Asuminen on liian kallista
Todennäköisesti seuraavan vuokrankorotuksen jälkeen mulla menee tuloista yli 58 % asunnon vuokranmaksuun.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pienempiin kaupunkeihin ja/tai maaseudulle, paikkakunnille, missä noita tyhjiä vuokraloukkoja on. Kannattaa kyseenalaistaa se oma sijainti, jos asuminen on liian kallista - itsekin tein sen. Muutin itse ikivanhaan taloon maalle, kauas valtateistä, ja täällä juuri puuta työnnän uuniin. Kissatkin kävivät jo ulkona kierroksen, mutta tulivat takaisin. Tuli rymyää uunissa ja istun tässä kissa sylissä. Olen todella onnellinen. Minulla on myös kasvimaa ja omenapuita.
Kannattaa katsoa esim. Oikotieltä "halvin ensin" toiminnolla omakotitaloja. Älä rajaa paikkakuntaa. Katso vain hinta. Jos et osaa tehdä remppaa, laita "tyydyttävä tai hyvä" kunnoksi, sillä selviät jo. Myös tontin sisältäviä myydään pilkkahintaan.
Tai katso pelkkää tonttia? Katselin niitä itsekin - nimittäin - on firmoja, jotka rakentavat talviasuttavia hirsimökkejä. On asuntoautoja. Jos tontti löytyy, löytyy ratkaisukin?
Tuommoiseen ratkaisuun ottaisin lainan. En kaupunkiasuntoon, ikinä.
No millä siellä sitten elättää itsensä? Suhteessa tuokin on kallis jos tippuu työmarkkinatuelle
Vierailija kirjoitti:
Mikset muuta edullisempaan? Nyt on sen verran ollut vuokralaisen markkinat, että ei kannata liian kalliiseen asuntoon jäädä.
Minä olen etsinyt halvempaa mutta ne ovat silti aika samanhintaisia kuin nykyinen ja tilaa on 3x vähemmän. En näe järkeä muuttaa muutaman kympin takia. Vielä yllätys voi olla että asumismukavuus kärsii kun naapureista ei voi tietää ja on pakko muttaa kalliimpaan kun tämä bylyinen menee välittömästä jos muutan.
Vierailija kirjoitti:
minulla menee 5% tuloista asumiseen. Ei yhtään kallista, kun valitsee oikean asumismuodon ja asunnon (oma koti, omalla tontilla, ei tarvi vuokrista stressailla).
Valitsee??? 5% taitaa olla melkoiset tulot. Älä tule tänne pätemään kun et ymmärrä ongelmaa 💩pää.
Ei minusta. Asumiseen menee alle 500 euroa kuussa. 100 neliötä paritalossa isolla terassilla ja omalla pihalla. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Itse tarkastelen tilannetta kokonaisuuden kannalta. Vuokrani ei ole halpa, mutta säästän a) ruokamenoissa, koska lähietäisyydellä (max 1,5 km) on Lidl, Supermarket, Prisma, S-market ja Citymarket ja nappaan näin aina parhaimmat ruokatarjoukset (säästöä 100-150 e/kk) b) liikkuminen, en tarvitse julkista liinennettä (säästöä 100 e/kk) c) ajankäyttö, enemmän aikaa vapaalla.
Niin ja se ettei tarvitse sitoa hirveää määrää rahaa siihen rapistuvaan asuntoon makaamaan mikä ei tuota kuin isoja juoksevia kuluja. Nyt se sentään osakkeisiin ja etf:iin sijoitettuna tuottaa sen 4-5% vuodessa nettonakin eli 200000€ kämpässä happaneva raha tuottaakin sen sijaan noin 10 k€/vuosi omaan taskuun. Se on itseasiassa vähän enemmän kuin vuokran hinta joten periaatteessa ilmaista ja riskitöntä asumista jos siltä kannalta ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarkastelen tilannetta kokonaisuuden kannalta. Vuokrani ei ole halpa, mutta säästän a) ruokamenoissa, koska lähietäisyydellä (max 1,5 km) on Lidl, Supermarket, Prisma, S-market ja Citymarket ja nappaan näin aina parhaimmat ruokatarjoukset (säästöä 100-150 e/kk) b) liikkuminen, en tarvitse julkista liinennettä (säästöä 100 e/kk) c) ajankäyttö, enemmän aikaa vapaalla.
Niin ja se ettei tarvitse sitoa hirveää määrää rahaa siihen rapistuvaan asuntoon makaamaan mikä ei tuota kuin isoja juoksevia kuluja. Nyt se sentään osakkeisiin ja etf:iin sijoitettuna tuottaa sen 4-5% vuodessa nettonakin eli 200000€ kämpässä happaneva raha tuottaakin sen sijaan noin 10 k€/vuosi omaan taskuun. Se on itseasiassa vähän enemmän kuin vuokran hinta joten periaatteessa ilmaista ja riskitöntä asumista jos siltä kannalta ajattelee.
Plus ettei tuossa tarvitse maksaa vastikkeita. Ne on itseasiassa helposti 3000 - 4000€ vuodessa nekin. Laskettiin myös ettei mitään järkeä sitoa itseään isoon velkapalloon, vastikkeisiin ja suomeen ja sen nykyisiin todella epävarmoihin työmarkkinoihin 25 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilomantsista saa rivarikaksion 8000 eurolla.
Unohdit, että sitten joutuu asumaan siellä Ilomantsissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pakkaudutte kaikki sinne etelään ahtaisiin ja kalliisiin neliöihin? Täällä Sysi-Suomessa lääniä riittää ja puhdasta ilmaa hengittää. Sykkeet laskee ja saa nauttia rauhasta.
Joo, asumiskulut täällä Itä-Savossa noin 150e/kk <3 vaikka bensaan meneekin vähän enemmän rahaa kuin kaupungissa asuessa, siihenkin voi vaikuttaa sijainnilla ja vaikka palkkakin olisi pienempi, niin silti saa säästöön enemmän.
Jos olisin yksin, muuttaisin kimppakämppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuminen,autoilu ja ruoka on aivan liian kallista palkkoihin nähden. Tämä on ollut se suurin ongelma koko 2000 luvun ajan ja tämä ongelma pahentui korona aikana ja ukrainan sodan alettua kun hinnat nousi silloin extra paljon.
Suomessa palkkojen pitäisi nousta vähintään sen 10% tai sitten kaikkien hintojen pitäisi laskea se 10% jotta täällä pärjäisi myös ne pieni ja keskituloiset ihmiset.
Etkö ymmärrä, että korkea hintataso on nimenomaan seurausta korkeasta palkkatasosta?
V i t t u sä olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
EU-tasolta on jo tullut moitteita Suomen liian matalasta palkkatasosta ja tottahan se onkin. Suomessa on surkeat palkat ja sitten tänne haikaillaan huippuosaajia, hah, hah. Eivät sellaiset tänne tule, vaan menevät muualle Eurooppaan, jossa työstä maksetaankin jotain, joten heippa Suomi, viimeinen sammuttaa valot!
EK:n puheenjohtaja HS:lle: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n puheenjohtaja Veli-Matti Mattila arvioi, että Suomi tarvitsee vielä useita kilpailukykysopimuksia, jotta talous nousee takaisin jaloilleen.
Pikku asunto satanen vuokraan ei tee konkurssia ainakaan mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU-tasolta on jo tullut moitteita Suomen liian matalasta palkkatasosta ja tottahan se onkin. Suomessa on surkeat palkat ja sitten tänne haikaillaan huippuosaajia, hah, hah. Eivät sellaiset tänne tule, vaan menevät muualle Eurooppaan, jossa työstä maksetaankin jotain, joten heippa Suomi, viimeinen sammuttaa valot!
EK:n puheenjohtaja HS:lle: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n puheenjohtaja Veli-Matti Mattila arvioi, että Suomi tarvitsee vielä useita kilpailukykysopimuksia, jotta talous nousee takaisin jaloilleen.
EK nyt tunnetusti on sitä mieltä, että suomalaisen pitäisi maksaa työnantajalle, että saa käydä töissä, orjakin on EK:n herroille liian kallis.
Maksan velattomasta rivitaloasunnosta vastikkeen, sähkön, veden ja vakuutuksen. Ei mielestäni ole liian kallis
Eikä.
Musta 550e on ihan fine.
Toki 16m2, mutta 200m manskulle.
Viihdyn halvassa komerossani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilomantsista saa rivarikaksion 8000 eurolla.
Kuka sinne korpeen muuttaa. Eihän siellä ole edes töitä ja autokin varmaan pitäisi olla.
No eihän teillä ole niitä töitä siellä Helsingissäkään. Sama se sitten on, missä asuu. Paitsi kulujen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset muuta edullisempaan? Nyt on sen verran ollut vuokralaisen markkinat, että ei kannata liian kalliiseen asuntoon jäädä.
Minä olen etsinyt halvempaa mutta ne ovat silti aika samanhintaisia kuin nykyinen ja tilaa on 3x vähemmän. En näe järkeä muuttaa muutaman kympin takia. Vielä yllätys voi olla että asumismukavuus kärsii kun naapureista ei voi tietää ja on pakko muttaa kalliimpaan kun tämä bylyinen menee välittömästä jos muutan.
Asumismukavuus kärsii, jos muuttaa? No entä se elämisen mukavuus, kun 58% tuloista menee siihen asumukseen? Ihan hullu määrä. Sun asunto on aivan liian kallis sun tuloihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, lähetin pari viikkoa sitten korotusilmoituksen vuokralaiselle.
Pakko kun maksut nousseet.
Omakin vuokranantaja meinasi nostaa mutta luoupui ajatuksesta kun huomautin että todnäk tässä markkinassa saan uuden kämpän vuokrattua jo nykyistäkin vuokraa halvemmalla ja ainoa syy miksi en niin tee on laiskuus. Ei sitten nostanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla menee 5% tuloista asumiseen. Ei yhtään kallista, kun valitsee oikean asumismuodon ja asunnon (oma koti, omalla tontilla, ei tarvi vuokrista stressailla).
Valitsee??? 5% taitaa olla melkoiset tulot. Älä tule tänne pätemään kun et ymmärrä ongelmaa 💩pää.
Nimenomaan valitsee.
Mulla asuinkulut on 10% tuloista. Tulo on 2000e netto. En pidä järin suurena tulona.
Meillä on myös toinen palkansaaja taloudessa. Maksan puolet meidän asuinmenoista. Okt 200m2 isossa kaupungissa.