Asuminen on liian kallista
Todennäköisesti seuraavan vuokrankorotuksen jälkeen mulla menee tuloista yli 58 % asunnon vuokranmaksuun.
Kommentit (39)
minulla menee 5% tuloista asumiseen. Ei yhtään kallista, kun valitsee oikean asumismuodon ja asunnon (oma koti, omalla tontilla, ei tarvi vuokrista stressailla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pakkaudutte kaikki sinne etelään ahtaisiin ja kalliisiin neliöihin? Täällä Sysi-Suomessa lääniä riittää ja puhdasta ilmaa hengittää. Sykkeet laskee ja saa nauttia rauhasta.
Työt.
Jos on töissä niin silloin on varaa maksaa asumisesta.
Niinhän sen pitäisi olla ja niin se on ennen ollut, mutta kapitalismi tuli.
Tarkoitat varmaan, että sosialismi tuli?
Sosialismi oli ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pakkaudutte kaikki sinne etelään ahtaisiin ja kalliisiin neliöihin? Täällä Sysi-Suomessa lääniä riittää ja puhdasta ilmaa hengittää. Sykkeet laskee ja saa nauttia rauhasta.
Työt.
Jos on töissä niin silloin on varaa maksaa asumisesta.
Tällainen ajattelumalli antaa vauhtia inflaatiolle. Kannattaisi kysyä suvun vanhimmalta "onko tämä pyyntö liian kova?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pienempiin kaupunkeihin ja/tai maaseudulle, paikkakunnille, missä noita tyhjiä vuokraloukkoja on. Kannattaa kyseenalaistaa se oma sijainti, jos asuminen on liian kallista - itsekin tein sen. Muutin itse ikivanhaan taloon maalle, kauas valtateistä, ja täällä juuri puuta työnnän uuniin. Kissatkin kävivät jo ulkona kierroksen, mutta tulivat takaisin. Tuli rymyää uunissa ja istun tässä kissa sylissä. Olen todella onnellinen. Minulla on myös kasvimaa ja omenapuita.
Kannattaa katsoa esim. Oikotieltä "halvin ensin" toiminnolla omakotitaloja. Älä rajaa paikkakuntaa. Katso vain hinta. Jos et osaa tehdä remppaa, laita "tyydyttävä tai hyvä" kunnoksi, sillä selviät jo. Myös tontin sisältäviä myydään pilkkahintaan.
Tai katso pelkkää tonttia? Katselin niitä itsekin - nimittäin - on firmoja, jotka rakentavat talviasuttavia hirsimökkejä. On asuntoautoja. Jos tontti löytyy, löytyy
Pienten tai keskisuurten kaupunkien keskustoissa on kaikki maailman palvelut mitä keksiä saattaa kävelymatkan päässä. Sähkö- ja vesimaksut ei todellakaan päätä huimaa. Uudenkarheita moderneja kouluja löytyy myös yllättävän paljon. Kannattaa tutustua.
Jos byrokratia ja politikointi sotkisi viihde-elektroniikan tarjontaa yhtä pahasti kuin rakentamista ja asumista, mustavalkoinen telkkari maksaisi noin 15 000 euroa. Juuri muuta ei olisi tarjolla.
Tai olisi kyllä köyhille myytäviä kohtuuhintaisia televisioita 5000 euron hintaan, mutta niitä olisi hyvin vähän saatavilla, ja niiden laatu olisi kelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilomantsista saa rivarikaksion 8000 eurolla.
Kuka sinne korpeen muuttaa. Eihän siellä ole edes töitä ja autokin varmaan pitäisi olla.
Etelän vetelä olet suuri kuluerä valtiolle sullehan riittää että kauppa on sadan metrin päässä josta haet kaljaa ja sipsejä kelan tuella, töitä et ole ikinä tehnyt ja olet melko varmasti myös homppeli .
Vierailija kirjoitti:
Jos byrokratia ja politikointi sotkisi viihde-elektroniikan tarjontaa yhtä pahasti kuin rakentamista ja asumista, mustavalkoinen telkkari maksaisi noin 15 000 euroa. Juuri muuta ei olisi tarjolla.
Tai olisi kyllä köyhille myytäviä kohtuuhintaisia televisioita 5000 euron hintaan, mutta niitä olisi hyvin vähän saatavilla, ja niiden laatu olisi kelvoton.
Ja kansa vaatisi huonompia televisioita, niin että hinnat olisivat kohtuullisempia.
On. Minulla taitaa mennä nykyään yli 60%. Ja todellakin etsin halvempaa koko ajan.
Mitä tähän voi sanoa. Asuinpaikka on valintakysymys. Kauempaa löytyy varmasti edullisempia, mutta huomaa verrata liikkumisen kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
minulla menee 5% tuloista asumiseen. Ei yhtään kallista, kun valitsee oikean asumismuodon ja asunnon (oma koti, omalla tontilla, ei tarvi vuokrista stressailla).
