Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteesi halloweenista?

Vierailija
16.10.2025 |

Mielestäni se on Amerikasta tullut kaupallinen ja Kristinuskoa rienaava pakanallinen juhla. Pimeän aikaan tie henkimaailmaan on lyhyt ja on helppoa kutsua esille pahoja voimia ihan tahtomattaan. Etenkin noidiksi ja paholaisiksi puetut lapset ovat erittäin alttiita.

Henkilökohtaisesti toivon, että vaikka Kirkko voisi asian ottaa vakavissaan puheeksi. Kyseessä on kuitenkin vakavat asiat. Ja vaikka mitään pahaa ei tapahtuisikaan vanhukset pelkäävät hirviöiksi pukeutuneita lapsia kerjuukierroksillaan. 

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kot kot kotkotusta 🐔

Vierailija
42/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa nolla innovaatiota kansalla joka omii toisten juhlat ja unohtaa omat perinteiset juhlansa. Näin se sitten on kaikissa muissakin asioissa, ei innovaatioita ja ideoita. Senkun olla möllötellään ja odotetaan että saadaan matkia muiden kansojen juhlia, mitä sitten muut kansat keksivätkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään juhlista, mutta ihmettelen miksi pitää ostaa jotain krääsää kotiin joka vuosi. 

Vierailija
44/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi maailman turhimmista asioista. Kauppiaiden juhla tämäkin.

Ihan niinkuin joulu.

Vierailija
45/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään juhlista, mutta ihmettelen miksi pitää ostaa jotain krääsää kotiin joka vuosi. 

Ei niitä koristeita tarvitsee ostaa joka vuosi. Sen kun kaivaa kaapista esille kun on kerran hankittu.

Vierailija
46/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se melkoinen piristysruiske länsimaisessa kulttuurissa, olkoonkin, että sen perinteet ovat yhdysvalloista - vaan niinpä on aika helvetin moni muukin länsimaalainen asia.

Omaa silmää miellyttää Halloweenin estetiikka aivan erityisesti ja onkin ollut ilo huomata, että siitä on vuosien varrella tullut "juttu" täällä suomessakin.

Eka kappaleesin on han huuhaata. Suurinosa länsimaalaisesta kulttuurista tulee Euroopasta, jotka eurooppalaiset veivät sitten jenkkeihin siirtomaavuosinaan. Siellä sitten juhlittiin isosti kaikkea, että kosketus juuriin säilyy.

Vierailija
47/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi maailman turhimmista asioista. Kauppiaiden juhla tämäkin.

Halloween on kyllä alunperin ollut sadonkorjuu juhla ja siihen on vielä liitetty kuolleiden läheisten muistamiset. Kummatkin löytyy kustakin kulttuurista omanlaisensa.

Vierailija
48/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ovella ole halloweenkrääsää, ei ole syytä tulla. Normaalia järjenkäyttöä, eikö.

Särähtää, tuo karkki tai kepponen. Anteeksi kuinka? Mikähän mahtaisi kepponen olla, jotain muutenkin nykyään kaikkialla esiintyvää vastenmielistä ilkivaltaa vai? En kehota kokeilemaan. Ryhmäkodissa ei pilalle lellitty häirikkö olekaan enää keuliva kingi. Jos tädille tekee pahojaan, täti ei unohda. Koskaan.

Vierailija
49/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ovella ole halloweenkrääsää, ei ole syytä tulla. Normaalia järjenkäyttöä, eikö.

Särähtää, tuo karkki tai kepponen. Anteeksi kuinka? Mikähän mahtaisi kepponen olla, jotain muutenkin nykyään kaikkialla esiintyvää vastenmielistä ilkivaltaa vai? En kehota kokeilemaan. Ryhmäkodissa ei pilalle lellitty häirikkö olekaan enää keuliva kingi. Jos tädille tekee pahojaan, täti ei unohda. Koskaan.

No joo mutta ne on kuitenkin lapsia. Jos joku tulee soittamaan kelloa silti niin älä avaa ovea ja sillä ongelma poistuu. Näin olen itse tehnyt kun naapurin lapset tulleet ovelle Halloweenina.

