En ihmettele jos suurin osa suomalaisista olisi autismin kirjoilla
Koska Suomessa todella monella on vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, lisäksi täällä on paljon aistiyliherkkiä ihmisiä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen valtakunnan ajattelua
Höpö höpö ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa positiivinen seikka jonka osaan erityisherkkyydestö repiä on miten voimakkaasti vaikutun musiikista.Olen musiikin suurkuluttaja.
Erityisherkällä voi olla muitakin etuja:
-tarkempi näköaisti
-tarkempi makuaisti
-tarkempi kuuloaisti
-tarkempi tuntoaisti
-tarkempi asioiden/henkilöiden havainnointikyky
En usko. Koska täällä ei suvaita minkäänlaista erimielisyyttä. Jos sulla sattuu olemaan nepsyä, paska kohtelu on taattu.
Mistä aq50-lomakkeen saisi, jos haluaa kokeilla minkä tuloksen saisi?
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa tiedetään että esim EU:saa läpi survotut järjettömät perinteisten luontaisten hajusteaineiden kiellot ovat lähtöisin pohjoismaisilta naisedustajilta. Sen takia suomalaisia jopa vihataan siellä.
Mitä on perinteiset luontaiset hajusteaineet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisteja voi olla Suomessa maximissaan 8 prosenttia, luultavasti paljon vähemmän
Totta, se on helppo laskea kehitysvammaisten määrästä
Autismin ei aina liity kehitysvammaa. Esim. Einstein taisi olla /epäiltiin autistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.
Sama. Kyllä ns. "normaalit" ovat keskimäärin ekstroverttejä ja jaksavat hoitaa töiden lisäksi kodin, lapset, harrastukset ja oman ikääntyvät vanhemmat.
Mä en pysty huolehtimaan edes itsestäni.
Tämän lisäksi he pitävät tuosta touhusta, ja kutsuvat sitä *elämäksi*. Minä toki pystyn huolehtimaan itsestäni, ja jos en pysty, niin pystyn omatoimieutanasiaan. Sen sijaan kaikki tuo muu luettelemasi saa minut voimaan pahoin ja toivomaan kuolemaa. Mitä tahansa, mutta ei tuota.
Toisaalta ei kaikki pysty tai halua. Itse en ole mikään neuroepätyypillinen tietääkseni, ei ole koskaan kukaan epäillytkään sellaista, mutta olen hyvin introvertti, ja olen valinnut elää yksin. En todellakaan jaksaisi ketään ihmisiä enää työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa tiedetään että esim EU:saa läpi survotut järjettömät perinteisten luontaisten hajusteaineiden kiellot ovat lähtöisin pohjoismaisilta naisedustajilta. Sen takia suomalaisia jopa vihataan siellä.
Ja nyt autistivammaiset kieltävät retinolin EU:ssa. Kun yksi tuhannesta saa oireita, kukaan ei saa ostaa. HUOH!!
Itse kun olen kärsinyt pysyvän vaurion retinolin takia, niin kannatan. Loppuiän kuivat silmät, kun meibomin rauhaset on tuhoutuneet kiitos lähes 10 vuotta jatkuneen retinolia sisältävien anti-age tuotteiden käytön. Paljon olin lääkäreillä käynyt ongelman takia, mutta vasta viime vuonna silmälääkäri kertoi yhteydestä retinolin ja ko. rasvaa kyynelkalvoon tuottavien rauhasten tuhoutumisen välillä. Olen googlettanut sittemmin, ja asiasta löytyy ihan tieteellisiä julkaisujakin. Enkä edes ole nuoremman näköinen kuin ikäiseni yhtään, joten kylläpä kannatti läträtä sitä retinolia. Tälläkin hetkellä silmiin sattuu vaikka olen laittanut jo 2 kertaa tippoja, kun on kuivaa kuin sahara.
Luulen että suurin osa miehistä ainakin on. Seipään nielleitä ja epäsosiaalisia. Tai sitten naiset vaan osaa peittää autisminsa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.
Sama. Kyllä ns. "normaalit" ovat keskimäärin ekstroverttejä ja jaksavat hoitaa töiden lisäksi kodin, lapset, harrastukset ja oman ikääntyvät vanhemmat.
Minä taas en ole koskaan jaksanut kovin hyvin ohjattuja harrastuksia ja mielestäni on kurjaa, kun nykyään koululaistenkin odotetaan käyvän ohjatuissa harrastuksissa koulutyön lisäksi.
Ohjatuissa harrastuksissa minua ahdistaa niiden pakkotahtisuus ja se, että pitää tehdä sitä mitä kulloinkin käsketään. Kaipaan vapaa-ajallani vapautta.
Sama. Siksi en pakota lapsia harrastuksiin. On riittävästi kun jaksavata aikataulutetun koulupäivän. Iltaisin saavat tehdä mitä haluavat ja jaksavat. Ei mitään kellon mukaan paitsi ruoka ja nukkumaanmeno suurin piirtein.
Vierailija kirjoitti:
Mistä aq50-lomakkeen saisi, jos haluaa kokeilla minkä tuloksen saisi?
Tästä: https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole koskaan jaksanut kovin hyvin ohjattuja harrastuksia ja mielestäni on kurjaa, kun nykyään koululaistenkin odotetaan käyvän ohjatuissa harrastuksissa koulutyön lisäksi.
Ohjatuissa harrastuksissa minua ahdistaa niiden pakkotahtisuus ja se, että pitää tehdä sitä mitä kulloinkin käsketään. Kaipaan vapaa-ajallani vapautta.
Ymmärrän hyvin. Palstallakin jotkut pokkana väittivät että lapsella pitää olla sosiaalisia harrastuksia!!?! Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa positiivinen seikka jonka osaan erityisherkkyydestö repiä on miten voimakkaasti vaikutun musiikista.Olen musiikin suurkuluttaja.
-tarkempi näköaisti
-tarkempi makuaisti
-tarkempi kuuloaisti
-tarkempi tuntoaisti
Lisäksi erityisherkät ovat keskimääräistä empaattisempia ja tunnollisempia. Ja sosiaalisesti erittäin taitavia yleensä, mikä on ilmeisesti se kaikkein suurin ero verrattuna autisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tarkempi näköaisti
-tarkempi makuaisti
-tarkempi kuuloaisti
-tarkempi tuntoaisti
Lisäksi erityisherkät ovat keskimääräistä empaattisempia ja tunnollisempia. Ja sosiaalisesti erittäin taitavia yleensä, mikä on ilmeisesti se kaikkein suurin ero verrattuna autisteihin.
Autisteilla on käytännössä aina jokin aistiyliherkkyys. Se ei kuitenkaan käsittääkseni tarkoita sitä, että aistimus olisi tarkempi, vaan että aistimus on enemmänkin epätyypillinen ja aiheuttaa ikävän tunteen. Esimerkiksi jokin tietty kangas ihoa vasten voi tuntua inhottavalta. Korjatkaa jos olen tästä väärässä.
Jos sinulta löytyy diagnoosi, et kelpaa luovuttajaksi. Näin yksinkertaista.