En ihmettele jos suurin osa suomalaisista olisi autismin kirjoilla
Koska Suomessa todella monella on vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, lisäksi täällä on paljon aistiyliherkkiä ihmisiä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Älyllisesti kehitysvammaisia on Suomessa 1-2 %
Autisteista on kehitysvammaisia 30 - 50 %
Eli autisteja ei voi olla kuin Max 8%
luultavasti 4 % tai jotain sellaista
Jep
Asian voi tarkistaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyllisesti kehitysvammaisia on Suomessa 1-2 %
Autisteista on kehitysvammaisia 30 - 50 %
Eli autisteja ei voi olla kuin Max 8%
luultavasti 4 % tai jotain sellaista
Jep
Asian voi tarkistaa:
Aiemmin osuudeksi on arvioitu 45-70 %
🤢
Ap hei, jos kerran kehitysvammaisia on noin 1 %, ja joissain tutkimuksissa autisteista on havaittu olevan kehitysvammaisia 70 %.
Niin tällöin olisi lähempänä 2 % autistien määrä Suomessa.
Vaikka olen erityisherkkä minulla on takanani yliopisto-opintoja kirjallisuustieteestä.Tentin läpi koko kirjallisuustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa sekä yleisen kirjallisuustieteen että kotimaisen kirjallisuustieteen että englannin että Ruotsin ynnä analyyttisen kirjoittamisen että suullisen presentaation kaikki läpi arvosanoilla 2.
Ajattelin itsestäni samaa. Kyse olikin vain osaamattomuudesta joka korjautui harjoittelemalla. Viimeiset pari sukupolvea tehneet hyvän työn puhumattomuudessa ja sosiaalisissa taidoissa joita sitten opettivat eteenpäin. Ja kaikki elämässä on opittua niin onko ihme ettei ihmiset osaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen erityisherkkä minulla on takanani yliopisto-opintoja kirjallisuustieteestä.Tentin läpi koko kirjallisuustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa sekä yleisen kirjallisuustieteen että kotimaisen kirjallisuustieteen että englannin että Ruotsin ynnä analyyttisen kirjoittamisen että suullisen presentaation kaikki läpi arvosanoilla 2.
Nimimerkillä a
No tuokin tulee muuttumaan niin, ettei vammaisuudella ja autismilla ole mitään tekemistä keskenään, kunhan autistit opitaan tunnistamaan paremmin. Älykkäät autistit ovat oppineet esittämään normaalia, jopa niin hyvin etteivät he itsekään tiedä olevansa autisteja. Siksi autisteista on tunnistettu ja tunnistetaan edelleen lähinnä ne vähemmän älykkäät sekä vahvasti oireilevat älystä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Autistit ja ADHD-henkilöt eivät saa luovuttaa sukusoluja
Esteitä luovutukselle:
Diagnosoidut neuropsykiatriset häiriöt itsellä (tai tietyiltä osin lähiomaisilla). ****
**** Esimerkiksi ADHD, autismi tai muut tarkkaavaisuushäiriöt itsellä tai lähisukulaisilla.
https://ovumia.fi/munasolujen-luovutus/munasolujen-luovutus-esteet/
Minusta tuo on käsittämätöntä. Nepsylasten ei haluta syntyvän.
Vierailija kirjoitti:
Sairaita olette.
Sinä taidat olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vähemmän autismia kuin länsimaissa keskimäärin, mutta varmasti paljon enemmän aleksitymiaa, ujoutta, välttelevyyttä ja empatian puutetta.
En usko tähän. Totuus on varmasti päinvastainen. Suomalainen kulttuuri on jo itsessään niin autistinen, että meillä ei vain tunnisteta niitä lievempiä autisteja. Lisäksi täällä ollaan tämäntyyppisissä asioissa aika konservatiivisia, joten kestää jonkin aikaa ennen kuin täällä aletaan tunnistaa autismi paremmin sen valossa, mitä siitä nykyään tiedetään.