Vierailija
50/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo mutta ne on kuitenkin lapsia. Jos joku tulee soittamaan kelloa silti niin älä avaa ovea ja sillä ongelma poistuu. Näin olen itse tehnyt kun naapurin lapset tulleet ovelle Halloweenina.

No joo, mutta niillä on ilmeisesti kuitenkin vanhemmat. Opettaa sitten tavat niille ja katsoo missä menevät ja mitä tekevät, niin ongelma poistuu. Miltei kaikki maailman ongelmat poistuisivat, jos kaikilla olisi kunnolliset vanhemmat.

Vierailija
51/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta niillä on ilmeisesti kuitenkin vanhemmat. Opettaa sitten tavat niille ja katsoo missä menevät ja mitä tekevät, niin ongelma poistuu. Miltei kaikki maailman ongelmat poistuisivat, jos kaikilla oli

Sini vanhemmilta on ilmeisesti unohtunut se käytöstapojen opettaminen kun uhkailen Halloweenia viettäviä lapsia kostolla ja ryhmäkodilla.

Vierailija
52/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta niillä on ilmeisesti kuitenkin vanhemmat. Opettaa sitten tavat niille ja katsoo missä menevät ja mitä tekevät, niin ongelma poistuu. Miltei kaikki maailman ongelmat poistuisivat, jos kaikilla oli

Sinun vanhemmilta on ilmeisesti unohtunut se käytöstapojen opettaminen kun uhkailen Halloweenia viettäviä lapsia kostolla ja ryhmäkodilla.

Vierailija
53/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset leikkivät ja linnut laulavat.  Mulle samantekevää kunhan tulevat onnellisiksi, paitsi ei tietysti mummoja potkimalla tms....

Vierailija
54/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain hauska leikki, en tajua mitä rienaavaa siinä voi olla.  Onhan joulukin mukamas pakanallinen jonkun mielestä.

Vierailija
55/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää pelleilyä. Onneksi ei ole kantautunut Suomeen näkyvästi

Vierailija
56/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaan turhaa krääsää myyntiin. 

Vierailija
57/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta niillä on ilmeisesti kuitenkin vanhemmat. Opettaa sitten tavat niille ja katsoo missä menevät ja mitä tekevät, niin ongelma poistuu. Miltei kai

Kukaan ei uhkaile halloweeniä viettäviä, hyvä ihminen. Sitä saa viettää kotonaan ja keskenään kuinka tahtoo, mutta muiden koristelemattomille oville ei tulla uhkailemaan. Opettele ymmärtämään lukemasi. Kyse oli naapurustoissa ilkivaltaa tekevistä, oli halloween tai ei.

Vierailija
58/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä koristeita tarvitsee ostaa joka vuosi. Sen kun kaivaa kaapista esille kun on kerran hankittu.

Parasta vielä että niitä ei tarvitse edes ostaa eikä laittaa jos ei halua.  Jokainen taaplaa tyylillään, itse kuulun noihin jälkimmäisiin.

Vierailija
59/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta niillä on ilmeisesti kuitenkin vanhemmat. Opettaa sitten tavat niille ja katsoo missä menevät

Kukaan ei uhkaile halloweeniä viettäviä, hyvä ihminen. Sitä saa viettää kotonaan ja keskenään kuinka tahtoo, mutta muiden koristelemattomille oville ei tulla uhkailemaan. Opettele ymmärtämään lukemasi. Kyse oli naapurustoissa ilkivaltaa tekevistä, oli halloween tai 

Kyllä sinä uhkailit "hyvä" ihminen. Suomessa ei ole kiellettyä soittaa kenenkään ovikelloa ja kysyä karkki tai kepponen. Opettele ymmärtämään suomen kieltä ettei tule puhuttua enempää läpiä päähän. Mitä ilkivaltaa sinulle on tehty halloweeninan kun täällä uhoat kostoa lapsille?

Vierailija
60/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta vielä että niitä ei tarvitse edes ostaa eikä laittaa jos ei halua.  Jokainen taaplaa tyylillään, itse kuulun noihin jälkimmäisiin.

Samoin mutta ne ei myöskään herätä minussa samanlaista kiukkua kuin joissain täälläkin kommentoivissa "aikuisissa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä