En ihmettele jos suurin osa suomalaisista olisi autismin kirjoilla
Koska Suomessa todella monella on vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, lisäksi täällä on paljon aistiyliherkkiä ihmisiä.
Kommentit (75)
Autisteja voi olla Suomessa maximissaan 8 prosenttia, luultavasti paljon vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.
Sama. Kyllä ns. "normaalit" ovat keskimäärin ekstroverttejä ja jaksavat hoitaa töiden lisäksi kodin, lapset, harrastukset ja oman ikääntyvät vanhemmat.
Mä en pysty huolehtimaan edes itsestäni.
Minä taas en ole koskaan jaksanut kovin hyvin ohjattuja harrastuksia ja mielestäni on kurjaa, kun nykyään koululaistenkin odotetaan käyvän ohjatuissa harrastuksissa koulutyön lisäksi.
Ohjatuissa harrastuksissa minua ahdistaa niiden pakkotahtisuus ja se, että pitää tehdä sitä mitä kulloinkin käsketään. Kaipaan vapaa-ajallani vapautta.
Sama mulla! Ollu aina.
Vierailija kirjoitti:
Autisteja voi olla Suomessa maximissaan 8 prosenttia, luultavasti paljon vähemmän
Tämä ihan viranomaistietoa
Nykyaikana keksitään kaikille ilmiöille jokin selitys. Kuka on herkkis millekin asialle. Erityisherkkä.
Itse viittaan kintaalla suurimmalle osalle näistä ihme diagnooseista. Kyllä ihmismielen ja kokemuksen alueelle mahtuu kaikenlaista ilman että täytyy olla jotenkin erityinen. Minä kärsin helposti siitä jos ilmastointi on liian suurella tai koen ihollani vähäisenkin kylmän sellaisena ällöttävänä. Voin olla ilman sukkia vain kovalla helteellä koska jalkaterät ovat jääkylmät eikä muukaan kroppa koe olevansa hyvinvoipa jos jostain on kylmä. Tästäkin joku voisi diagnosoida vaikka mitä kylmän yliherkkyyttää kun vedon kokemus on niin voimakas. Itse en näe tässä diagnosoitavaa asiaa. Minua vain kylmä laittaa ällöttämään ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, se on helppo laskea kehitysvammaisten määrästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todisteita väitteellesi, kiitos.
Käy joskus ulkona ja juttele ihmisten kanssa.
Se ei todista mitään.... puhut ihan paskaa .💩💩💩💩💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todisteita väitteellesi, kiitos.
Käy joskus ulkona ja juttele ihmisten kanssa.
Se ei todista mitään.... puhut ihan paskaa .💩💩💩💩💩
8 prosenttia on ehdoton max
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei ole autismin kirjolla. Olen itse ja koen olevani erilainen kuin monet suomalaiset. Koko ikäni olen asunut Suomessa.
Kuulut laitokseen.
Suomalaiset ovat todellakin aistiyliherkkiä. Kerrostaloissa patterien koputtelua ja heippalappuja ties mistä häiriötekijästä. Joka työpaikalla on se räjähdysherkkä nainen, jonka raivoaa hajusteista tai näppäimistön äänistä toimistolla (wtf?). Luontopoluilla vihaisia katseita, kun jokin omassa toiminnassa ei mene aistiyliherkän mielen mukaan.
Suomalaisille pitäisi valtion jakaa kuulosuojaimia ja hevosten silmälappuja, jotta väestö ei ylikuormittuisi. Voisi vain katsella kadulla, kun autistiset suomalaiset huojuvat paikoillaan kuulosuojaimet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulut laitokseen.
Monet autistit ovat älyllisesti kehitysvammaisia
Vierailija kirjoitti:
Tietysti myös elokuvista tai kirjallisuudesta voimakkaasti vaikuttaminen on osa erityisherkkyyttäni.Olen liian herkkä ja hauras tähän kovaan maailmaan!
Piiloudutaan johonkin abstraktiin herkkyyteen, kun olet VAMMAINEN!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vähemmän autismia kuin länsimaissa keskimäärin, mutta varmasti paljon enemmän aleksitymiaa, ujoutta, välttelevyyttä ja empatian puutetta.
Suomessa on tilastojen mukaan vähemmän autismia, mutta se johtuu siitä, kun kokonaisväestön autistisuus on suurempaa, niin hoitohenkilökuntakin saattaa olla kirjolla, eikä miellä potilasta kovin erikoiseksi, eikä tule diagnoosia. Ulkomaiden autisti on suomessa ehkä aivan tavallinen ja tavallinen suomalainen toisessa maassa aivan selvä autisti.
Suomen kulttuuri on autistista; rehellisyys ja suoruus arvostettua.
Älyllisesti kehitysvammaisia on Suomessa 1-2 %
Autisteista on kehitysvammaisia 30 - 50 %
Eli autisteja ei voi olla kuin Max 8%
luultavasti 4 % tai jotain sellaista
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vähemmän autismia kuin länsimaissa keskimäärin, mutta varmasti paljon enemmän aleksitymiaa, ujoutta, välttelevyyttä ja empatian puutetta.
En usko tähän. Totuus on varmasti päinvastainen. Suomalainen kulttuuri on jo itsessään niin autistinen, että meillä ei vain tunnisteta niitä lievempiä autisteja. Lisäksi täällä ollaan tämäntyyppisissä asioissa aika konservatiivisia, joten kestää jonkin aikaa ennen kuin täällä aletaan tunnistaa autismi paremmin sen valossa, mitä siitä nykyään tiedetään.
Jossain Jenkkilässä ja latinokulttuureissa autisti erottuu selvästi muista, mutta täällä useimmat varsinkin naisista sulautuvat massaan. Sitten jos on vielä lisäksi adhd, niin tällainen voi vaikuttaa päällisin puolin jopa vähemmän autistiselta kuin jotkut pökkelöt neurotyypilliset, joita niitäkin Suomessa riittää.
Autistit ja ADHD-henkilöt eivät saa luovuttaa sukusoluja
Esteitä luovutukselle:
Diagnosoidut neuropsykiatriset häiriöt itsellä (tai tietyiltä osin lähiomaisilla). ****
**** Esimerkiksi ADHD, autismi tai muut tarkkaavaisuushäiriöt itsellä tai lähisukulaisilla.
https://ovumia.fi/munasolujen-luovutus/munasolujen-luovutus-esteet/
YLE: Sama vika aiheuttaa kaikki mielisairaus et ja ne kerääntyvät samoille ihmisille, jos on yksi on yleensä monta 😆
Tutkimus: Sama geenivika viiden mielen taudin ja vaivan taustalla
Autismista tai skitsofreniasta kärsivällä tai ylivilkkaalla ADHD-henkilöllä on geeneissään yhteinen pikkumuutos, joka terveiltä puuttuu. Havainto avaa mahdollisuuksia diagnoosien ja hoitojen kehittämiseen.
Näitä sairauksia on pidetty aivan erillisinä, mutta rajat eivät ehkä olekaan kovin terävät, sanoo Jordan Smoller, yksi tutkimuksen johtajista.
Tutkimuksessa selvitettiin 33 000 sairaan ja 28 000 terveen geenien pieniä eroavaisuuksia. Niitä löytyi geeneistä, jotka säätelevät kalsiumin kulkua aivosoluissa.
https://yle.fi/a/3-6516816
Tietysti myös elokuvista tai kirjallisuudesta voimakkaasti vaikuttaminen on osa erityisherkkyyttäni.Olen liian herkkä ja hauras tähän kovaan maailmaan!