Jossain Jenkkilässä ja latinokulttuureissa autisti erottuu selvästi muista, mutta täällä useimmat varsinkin naisista sulautuvat massaan. Sitten jos on vielä lisäksi adhd, niin tällainen voi vaikuttaa päällisin puolin jopa vähemmän autistiselta kuin jotkut pökkelöt neurotyypilliset, joita niitäkin Suomessa riittää.
Kyllä tunnistetaan lievemmät autistit koska tiedän Suomessakin autisteja jotka on esim. työkykyisiä ja töissäkäyviä.
Meitä vammaisiako ei saisi olla edes olemassa?Minun syntymänibei ollut normaali minulla oli napanuora kuristuneena kaulan ympäri näin äitini on kertonut,hapen puutteesta,näin oli myös miehelleni sekä ystäväpiirissä ainakin kahdella.
Ihmisten ilmoilla näyttelen normaalia kotona romahdan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esteitä luovutukselle:
Diagnosoidut neuropsykiatriset häiriöt itsellä (tai tietyiltä osin lähiomaisilla). ****
**** Esimerkiksi ADHD, autismi tai muut tarkkaavaisuushäiriöt itsellä tai lähisukulaisilla.
https://ovumia.fi/munasolujen-luovutus/munasolujen-luovutus-esteet/Minusta tuo on käsittämätöntä. Nepsylasten ei haluta syntyvän.
Minusta ei - ja olen itse diagnosoitu Asperger ja ADHD. Miksi ehdoin tahdoin haluttaisiin ongelmaisia, pahimmassa tapauksessa vaikeasti autistisia ihmisiä syntymään? Itse menen jopa astetta pidemmälle, ja uskon, että järkevintä olisi siirtää koko ihmisen lisääntyminen laboratorio-olosuhteisiin, seulotuista, parhaista geeneistä. Se on oikeastaan ainoa keino pelastaa ihmiskunta. Sekä rajoitettu että valikoiva lisääntyminen. Karua? Toki, mutta ei läheskään näin karua mitä elämä on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vähemmän autismia kuin länsimaissa keskimäärin, mutta varmasti paljon enemmän aleksitymiaa, ujoutta, välttelevyyttä ja empatian puutetta.
Suomessa on tilastojen mukaan vähemmän autismia, mutta se johtuu siitä, kun kokonaisväestön autistisuus on suurempaa, niin hoitohenkilökuntakin saattaa olla kirjolla, eikä miellä potilasta kovin erikoiseksi, eikä tule diagnoosia. Ulkomaiden autisti on suomessa ehkä aivan tavallinen ja tavallinen suomalainen toisessa maassa aivan selvä autisti.
Suomen kulttuuri on autistista; rehellisyys ja suoruus arvostettua.
Ei se ole mieltämisestä kiinni, autismiin on kyllä olemassa selkeä diagnostiikka. Jos esim. saa aq50-lomakkeesta yli 32, niin aletaan tutkia tarkemmin. Vai sanooko lääkäri, että kyllä minäkin sain tuosta yli 40 enkä ole autisti, joten sinäkään et ole, kun sait vaan 36? Tuohan olisi suorastaan antiautistinen käyttäytymistapa.
Vierailija kirjoitti:
Rodun jalostustako?
Ei minkään rodun, vaan ihmiskunnan. Samoin hysteerisen lisääntymisen suitsintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä epäilin joskus että olisin autismin kirjolla mutta minulle sanottiin etten ole.
Kuuluuko autismiin se että on esim pikkutarkka? Että esim kirjat on pakko järjestää pilkuntarkkaan koko ja pituus järjestyksessä jne?
Vai onko se vaan tapa?
Olisko OCD? Pakko-oireinen häiriö?
Vierailija kirjoitti:
Esteitä luovutukselle:
https://ovumia.fi/munasolujen-luovutus/munasolujen-luovutus-esteet/
Varmaankin noin jos oireet ovat 100%.
Mutta jos onkin lievä tapaus, eli oireet vain 10-20 % uskon että menee täysin erilailla. Koska on niin lähellä tavista, oireeton käytönnössä.
Edelleenkään lääkäreillä ei ole mitään mittaria/laitetta, jolla autismia edes voisi mitenkään mitata, todentaa.
Näin sanoi nepsy polin lapsinepsy lääkäri meille.
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)