Sitä ei niin vaan valita. Pitää olla tietyt olosuhteet. Pankki ei antanut minulle lainaa, vaikka minulla oli alkupääoma ja maksoin vuokraa lainan vähennysten verran. Kaikilla ei edellytykset täyty. Katsotaan, että riskit on liian isot.
Air bnb tulisi kieltää, se on romuttanut espanjankin asuntotilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pienempiin kaupunkeihin ja/tai maaseudulle, paikkakunnille, missä noita tyhjiä vuokraloukkoja on. Kannattaa kyseenalaistaa se oma sijainti, jos asuminen on liian kallista - itsekin tein sen. Muutin itse ikivanhaan taloon maalle, kauas valtateistä, ja täällä juuri puuta työnnän uuniin. Kissatkin kävivät jo ulkona kierroksen, mutta tulivat takaisin. Tuli rymyää uunissa ja istun tässä kissa sylissä. Olen todella onnellinen. Minulla on myös kasvimaa ja omenapuita.
Kannattaa katsoa esim. Oikotieltä "halvin ensin" toiminnolla omakotitaloja. Älä rajaa paikkakuntaa. Katso vain hinta. Jos et osaa tehdä remppaa, laita "tyydyttävä tai hyvä" kunnoksi, sillä selviät jo. Myös tontin sisältäviä myydään pilkkahintaan.
Tai katso pelkkää tonttia? Katselin niitä itsekin - nimittäin - on firmoja, jotka rakentavat talviasuttavia hirsimö
Ihmiset asuu siellä, missä ovat töissä.
Mulla menee 10 prosenttia nettotuloista. Ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilomantsista saa rivarikaksion 8000 eurolla.
Kuka sinne korpeen muuttaa. Eihän siellä ole edes töitä ja autokin varmaan pitäisi olla.
Etelän vetelä olet suuri kuluerä valtiolle sullehan riittää että kauppa on sadan metrin päässä josta haet kaljaa ja sipsejä kelan tuella, töitä et ole ikinä tehnyt ja olet melko varmasti myös homppeli .
Johan on kommentti. Mutta ymmärrän hyvin,(tuon kommentinkinnmukaan) että homppeleilla on eri motiivi pysyä pois pikkukunnista kuin minulla. Minulla se on työ.
En juo kaljaa tai edes kahvia. Sipsiäkään en ole ostanut sitten...en muista milloin.
Olen työssäkäyvä, mitään tukia lapsilisän lisäksi en ole koskaan saanut tai hakenut. Asun vuokralla pk-seudulla ja nettotuloista menee 36% vuokraan tällä hetkellä. Vuokraan ei oo tullut korotusta viimeiseen 3 vuoteen. Vuokranantaja on tunnettu suomalainen pankki ja talossamme on tällä hetkellä useita asuntoja tyhjillään.
En oo halunnut ostaa omaa asuntoa koska no, tykkään asua hyvällä sijainnilla kivoissa ja upouusissa asunnoissa ja sellaista en voisi koskaan täältä päin Suomea ostaa. Työskentelen sote-alalla ja meidän alalla yt-aalto on vasta nousemassa.
Jos löytyisi työtä, muuttaisin välittömästi jonnekin maakuntaan maaseudulle. Mutta tällä hetkellä, tässä työllisyystilanteessa olisi täysin järjetöntä irtisanoutua vakituisesta työstä.
Huolimatta siitä että prosentuaalisesti yli 1/3 nettotuloista menee vuokraan, saan joka kuukausi usean sata euroa säästöön. Ehkä sitten joskus löydän sellaisen kodin jonka haluan omakseni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tähän voi sanoa. Asuinpaikka on valintakysymys. Kauempaa löytyy varmasti edullisempia, mutta huomaa verrata liikkumisen kustannukset.
Ja yksinhuoltajan ajan. Pitkällä työmatkalla en ehtisi hakea lasta hoidosta. Pitäisi tehdä lyhyempää päivää ja kierre olisi valmis. Taaskaan ei olisi varaa asuntoon.
Ei asuminen kallista ole, jos ei ole turhamainen ja odota olevan joku palveltu prinsessa/prinssi.
t: Saunallinen rintsikka, 150e/kk, pesukoneet, arkkupakastin ja parisänky vuokranantajan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuminen,autoilu ja ruoka on aivan liian kallista palkkoihin nähden. Tämä on ollut se suurin ongelma koko 2000 luvun ajan ja tämä ongelma pahentui korona aikana ja ukrainan sodan alettua kun hinnat nousi silloin extra paljon.
Suomessa palkkojen pitäisi nousta vähintään sen 10% tai sitten kaikkien hintojen pitäisi laskea se 10% jotta täällä pärjäisi myös ne pieni ja keskituloiset ihmiset.
Kallista tasoon nähden on myös.
Tarkoitat varmaan, että sosialismi tuli?