseen, jos vetää kovatehoisia paljon.

Unen laatu tuntuisi olevan parempi, mutta lyhyempi. Viikonloppuisin en enää nuku päiväuniakaan ja on hyvin energinen olo. Veikkaan että syy on sokereissa ja hedelmissä mitä syön. Proteiinit mun mielelestä vain väsyttää.

Syön niitä kohtuudella eri ruokien sekana, mutta en mätä samalla tavalla kuin bodarit tai miten nykyään painotetaan sitä proteiinin määrää. Jatkuvasti on nälkä, mutta se pitää mielen virkeänä ja muistaa jatkuvasti syödä välipaloja, niin jaksaa treenata päivässä reilusti.

Nyt olisi edessä kolmen tunnin setti ja unille. Kuuntele kroppaasi. Kukaan valmentaja ei pysty sulle sanomaan kuin sinä itse.

Vierailija
8/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista nesteet ja hiilarit

Vierailija
9/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista nesteet ja hiilarit

Mulle on tosiaan toi ruokavalio laskettu vuosi sitten samassa tilanteessa. Mikään ei oikeastaan ole muuttunut, samasta pisteestä lähdin treenaamaan samat määrät, mut homma stoppasi sairastumiseen alkumetreillä. Juon tosi paljon. Nämä välipäivien lenkitkin on laskettu kulutukseen mukaan.

Ap

Vierailija
10/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttavaksi liikunnaksi riittää kävely 

Vierailija
11/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksijakoisessa ohjelmassa vika. Jos jalat tekee kovaa omana päivänään, niin riittää kerta viikkoon ja jaksaa tehdä muutakin viikon aikana.

Vierailija
12/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palauttavaksi liikunnaksi riittää kävely 

Kannattaa muutenkin syödä aina enemmän kuin kuluttaa. Mieluummin lihavana liikkuu, niin saa myös vastusta. Kyllä ne läskit lähtee kun treenimäärät lisääntyy ja voi syödä miten haluaa.

Ongelmaksi tulee pikemminkin ettei kerkeä syödä samaan tahtiin. Sen suhteen pitää olla tarkkana ja pitää mehuja ja sipsejä matkassa.

Vierailija
13/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksijakoisessa ohjelmassa vika. Jos jalat tekee kovaa omana päivänään, niin riittää kerta viikkoon ja jaksaa tehdä muutakin viikon aikana.

Tuota tehdään volyymiperiaatteella, eli ei aivan tappiin asti vedetä mut useammin. Ei jaksais hermosto eikä mikään mitään maksimitreeniä joka toinen päivä.

Ap

Vierailija
14/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksijakoinen ohjelma kolme kertaa viikossa ei kuulosta järkevältä. Kannattaisi joko tehdä yksijakoinen ohjelma vain kahdesti viikossa tai sitten jakaa ohjelman liikkeitä eri päiville. Näin jaksaisit muutakin liikunta.

Vierailija
15/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pitänyt kevennysviikkoja? Itse pidän noin joka viides viikko kevennetyn viikon eli en välttämättä käy ollenkaan salilla tai jos käyn niin teen todella kevyesti. Panostan noina viikkoina kehonhuoltoon. Seuraavalla viikolla taas jaksaa painaa.

Vierailija
16/47 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pitänyt kevennysviikkoja? Itse pidän noin joka viides viikko kevennetyn viikon eli en välttämättä käy ollenkaan salilla tai jos käyn niin teen todella kevyesti. Panostan noina viikkoina kehonhuoltoon. Seuraavalla viikolla taas jaksaa painaa.

Olen, kolme viikkoa nousujohteisesti ja neljäs pois salilta.

Ap

Vierailija
17/47 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto on vaan liian huono vielä yksinkertaisesti.

Vierailija
18/47 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neuvoisin vaihtamaan tuota jakoa treeneissä. Itse muutan treenejä 5 viikon välein ja mun treenit on jaettu neljään eri ryhmään. Jalat treenaan 2 kertaa viikossa: takareidet ja pakarat ja vatsoja ja toisena päivänä etureidet, pohkeet ja vatsoja. En pystyisi treenaamaan jalkoja 3 kertaa viikossa, jos treeni oikeasti on kovaa, eikä mitään lätkyttelyä. Sen verran iso lihasryhmä kyseessä

Vierailija
19/47 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä ketjussa on harvinaisen asiallista keskustelua, niin tulen omalla kysymykselläni mukaan; miksi reidet ovat niin voimattomat ja raskaan tuntuiset? Toki päärynävartalo on kerännyt suhteessa enemmän rasvaa reisiin kuin muualle kroppaan, mutta kohtuullisesta lihaskunnosta huolimatta reidet ovat jatkuvasti voimattoman tuntuiset. Treenaan salilla vain kerran viikkoon. Esim. reisipenkissä menee 40 kg 3x10, takareisiä treenaan 30 kg 3x10.

Voimattomuus tuntuu siis hölkätessä. Hölkkää vain 1-2 krt/vko, kävelyä tulee päivittäin.

Veren rauta-arvot ovat kunnossa ja hapensaanti ihan ok. Keski-ikäinen naisoletettu siis kyseessä :)

Aloitukseen sanosin vinkiksi minäkin, että ainakin osa hölkästä kannattaisi muuttaa pitkäksi rauhalliseksi kävelyksi.

Vierailija
20/47 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt hölkkä ja kävely pitäisi tuntua ihan hyvältä ja palautuvalta salipäivien jälkeen. Herää kieltämättä kysymys, miten hyvin syöt ja nukut? Ethän treenaa liian lähellä nukkumaanmenoaikaa? Onko mahdollista ettet palaudu riittävän laadukkaalla unella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän