Minkälainen ihminen menee yksityiselle lääkäriin tai hammaslääkäriin?
Siksihän veroja maksetaan, että julkiset palvelut toimisivat. Miksi ette käyttäisi niitä?
Kommentit (278)
No eikö se ole hyvä, että ne joilla on rahaa käydä yksityisellä, käy sillä ja vapauttaa näin niitä vägäisiä resursseja niille joille julkinen puoli on ainoa vaihtoehto.
Korona-aikaan kävin yksityisellä paikkauksessa hintaan 60 euroa. Hyvän paikan teki.
Viimeks kävin palvelusetelillä maksoi 72 e.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin aina päässyt julkisella hammaslääkäriin ja lääkäriin ihan hyvin. Jos on kiireellinen asia, niin pääsee jo samana päivänä. Ap
Riippuu varmaan missäpäin suomea olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen pointti on? Alleviivata, että ap elää irrallaan todellisuudesta?
Ei vaan se, että julkisen terveydenhuollon pitäisi hyvinvointivaltiossa toimia. Ei se toimi, jos kaikki rynnivät yksityiselle sen sijaan, että vaatisivat muutoksia ja resursseja julkiselle.
Ap
Nyt on jopa puolen vuoden jonot hammashoitoon, mitä luulet kuinka pitkä jonot tulee olemaan, jos ei käydä yksityisellä?
No esim. hallituksen pitäisi varmaan laittaa resursseja julkiselle sen sijaan, että laittaa niitä yksityiselle.
Minä käyn yksityisellä "koska mä voin". En ole lammas, joka kiltisti jonottaa pää kainalossa josko armon lääkäri sattuisi vilkaisemaan ja kirjoittamaan Burana-reseptin. Lyön rahaa tiskiin ja saan haluamaani palvelua.
Haluan panostaa terveyteeni ja taloudellinen tilanteeni on hyvä, joten pystyn menemään yksityiselle. Hammastarkastukseen saa ajan julkiselle vain kerran kahteen vuoteen, vaikka oma tarpeeni on vuosittain (herkästi reikiintyy). Lääkäriinkin haluan heti tarpeen tullen, enkä vasta sitten kuukauden päästä keskellä työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen pointti on? Alleviivata, että ap elää irrallaan todellisuudesta?
Ei vaan se, että julkisen terveydenhuollon pitäisi hyvinvointivaltiossa toimia. Ei se toimi, jos kaikki rynnivät yksityiselle sen sijaan, että vaatisivat muutoksia ja resursseja julkiselle.
Ap
Nyt on jopa puolen vuoden jonot hammashoitoon, mitä luulet kuinka pitkä jonot tulee olemaan, jos ei käydä yksityisellä?
No esim. hallituksen pitäisi varmaan laittaa resursseja julkiselle sen sijaan, että laittaa niitä yksityiselle.
Pitäisi sen tehdä paljon muutakin, mutta ei se vaan tee. Siksi on pöljää mölistä, että ei saa käydä yksityisellä. Kun ei se julkinen puoli ainakaan sillä parane, että miljoona yksityisellä käyvää tulee sinne jonon jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselle pitäisi laittaa nekin resurssit mitä hallitus lappaa nyt yksityiselle. Ap
Wau! Ensimmäinen kerta tässä ketjussa kun kirjoitat jotain järkevää. Hyvä sinä!
Kuvittelitko sinä sitten aloituksen luettuasi, että se auttaa jotain, jos sinä ja muut juoksette yksityiselle heti kun julkiselle on jonoa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiselle pitäisi laittaa nekin resurssit mitä hallitus lappaa nyt yksityiselle. Ap
Kuvittelitko sinä sitten aloituksen luettuasi, että se auttaa jotain, jos sinä ja muut juoksette yksityiselle heti kun julkiselle on jonoa? Ap
Kyllä se sen verran auttaa, että julkisen puolen ruuhkat eivät ainakaan pahennu. Sinun pitäisi käyttää aivojasi, kun sinulle on sellaiset luotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun aloitus vaikuttaa siihen, että julkinen puoli sakkaa ja pahasti?
En ole eläissäni , nyt 70+ v , käynyt julkisella hammaslääkärillä, en edes yrittänyt . Kakarana niitä ei ollut kuin " muistan paikan kamalan koulun hammasklinikan " . Äiti käytti aina hammaslääkärissä ennen em.putiikin tarkastusta. Julkisen hoidon piiriin kaikki ikäryhmät tulivat vähitellen 2001. Haluan hammaslääkärin heti jos hampaissa on tuntemuksia.
Sama pätee silmälääkäriin ja gynekologiin. En ole edes yrittänyt vaikka silmäsairauteni kuuluisi julkiselle. En jaksaisi sitä odotusta ja perään huutelua hitossako mun lähete näkökenttään on ym.
Jos tarvitsen apua menen yksityiselle , koska haluan apua nyt , mieluiten eilen, enkä vedellä esim.buranaa viikko tolkulla jos vaivaan on joku muukin ratkaisu. Virtsatietulehduksenkin mömmöt saa chatista.
Kolestrolit ym. hoituvat julkisella , eivät ole koskaan edes nähneet minua . Reseptit ja labrat työterveyden peruja 10 vuoden takaa.
Mummo naapurista meni kipujensa kanssa tk. Ei mitään apua. Jätettiin seurantaan. 1 kk myöhemmin yritti saada uutta aikaa. Kivut olivat kovat ja 2 viikkoa vielä kärsittyään meni yksityiselle. Meni viikko ja 83 vuotias vanhus leikattiin. Kotiutus oli nopea ja vanhus voi hyvin. 1 kk myöhemmin terveyskeskuksesta soitettiin. Nyt olisi aika lääkärille 2 viikon päähän.
Ei tarvittu.
Verenpainelääkkeissä sama homma. Vaihdettiin olo huononi. Vanhus pyysi tarkistamaan annostusta. Lääkäri ei tehnyt mitään. Vanhus meni yksityiselle ja verenpainelääkitys laitettiin kuntoon.
Tule vaivat. Kun menet julkiselle saat sairasloman, buranareseptin ja lihasrelaksantteja. Yksityinen, fyssari ja kuvat. Kuntoutus tai leikkaus.
Julkinen on yhtä paskaa, kuin ysärillä arvauskeskus........
Ja toimivatko nuo julkiset palvelut niin kun pitäisi? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä puhe kumpuaa, että julkiella olisi jotenkin huonompaa palvelua? Samat lääkärit siellä on kuin yksityiselläkin. Itse olen ollut julkisella ja yksityisellä samalla lääkärillä.
Ap
Miksi kävit yksityisellä, jos kerran saat julkisella puolella saman hoidon? Taisit nyt puhua itsesi pussiin.
En keksi yhtään syytä, miksi en käyttäisi rahojani itseni hyväksi, kun siihen on mahdollisuus. Ei minusta kukaan muukaan tule huolehtimaan, vaikka miten polkisin jalkaa.
Sori vaan tämä avaus, mutta ärsyttää kun kaikki suostuvat lampaina pilaamaan hyvinvointiyhteiskunnan. (Ja itselleni julkinen on toiminut hyvin, ja toivoisin että se toimisi jatkossakin.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan tämä avaus, mutta ärsyttää kun kaikki suostuvat lampaina pilaamaan hyvinvointiyhteiskunnan. (Ja itselleni julkinen on toiminut hyvin, ja toivoisin että se toimisi jatkossakin.)
Ap
Melkoinen pässi pitää olla, jos kuvittelee Suomen muuttuvan hyvinvointiyhteiskunnaksi sillä, että lopetetaan yksityisellä lääkärillä käyminen. Oisko aika laittaa korkki kiinni tältä iltaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mene itkemään niille, jotka sen ovat pilanneet eli hallitukselle joka runnoi väkisin läpi tämän pahoinvointialuemallin. Turhaan sinä täällä kiukuttelet, kun vika on ihan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä puhe kumpuaa, että julkiella olisi jotenkin huonompaa palvelua? Samat lääkärit siellä on kuin yksityiselläkin. Itse olen ollut julkisella ja yksityisellä samalla lääkärillä.
Ap
Miksi kävit yksityisellä, jos kerran saat julkisella puolella saman hoidon? Taisit nyt puhua itsesi pussiin.
Hurjassa nuoruudessa menin yksityiselle, mutta vanhemmiten olen alkanut ajatella. Ap